Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wybór kół


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
4494 odpowiedzi w tym temacie

#2221 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 postów
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Napisano 07 październik 2009 - 06:32

radeczek13, Lasery to totalna pomyłka. Chyba że ważysz poniżej 60kg. Może dobre na nds (strona przeciwna do kasety). Z tego co słyszałem koła na nich "pływają" na boki. Karbon ty tam wiesz coś jeszcze.

#2222 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 07 październik 2009 - 06:40

Witam! Chce zapleść tylne koło, zastanawiam się jak? na 2 czy na 3 krzyże???lepiej od strony kasety?! Zależy mi na otrzymaniu max sztywnośći i aerodynamiki! Zaznaczam że będę miał szprychy Sapim laser!


Aerodynamiki to raczej na zwykłych szprychach nie uświadczysz.

Lasery to jak to jeden znajomy były kolarz mówi szprychy dla turystów.

Na laserach nie złożysz sztywnych i wytrzymałych kół.
Są znacznie lepsze od dt revo, ale mimo wszystko są i tak słabe.

#2223 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 418 postów
  • SkądPuławy

Napisano 07 październik 2009 - 14:12

Ciekawe że na zagranicznym forum (WW) lasery i revo sa bardzo popularne i grupa osób, nazwijmy je tamtejszymui forumowymi "autorytetami" w dziedzinie budowy kół, sugeruje tylko takie jest słuszne rozwiązanie nawet dla osób powyżej 80kg, i że koła wcale nie są mniej sztywne (sic!) niż zrobione na race/comp, co bardzo mnie dziwi. Można uzyskać oczywiście odpowiednie,duże napięcie szprych,ale nadal nie będzie to tak sztywne koło jak na szprychach o większym przekroju, szczególnie robione na obręczy alu typu box. Może na mocnych sztywnych karbo obręczach to jeszcze, ale na obręczy alu na tył, dla cięższych osób?

radeczek13, wstawiając CX-ray będziesz miał troszkę aero, ale na laserach to nie bardzo. Zapleść możesz 3x wszystko lub tylko DS i 2x NDS.

#2224 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 07 październik 2009 - 18:32

Panowie dziś odebrałem tylne koło z serwisu (cyklotur.com), po wymianie obręczy na alex R450 i szprych Sapimy 2mm. Wcześniej koło miało obręcz Rodi Vuelta Stylus i jakieś szprychy 2mm. Okazuje się, że koło jest bardzo miękkie, wina obręczy czy może naciągu szprych, sądzę że nie są odpowiednio naciągnięte...


Serwisant nie jadł śniadania i był bardzo słaby.
Swoją drogą jako wytrawny forowicz powinieneś się wstydzić, że sam nie zaplatasz sobie koła.

Proszę szanownych kolegów z dużym dorobkiem postów o nie pisaniu "odebrałem z serwisu rower" - ideą tego forum jest puszczenie pseudomechaników z torbami na grzyby :lol:

#2225 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 07 październik 2009 - 19:12

Żeby dobrze zrobić koła na Laserach czy Revo trzeba mieć duże doświadczenie, żeby ich nie porozciągać, a wykorzystać maksymalną ich siłę. Revo się łatwo rozciągają, ale ja je już rozpracowałem :D
Mój podstawowy komplet kół jest zbudowany na przepracowanych Revo, z DT Comp na DS. Przód pleciony na 2x, tył 3x. Najpierw naciągnąłem na 90 kgf co było dla nich już za dużo. Pozwoliłem im się poukładać (doszły do zaledwie 50 kgf) po czym ponaciągałem szprychy na 70 kgf.
Świetnie się mi na nich jeździ, są sztywne dzięki świetnym obręczą. Niedowiarków zapraszam na jazdę na nich :D

#2226 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 07 październik 2009 - 20:48

Ciekawe że na zagranicznym forum (WW) lasery i revo sa bardzo popularne i grupa osób, nazwijmy je tamtejszymui forumowymi "autorytetami" w dziedzinie budowy kół, sugeruje tylko takie jest słuszne rozwiązanie nawet dla osób powyżej 80kg, i że koła wcale nie są mniej sztywne (sic!) niż zrobione na race/comp, co bardzo mnie dziwi.


Ja już się nauczyłem odpowiednio reagować na tego typu stwierdzenia.
Robię dokładnie to samo co niektórzy znajomi (byli kolarze zawodowi) czyli ... :lol:

#2227 art_75

art_75
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPrzeworsk

Napisano 09 październik 2009 - 16:17

Witam,
Chciałbym zapytać o wybór piast, ponieważ mam dylemat czy kupić złożone już koła na piastach DT onyx, obręcze cxp22, szprychy DT champion, czy składać na ultegrze i obręczach cxp33 lub cxp22.
Moja waga to 72 kg.

#2228 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 11 październik 2009 - 15:37

Panowie dziś odebrałem tylne koło z serwisu (cyklotur.com), po wymianie obręczy na alex R450 i szprych Sapimy 2mm. Wcześniej koło miało obręcz Rodi Vuelta Stylus i jakieś szprychy 2mm. Okazuje się, że koło jest bardzo miękkie, wina obręczy czy może naciągu szprych, sądzę że nie są odpowiednio naciągnięte...


Serwisant nie jadł śniadania i był bardzo słaby.
Swoją drogą jako wytrawny forowicz powinieneś się wstydzić, że sam nie zaplatasz sobie koła.

Proszę szanownych kolegów z dużym dorobkiem postów o nie pisaniu "odebrałem z serwisu rower" - ideą tego forum jest puszczenie pseudomechaników z torbami na grzyby :lol:


Zaplot koła to jedyna rzecz którą powierzam serwisowi... poza tym nie stać mnie żeby samemu przy tym grzebać... 29 zł za zaplot to niewiele... mnie zajęłoby to pewnie z godzinę do tego musiałbym dobrać szprychy i je kupić... czyli odwiedzenie sklepu też byłoby konieczne. A że z czasem u mnie ostatnio kiepsko to poszedłem na łatwizne...


#2229 radeczek13

radeczek13
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądPrzemyśl

Napisano 12 październik 2009 - 06:41

Witam!
Postanowiłem jednak złożyć koła na laserach: przód piasta kozak 52g 28 szprych zaplot na słoneczko obręcz F20, tył lasery 3 krzyże 32 szprychy piasta Rotaz 210g, szytki vittoria corsa CX 320 Tpi waga 245g. Moje pierwsze odczucia, jak najbardziej pozytywne!!! Tłumienie nierówności rewelacja, waga bez zastrzeżeń łatwość pokonywania podjazdów też super. Mam tylko drobne wrażenie jakby szprychy były mało aero..wiem CX-rey były by zapewne lepsze, no cóż może następnym razem. Wcześniej jeżdziłem na fulcrumach R3 w miare sztywne, szprychy płaskie wieć bardziej aero. Zależało mi w sumie na wadze, sam waże 68-70kg więc mam nadzieje że wytrzymają:) Mam jedno pytanko do znawców tematu, chodzi mi podciagniećie szprych. Obecnie są naciągnięte na jakieś 70-75 % możliwości, zastanawiam się czy mozna bardzie na jakieś 85-90% żeby otrzymać większą sztywność! Wiem że trzeba to zrobić rozsądnie...Pozdrawiam

#2230 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 październik 2009 - 07:28

Jak rozrózniasz % naciągniecia szprych ?

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#2231 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 12 październik 2009 - 07:40

...otrzymać większą sztywność!


Czyżby coś tańczyło na boki? Zapomnij o jakiejkolwiek sztywności.

Złożyłeś koła, których największemu wrogowi bym nie polecił.
Jedyne co w tych kołach jest ok to obręcze, reszta to szajs.

#2232 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 12 październik 2009 - 07:57

Z przodu 2 krzyże uczyniłyby zupełnie inne, znacznie lepsze koło.
Tył Rotaz - nierozsądnie. Na DS Lasery - nierozsądnie...a pisałem żebyś tak nie robił.
Lasery mają limit naciągu 90 kgf.

#2233 kolor70

kolor70
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • SkądBrzeszcze

Napisano 13 październik 2009 - 08:35

Czym w zasadzie różnią się koła 16 od 32 szprychowych - czy te 16 są delikatniejsze :?:
Ważę ok. 62-65 kg , ale wiadomo polskiedrogi :-?

#2234 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 418 postów
  • SkądPuławy

Napisano 13 październik 2009 - 13:16

Tym czym mosty zawieszone na 16 lub 32 linach :-D

mniej zawsze bedzie oznaczać słabiej, mniej sztywno ale przy tym samym przekroju i zastosowanym materiale. Jak masz bardzo mocną obręcz o duzym stożku to mozna użyć mniej szprych.Gdy masz mniej szprych mozna użyc wiekszych grubszych tak by uzyskac wymaganą sztywność i wytrzymałość. Jak masz wątpliwości co do polskich dróg to zerknij na czym jeźdzą na Paris-Roubaix. Króluja tam klasyczne koła z zaplotem na 32 szprychy.

#2235 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1204 postów
  • SkądN. Tomyśl

Napisano 13 październik 2009 - 13:39

Na ten przykład:
http://www.bikeradar...r-friends-15792

#2236 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 13 październik 2009 - 19:50

Ilość szprych zależy od obręczy. Żeby był sens dać mało szprych obręcz musi być wysokiej klasy, bo inaczej wyjdzie ciężkie koło - tak robi większość producentów. Obręcze kiepskie, więc żeby były odpowiednio sztywno to w obręczy musi być dużo materiału.
Przy budowie moich kół, konkretnie tylnego na obręczy Edge 1.45 skręciła się szprycha CX-Ray. Trzymałem ją dobrym kluczem, ale i tak się skręciła przy przejściu z płaskiej części na okrągłą. Musiałem ją wymienić bo była już osłabiona w tym miejscu. I teraz przyznam się do czegoś czego robić nie wolno - wymieniłem tylko tę szprychę, bez luzowania innych. Szprychy były naciągnięte już na 120 kgf i wiecie co? Po wykręceniu nypla z tej jednej szprychy obręcz ani drgnęła - nie dostała bicia nawet na milimetr. Jestem pod wielkim wrażeniem tych plastikowych wydmuszek :D
Jeszcze nie wiem dlaczego, ale przy obręczach aluminiowych CX-Ray nie dadzą się bezpiecznie naciągnąć mocniej niż 110 kgf, a w Edge dałem naciąg prawie 130 kgf!
Ponadto naciąg szprych na NDS wynosi prawie 80% siły na DS. 2:1 jest fenomenalne.

#2237 Elementary

Elementary
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądWołomin

Napisano 14 październik 2009 - 19:59

Ja również mam problem ze zbudowaniem kół. Czuję się nieco (takie większe "nieco") zagubiony w temacie i nie mam zielonego pojęcie co w trawie piszczy, ponieważ nie miałem jakichkolwiek wcześniejszych doświadczeń.
Otóż problem leży w wyborze szprych - jedni polecają takie, inni inne, a Ci trzeci jeszcze jakieś. Można przebierać do woli.
Posiadam obręcze "Jaguarowe", szytkowe i nie mające żadnych oznaczeń poza ich wagą napisaną ołówkiem (jedna jest cięższa, myślę, że ma to znaczenie). Można w nich zamontować po 36 szprych. Piasty mam również z sygnaturką "ZZR" i nie mam zielonego pojęcia co dalej.
Czy samemu kombinować, czy powierzyć koła bardziej doświadczonemu serwisantowi?

#2238 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 październik 2009 - 10:53

Daj normalnie 2/1.8, DT, SAPIM, CN SPOKE każda z tych firm będzie dobra.
Nyple mosiądz nierdzewki i jazda, sie szkoda zastanawiać.
Mozesz dać też i zwykłe nierdzewne 2.0, róznica w wadze będzie , ale to zależy od portfela.
2.0 są średnio po ok 0.80 zł - 1.30, 2/1.8 DT po 1.80 / szt już z nyplami.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#2239 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądSilesia

Napisano 15 październik 2009 - 12:44

Daj szprychy 2mm nierdzewne, nyple stal/mosiądz niklowany i stalowe podkładki pod nyple.

#2240 Gosc_lesnik_*

Gosc_lesnik_*
  • Gość

Napisano 16 październik 2009 - 13:49

Witam.
Przymierzam sie do zakupu kół na przyszły sezon. Zastanawiam się nad 4 kołami:

1. Mavic Cosmic SL
2. Campagnolo Shamal Ultra
3. Fulcrum Racing Zero
4. Jagu Elite 50mm

Nie wiem, czy lepiej isc w aerodynamike kol (Mavic, Jagu) czy bardziej zwracac uwage na wage. Najbardziej kusza mnie kola Jagu (www.peritus.biz.pl), tylko, ze o firmie za wiele nie wiadomo. Specyfikacja tych kol na stronie www tez jest uboga, ale waga i cena kuszą.
Czy mial ktos z Was do czynienia z ktorymis z tych kół? Ktore byscie poradzili/ odradzili?
Pozdrawiam i z gory dzieki za odp.