
Dobór kaseta - korba. Przełożenia maksymalne
#1
Napisano 24 czerwiec 2013 - 19:54
Na wstępie nie chcę rozmawiać o cenach i firmach ale o konkretnych możliwych rozwiązaniach.
Jeżdżę i po ciężkich górach i po płaskim terenie. Startuje w zawodach amatorskich, potrzebuje osprzętu na góry (czasami poważne) i na czasówki szybkie płaskie.
Mam aktualnie comapct 50x34 i kasete 11-28.
Na góry daje radę, ale gdy przyjdzie do 20% podjazdu to chętnie jeszcze 2 ząbki z tyłu mogłyby być.
Jeśli chodzi o czasówki czy zjazdy, na 50x11 moge kręcić mniej więcej do 60km/h ale na czasówki można by było troszkę szybciej czasami.
Dlatego najbardziej interesowałoby mnie 53x34 (albo 53x39) ale kaseta min. 11-28 albo 11-30 albo 11-32. Co jest możliwe przy moich założeniach.
Można powiedzieć, że szukam maksymalnego rozciągnięcia biegów, od skrajnie górskich do skrajnie szybkich. Najłatwiej jest z czegoś zrezygnować. Dlatego wprowadzono compact. Mam rozumieć, że to co mam to max czy może jest jakaś nadzieja?
SRAM Apex jest fajny (50x34 i 11-32) ale nadal na płaskim mam to samo.
#2
Napisano 24 czerwiec 2013 - 20:13
Problem polega też na tym, że stosowanie bardzo mocno rozstrzelonego zakresu spowoduje, że na płaskim będzie Tobie trudniej "wcelować" w odpowiednie przełożenie - jedno będzie zbyt lekkie, inne znowu zbyt ciężkie.
Jeżeli mimo wszystko bardzo Tobie zależy na maksymalnym zakresie, to proponowałbym Tobie korby kompaktowe 52x36T (czyli w grę wchodziłaby tylko wymiana tarcz bez wymiany korb) i dwie kasety: jedną na płaskie (np. 11-25T albo nawet 11-23T, żebyś miał ciaśniej zestawione przełożenia) i drugą na góry, np. 12-32T od SRAM-a (przełożenie 36x32T jest lżejsze od 34x28T!). W ten sposób stosunkowo niskim kosztem zbudujesz mniej więcej to, czego Tobie potrzeba, a w razie zmiany scenerii będziesz miał do wymiany tylko kasetę, co zajmie Ci jakieś 10 minut.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#3
Napisano 24 czerwiec 2013 - 20:38
Interesuje mnie dobór kasety do korby.
Dlatego najbardziej interesowałoby mnie 53x34 (albo 53x39) ale kaseta min. 11-28 albo 11-30 albo 11-32. Co jest możliwe przy moich założeniach.
Ja co prawda nie startuje w zawodach ale lubię się wdrapywać na ścianki +20% jakich w Karkonoszach polskich i czeskich sporo . Mam korbę 50-34 , przerzutkę tylną 105 Rd-5701 z długim wózkiem I kasetę 9 rzedową Srama 11-34. Wszytko działa. Wcześniej przez moment założyłem przerzutkę tylną Tiagrę RD-4601 również z długim wózkiem i oczywiście tez było ok. Teraz ta sama Tiagra jest w Górskim gdzie kaseta też 11-34 i też problemów brak.
Może są kasety 10-34 ??? Wtedy tryb 50/10 cięższy niż 53/11
( Oczywiście największy problem jak zwykle u mnie jest z perfekcyjnym ustawieniem przedniej przerzutki ale to inna historia choć może ma to związek z kasetą)
Brat ma osprzet Sram Apex, Korbę 50-34 a kasetę 11-32 tyle że na 10 rzędów i też ładnie wszystko śmiga.
#4
Napisano 24 czerwiec 2013 - 21:46
Wózek mam chyba średni, to też ważne, że przy takim więcej jak 28 z tyłu mogę nie założyć chyba...
opcja wymiany na APEXA oczywiście jest (ułatwienie gór).
albo tak jak mikroos mówi, opcja z różnymi kasetami.
A czy 52x36T z 11-28 dałoby radę zestawić ?
Tak mniej więcej porównując z moim dotychczasowym osprzętem co bym musiał wymienić obowiązkowo, żeby do czegoś takiego doprowadzić ?
#5
Napisano 24 czerwiec 2013 - 21:50
#6
Napisano 24 czerwiec 2013 - 21:56
W sprawie doboru przerzutki do kasety nie umiem się wypowiedzieć, bo na własne życzenie nie podałeś nazw firm ;-) Natomiast ogólnie można powiedzieć, że przeważnie zalecenia producenta można dość mocno nagiąć, szczególnie kiedy chodzi o dobór wózka do kasety.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#7
Napisano 25 czerwiec 2013 - 08:14
Mam osprzęt Shimano, głównie 105, korbę mam tylko R565 albo podobną.
Przeróbek dokonywałbym w obrębie Shimano, bo chyba nie można mieć korby SRAMa a reszty z Shimano, zresztą jakoś tak naturalniej trzymać się w jednej marce.
Opcja z 2 kasetami bardzo mi się podoba, wymieniłbym korbę na 52x36T i dokupił kasetę.
Obecną kasetę bym mógł stosować do czasówek (bo czasami zdarzają się czasówki z podjazdem, dlatego te 28 mi się przyda i nie muszę już kupować. Dokupiłbym tylko kasetę na góry - 12-32.
Jest jeszcze sprawa wózka. Jaki do takiego rozwiązania byłby potrzebny, czy średni dałby radę ?
#8
Napisano 25 czerwiec 2013 - 08:36
Jedyny drobny problem możesz mieć z przerzutką: jeżeli masz RD-5700, to oficjalnie (i raczej teoretycznie, bo w praktyce b. rzadko są z tym problemy) obsługuje ona koronki do 28T. Z RD-5701 nie ma takiego problemu - w podanej przez Ciebie konfiguracji spokojnie będzie hulać na koronce 32T.
Oznaczenie modelu znajdziesz na wewnętrznej stronie korpusu przerzutki (od strony szprych).
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#9
Napisano 25 czerwiec 2013 - 09:04
MANETKI Shimano 105 STI, 10 speed
PRZERZUTKI PRZÓD Shimano 105, 34.9mm clamp
PPRZERZUTKI TYŁ Shimano 105
MECH KORBOWY Shimano R563, 50-34T
KASETA Shimano 105 11-28, 10 speed (fabrycznie była Tiagra 12-30 - nieużywana)
#10
Napisano 25 czerwiec 2013 - 09:16
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#11
Gosc_Stas_*
Napisano 25 czerwiec 2013 - 09:28
Stas
- grzybu_blaz lubi to
#12
Napisano 25 czerwiec 2013 - 09:31
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#14
Napisano 25 czerwiec 2013 - 10:11
;-)proponowałbym Tobie korby kompaktowe 52x36T (czyli w grę wchodziłaby tylko wymiana tarcz bez wymiany korb)
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#16
Gosc_Stas_*
Napisano 25 czerwiec 2013 - 14:26
11-32 To tak na jeden trudny dzień ... i chyba po to aby iść pod górę z blatu :-).Zgodnie z tą logiką Contador to pospolity amator i leszcz: http://www.bikeradar...t-vuelta-35156/ :mrgreen:
OK. Wiem, że profi obecnie też mają swoje kaprysy.
Ja nie tylko wtedy gdy się ścigałem ale także teraz jestem wierny 53/39 11-25. I wystarcza mi to nawet przy wjeździe pod spore wzniesienia. Na przykład Studzionki - to nie w "kij dmuchaj".
Może ktoś był lub zna słynny podjazd Studzionki, w prawo na trasie zjazdu z Przełęczy Knurowskiej do Ochotnicy. Przy okazji pozdrowienia dla Ochotnicy Górnej.
Stas
#18
Napisano 25 czerwiec 2013 - 14:56
Co zyskam zmieniając na 50 zębów z przodu - ciaśniejsze zestopniowanie czyli lepsze wykorzystanie mocy.
Teraz mam 11-25 i praktycznie na wszystkie moje górki wjeżdżam na 53x19, natomiast na trasie np. jadę na 17 zmieniam na 15 i brakuje 16.
System
#19
Napisano 25 czerwiec 2013 - 17:46
Jeśli 17 a 15 ci czegoś brakuje to najlepiej włożyć trochę siły na 17 albo więcej kadencji na 15.
Wracając do mojego tematu, szukam w takim razie i proszę o wskazówki odnośnie zębatek do korby 52 i 36.
#20
Napisano 25 czerwiec 2013 - 19:21


Nikt nie Tobie dobrej rady, sam wiesz jakie masz warunki i masz już chyba trochę danych by podjąć decyzję.
Ćwicz siłę i kadencję.

System.
- adart lubi to
Dodaj odpowiedź
