Skocz do zawartości


Zdjęcie

Kaseta szosowa a MTB?


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 20 maj 2013 - 06:22

Witam


Tradycyjnie tytułem przydługiego wstępu :

Jestem posiadaczem przydużej dla mnie, wiekowej szosy. Ostatnio zrobiłem działkową rundę honorową i osiągnąłem (jak dla mnie) przyzwoitą prędkość średnią i maksymalną.
Koga zasłużyła na nagrodę. Podczas jazdy przeskakiwał mi łańcuch. Najprawdopodobniej jest to wina samego łańcucha ale pomyślałem, że się szarpnę na mini remont i wymienię kilka rzeczy więcej między innymi kasetę.

Co do samej wymiany poszukałem na necie, nie problemu z materiałami, chyba nawet ja sobie poradzę.
Co do zakupu części jest już trudniej.
Chciałbym tradycyjnie połączyć 2 trudne rzeczy żeby było tanio i porządnie.
Kaseta 7 biegowa.
Tutaj dla mnie zaczynają się schody.
Źródłem informacji cenowych jest dla mnie allegro a tam ofert "kaset szosowych" czyli tych co w opisie mają, że są szosowe jest niewiele.
Jak je rozpoznać? Policzyć zęby na starej i dobrać podobną?
Jak dobrać do niej łańcuch?


Czerpanie informacji z allegro to raczej kiepski pomysł bo jako laik po przeczytaniu kilku postów na necie nauczyłem się jaka jest różnica między kasetą a wolnobiegiem - na allegro kasety bywają opisane jako wolnobiegi więc ewentualna szosowość takich jest wątpliwa.

Pytanie bonusowe:
Kupno klucza do kaset to rzecz obowiązkowa ale co z bacikiem?
Czy jest to pozycja "must have" czy różnymi fortelami można sobie bez niej poradzić i potraktować ją jako zbędny wydatek?

Dziękuję wszystkim którzy przebrnęli przez moje wypociny :)
Jako, że na inne moje lamerskie problemy dostałem dużo przydatnych odpowiedzi na forum ten "problem" postanowiłem też tu opisać.

#2 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 20 maj 2013 - 06:56

Czy jesteś pewny, że masz kasetę? Wiekowe rowery miały na ogół wolnobieg zintegrowany z zespołem zębatek (nazywany dla uproszczenia - wolnobiegiem). W nowszych rowerach wolnobieg powędrował do piasty koła i tam już stosuje się kasety.

Do odkręcenia wolnobiegu "bacik" potrzebny nie jest, do kasety i owszem - różnice i sposób demontażu bez trudu odnajdziesz w sieci, np. na tym FILMIE

No i teraz dobór nowego wolnobiegu/kasety - dobierasz tak, żeby Ci przerzutka tylna to obsłużyła, na ogół trzeba dobierać wg starego zespołu zębatek, bo raczej instrukcji do starej przerzutki nie znajdziesz. Jeśli największe koło zębate będzie miało taką samą lub zbliżoną liczbę zębów to wolnobieg/kaseta powinien(a) pasować, nieważne czy będzie to "szosowa" czy "mtb".

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#3 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 20 maj 2013 - 07:54

pozor dziękuję za szybką odpowiedz.

Wydaje mi się że mam kasetę, rozpoznawałem po wielowypuście który u mnie widać bez żadnego demontażu dlatego założyłem że to kaseta.
Rozumiem że z doborem łańcucha jest podobnie tzn łańcuch obsługujący 7 rzędów i tyle i znowu będę siał postrach po wsiach?

Dziś sprawdzę liczbę zębów.

Jeszcze kilka pewnie głupich pytań.

Czy łańcuch lepiej montować na spinkę czy wersje zakuwana? czy nie ma różnicy?
Czy mieszać coś z komponentami? cyz może być problem?
TZN. blaty są shimano, kaseta też, zostawić ten układ czy może lepiej kupić kasetę SRAM?
Przerzutka to obsłuży?

Przepraszam za często naiwne pytania ale dotyczą one czasem wiedzy na której temat ciężko coś znaleźć.

#4 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 20 maj 2013 - 20:46

Od tego chyba powinienem zacząć :)

Czy dobrze myślę że jest to kaseta?

Dołączona grafika


Nie wiem jak ocenić jej zużycie (jak dla mnie poza brudem) wygląda niezle...

Liczba zębów: 26; 23; 21; 19; 17; 15; 13.

Wszystkie pytania z poprzedniego postu aktualne...
Czyli pomoc w zakupie (osiągniecie najlepszego stosunku ceny do jakości)

Pozdrawiam

#5 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 20 maj 2013 - 21:39

kaseta.
np. taka podejdzie: http://allegro.pl/ka...3210049971.html
tu nawet takie zestopniowanie jak masz: http://allegro.pl/ka...3250202603.html
no i nie zapomnij wymienić też łańcucha!

#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 20 maj 2013 - 22:53

Teraz to widać co to jest. Tak jak napisał grzegosz - masz kasetę do kupna i wymiany, praktycznie taka jak stara (choć nowa). To że stara wygląda nieźle nic może nie znaczyć, jeśli nie znasz przebiegu, to chyba warto wymienić. Oczywiście w komplecie z łańcuchem. No i bez bacika się nie obejdzie, choć oczywiście możesz kombinować np. starym łańcuchem tudzież innymi sposobami zastępczymi.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 21 maj 2013 - 04:15

jedna z kaset z linku ktory podeslal grzrgosz to poprostu moja kaseta.
jednak jest dosyc droga - myslal ze bedzie taniej no ale z drugiej strony jak juz sobie to wymienie bede mial spokoj na dluzszy czas.

Lancuch lepiej zakuwany czy na zapinke?
czy ma to znaczenie?

dziekuje wam bardzo za pomoc

#8 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 21 maj 2013 - 06:03

jezeli doradzilibyscie jeszcze jakiś łańcuch to również będę wdzięczny.

#9 jaszi

jaszi
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • SkądŚwiętokrzyskie

Napisano 21 maj 2013 - 09:06

Co do spinki na łańcuchu to już sprawa indywidualna. Ze spinką jest lepszy w eksploatacji, bo jak go gdzieś mocno uwalisz to można co jakiś czas po prostu rozpiąć, wyczyścić i równie szybko założyć. Ciągłe rozkuwanie jest nieco kłopotliwe. Choć niektórzy zapewne nie mają potrzeby zdejmowania całego łańcuch, żeby go czyścić.

#10 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 maj 2013 - 06:57

walczę z napędem więc zapytam jeszcze o kilka rzeczy :)

Najpierw wymienie łańcuch na starym zestawie zobaczę jak się zachowuje i wtedy wymiana kasety lub i blatu. (rozwiązania mało eleganckie ale walczę o koszty)
Do rzeczy:

Zastanawiam się jaki łańcuch kupić na początku rozważałem Shimano HG50,
później SRAM 850, teraz zastanawiam się nad connexami.
Przy connexach w grę wchodziły 800, 804.
Ceny już trochę dla mnie zbyt wysokie w modelach 804 i 808.
Pomyślałem więc o 708 - o ile dobrze myślę dla 7 rzędowej kasety powinien wystarczyć a jest to wersja full nikiel więc powinno być fajnie :)

Ma ktoś jakieś doświadczenie w tym temacie?
Może idę w złą stronę? Nie jestem związany z żadną marką więc przyjmuję wszelkie sugestie :)

#11 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 maj 2013 - 08:13

Tak, aczkolwiek jeśli nie jeździsz w wodzie/błocie itp. czyli łańcuch nie jest narażony na wilgoć, to wystarczy czarna stal. Znaczy tańszy. Niklowany stosuję w terenówce, tam widzę korzyści z tego typu powłoki ochronnej, w szosie nie widzę za bardzo sensu: niby trochę ładniejszy, ale i tak się smarem upaćka to i nie widać, na dodatek smar zabezpiecza przed korozją ogniwa w przypadku deszczu itp. Gorzej jak się upaćka w błocie, ale na szosie to raczej mało możliwe.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#12 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 23 maj 2013 - 08:21

Do odkręcenia kasety nie jest potrzebny bat.
Można wykorzystać do tego celu stary łańcuch zamocowany w imadle (odkręcałem w ten sposób kasety przez prawie 10 lat). Drugi sposoób to kawałek szmaty, którym owijasz kasetę w kierunku przeciwnym do kierunku odkręcania nakrętki. Koło stawiam przy nogach, koniec szmaty "przydeptuję" a jedną lub dwoma rękami (zależnie od tego jak mocno jest dokręcona kaseta) operuję kluczem. Oba sposoby działają w 100 procentach.

Pównuję w pracy odporność na korozję łańcuchów Shimano i SRAM'a i wg mnie jednoznacznie pod tym względem lepiej wypadają te drugie. Zaniedbanie łańcucha od Japończyków kończy się prawie na pewno zgonem łańcucha (zesztywnienie od rdzy) łańcuch SRAM'a jest odporniejszy na taki problem a powierzchnia lepiej zabezpieczona jst przed korozją.

#13 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 maj 2013 - 11:16

jak na razie ostatnia wersja (po konsultacji z moim zaprzyjaznionym serwisantem - ktory pewnie dostanie to do roboty - ze wzgledu na moj brak czasu i narzedzi :) )

kaseta taka:

http://xtrabike.pl/4...,,,,,,id,1.html

Prosiłbym o potwierdzenie że pasuje bo trochę się zeschizowałem gdyż są one róznie opisywane raz jako ALIVIO raz jako SORA ale wydaje się ze to ta sama kaseta.

oraz łańcuch dosyć budżetowy:

http://xtrabike.pl/3...,,,,,,id,1.html

chociaż właściwie mój serwisant mówił nawet o UG51!


Ja bym kupił trochę bardziej wyczesany łańcuch ale finanse ciągną na ziemię :).
Dodatkowo proszę pamiętać, że mówimy o sprzęcie retro - działkowym.

Powiem szczerze, że to chyba dobre rozwiązanie że zrobi to ktoś za mnie:)
Zrobi to szybciej ja skupię się na jeździe do której już się rwę:)

#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 maj 2013 - 14:32

Ja bym kupił trochę bardziej wyczesany łańcuch ale finanse ciągną na ziemię :).
Dodatkowo proszę pamiętać, że mówimy o sprzęcie retro - działkowym.

Powiem szczerze, że to chyba dobre rozwiązanie że zrobi to ktoś za mnie:)
Zrobi to szybciej ja skupię się na jeździe do której już się rwę:)


Trochę bardziej wyczesany, a niewiele droższy łańcuch:
http://bajkszop.com/...niw-p-8200.html

Każdy niech robi to, co mu najlepiej wychodzi ;-) .
Jak pisał piewca komunizmu:

J. TUWIM

WSZYSCY DLA WSZYSTKICH

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.


#15 profaner

profaner
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 maj 2013 - 15:05

zestaw juz kupiony. marvelo dziekuje za rade i za piekny wiersz. Duzo w nim prawdy chociaz mnie zawsze korcilo nawet zebu cos zepsuc zeby zobaczyc co jest w srodku. niech tylko przyjda czesci... ale bede palil gume

szkoda ze twoj link zobaczylem tak pozno.
dziekuje bardzo wszystkim za wypowiedzi w tym temaci. Bardzo mi pomogliscie. Po zakupie czuje oczyszczenie i czekam az przyjda czeaci. Budzet mocno nadwatlony wszystkie czesci kosztowaly tyle co polowa mojego roweru.

Juz niedlugo rozowy batman wraca na szose (dobrze ze moja corka nie umie jeszcze mowic bo podejrzewam ze by mi powiedziala.- ojciec nie.kompromituj sie na rozowym rowerze).

Jeszcze tylko trafie jakies uzywane spd i w droge.

jeszcze raz dziekuje



Dodaj odpowiedź