Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pierwszy przełaj - problem z doborem rozmiaru


25 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kames

Kames
  • Użytkownik
  • 82 postów
  • SkądDŚ!Das ist super;)

Napisano 01 czerwiec 2013 - 17:59

Witam.
Planuję zakup roweru przełajowego,którym będę jeździł głównie po asfalcie(wliczając w to ścieżki rowerowe), a także po wszelkich utwardzonych leśnych dróżkach.Oczywiście trasy te będę pokonywał z dość dużą prędkością, dlatego też wybór padł na przełaj, a nie na crossa. Mam jednak problem z wyborem właściwego rozmiaru. Mam 180 cm wzrostu i 70 kg wagi
( później podam dokładne wymiary z kalkulatora). Mój ostatni rower szosowy miał ramę
o geometrii kompaktowej, górna rura miała 51 cm i miało to odpowiadać 56 cm.Rura podsiodłowa miała coś poniżej 50cm , nie wiem ile to było wirtualnie. Te 56 cm dało się czuć i nie miałem wrażenia ,że rower jest krótki, może 1 cm mógł by być nawet więcej.Natomiast rura podsiodłowa była za krótka, rower wydawał się przez to przymały. Lubię jeździć ze stosunkowo nisko wysuniętą sztycę.Do rzeczy - mam do wyboru 3 rowery:
- Cannondale CAADX 105 ROZ.54 http://www.cannondal...ompact-crankset
- FOCUS MARES AX 1 ROZ.56
http://www.focus-bik...es-ax-10-1.html
- PRICE CROSS ROZ. 56
http://www.price-bik...-0--0--134.html

Nie chodzi tutaj o cenę, osprzęt itp. Chodzi tylko o rozmiar. Nie miałem nigdy styczności z tego typu rowerami i nie mam pojęcia jak dobierać tutaj rozmiar. Rower nie musi być jakoś specjalnie zwrotny,będzie użytkowany w terenie, ale nie po jakiś krętych dróżkach. Nie chcę jednak wpakować się w jakąś landarę na którą ledwo co wsiądę, a pochylony będę jak na czasówce ;) Później wrzucę moje dokładniejsze wymiary, bo bez tego trudno coś doradzić. Z góry dziękuje wszystkim za radę. Przełaj to dla mnie czarna magia, ale jednocześnie wiem,że przy moim stylu jazdy jest to rower idealny. Tylko żeby rozmiar dobrze dobrać, bo o przymierzeniu ich w realu mogę tylko pomarzyć.

#2 justas

justas
  • Użytkownik
  • 68 postów
  • SkądKraków-Bronowice

Napisano 01 czerwiec 2013 - 18:20

Na moje oko to celuj w canona albo w tego price'a, w tych rozmiarach co podałeś. Focusowi brakuje jakby jednego rozmiaru. W przełaju lepiej rurę górną mieć krótszą a nadrobić wspornikiem i odsunięciem siodełka, ze względu na inne kąty niż w szosie. Ale to tylko moje zdanie, oparte na własnych doświadczeniach.

#3 MichalD

MichalD
  • Użytkownik
  • 157 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 czerwiec 2013 - 20:09

Ile masz w przekroku ??

#4 Kames

Kames
  • Użytkownik
  • 82 postów
  • SkądDŚ!Das ist super;)

Napisano 01 czerwiec 2013 - 20:10

Niby tak , tylko w tym cannondale dziwi mnie fakt, iż zmierzona długość rury poziomej wynosi jedynie 53 cm a podsiodłowej 52cm, gdzie powinno być odpowiednio 54,5 cm i 53 cm w rozmiarze 54. Czy jest to też rama ala kompaktowa, slopigowa, a producent podaje wirtualne(odczuwalne) długości ? Jest też opcja , co bardziej prawdopodobne, że gościu ze sklepu źle zmierzył, bo przy mnie tego nie robił. Różnica jest niewielka , toteż przy takich pomiarach jest to chyba bardzo możliwe?
Jak tylko uwinę się z pracą to postaram się dokładnie wymierzyć , wklepać w kalkulator i wrzucić tutaj wszystko. Na razie coś podejrzewam,że jestem taki pomiędzy 54, a 56 ;)
Niemniej jednak proszę wszystkich przełajowców o wyrażenie swojej opinii. Dziękuję, za każdy komentarz.

justas:
Małe pytanko. Jak taki przełaj zachowuje się na szutrze, chodzi o prostą drogę z drobnych kamyczków? Chodzi mi o to czy bardzo trzęsie przy prędkościach powyżej
20 km/h na agresywnych oponach?

MichalD:

86cm, mierzone z poziomnicą pomiędzy nogami.

#5 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 01 czerwiec 2013 - 20:44

primo : o ile w szosach wysokosc rury podaje sie do centrum laczenia z rura gorna, to w przelaju podaje sie dlugosc calej podsiodlowki ( moj mial 565 tt i 570 ST ) , ale w danych geometrii sa juz z reguly 2 wartosci. Przelaje maja mniejszy slopping niz szosy ( jesli maja- moj mial "negatywny" jak czasowka )

jak ci kots zmierzy dlugosc rury gornej center-center- do od suportu do jarzma sztyce bedziesz mial +- 1cm tyle samo. Cannon w cx nie robi silnych sloppingow.

secundo : zaleta przelajowki na szutrze ( w porownaniu do mtb ) to brak podskakiwania na rozbujanych oponach. Idzie rowno jak na szosie, tyle ze wszedzie kamienie fruwaja :)

co do zasady przelajowki maja tlumic drgania nizszej czestotliwosci niz szosowki - specyfika terenu.

Poza oporami toczenia, nie odczuwam zadnego dyskomfortu na szutrach .

kup sobie 2 rodzaje opon : blotne i tzw "hard-packi" czyli na suche, skaliste i kamieniste trasy. Te drugie opony swietnie radza sobie tez na szosie. I jedne i drugie mozesz miec Grifo :) dobre, szybkie, mocne i... drogie. Warte ceny.

#6 Kames

Kames
  • Użytkownik
  • 82 postów
  • SkądDŚ!Das ist super;)

Napisano 01 czerwiec 2013 - 21:09

primo : o ile w szosach wysokosc rury podaje sie do centrum laczenia z rura gorna, to w przelaju podaje sie dlugosc calej podsiodlowki ( moj mial 565 tt i 570 ST ) , ale w danych geometrii sa juz z reguly 2 wartosci. Przelaje maja mniejszy slopping niz szosy ( jesli maja- moj mial "negatywny" jak czasowka )

jak ci kots zmierzy dlugosc rury gornej center-center- do od suportu do jarzma sztyce bedziesz mial +- 1cm tyle samo. Cannon w cx nie robi silnych sloppingow.


Rozumiem,że tak samo jest z górną rurą poziomą , bo tutaj sprzedający podaje też inny wymiar, o 1,5 cm mniejszy od producenta. Wg. producenta caadx ma 54,5 , a wg. sprzedawcy 53. Tylko ciągle zastanawiam się czy ta długość to nie będzie za mało ;) Skoro w przełajach podaje się te wymiary tak jak napisałeś, to taki Focus AX 1 w roz. 56 będzie miał zamiast 55,5 te 54,5. Tylko chyba nie mam co tak na to patrzeć. Cała ta specyficzna geometria cyclocross-a powoduje chyba,że będę czuł te wartości podawane przez producenta ?
Rura podsiodłowa jak ma te 52/3 cm to nie powinno też być źle. Nie lubię wyciągać mocno sztycy :mrgreen: , ale w rozmiarze 56 może być za duża.

to w przelaju podaje sie dlugosc calej podsiodlowki ( moj mial 565 tt i 570 ST )

To wymiary podsiodłówki ?, bo gubię już się w tym TT, ST :) Ile masz wzrostu i jaką długość nogi od krocza? Wygodnie Ci się jeździło na takim rozmiarze? Pamiętasz może ile cm miała górna rura?

tzw "hard-packi" czyli na suche, skaliste i kamieniste trasy

Jak one wyglądają, mają taki gęsty, agresywny bieżnik?

#7 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 01 czerwiec 2013 - 21:20

TT effective 565mm gorna efektywnie czyli horyzontalnie
ST ( center-end ) 570mm ( do konca sztycy 570, do TT 560 ) podsiodlowa
sztyca : 0mm - no offset
mostek : 100mm
kierownica 3T rotundo ( klasyczne giecie, nie tzw ergo, shallow itp ), klamki mam...tfu.. mialem dosyc daleko ( powinny byc ciut wyzej-blizej )

wzrost: 182
Inseam : 85

napisz dokladnie model ramy, to znajde ci prawdziwe wymiary

wymiary ida tak :
TT gorna rura
TT eff(effective) gorna horyzontalnie (I TO ma znaczenie, bo determinuje odleglosc od kierownicy REALNIE )
ST - podsiodlowa , czasem ma 2 wymiary , krotszy jest od srodka suportu do gornej rury, dluzszy do konca rury podsiodlowej - czesto widac na rysunku geometrii jak mierza )

wez pod uwage, ze przelaj jest wyzszy od szosy- widelec miesci wieksza opone i na szerokosc i na wysokosc... realnie gorna rura bedzie tak ze 3-4 cm wyzej ( zakladamy , ze nie slopping tylko full horyzontalnie )


PS juz wiem, skad takie "literowki" - system mi poprawia, tylko nie moge dojsc na jaki jezyk... i jak to goowno wylaczyc :(

#8 justas

justas
  • Użytkownik
  • 68 postów
  • SkądKraków-Bronowice

Napisano 01 czerwiec 2013 - 21:24

Kames, w przełajówce dobrze sprawdzają się TAKIE opony, dobre na suche, mokre a jak nie ma mocnych podjazdów to na błocie tez idą. Cisnienie max. 3-3,5 atm, nawet bruk cię nie wzruszy, w sumie im szybciej tym lepiej, wbrew pozorom lepiej jest siedzieć mocno w siodle a nie wstawać. No i jak jest szuter luźniejszy( prawie piach) to może trochę myszkować w boki, ale technikę sobie wyrobisz.

#9 Kames

Kames
  • Użytkownik
  • 82 postów
  • SkądDŚ!Das ist super;)

Napisano 01 czerwiec 2013 - 21:27

napisz dokladnie model ramy, to znajde ci prawdziwe wymiary


Zastanawiam się nad Cannondale CAADX na 105 z 2012r. w roz. 54 , rama w roczniku 2013 jest ta sama, czyli "CAADX Cyclocross, Optimized 6061 Alloy, BB30" , takie cuś, nie wiem czy jeszcze by znalazł jakąś nazwę, bo producent nic więcej nie podaje.
Jest jeszcze fajny Focus Mares AX 1.0 2012 w roz. 56, opis ramy to w tym wypadku
" Focus Cycle Cross Alloy triple butted"

Już byłem bliższy temu Cannondale w rozm. 54, ale jak podałeś mi wymiary twojego rowerka to widzę ,że i ten Focus w rozm. 56 nie będzie chyba wcale za duży :->

#10 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 01 czerwiec 2013 - 21:35

NIE ida na blocie, NIE ida na lisciach, NIE ida na mokrych korzeniach .

wpadnie chlop 30 kmh na luzny spot piachu / szutru i ty twierdzisz, ze technika nadobi ???

chcesz go zabic :evil: ?

to sa opony na twarde podloze( UBITY szutr) , suche i skaliste , zmrozona twarda ziemie.. Mam i wiem co one moga, a co nie. Za to swietnie sie tocza po asfalcie. I na "skalki" sa niemal tak dobre jak Griffo ( niemal robi tu zauwazalna roznice )

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#11 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 01 czerwiec 2013 - 21:42

cannondale busted ;)

56 dla wzrostu 175-182
54 dla 168-175

wg Cannondale oczywiscie...

Focusa pomijam, bo nie lubie. Ale ja juz jestem taki nietolerancyjny :mrgreen:

A serio- majac taki wybor zawsze wzialbym Cannondale. Nie ze Focus zly, tylko taki...trywialny. Jak Merida.

ja mialem BMC , i tu sa dopiero jaja - trzeb asiebie znac i nie patrzec na to co BMC twierdzi, bo z modelu na model TT zmienia sie o 5cm dla tego samego wzrostu :shock:http://www.evanscycles.com/product_document/file/1f3/4b5/002/1793/cannondale-caadx-2012-geometry-chart.pdf

#12 Kames

Kames
  • Użytkownik
  • 82 postów
  • SkądDŚ!Das ist super;)

Napisano 01 czerwiec 2013 - 22:52

No caada też bardzo cenię, tylko co z tego jak jest tylko rozmiar 54 , który wg. producenta jest za mały...chociaż sam nadal go nie wykluczam :)

Focus jest też droższy , niby lepszy osprzęt, ale w Cannondale miał bym trochę grosza na modyfikacje pode mnie, a te zapewne pochłoną parę stówek.

Jeszcze dopytam. Na tym przełaju co miałeś/masz miałeś pozycje mocno aerodynamiczną - pochyloną? Nie będę się na nim ścigał i szukam możliwie wygodnej pozycji, przy czym nie oczekuję tutaj wyprostowania jak na trekkingu , ale iście rajdowego ułożenia wolałbym uniknąć :-P

#13 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 02 czerwiec 2013 - 04:32

Przelajowka jest wygodniejsza od szosy - wyzsza glowka ( wyzej kerownik ) , dluzszy rozstaw kol, szersza kierownica. Przelaj jest "krotszy" od szosy - tzn dla danego wzrostu szosa i wyjdzie 56 cm a przelaj 54cm.

Generalnie w terenie 99% czasu spedzasz "na lapach" , jadac po szosie mozesz polozyc rece na "drop'ie", bedziesz aero :) - ale przelaj i aero to tak jak time trial i amortyzator...

jest 6 a rano, wiec nie bardzo zbieram jeszcze mysli , ale ogolnie : na przelajowce jest mniej wyczynowo- a bardziej komfortowo w porownaniu do szosy. Geometria, szersze opony ( na szose mam 25 i 28mm, w terenie 33mm ) . Rower prowadzi sie bardziej stabilnie, jest zwrotniejszy, pewniejszy w ostrych skretach. I ciezszy. I trwalszy ( z zalozenia ma trudniej ).

Nikt nie podejmie decyzji za ciebie- ale np ja nowa rame wybralem 2 cm krotsza- dam offset na sztycy i dluzszy mostek. Jakos mi wygodniej na ciut mniejszej ramie niz na takiej "akurat" ( mialem 565, mam 545 )

Spojrzalem na Focusa - ladny... bardzo zblizona geometria do mojego (rip?) BMC.

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#14 Suhar

Suhar
  • Użytkownik
  • 51 postów
  • SkądGdynia

Napisano 02 czerwiec 2013 - 06:20

Joł!
Jakoś tak w grudniu stałem przed podobnym wyborem (rozmiaru, nie roweru, bo wiedziałem że rama to będzie budżetowe CX One Accenta) i mając bardzo podobne wymiary do twoich (180cm wzrostu, prekrok 86cm) zdecydowałem się wbrew radom speców z Velo wziąć L (56cm, o 1cm więcej, niż ma moja szosa!), zamiast sugerowanej M (52-53cm). I co? Jest git.
Rower jest i zwinny i stabilny jednocześnie i sztyca za wysoko nie siedzi, a jednocześnie nie czuję zagrożenia obszarów "części niesfornych" ;-)
Spójrz sobie zresztą w galerię i sam oceń:
http://www.forumszos...pic.php?t=17147
I jeszcze jedna rzecz - przednia opona w tym rozmiarze prawie zahacza o czubek buta w poziomym ułożeniu korby. co byłoby w rozmiarze mniejszym?

Dlatego ja radziłbym jednak patrzeć na rozmiar większy, niż mniejszy ze względu na ww plusy, a do tego:
a) Kompensacja rozmiaru offsetem sztycy odbywa się kosztem kadencji i nie zawsze pożądanym dociążeniem tylnego koła. Mi to osobiście nie pasuje, ale co kto lubi.
B) Kompensacja rozmiaru zwiększoną długością mostka odbywa się kosztem zwrotności. Przełaj to nie szosa i tutaj myślę i po kilku eksperymentach czuję, że tak jak w MTB, tak i tu lepiej sprawdzi się połączenie nieco krótszego mostka i ewentualnie szerszej kiery. u mnie podziałało.
Przykład: w szosie mam mostek 110mm (a zniósłbym i 120mm) i kierę 420mm, a w przełaju, po próbach i kombinacjach skończyło się na mostku 100mm i kierze 460mm.

Takie moje doświadczenie, jakkolwiek mogę się mylić...

Swoją drogą - mimo alu widelca nie odczuwam specjalnie mocno telepania na szutrach i różnych takich nieprzyjemności. Przełaj zaskoczył mnie funkcjonalnością mimo swych ograniczeń, związanych z prostotą konstrukcji :-)

A jeśli chodzi o markę (wiem że nie o to pytałeś, ale jestem Polakiem, więc i tak się wypowiem ;-) ) to brałbym Cannondale'a, bo to kult i styl!
  • mburs lubi to

#15 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 02 czerwiec 2013 - 06:45

jak sie uprzesz, to butem zahaczasz o kolo w kazdym zrozmiarze poza 61 ;) 56 i wszystko ponizej tez. Wic tkwi w tym, ze tak mocno nie skrecasz kierownicy podczas jazdy, zeby ci bucik za hamulec robil . Przelaj z zalozenia jest dluzszy niz szosa, przez co stabilniejszy, wiec kompensacja rozmiarem na -1 nic nie szkodzi., za to +1 do zwrotnosci. Mostek nie ma nic do zwrotnosci- to reaktywnosc ;) Rower standardowo jest projektowany dla sztycy -15mm , zalozenie bez offsetowej ( swiadome) robi zmiane w stosunku do zalozen.

Ty masz w Accencie sztyce bez offsetu, wiec "skrociles" sobie rame o jakies 1,5 cm - czyli wszystko sie zgadza :):):)

Inaczej : jesli mialbym do wyboru

A. rozmiar 56 , TT 560 (wg prod. 180-185cm)
B. rozmiar 55 , TT 550/545 (jw 175-180)

to biore rame mniejsza , majac 182 cm

jesli mailbym wybor : ciut za mala i ciut za duza- biore ciut za mala.

Ale to sa MOJE preferencje- kazdy moze miec tu inne odczucia - ty bedziesz sie lepiej czul na ramie ciut wiekszej, ja odwrotnie.

Kwestia jest tez geometria. Twoj Accent ma 556mm TT nie 560... I to jest STANDARDOWY ROZMIAR DLA TWOJEGO WZROSTU. Wina "specow", ze ci chcieli sprzedac mniejsza...

2ga bajka- to spojrz na kat podsiodlowki ;)

Z 2giej strony, gdybys pojechal "klasycznie" tzn sztyca -15mm, mostek 110mm( dla tego TT ) to ta rama bylaby "za duza" - wiec ktos z Velo mial racje ....

Jest duzo zmiennych, z czego wlasna wygoda jest najwazniejsza i najtrudniej mierzalna :)


Ide reanimowac mojego CX-a :mrgreen: bedzie proba naprawy zgodnie z procedura dla samolotow wojskowych :):):)

#16 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 02 czerwiec 2013 - 06:51

tak mi sie przypomnialo... Obejrzyj reklame tepsy : jest serce i jest rozum. Zrob tak, zeby serce bylo happy - rozum to sobie wytlumaczy :)

jesli cie "ciagnie" w strone konkretnego roweru - to podejmij decyzje i juz. Czasami podswiadomie wiemy "lepiej" niz chlodna analiza by to sugerowala.

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#17 Suhar

Suhar
  • Użytkownik
  • 51 postów
  • SkądGdynia

Napisano 02 czerwiec 2013 - 13:10

Petri, faktycznie masz rację, chylę (wirtualnie) czoła. :-)

#18 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1130 postów
  • SkądLeszno

Napisano 02 czerwiec 2013 - 13:19

Ja mam 168cm wzrostu i spece z Velo zdecydowanie doradzili mi rozmiar S - Accenta CX ONE , to jest długość górnej rury 517mm. Teraz mam założony mostek 90mm i jest ok.

#19 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 02 czerwiec 2013 - 13:29

Suhar, poza tym Twój widelec jest pod mtb-z założenia trochę wyższy niż przełajowe, więc kąty Ci się "złagadzają" (jest takie słowo? :D), przez co siodełko jest bardziej nad kołem niż by było po założeniu "prawidłowego" widelca.
Ja jeszcze swoje 3gr dorzucę. Mam 185 wzrostu Miałem szosę z górną rurą 56, mostek miałem 100mm, kierownicę 42cm, sztycę 20mm offsetu i czułem potrzebę dłuższego mostka. Teraz mam przełaj z górną 555, , sztycę bez ofsetu, mostek 90mm i kierownicę 44cm-moim zdaniem jest idealnie.
BTW. od kształtu samej kierownicy bardzo dużo zależy, niektóre przecież mają większe wyprzedzenie, niektóre mniejsze, to też wpływa na odczucie rozmiaru.

#20 MichalD

MichalD
  • Użytkownik
  • 157 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 czerwiec 2013 - 20:21

W cenie tego Cannondale (cena z Polskiego sklepu) a nawet o 300 PLN mniej masz, Ridley-a na Ultegrze. Wersja na 105 jest niższa o 1200 PLN
http://www.bike4race...lajowe-152.html

Tutaj Ridley X-Fire na carbonie z 105
http://outlet.ridley...pr=CFBIKBLOM031

On-One Dirty Disco - SRAM Force + Carbon = 6400 PLN
http://www.planet-x-...cyclocross_bike



Dodaj odpowiedź