Pytanie o długość szprych
#1
Napisano 20 maj 2013 - 20:13
I jeszcze z innej beczki - czy ktoś orientuje się czy gdzieś w Warszawie w sklepie stacjonarnym można dostać takie szprychy w potrzebnej ilości; ewentualnie również ten model obręczy?
#2
Napisano 20 maj 2013 - 21:22
#3
Napisano 21 maj 2013 - 07:05
Wystarczy tylko pomierzyć, wszystko masz opisane ;-)
Ja u siebie mam koła na piastach novatec, obręcze mavic argent10 (szytka) i zwykłe tanie szprychy 2,0... Zaplot przód na słoneczko tył 3x . Z kołami nie ma problemów, drugi sezon jeżdżę na nich... ważę 85kg.
#4
Napisano 21 maj 2013 - 07:06
e-mail: [email protected]
telefon: 605-322-576
Dla moich obręczy i piast do stałem takie długości , i według nich zamawiałem szprychy , wszystko się zgadzało .
przod
sloneczko 284
1x 286
2x 290
3x 296
tyl lewa strona
sloneczko 280
1x 282
2x 288
3x 296
tyl prawa strona
sloneczko 274
1x 276
2x 284
3x 294
#5
Napisano 21 maj 2013 - 15:06
Wiem co to są kalkulatory szprych, tylko problem polega na tym, że piasty będę dopiero zamawiał razem ze szprychami i obręczami, więc nie mogę ich zmierzyć, a w sieci nie byłem w stanie znaleźć wymiarów potrzebnych do obliczenia długości w takim kalkulatorze jak ten Sapim czy DT, dlatego tutaj pytałem, na stronie Novateca ich nie podają:to powinno pomóc ---->KALKULATOR
Wystarczy tylko pomierzyć, wszystko masz opisane ;-)
http://novatecusa.ne...b-sl-f582sb-sl/, jest tylko wymiar Flange to Flange (czyli między kołnierzami w środku), a nie wymiar od kołnierza do zacisku po każdej ze stron, jaki trzeba wpisać w kalkulator.
Ale w międzyczasie rozwiązałem ten problem; udało mi się znaleźć dużo wygodniejszy kalkulator, który robi to automatycznie, a są w nim m.in. interesujące mnie piasty i obręcze; jakby ktoś miał podobny problem to polecam:
http://lenni.info/edd/
a ile ważysz ? ja mam teraz Novatec A291/F482 i Mavic CXP33 (ERD 595). Na przodzie i tyle miałem Sapim Laser , jeśli chodzi o przód to koło trzyma centre , z tyłem jest problem bo szprychy są cieniowane na 1.5 i musiałem zanosić do centrowania co drugi dzień . Proponuje Ci 2.0-1.8 na tył . Moja waga to 77kg . Jeśli chodzi o wyliczenia długości szprych to proponuje Ci napisać do firmy Texel . Ja sie z nimi skontaktowałem i wyliczyli mi za friko długości szprych , na przednie i tylne koło , na każdy wariant zaplotu .
Ważę mało (60-63kg), ale tych kół będę używał też do jazdy z bagażem do ok. 15kg. Więc po zastanowieniu doszedłem do wniosku że masz rację, cenię sobie niską wagę, ale chyba nie ma sensu stawać na głowie dla 100-200g, lepiej zakupić nieco cięższe szprychy 2.0-1,8 i zapleść oba koła na pewne 3 krzyże. Przy jeździe z bagażem i wyjazdach zagranicznych liczy się jednak pewność, a ewentualnych strat czasowych wynikłych z chrzanienia się z krzywiącym kołem tymi 200g mniejszej wagi to się raczej nie odrobi
#6
Napisano 21 maj 2013 - 15:39
Niemniej przy wadze 60kg, watpie, ze bedzie to mialo znaczenie.
A z drugiej strony, przy tej ilosci szprych, a szczegolnie przy Twojej wadze, przod na 3x.... robi sie w kolach mtb.
#7
Napisano 23 maj 2013 - 22:26
Z tego co kojaże to zaplot na słoneczko dawał wiekszą odporność na centrowanie góra dół ale za to koło robiło sie krzywe na boki a 3 krzyże dawały większa sztywność na boki a mniejszą w pionie. Nie dam sobie obciąc ręki że na 100% tak jest ale tak mi sie kojaży.
hm , możesz uciąć ręke .
Jak sie nie naciagnie koła prawidłowo równo to nie ma znaczenia jaki będzie zaplot , tak kółko sie pokrzywi, a duże znaczenie ma też obręcz, materiał , profil ilość szprych i jakie .
michal2
przód może byc 2/1.5 na 3x
tył daj 2/1.8 3 x
słonko przy 32 szprychach wyglada beznadziejnie
Jak Ci ktoś mądrze zrobi to kołą będą mocne i trwałe
a propo piast to jak to ma być trwałe to na przód załóż 171 albo 141 , mają większe łożyska i kołnierze
Taki zestaw złożony na szprychach 2/1.8 + 171 + 172 używa od 2 lat znajomy kolarz 80 kg i nic nie robi przy nich , ani drgnęły.
czy koła będą ważyć 1700 czy 1800 g róznicy w turystyce nie odczujesz .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#8
Gosc_marvelo_*
Napisano 23 maj 2013 - 23:58
Sloneczko to nie tylko niska waga. Zaplot taki daje rowniez sztywniejsze kolo.
Zysk wagowy na zaplocie w słoneczko jest minimalny. Różnica w długości szprych dla słoneczka i 3x wynosi zwykle nieco ponad 10 mm ( w przykładzie podanym przez tomkaz016 było 12 mm).
Policzmy, traktując szprychę jako walec o średnicy 2 mm wykonany ze stali (gęstość 7,86 g/cm3) i przyjmując wysokość 12 mm:
pole podstawy walca x wysokość x gęstość stali = 0,3 g (w zaokrągleniu).
Dla 32 szprych będzie to 32 x 0,3 = 9,6 g.
Dla szprych cieniowanych różnica ta będzie jeszcze mniejsza, np. dla szprych 2-1,5-2 (przyjmując, że różnią się tylko długością części cieniowanej):
0,165 g
Dla 32 szprych będzie to 32 x 0,165 = 5,28 g.
Chyba nie warto, w dodatku kołnierz piasty A291 ma małą średnicę (30 mm) i w wersji 32 h otwory są bardzo blisko siebie, co może osłabiać wytrzymałość przy zaplocie radialnym.


