Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dobór kaseta - korba. Przełożenia maksymalne


172 odpowiedzi w tym temacie

#21 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 28 czerwiec 2013 - 21:34

Interesuje mnie dobór kasety do korby.
Na wstępie nie chcę rozmawiać o cenach i firmach ale o konkretnych możliwych rozwiązaniach.

Jeżdżę i po ciężkich górach i po płaskim terenie. Startuje w zawodach amatorskich, potrzebuje osprzętu na góry (czasami poważne) i na czasówki szybkie płaskie.

Mam aktualnie comapct 50x34 i kasete 11-28.
Na góry daje radę, ale gdy przyjdzie do 20% podjazdu to chętnie jeszcze 2 ząbki z tyłu mogłyby być.

Jeśli chodzi o czasówki czy zjazdy, na 50x11 moge kręcić mniej więcej do 60km/h ale na czasówki można by było troszkę szybciej czasami.

Dlatego najbardziej interesowałoby mnie 53x34 (albo 53x39) ale kaseta min. 11-28 albo 11-30 albo 11-32. Co jest możliwe przy moich założeniach.

Można powiedzieć, że szukam maksymalnego rozciągnięcia biegów, od skrajnie górskich do skrajnie szybkich. Najłatwiej jest z czegoś zrezygnować. Dlatego wprowadzono compact. Mam rozumieć, że to co mam to max czy może jest jakaś nadzieja?

SRAM Apex jest fajny (50x34 i 11-32) ale nadal na płaskim mam to samo.


Wydaje mi się, że próbujesz pogodzić wodę z ogniem. Ale po kolei.

1. Zakładam, że nie nazywasz się Contador, Armstrong czy inny Beloki. To oznacza, że 50x11 to prawdopodobnie i tak zbyt wysokie przełożenia jak na Twój stopień wytrenowania. Chyba, że masz przyzwyczajenie do patologicznie niskich kadencji ( 50-60 obr/min ), ale wtedy raczej popracowałbym nad kadencją, a nie rzucał sprzęt na problem.

2. Jeżeli ścigasz się na czas, to prawdopodobnie będziesz potrzebować jak największej precyzji doboru przełożenia. To zaś implikuje kasetę o ciasno rozłożonymi koronkami, a więc ostatecznie, kasetę o małym rozstawie 11-25 czy podobnie. Kaseta która nie posiada conajmniej 6 koronek co 1 ząbek ( tzn 11-12-13-14-15-16 ) to wg mnie z nie nadaje się do czasówek. Ideał to 11-21 :)

3. Jeżeli ścigasz się w górach, to prawdopodobnie potrzebujesz zakresu, a nie precyzji. Zwłaszcza, że wynik na etapie górskim decyduje się właśnie na podjazdach. W takiej sytuacji nie rozdrabniałbym się i od razu zapodał górskie 11-36.

Ogólnie, to wyjdzie na to, że potrzebujesz 2 kasety. Jedną na góry i drugą do ścigania na czas. Jedyna wada, to fakt, że przy takich dwóch ekstremalnych kasetach będziesz potrzebować dwie przerzutki, gdyż większość szosowych nie ogarnie skosu kasety 11-36, a i raczej będziesz potrzebować średniego wózka do takiego zestawu.

EDIT: Btw, pozdrawiam wszystkich po dłuższej nieobecności :P

#22 .bast'ia:n

.bast'ia:n
  • Użytkownik
  • 99 postów
  • SkądKamieniec Ząbkowicki

Napisano 01 lipiec 2013 - 09:10

tak jak już z wcześniejszym propozycji wynikło najlepiej będzie kupić dwie kasety, wózek mam średni, możliwe, że nowa przerzutka 105 by pomogła bo chyba ma dłuższy wózek.
11-36 to aż nie potrzebuje 11-32 to dla mnie byłby ideał przy korbie 52-36.

50-11 wcale nie jest dla mnie zbyt wysokie przełożenie, Contadorem nie jestem, ale turystą też nie. Dlatego rozważam wymianę osprzętu bo chcę większe przełożenie.

#23 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 01 lipiec 2013 - 13:08

50-11 wcale nie jest dla mnie zbyt wysokie przełożenie, Contadorem nie jestem, ale turystą też nie. Dlatego rozważam wymianę osprzętu bo chcę większe przełożenie.


No właśnie, o jakich patologicznych kadencjach 50-60 obr/min Ty mówisz, uzurpator?

Przecież przełożenie 50/11 nie służy do jazdy z prędkością 30 km/h, tylko właśnie żeby dokręcić na zjeździe czy z wiatrem. W górach na zjeździe każdy bez problemu osiągnie 60 km/h, a wtedy kadencja na 50/11 musi już przekroczyć 100 obr/min, co w żadnym razie nie jest niską kadencją - wielu (jak np. .bast'ia:n) wolałoby mieć wtedy nieco twardsze przełożenie.

#24 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 01 lipiec 2013 - 18:34

Jeżeli masz biegi na dokręcanie na zjeździe z wiatrem ( co stanowi 0.005% czasu treningu ) to razem z 11 tracisz na to na kasecie 12-13 i może nawet 14. Czyli optymalizując pod jazdę w dół, tracisz użyteczny zakres trenigowy.

Na ludzkie - z kasety 10 rzędowej z marszu stracisz 3 małe koronki, bo są do jazdy w dół ( co stanowi 0.005% czasu trenigu ), więc siłą rzeczy ograniczysz zakres przełożeń na trening, czyli masz dziurę pomiędzy 15, 17 i 19.

Osobiście wolę mieć 5 biegów w zakresie w którym trenuję ( 90% czasu treningu spędzam na 30-35km/h ), niż mieć 3 biegi do jazdy w dół, 3 na trening i resztę na podjazdy :)

Z biegów do zjeżdżania to mogę spokojnie zrezygnować, jeżeli da mi to użytecznie biegi na trening :)

#25 .bast'ia:n

.bast'ia:n
  • Użytkownik
  • 99 postów
  • SkądKamieniec Ząbkowicki

Napisano 02 lipiec 2013 - 12:56

Tylko my tu nie rozmawiamy co kto woli :)
11,12,13 nie używam tylko do zjazdów ale także do jazdy po płaskim i tak jak mówiłem do czasówek, gdzie jadę na maksymalnej prędkosći i 50 na płaskim wyciągam a na zjazdach wiadomo, że wiecej, nie wymieniam przełożeń dla zjazdów tylko czasówek,

dlatego 52-36 z przodu oraz dwie kasety będą ok dla mnie (11-28 na czasówki, bo miewam połałdowane, gdzie 28 czasami sie przydaje, a jakąś szybką typu 11-32 albo 11-30 albo 12-30 na góry bym miał.

#26 Wupe

Wupe
  • Użytkownik
  • 52 postów

Napisano 18 luty 2014 - 21:38

Podczepię się pod temat. Mam korbe 34/50 i krótki wózek, jaka największą kasete obsłuży przerzutka z krótkim wózkiem?



#27 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 18 luty 2014 - 22:27

W większości modeli krótki wózek obsłuży Tobie kasetę 11-28T przy tarczach kompaktowych.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#28 Wupe

Wupe
  • Użytkownik
  • 52 postów

Napisano 19 luty 2014 - 08:37

Dziekuję, kasetę zamawiam i jazda w góry :-)



#29 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 19 luty 2014 - 16:57

stronglite robi przyzwoite zebatki 52 i 36 na 110BCD . bdb jakosc i cena akceptowalna. plus Tylna Przerzutka Shimano MTB 9biegowa (wazne!- dziala idealnie z 10b 105 )  i mozesz zrobic z tylu 11-32/34 . 

 

kilka razy juz pisalem i nie bylo chetnego na zaklad ( dolary przeciwko orzechom ) , ze w "plaskiej" Finlandii ci "kozacy" co 39-25 im wystarcza beda pchali . 

Dla amatora 52-36 i 11-26 to twardy zestaw. 28 juz lepiej. a jeszce lepiej 34p-28t . W gory 32 / 34 . Po cos WiFLi Sram zrobil.... 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#30 schwepes

schwepes
  • Użytkownik
  • 109 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 luty 2014 - 20:24

Mnie mimo nie najmocniejszej nogi dobrze się jeździ na 53/39 i 12-27. Na okolice Krakowa to nawet można by nawet założyć ciaśniejszą kasetę (26? 25?), na Podhale jest w sam raz, a w okolicach Berlina nie zrzuciłem jeszcze na 39, nawet podczas dni rege :). Nooo, raz zrzuciłem żeby sprawdzić czy przerzutka jeszcze działa.

 

Na tym secie tak naprawdę ciężko się podjeżdżało 2 podjazdy w Karkonoszach - Przełęcz Karkonoską i Modre Sedlo, ale ten pierwszy to podobno najcięższy podjazd w Polsce, a drugi to jego czeski odpowiednik, więc chyba mogło trochę boleć ;). Wiadomo, że na 34/32 podjeżdżało by się dużo łatwiej, ale z drugiej strony dla dwóch podjazdów które jechałem raz w życiu nie zestroję sobie napędu. Aktualnie treningi szosowe robię na przełaju z kompaktem i 12-27 i jak wieje w plecy (a tu gdzie jestem potrafi wiać!) to często brakuje przełożenia po płaskim. 



#31 hincza

hincza
  • Użytkownik
  • 53 postów
  • SkądCiche

Napisano 01 kwiecień 2014 - 20:12

Podepnę się do tematu.   Mam teraz w szosie korbę 53/39 i kasete 12/26. Na płaski teren nadaje się, jednak mieszkam na Podhalu i ciężko czasami podjechać pod dłuższe podjazdy. Mam krótki wózek z tyłu i z tego co się orientuję mogę maksymalnie wsadzić tam koronke 28. Jak myślicie czy zmiana na taka kasete da odczuwalną róznice? , ew. gdybym zmienil mala tarcze korby na 36 ( maksymalnie chyba mogę taką dać), czy nie warto się w to bawić i lepiej kupić przerzutkę z długim wozkiem i dać kasetę 32 lub 34 ?



#32 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 kwiecień 2014 - 20:26

Po pierwsze: przejście z 26T na 28T da Ci przełożenie lżejsze o niecałe 8%. Od Ciebie zależy, czy to dużo czy mało.

Jeżeli chodzi o tarczę: na obecny pająk nie założysz już mniejszej tarczy (pomijając butikowe tarcze 38T). Jeżeli chcesz zejść do 34 albo 36T, będziesz potrzebował korb kompaktowych (które moim zdaniem są idealne do rekreacji - naprawdę warto w to zainwestować).

Gdybym miał wybierać, kasetę na razie zostawiłbym w spokoju (i tak ją kiedyś zajedziesz, więc wtedy będziesz mógł ją wymienić), za to wymieniłbym właśnie korby na kompaktowe - zejście z tarczy 39T na 34T da Ci aż o 13% lżejsze przełożenie przy tej samej kasecie, a przy kolejnej wymianie kasety (nominalnie maksimum to 28T, ale większość przerzutek realnie obsługuje też spokojnie koronkę 30T, a czasami nawet więcej) możesz zejść do jeszcze lżejszych przełożeń.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#33 hincza

hincza
  • Użytkownik
  • 53 postów
  • SkądCiche

Napisano 01 kwiecień 2014 - 20:41

Jeżeli moja przerzutka (DA 7800 ss) obsłużyła by te 30T  to myśle, że to by mi wystarczyło. Chcę tylko trochę lżejsze przełożenia, przy niskich kosztach. Kasetę i tak muszę wymienić, bo obecna to jakaś tandeta.



#34 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 kwiecień 2014 - 20:53

Nominalnie dla RD-7800 masz maksymalną koronkę 27T. W praktyce 30T powinna podejść, ale bez przymiarki nikt Ci tego nie zagwarantuje.

Natomiast trudniejszy bój możesz mieć z pojemnością - w tym konkretnym modelu wynosi ona zaledwie 29T, więc przy tarczach 53/39 to daje maksymalnie 15T rozpiętości na kasecie (znów: to są wartości nominalne, które przeważnie można przekroczyć - ale o ile, przekonasz się tylko po przymiarce).

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#35 hincza

hincza
  • Użytkownik
  • 53 postów
  • SkądCiche

Napisano 01 kwiecień 2014 - 21:12

Dzięki wielkie za pomoc. Zrobię przymiarkę i zobaczę czy będzie to grało. 



#36 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 postów
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Napisano 02 kwiecień 2014 - 05:48

Nie ma co na siłę pchać się w kompakty z kasetami rodem z MTB, tu raczej trzeba popracować nad sobą. Sam jeżdżę na 53/39x12-25 i jakoś nie straszne mi ścianki po 15-16% (nie mam stromszych w okolicy), na zjazdach przy 70km/h daje się coś jeszcze dokręcić. Ale co najważniejsze kaseta jest dobrze zestopniowana(średnio co 2), a i tak zdarza się że przydałoby się pośrednie przełożenie. A tymczasem Ty chcesz wstawić 11-32, może jakbyś miał powiedzmy 15 rzędów z tyłu to by to miało odrobinę sensu.



#37 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 kwiecień 2014 - 05:57

Nie ma co na siłę pchać się w kompakty z kasetami rodem z MTB, tu raczej trzeba popracować nad sobą.

Nie każdy jest zawodnikiem i nie każdy ma siły, czas, chęć i zdrowie, żeby trenować więcej i mocniej.

Za to każdy ma prawo do komfortowej i przyjemnej jazdy.
  • sthEn lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#38 Gosc_Micha³93_*

Gosc_Micha³93_*
  • Gość

Napisano 10 kwiecień 2014 - 19:25

Witam,

mam pytanie czy kaseta 9rz http://allegro.pl/sh...4112705076.html będzie pasowała do roweru szosowego Accent Via Montana zastępując kasetę 9rz shimano 105 12-28 ? 

Proszę o szybką odpowiedź.



#39 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 kwiecień 2014 - 19:27

Tak, swobodnie możesz ją założyć.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#40 Gosc_Micha³93_*

Gosc_Micha³93_*
  • Gość

Napisano 10 kwiecień 2014 - 19:28

Dziękuję bardzo za pomoc :)





Dodaj odpowiedź