Wybór kół
#521
Posted 04 December 2007 - 18:40
#522 Gosc_Jelitek_*
Posted 04 December 2007 - 18:50
Może się mylę, poprawcie mnie jeśli tak jest:
Twoje koła Karbon, są lekkie, mają małą masę rotującą, a więc są w sam raz do jazdy w górach. Natomiast jeżdżąc na tych kołach po płaskim terenie musisz włożyć więcej siły w utrzymanie rotacji koła, do tego ilość sprzych i ich okrągłu przekróc powodują wzrost oporu, tak samo jak i prawie płaskie obręcze.
Natomiast Cosmic Elite,
Są ciężkie i mają dużą masę rotującą (mają profil 30 mm), 24 superpłaskie szprychy, i do tego stożek ostro zakończony. Owszem wiatr boczny daje ostro w kość, podjazdy i przyspieszenie ostro szwankuje, ale za to mniej siły wkładasz w utrzymanie rotacji koła przez ich bardziej opływowy kształ i dużą masę rotującą. Tym bardziej że na płaskim masa ma mniejsze znaczenie.
Dwa różne koła dwie różne specjalizacje. W Twoich kółkach podobają mi się bardzo ceramiczne boki oraz waga.
A już zupełnie podsumowując moją wypowiedź to inna sprawa że osoba na takich kółkach jak Ty może się na płaskim schować przed wiatrem i opory powietrza ją już mniej obchodzi a osoba na takich kółkach jak Cosmic Elite będzie robić w gacie żeby pod górę wjechać ;-)
#523 Gosc_dablo1_*
Posted 04 December 2007 - 20:31
#524 Gosc_Jelitek_*
Posted 04 December 2007 - 20:32
#525
Posted 04 December 2007 - 21:25
Mavic'i, a szczególnie Ksyriumy SL, ES bardzo mocno hamują przy bocznym wietrze. Obręcze 30 mm nie są wcale aero. Kolega kupił koła z obręczami 82mm.
Oczywiste jest, że im wyższe tym bardziej aero, ale albo lekkie, albo aero. Idealnym rozwiązaniem są obręcze Lew. Jak będe miał kiedyś 6k zł wolnych to może takie sobie złożę. Zippy sa aero, ale nic poza tym - plastelina bardzo szybko się zużywająca. Corimy Aero bardzo kiepsko hamują, podobnie jak większość karbonowych obręczy.
Ale wracając na ziemię - wychodzę z założenia, że lepiej mieć dobre szprychy ponieważ to szprychy stawiają największy opór aerodynamiczny. Okrągłe 2mm zaplecione radialnie strasznie świszczą i szybko hamują koło. 1.5mm zachowują się zdecydowaaaaanie lepiej.
Swoją drogą ciekawe dlaczego moje obręcze nazywają sie Crono? Widziałem nie raz, że takie niskie obręcze są stosowane w rowerach do jazdy na czas. Zupełnie sprzeczne z teorią, ale prawdziwe.
#526
Posted 04 December 2007 - 21:48
Kupię właśnie Racing 3, ale dopiero luty-marzec. Ogólnie to marka campy, także powinno być oki. I wygląd ich bardzo do mnie przemawia. Też sobie kup, będziemy mogli się dzielić wrażeniami
Pozdrawiam,
#527 Gosc_@ndy_*
Posted 05 December 2007 - 00:12
#528 Gosc_Jelitek_*
Posted 05 December 2007 - 01:03
najbardziej aerodynamiczne szprychy
Skąd to wiesz?
Tak z ciekawości zapytam, czy masz porównanie tzn. czy jeździłeś albo masz jakieś namacalne porównanie kół "aero" i nie "aero" ? Mam poczucie że duża część Twojej wiedzy bazuje na teorii (moja wiedza to niestety narazie teoria w 90% więc jeśli Twoje argumenty są poparte praktyką to chylę czoła), jeśli tak jest to jestem przekonany że opinie te wyrażają ludzie którzy jeżdżą już na tak zaawansowanym sprzęcie że różnice są minimalne a więc prawie nie odczuwalne. Jako że przesiadam się z kół takich za 300 zł na koła za 1300 liczę że odczuję wyraźną różnicę. Chciałbym się przejechać na kołach takich jak Twoje a później takich jak moje i porównać czy faktycznie któreś są lepsze.
Toretyzując jeszcze to może te rowery na czasówki miały założone takie koła bo tego dnia akurat wiał wiatr i ta drużyna chciała miec przewagę? Ciężko stwierdzić.
Jeszcze w kwestii szprych to szprychy te w ksyriumach i cosmicach sa inne. SL i ES mają dużo bardziej szerokie i są owalizowane, niestety nie wiem jak z ich grubością natomiast Cosmic Elite mają kwadratowe szprychy ale bardzo płaściutkie.
#529 Gosc_dablo1_*
Posted 05 December 2007 - 14:22
janczol@ndy A czy te fulcurmy można gdzieś serisować? i co będzie jak coś w nich nawali? i czy te racing 3 są kompatybilne z shimano na kasetę 10-tkę czy posiadacie na ich temat jakąś konkretną wiedzę ?
#530
Posted 05 December 2007 - 14:52
Jeździłem na Zippach 404 trochę, na Cosmicach Carbon, Ritcheyach alu, alexrimsach, Campach Vento i Scirocco, Gipiemme Tecno tych wysokich, starych Ultegrach na 16 szprych i Ksyrium Equipe.
Zippy złożone na piastach Tune Mig 70 i Mag 190 ze szprychami CX-Ray. Lepiej się jechało na nich niż na pozostałych, ale tylko dlatego, że były najlżejsze. Ritcheye fajne, ale przednia obręcz się bujała i obcierała o klocki. Reszta przeciętna. Cosmici cieżkie cholerniki ale sztywne.
W moich kołach słyszę jak świszczą szprychy w przednim kole jak jadę pod wiatr. Po wymianie na płaskie będzie lepiej. Nie wiem jaki wpływ na osiągi miałaby wysoka obręcz, ale skoro niska obręcz jest tak lekka, sztywna, bardzo mocna i przy tym tania to ja innej nie chce do codziennej jazdy.
Najbardziej jaskrawe porównanie mam z moimi poprzednimi kołami od Orbei bo z dnia na dzien przesiadłem się z nich na nowy rower z kołami lżejszymi o 900g (razem z ogumieniem). Obręcze 20 i 30mm G**** dały przy szprychach 2mm i z tylną piastą Ultegra, w której wiecznie był piach i inny syf mimo częstego czyszczenia i uszczelnień.
#531 Gosc_Jelitek_*
Posted 05 December 2007 - 14:55
A co do R-Sysów to z tymi szprychami chodzi niby o to że ich kształt i to że są puste w środku pozwala na zwiększenie sztywności sprych i przez to kół, i przy tym zmniejszenie wagi.
#532
Posted 05 December 2007 - 18:07
#533
Posted 05 December 2007 - 18:45
Sądzę, że powinieneś tak długo aż zrezygnujesz z nich. One są znane z tego, ze potrafią się wytrzeć od klocków w jeden sezon (oczywiście nie przy jeździe okazyjnej), a zatrzymać prawie 100 kg z rowerem to nie takie proste....(warzę 89kg)...Co sądzicie o Zipach ale 303 na szytkę przy mojej wadze.
#534
Posted 05 December 2007 - 20:10
- wyłącznie na 10-tkę shimano,
- na 8,9, i 10-tkę shimano
- na campę 8,9,10
Kupić i serwisować można w Wertykalu. Jeśli chodzi o proste zabiegi jak wymiana szprychy czy centrowanie koła to myślę, że każdy DOBRY serwis rowerowy sobie z tym poradzi, nie wspomnę o smarowaniu piast, co można zrobić samemu.
Odsyłam do instrukcji obsługi - na stronach producenta.
Poza informacjami od producenta szperałem trochę po necie m.in. na forum niemieckiego magazynu kolarskiego "Tour" i nie spotkałem się z opiniami, które by mnie skutecznie odstraszyły. :-> Może dlatego, że strasznie mi się podobają...
Pozdrawiam
#535
Posted 06 December 2007 - 00:55
PS Karbon 89kg to nie 100kg (rower mam lekki)
#536 Gosc_dablo1_*
Posted 06 December 2007 - 13:24
#537
Posted 06 December 2007 - 14:02
właśnie wczoraj smerfowałem po necie w poszukiwaniu wiadomości odnośnie kół szosowych i nagle...olśnienie natrafiłem na was,
przeczytałem wszystkie posty i już mi sie rozjaśniło,ale może od początku.
Przeznaczam na koła 1,5 k zlp.Początkowo myślałem o kołach fabrycznych(AM 350 lub 420 bladed ale lektura postów wyleczyła mnie z nich).
Ważę 82-83 kg,nie jestem zawodnikiem,ale startuję w zawodach i imprezach kolarskich typu sielpia eXtreme itp.w kategorii masters.Trenuję od 4 lat,i jazdę traktuję b.poważnie.Rocznie 10 k km.
Obecnie jeżdżę na sh whr-550,ale chciałem coś lżejszego na wyścigi,do jazdy po górach.
Mam wstępnie taki set:
obręcze open pro 32
piasta przednia novatec(82g),czy nie jestem za cięzki na tą piastę ???
piasta tylna novatec F.292 sb(302g)
nyple pro lock dt
szprychy Xray (czy są czarne czy tylko srebrne i ciekawe ile waży kpl 64 szt?)
podkreślam że zależy mi bardzo na wadze gdyż sam sporo ważę ale jednoczesnie na sztywności kół i trwałości,
sorry że taki tasiemiec wyszedł ale uzbierało się sporo tych dylematów :-)
#538
Posted 06 December 2007 - 14:14
Chcesz wydać prawie 600 zl na szprychy a do nich dać piasty Novatec? Daj chociażby DA / starego Record'a. I obręcze spokojnie na 28 otworów. DA jest w wersji na 28 otw. a Record niesety tylko 32 i 36. Jeśli nie 28 to max 32. 36 to przesada i niepotrzebna masa.
#539
Posted 06 December 2007 - 15:53
A jaki kolor byś brał - czarne czy srebrne?
#540 Gosc_dablo1_*
Posted 06 December 2007 - 17:21