Jump to content


Photo

Wybór kół


  • This topic is locked This topic is locked
4494 replies to this topic

#1761 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 19 April 2009 - 17:39

ja mam DA28 ale ja wagi nie liczę... szprychy sapim race - bo dla mnei sztywnosć ważniejsza...

Dla mnie też i dlatego przesadziłem z naciągiem szprychy i pękł jeden nypel, oczywiście po DS. Musiałem wymienić wszystkie nyple na nowe (profilaktycznie) i stąd tydzień opóźnienia - musze sie przyznać.
Ale w rezultacie wyszły koła takie jak powinny na tych komponentach. Mam nadzieję, że się dobrze jeździ.

No właśnie. Dlaczego silny naciąg szprych ma zwiększyć sztywność koła? Pomijam oczywiście ekstremalne przypadki, gdy koło jest tak słabo napięte, że podczas eksploatacji siła w szprysze spada do zera.
Kiedyś w trekingu bardzo mocno ponapinałem szprychy. Po kilku tysiącach km obręcz zaczęła pękać wzdłuż (od otworów szprych strony kasety). Myślę, że od tego...
Szprychy (moim zdaniem) należy napiąć tak by się nie luzowały i ładnie (dużą powierzchnią) stykały się z otworami kołnierza piasty. Silniejsze napinanie jest szkodliwe...

#1762 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 19 April 2009 - 17:41

ja mam DA28 ale ja wagi nie liczę... szprychy sapim race - bo dla mnei sztywnosć ważniejsza...

Dla mnie też i dlatego przesadziłem z naciągiem szprychy i pękł jeden nypel, oczywiście po DS. Musiałem wymienić wszystkie nyple na nowe (profilaktycznie) i stąd tydzień opóźnienia - musze sie przyznać.
Ale w rezultacie wyszły koła takie jak powinny na tych komponentach. Mam nadzieję, że się dobrze jeździ.

No właśnie. Dlaczego silny naciąg szprych ma zwiększyć sztywność koła? Pomijam oczywiście ekstremalne przypadki, gdy koło jest tak słabo napięte, że podczas eksploatacji siła w szprysze spada do zera.
Kiedyś w trekingu bardzo mocno ponapinałem szprychy. Po kilku tysiącach km obręcz zaczęła pękać wzdłuż (od otworów szprych strony kasety). Myślę, że od tego...
Szprychy (moim zdaniem) należy napiąć tak by się nie luzowały i ładnie (dużą powierzchnią) stykały się z otworami kołnierza piasty. Silniejsze napinanie jest szkodliwe...


dlatego, że waże 90kg :)

#1763 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 19 April 2009 - 17:45

A ja 95:) W dalszym ciągu twierdzę, że napinanie szprych powyżej pewnej granicy nie powoduje przyrostu sztywności koła, a może narobić problemów.

#1764 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 19 April 2009 - 17:49

leslaw, ja to wszystko wiem. Komuś kto nie robił nigdy koła nie wytłumaczysz jak mocno chyba, że dasz mu tensiometr do ręki i powiesz jak sie nim posługiwać. Jak za mocno się naciągnie to nyple będą się luzowały nierówno i koło się skrzywi, a jak za słabo to się nie osiągnie maksymalnej sztywności koła możliwej do uzyskania z zastosowanych części. Trzeba jednak dobrze znać części, żeby wiedzieć na ile można sobie pozwolić.

A ja 95:) W dalszym ciągu twierdzę, że napinanie szprych powyżej pewnej granicy nie powoduje przyrostu sztywności koła, a może narobić problemów.

Dlatego szprychy mają określoną dopuszczalną siłę. Np. 1,5 mm nie naciąga się mocniej niż 90 kgf.

#1765 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 19 April 2009 - 17:57

Chciałem tylko zwrócić uwagę, że dwa koła, jedno naciągnięte słabiej, drugie mocniej (ale oba spełniające warunki o których napisałem wcześniej), będą tak samo sztywne.
W temacie. Do swojej szosóweczki zrobiłem koła na DA22 i szprychach Mach1. Z tyłu 36 sztuk:)

#1766 mateusz661

mateusz661
  • Użytkownik
  • 157 posts
  • SkądOkolice Opola

Posted 19 April 2009 - 20:21

Rozmawiałem z byłym kolarzem, teraz ściga się już wyłącznie jako amator. Podsunął mi ciekawy pomysł co do złożenia kół. Powiedział, że śmiało można złożyć koła w taki sposób. Zamówić piasty i obręcze na 36 otworów, przednie koło zapleść na 18 bardzo mocnych szprych, co drugi otwór w piaście i obręczy. Szprychy to np. DT Swiss Champion, na dwa krzyże i koniecznie użyć do tego nypli z mosiądzu lub stali. A tylne koło Też zapleść na dwa krzyże tylko z tą różnicą, że na 24 szprychy; wykorzystać 2 otwory w piaście i obręczy po czym zostawić jeden ''wolny'' i tak całe koło :-) Co myślicie o tym, gościu który mi o tym powiedział składał w ten sposób koła tylko, że na innych częściach i jeździ tak w wyścigach przełajowych, nie narzeka zbytnio na te koła i ich sztywność, a waży 73kg. Co o tym myślicie :?:

#1767 Fifi

Fifi
  • Użytkownik
  • 174 posts
  • Skądtj�na pengar

Posted 19 April 2009 - 20:26

Żałość, zapleć na 32h, w tej cenie super lekkich kół nie będziesz miał, ale przynajmniej będą sztywne.

#1768 mateusz661

mateusz661
  • Użytkownik
  • 157 posts
  • SkądOkolice Opola

Posted 19 April 2009 - 21:02

RS10 na których jeżdżę obecnie nie są rewelacyjnie sztywne, ale przy mojej wadze mi to wystarcza. Znam bikerów ważących 85-90kg jeżdżących na tych kołach i nie narzekają zbytnio na ich sztywność. Koła te są zaplecione z przodu na ''słoneczko'' 16 szprych i z tyłu na 2 krzyże 20. Chcę uzyskać podobną sztywność, przy 18 i 24 szprychach, a DT Champion są na pewno mocniejsze niż szprychy które użyło Shimano

#1769 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 19 April 2009 - 21:12

Na 18 szprych ciężko zrobić koło... (chyba, że słoneczko)

#1770 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 19 April 2009 - 21:20

Ważniejsze od zbyt słabego , czy za mocnego naciągu jest po prostu dokładny naciąg - równomierny, dokładnie i powolutku.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#1771 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 19 April 2009 - 22:00

Rozmawiałem z byłym kolarzem, teraz ściga się już wyłącznie jako amator. Podsunął mi ciekawy pomysł co do złożenia kół. Powiedział, że śmiało można złożyć koła w taki sposób. Zamówić piasty i obręcze na 36 otworów, przednie koło zapleść na 18 bardzo mocnych szprych, co drugi otwór w piaście i obręczy. Szprychy to np. DT Swiss Champion, na dwa krzyże i koniecznie użyć do tego nypli z mosiądzu lub stali. A tylne koło Też zapleść na dwa krzyże tylko z tą różnicą, że na 24 szprychy; wykorzystać 2 otwory w piaście i obręczy po czym zostawić jeden ''wolny'' i tak całe koło :-) Co myślicie o tym, gościu który mi o tym powiedział składał w ten sposób koła tylko, że na innych częściach i jeździ tak w wyścigach przełajowych, nie narzeka zbytnio na te koła i ich sztywność, a waży 73kg. Co o tym myślicie :?:

Już dawno kombinowałem z takim zaplotem: http://karbonkrieg2....o/tcr/tcr22.jpg
Efekt? Szkoda słów.

#1772 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 19 April 2009 - 23:03

Ale pomysł fajny. Dzięki temu szprychy lewej strony nie były tak słabo napięte jak to jest normalnie. Tylko samych szprych maławo...

#1773 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Posted 20 April 2009 - 16:21

Już dawno kombinowałem z takim zaplotem: http://karbonkrieg2....o/tcr/tcr22.jpg
Efekt? Szkoda słów.


Tak z ciekawości mógłbym prosić o rozwinięcie? :-P
Co masz na myśli? Sztywność kół/ wytrzymałość/ efekt wizualny...?
Pozdro!

#1774 dyki

dyki
  • Użytkownik
  • 323 posts
  • SkądTwickenhamus

Posted 20 April 2009 - 18:22

Qba, przeciez na zdjeciu juz widac, ze plywa nawet stojac :mrgreen:

Ostatnio zlozylem takie kola torowe: ---> Link<--- Wyszly nawet niezle; za smieszne pieniadze mam kola 1806g z nakretkami i lockringiem :) Poczatkowo chcialem wiazac szprychy drutem i lutowac, ale nie widze sesu. Za sztywne i tak wyszly ;-)

#1775 mateusz661

mateusz661
  • Użytkownik
  • 157 posts
  • SkądOkolice Opola

Posted 22 April 2009 - 21:19

Qba, przeciez na zdjeciu juz widac, ze plywa nawet stojac :mrgreen:

Moim zdanie koła te nie wyglądają na znacznie mniej sztywne od kół niektórych modeli Campy np. http://www.campagnol...to_catid_10.jsp a jeżdżą na nich osoby ważące grubo powyżej 80kg :-P

#1776 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 23 April 2009 - 05:23

Mylisz się.

Inny zaplot, inne sztywniejsze obręcze, inne szprychy.. wszystko to daje znacznie większą sztywność.

#1777 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1,130 posts
  • SkądLeszno

Posted 25 April 2009 - 14:50

No to teraz ja:Składam koła na obreczach Ambrosio F20 , piasta tył taka http://www.centrumro...d=1&skid=1&l=pl 32otw. , piasta przód SoulKozak Edge 28 otw. średnica kołnierzy w Soul to 31mm [ śr-śr otworu na szprychy] rozstaw kołnierzy 76mm. Chcę aby koła były sztywne . Pytanie brzmi: jakie szprychy [mogą byc srebrne] , jakiej długości ,gdzie je kupic , jak maja byc zaplecione? Soul - Obrazek Nyple będą alu Dartmoora.

Wczoraj dałem koła do zaplecenia - i okazało się że Kozak Edge nie jest na 28 L - tylko na 20 , wtopka , jak kupowałem było zaznaczone w aukcji że to 28 , nawet nie liczyłem otworów. Więc musze kupic piaste na 28 - tak aby szprychy zostały te same [299mm] Czy ta piasta - ''paluszek '' ma takie same wymiary jak ten Kozak ? http://shop.cnc-bike...1v11ohhb72va0m6

#1778 dyki

dyki
  • Użytkownik
  • 323 posts
  • SkądTwickenhamus

Posted 25 April 2009 - 16:50

GrzegorzP, jak chcesz to ja mam na zbyciu piaste Kozaka Edge na 28 otworow. Nigdy nie jezdzona, tylko na niej raz zaplotlem lekko kolo. Obrecz okazala sie za bardzo plasteliniasta i w taki sposob mam wolna piaste. http://ulb.ath.cx/in...2E0ZDM0MzA1NzFm

#1779 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1,130 posts
  • SkądLeszno

Posted 25 April 2009 - 20:22

Jestem zainteresowany , z obręczą Ambrosio będzie chyba ok ?

#1780 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2,567 posts
  • SkądOpolskie

Posted 02 May 2009 - 20:52

co mam polecic znajmomemu?
Aksiumy czy fule7?