Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zmiana napędu - kilka pytań


15 odpowiedzi w tym temacie

#1 wother

wother
  • Użytkownik
  • 71 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 maj 2013 - 20:21

Witam,

W najbliższej przyszłości czeka mnie zmiana napędu w mojej szosówce. Nasuwa się mi kilka pytań odnośnie doboru odpowiedniego sprzętu. Jazdę szosówką traktuje bardzo rekreacyjnie, nie mam zamiaru wydawać setek złotych na rower. Ma jeździć przyzwoicie i dawać mi frajde :)
Co do akutalnego napędu to muszę stwierdzić, że jest dla mnie za twardy ... szczególnie na podjazdach mała zębatka 42 daje w kość. Chciałym mniejszą i tu moje pytania:
Jaką korbę ? 50/34 ? a moze 52/39 ? Support mam na kwadrat i narazie nie planuję go zmieniać.
Co do kasety, shimano, sunrace ? Czy 12/25 to dobre rozwiązanie dla kasety 8rz ?
Jaki łańcuch do tego dobrać i co ile km trzebaby było go zmieniać aby nie uszkodził zabardzo kasety ?

Aktualnie mam Korbe 52/42 i kasetę 12/25 8rz.
Klamkomanetki Sora 8rz.
Przerzutka Tiagra z długim wózkiem

Czy taki zestaw jest wporządku ? A może ktoś zaproponuje mi coś fajniejszego w odpowiednio niskich pieniążkach ?
Korba:
http://allegro.pl/ko...3211101207.html

Kaseta i łańcuch
http://allegro.pl/ka...3197310936.html


dzieki, pozdr.

#2 wother

wother
  • Użytkownik
  • 71 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 maj 2013 - 21:41

a może taki zestaw ? co myślicie ?

http://allegro.pl/ka...3234665465.html

http://allegro.pl/ko...3177115305.html

http://allegro.pl/no...3170373715.html

#3 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1367 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 08 maj 2013 - 21:50

Jeśli rekreacyjnie bierz kompakt. Tj. 50/34. Koło Krakowa teren wymagający więc nie ma sensu zarzynać kolan.
Mieszkam koło Tuchowa w Paśmie Brzanki = sporo ostrych podjazdów.
Miałem S105, 50/34+ 11-25, zimą kupiłem Ultegrę 50/34 + kasetę 12-25. Nigdy nie wsadzę 52/42 ani 52/39, chyba że mi się góry znudzą, w co wątpię :-D

www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#4 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 maj 2013 - 22:00

Astronom Ci dobrze radzi. 50/34 z 12/25 będzie do rekreacji na okolice KRK dobry. Może nawet 13/25 będzie lepsze.

#5 wother

wother
  • Użytkownik
  • 71 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 maj 2013 - 22:14

Ok,
Zdecyduje się na korbę komapkt. 50/34 ... a co z kasetą ? Musi być 8 rzędowa, więc jakie zębatki byście polecali ? Może 12/27 ?
Lubię jeździć po górkach ale obecny napęd mnie skutecznie do tego zniechęca.

#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 08 maj 2013 - 23:19

Ósemki 12-27 chyba nie znajdziesz. Jeśli nie jeździsz sportowo, a chcesz mieć jeszcze bardziej miękko, to może górska 11-28 (np. http://allegro.pl/sh...3203295395.html ). Tania i ma lekką konstrukcję (ok. 250 g), a większe odstępy między przełożeniami nie powinny w rekreacyjnej jeździe przeszkadzać. Dodatkowo w parze z zębatką 50 z na korbie 11-ka z tyłu pozwala nieźle dokręcać na zjazdach w górach, co zawsze jest fajne ;-) .

#7 wother

wother
  • Użytkownik
  • 71 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 maj 2013 - 17:41

Czy jak założę nową korbę do starej kasety i łańcucha to szlak ją trafi moment ?

#8 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1367 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 09 maj 2013 - 22:47

Czy jak założę nową korbę do starej kasety i łańcucha to szlak ją trafi moment ?


Może nie "moment" ale znacznie szybciej niż gdy masz cały napęd nowy.
Poza tym nie ma to jak te pierwsze kilkadziesiąt bezszelestnych kilometrów na nowym napędzie (tj. z nową korbą, kasetą i łańcuchem). Normalnie uczta dla uszu - tylko opony słychać :-D

www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#9 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 10 maj 2013 - 14:39

Może nie "moment" ale znacznie szybciej niż gdy masz cały napęd nowy.

Do tego nie trzeba mieć pełnego nowego napędu ;)

#10 wother

wother
  • Użytkownik
  • 71 postów
  • SkądKraków

Napisano 14 maj 2013 - 22:01

Zakupiłem korbe kompaktową shimano 50-34, kasete shimano 12-25 i łańcuch hg40.
Kaseta i łańcuch wyglądają super , natomiast korba a w zasadzie jej duża koronka jest jakaś dziwna. Każdy ząb jest inny, tzn ma się wrażenie jakby nie równo wyfrezowany. Mała koronka jest równa.
Czy tak ma być ? Nigdy się nie przyglądałem nowym korbom.

Pozdr.

#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 maj 2013 - 22:04

Tak, to jest normalne. Jeśli przyjrzysz się bliżej, każdy "nierówny" ząb jest ściśle zorientowany względem przetłoczeń na wewnętrznej stronie tarczy. Ma to na celu ułatwienie wskakiwania łańcucha na duża tarczę i zrzucaniu na małą tarczę.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 Jasonj

Jasonj
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądNiepołomice / Łapczyca

Napisano 25 marzec 2014 - 12:16

Witam, podepnę się pod temat.

 

Od kilku lat jeżdżę na starej szosówce Peugeot Nice http://www.bikestats...4035_10374.html.

 

Rower ma korbę 52-42 biospace mocowaną na kwadrat i wolnobieg 6 (13x24), łańcuch UG. Rower mechanicznie jest bez zarzutów, jeżdżę nim raczej sporadycznie po płaskim terenie, bo na górki ma jak dla mnie zdecydowanie za twarde przełożenia - które nie za bardzo pozwalają mi poszaleć po dość ostrych górkach Pogórza Wielickiej i Bocheńskiego.

 

Mam więc pytanie, czy z takim napędem da się w coś zrobić nie inwestując majątku w rower. Mam na myśli np. kompaktową korbę 50-34, a może da się zamienić zębatkę w korbie z 42 na 39 (ale czy to wiele zmieni)??

 

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie



#13 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 25 marzec 2014 - 12:38

Miałem identycznie... kup najpierw zębatkę shimano 39t (starszą nawet exage/sora) byle rozstaw shimano 130mm BCD.

Jeśli dalej będzie za twardo na tarczy 39 to poszukaj wolnobiegu tak 27-29 t max (spytaj w serwisie, wyjdzie Cię to 30-40zł)...

Albo kup starszą korbę potrójną, jeśli masz powyżej 12% podjazdy które chcesz robić albo jesteś bardzo ciężki (np sora mozna dostać za 100zł). Tylko wtedy będzie trzeba nowej przerzutki i manetki.

Nowe kompakty drożej wyjdą bo są tylko pod HT2 i trzeba zmieniac suport itp...

czyli nowy wolnobieg +39, lub od razu potrojna korba

pzdr



#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 marzec 2014 - 12:44

Cześć,

Do amatorskiej jazdy w zupełności wystarczy Tobie kompakt, np. 50/34 (jeździłem z takim w okolicach Cichawki, Łapanowa i Limanowej :) ). Do wymiany miałbyś tak naprawdę tylko mechanizm korbowy oraz wkład suportu - pozostałe elementy może nie byłyby zgrane idealnie, ale działałyby poprawnie.

Korby 52x39 to moim zdaniem do jazdy rekreacyjnej stanowczo zbyt ciężka kombinacja, poza tym koszt wymiany tarcz byłby niewiele niższy niż wymiany całego mechanizmu korbowego, więc wg mnie to średnio opłacalny wydatek.

Dobrze byłoby jedynie upewnić się, jaki masz gwint w ramie - jeżeli francuski, to może być trudno o nowy suport (i wtedy mógłbyś spróbować spasować nową korbę ze starym suportem, choć może to być problematyczne, jeżeli rozmiar będzie wyraźnie inny od zalecanego). Natomiast jeżeli rama ma gwint angieski, wymiana będzie prosta i łatwa w realizacji.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#15 Jasonj

Jasonj
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądNiepołomice / Łapczyca

Napisano 26 marzec 2014 - 21:13

Dzięki za odpowiedzi.

 

Support ma taki : http://www.velobase....d8c253&Enum=119 nie wiem jaki to gwint można ocenić to ze zdjęcia??

 

Mikroos jeżeli cię dobrze zrozumiałem, to jeśli to gwint angielski to wystarczy zmienić support na ht2 i dać jakąś kompaktową korbę i reszta powinna działać ??

 

A co z łańcuchem i tym prehistorycznym wolnobiegiem, będzię to chodzić z korbą np. Sora http://allegro.pl/sh...4089586517.html

 

Rozważam też opcję Wiktora24, na allegro są zebatki 39T Ultegra, a co do wolnobiegu, to te opisane jako szosowe kończą się na 24 zębach, czy można dać wolnobieg od górala http://allegro.pl/ko...4077673290.html ??



#16 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 marzec 2014 - 21:59

Mikroos jeżeli cię dobrze zrozumiałem, to jeśli to gwint angielski to wystarczy zmienić support na ht2 i dać jakąś kompaktową korbę i reszta powinna działać ??

Na dobrą sprawę tak, nie powinno tu być żadnych problemów (chyba, że ścianki mufy są wyjątkowo krzywe - warto je skontrolować przed instalacją łożysk, w skrajnej sytuacji mufa może wymagać planowania).

A co z łańcuchem i tym prehistorycznym wolnobiegiem, będzię to chodzić z korbą np. Sora

Tak, będzie chodzić. Tak jak napisałem: nie będzie to wzór idealnej pracy, ale do rekracji w 100% wystarczy.

Wolnobieg od górala może nie chodzić idealnie - przerzutka tylna może nie mieć wystarczającej pojemności (czyli: mieć zbyt krótki wózek, by poradzić sobie z tak dużą różnicą wielkości koronek/tarcz). Ciężko to ocenić bez przymiarki, ale istnieje ryzyko, że przerzutka nie poradzi sobie z tak dużą rozpiętością przełożeń.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź