Owalne tarcze
#1
Napisano 23 lipiec 2013 - 23:07
Ostatnio bardzo zaciekawiły mnie owalne tarcze, są one głównie stworzone po to żeby wyeliminować martwy punkt podczas pedałowania, co pozwala na płynniejszą jazdę i mniejszą utratę mocy (mniej mocy musimy używać na "przepychanie" korby z martwego punktu, a w wyniku tego możemy tę moc wykorzystać do szybszej jazdy lub po prostu zaoszczędzić ją). Pomyślałem że czemu by nie spróbować na takim czymś pojeździć. No i od razu nasunęły mi się dwa pytań:
1. Jestem kolarzem startującym w wyścigach które wymagają licencji itp. więc wszelakie przepisy PZKOL-u mnie obowiązują. Dlatego mam do Was pytanie (może wśród Was jest jakiś sędzia), czy używanie owalnych zębatek przez kolarzy w kategorii junior młodszy/junior jest dozwolone, oczywiście z odpowiednią ilością ząbków?
2. Osobiście uważam się za sprintera, cóż może jest inaczej ale myślę że w tym jestem najlepszy. Czy ktoś może używał takich zębatek i wie czy owalny kształt tarcz nie przeszkadza w wykonywaniu sprintu, obiektywnie patrząc wykonuje się tam bardzo dużo obrotów korb, więc ich owalny kształt pewnie jakoś wpływa na wykonywanie sprintu. No i nigdy nie widziałem sprintera z takimi tarczami.
Z góry dzięki za poświęcenie czasu i czekam na odpowiedzi, ale też zapraszam do ogólnej dyskusji na temat owalnych tarcz, bo pewnie dużą część z nas to interesuje. Tu zamieszczam link to krótkiego artykuły na ten temat: http://www.cyklomani...tary-pomys.html
PS: Jeszcze raz zapraszam do dyskusji Pozdrawiam
#6
Napisano 24 lipiec 2013 - 09:06
Sam chciałem sobie takie sprawić, ale ceny Rotora mnie na razie odstraszyły
pzdr
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#7
Napisano 24 lipiec 2013 - 09:11
#9
Napisano 31 lipiec 2013 - 10:00
A może ktoś jeszcze ujeżdża blaty doval i może się podzielić opinią ?
#10 Gosc_xsnailx_*
Napisano 31 lipiec 2013 - 22:13
naukowe badania o owalnych tarczach mozna poczytac tu:
http://www.noncircularchainring.be/
#11
Napisano 01 sierpień 2013 - 09:03
Właśnie zastanawiałem się jak zoptymalizować wykorzystanie kasety - od 17 w górę jest przeskok o 2 zęby co mnie trochę zaczyna wkurzać. Biorąc pod uwagę obecnie najczęściej wykorzystywane przeze mnie: 14-15-16-17-19 użycie blatu 48 (obecnie 50) pozwoliłoby unikać 19 i używać 13-17 ze stopniowaniem co 1 ząbek. Traciłbym jedynie na zjazdach możliwość dokręcania do wyższych prędkości, ewentualnie w tych nielicznych przypadkach musiałbym nieco zwiększyć kadencję.
Jeśli Doval'e sprawują się dobrze, to przemyślę czy nie wymienić zestawu kół zębatych obecnie używanych na 48/35
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#12
Napisano 01 sierpień 2013 - 09:43
#13
Napisano 01 sierpień 2013 - 12:02
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#14
Napisano 01 sierpień 2013 - 14:29
#15
Napisano 01 sierpień 2013 - 15:02
Jest, i to jest imo najwiekszy problem owalnych zebatek.Zastanawia mnie (póki co) czy nie ma problemów z zrzucaniem łańcucha na zewnątrz przy przełączaniu z małego koła zębatego na duże?
Jak sie ustawi zeby wrzucalo na wieksza, to jednoczesnie istnieje duze ryzyko, ze ja przerzuci.
Przy okraglych, jezdzac na ultegrze i sramie red sparowanego z korba campy 11s, taki zakwas nigdy nie mial miejsca. W przypadku przerzutki reda Ti i Qrings, wyrzuca lanuch na zewnatrz.
Dobra rzecza w Qrings sa piny zapobiegajace zakleszczeniu sie lancucha pomiedzy korba i zebatka, umieszczone po obu stronach zebatki. Jak lancuch spada, to tylko na piny. Wystarczy zrzucic przod na mala i lancuch wskakuje na zebatki. IMO, mozna to zjawisko zminimalizowac ale czy da sie je zupelnie wykluczyc?
Pewnie to zalezy od stosowanych zmieniarek i kabli i wielu prob ustawienia systemu.
Osobiscie, nie zraza mnie to, lepiej mi sie jezdzi na jajkach niz na okraglych.
Nastepne jakie bede chcial sprobowac, to QXL.
#16
Napisano 01 sierpień 2013 - 16:03
#17
Napisano 01 sierpień 2013 - 18:12
A Osymetric twierdzi, ze dzieki temu stracil pewnosc w TT i na podjazdach, a to dzieki roznicy 30W na niekorzysc DA.
#18
Napisano 01 sierpień 2013 - 19:47
Pytam, bo GrzegorzP napisał, że w szosie ma duży blat jajko 48. Jak na szose to to chyba trochę za mało stąd te wątpliwości.