Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szosa Do Odnowienia. Chyba Huragan.


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 02 styczeń 2014 - 21:33

Witajcie.

Posiadam starą szosę, którą wiosną roku 2013 odnalazłem w garażu. Rowerek ma już napewno ze 20 parę lat z tego co mi wiadomo i chyba jest to to huragan, ale ponieważ nie jestem pewny to prosiłbym o Waszą fachową opinię. Po przejechaniu około 300 km niestety elementy napędu z tyłu się rozsypały i musiałem na jakiś czas zawiesić moje podróże tym "cackiem". Planuję go odnowić wiosny, i potrzebuję kilku informacji. jak wygląda sytuacja z częściami do takiego starego roweru? Czy mając koła 27 cali zmieszczę tam 28? Jeśli tak to czy będzie konieczność przesuwania hamulców aby pasowały na obręczy? Poniżej zamieszczam kilka zdjęć, powinny pomóc w identyfikacji marki. 

 

r9q2.jpg

 

wiif.jpg

 

0gil.jpg

 

9h9k.jpg

 



#2 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1389 postów
  • SkądRumia

Napisano 03 styczeń 2014 - 15:46

Tut mir leid, ale to nie jest żaden Huragan... Zwykłe coś z Rometu klasy Wagant, Pasat itp. Najczęściej grubościenne rury, rama niskiej klasy. Na dobrą sprawę można na to wydać niewielką ilość pieniędzy, ale nie do przesady. Nie warto w to pakować za wiele, bo po prostu za taką kasę można kupić porządną szosówkę.

 

28 calowe koła są mniejsze od 27 - myk polega na tym, że w pierwszym przypadku zmierzyli pi razy oko średnicę kompletnego koła, w drugim - samą obręcz. Więc jedyny ewentualny problem to zasięg szczęk.



#3 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 03 styczeń 2014 - 17:04

 

 

28 calowe koła są mniejsze od 27 - myk polega na tym, że w pierwszym przypadku zmierzyli pi razy oko średnicę kompletnego koła, w drugim - samą obręcz. Więc jedyny ewentualny problem to zasięg szczęk.

Jak widać na trzecim zdjęciu, klocki w tylnym hamulcu już opuszczone na sam dół, więc z kołami 28" (622mm) przy tych hamulcach będzie problem.

Jednak można jeszcze znaleźć aluminiowe obręcze 27" (630mm) i ogumienie w tym rozmiarze, nawet od Kendy czy Schwalbe.

http://www.sporti.pl...-8x16-8mm-.html

http://allegro.pl/op...3818679726.html

http://allegro.pl/op...3807388351.html

http://allegro.pl/op...3826577890.html



#4 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 03 styczeń 2014 - 22:07

 Najczęściej grubościenne rury, rama niskiej klasy. Na dobrą sprawę można na to wydać niewielką ilość pieniędzy, ale nie do przesady. Nie warto w to pakować za wiele, bo po prostu za taką kasę można kupić porządną szosówkę.

 

 

Planuję przeznaczyć nie wielki fundusz na tą szosę. Służy mi ona na dojazdy do pracy to jest łącznie około 300 km miesięcznie i trochę po mieście załatwiając coś. na początku chciałbym poprzez samodzielne złożenie nauczyć się czegoś o budowie co pozwoli mi na dalsze modyfikacje i rozwój sprzętu w przyszłości. planuję po odrestaurowaniu pojeździć nią ze dwa sezony na pewno i sprawdzić jak będzie mi szło. W mieście Łodzi, gdzie mieszkam, w tym momencie to najszybszy środek transportu. 

 

 

Jednak można jeszcze znaleźć aluminiowe obręcze 27" (630mm) i ogumienie w tym rozmiarze, nawet od Kendy czy Schwalbe.

 

 

Myślałem o Schwalbe ale takich:

http://allegro.pl/op...3814183693.html

 

 

 

Jak widać na trzecim zdjęciu, klocki w tylnym hamulcu już opuszczone na sam dół, więc z kołami 28" (622mm) przy tych hamulcach będzie problem.

 

 

Nie wiem czy dobrze rozumiem ale jeśli kolo będzie większe to obręcz będzie powyżej klocków więc wystarczy podnieść do góry klocki. Jeśli rozumiem źle to proszę o wytłumaczenie. 



#5 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 03 styczeń 2014 - 22:50

Wspomniał już o tym h/k, ja zaś podałem wymiar obręczy w milimetrach (twoje obecne 630 mm wobec standardowego szosowego koła 28 cali czyli 622 mm). Zatem gdybyś chciał włożyć współczesne szosowe koła, będą one mniejsze o 4 mm na promieniu i o tyle mniej więcej trzeba będzie obniżyć klocki hamulcowe. Nie wiem jak z przodu, ale z tyłu już raczej zapasu regulacji w dół nie ma. Oczywiście można spróbować założyć jakieś inne hamulce o większym zasięgu szczęk, wtedy może się udać. 

 

Pisałeś, że elementy napędu z tyłu się rozsypały. Co miałeś na myśli? Widzę, że przerzutka jakieś starsze Shimano, wolnobieg pięciorzędowy, pewnie padła piasta.

 

P.S.

Ten tylny pancerz przy przerzutce jakiś krótki, może upośledzać jej pracę, zwłaszcza na mniejszych trybach wolnobiegu, bo zapiera się wtedy o tą klatkę ochronną przerzutki. 



#6 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 03 styczeń 2014 - 22:54

Koło tylne miało "bicie", które narastało. doprowadziło to do pęknięcia piasty, jej wygięcia bo musiałem na niej wrócić 15 km, oraz wygięciu tylnej przerzutki. zastanawiam się nad zakupem nowej kasety 8-9 rzędowej pod nowe koło oczywiście, tylko nie wiem czy mi wejdzie na piaście między widełki. Jeżeli chodzi o hamulce to z tyłu może udałoby się lekko rozwiercić w pionie tą blaszkę na której jest zamocowany hamulec i wtedy opadnie trochę na dół całość, jutro zmierzę, gorzej będzie z przodu...



#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 03 styczeń 2014 - 23:12

Najtaniej wyjdzie pewnie kupno gotowego koła 27 / 1 1/4, a do tego wolnobieg 7-rzędowy. Rozstaw widełek z tyłu to pewnie około 125 mm, może to wymagać lekkiej korekty dystansami na piaście i ewentualnego przeciągnięcia szprych, aby koło było symetryczne.

 

http://allegro.pl/ko...3790084984.html

http://allegro.pl/wo...3846920598.html

http://allegro.pl/pr...3782538898.html

 

Z opuszczeniem mocowania tylnego hamulca można faktycznie coś wykombinować.

 

 



#8 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 04 styczeń 2014 - 08:36

A czemu wolnobieg a nie kaseta. W sumie nigdy nie znalazłem takiego bardzo prostego wyjasnienia różnicy pomiędzy tymi elementami. Z hamulcem pokombinuję na pewno. Czy to koło co zaproponowałeś nie jest zbyt słabe? Zastanawiałem sie jeszcze nad złożeniem koła na piastach joytech ale opinie są różne.

Sent from my RM-914_eu_poland_348 using Tapatalk

#9 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 postów
  • SkądWieszowa

Napisano 04 styczeń 2014 - 11:06

Raczej nigdy nie szukałeś niż "nigdy nie znalazłeś".

Do każdego rozwiązania potrzebujesz inną piastę.

Po prawej kaseta:

 

kasetawolnobieg2.jpg



#10 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 04 styczeń 2014 - 17:10

No dobrze rozumiem, tyle że jaka jest różnica taka praktyczna w jeździe z kasetą a wolnobiegiem, i co jest jeśli można tak powiedzieć lepsze?

Sent from my RM-914_eu_poland_348 using Tapatalk

#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 04 styczeń 2014 - 17:40

Różnic praktycznych jest kilka.

1. Piasta pod kasetę jest z zasady mocniejsza, bo posiada szerzej rozstawione łożyska. Kiepskie piasty pod wolnobieg, zwłaszcza z pełną osią na nakrętki, mają tą przypadłość, że pod cięższymi osobami czasem gną się w nich ośki z prawej strony.

2. Kasety często posiadają najmniejsze zębatki 11, 12, wolnobiegi zwykle 14. Można spotkać takie od 13 lub nawet od 11, ale są często droższe niż porównywalne kasty.

3. Piasty na kasety są za to droższe, same kasety właściwie tylko minimalnie droższe niż przyzwoite wonobiegi.

4. W wolnobiegu masz mechanizm sprzęgłowy, więc za każdym razem, gdy zakładasz nowy, masz nowe zapadki.

5. Wolnobieg to zwykle 5, 6 lub 7 biegów. Więcej to rzadkość i raczej nie są polecane ze względu na wymagany długi odcinek osi między hakiem ramy a łożyskiem koła, co sprzyja gięciu się osi.  

 

Niektóre stare wolnobiegi miały bardzo trwałe zębatki, dzisiaj już chyba nie, ale tanie kasety też zbyt trwałe nie są.

 

Gdybyś chciał możliwie największą liczbę biegów w rowerze o tylnych widełkach 125 mm, a przy tym mocne koło, to proponuję zakup piasty z bębenkiem na 7b, dostosowanie jej szerokości do widełek (odpowiednie dystanse z lewej strony i skrócenie osi a później zbudowanie na niej koła). Na taki bębenek założysz 8 zębatek z kasety 9-ki, do tego manetki na 9 i można jeździć.

 

http://allegro.pl/pi...3801979525.html

 

 

 



#12 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 04 styczeń 2014 - 20:39

Dzięki Marvelo. Właśnie o taka odpowiedź mi chodziło. w takim razie myślę o takim zestawie:

 

Piasty: http://allegro.pl/ko...3788961238.html

Kaseta: http://www.sporti.pl...0T-srebrna.html

 

do tego czarne szprychy i oponka taką jaką wcześniej pokazywałem Schwalbe. Musze tylko jakąś w miarę tanią obręcz dobrać i to złożyć. 

 

Przy takich częściach koszt całego tyłu to około 195 zł. i przód około 140 zł. plus obręcze..



#13 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1389 postów
  • SkądRumia

Napisano 05 styczeń 2014 - 00:56

Te piasty, które wrzuciłeś w linku mają 32 otwory, Zwróć uwagę,by kupić obręcze z tyloma otworami co w piaście. Nie mam pojęcia jaka jest dostępność części do tych Cannondale. Stożki też potrafią po latach paść, chyba że nie masz przeciwko wymianie piast po zużyciu ich - ja tak, bo jeszcze dochodzą koszty przeplatania koła, zawsze łatwiej co jakiś czas zaglądać do piast czy wszystko w porządku, od czasu do czasu wymienić smar o ile się trochę zestalił i/lub zaczernił niż przeplatać.

Druga sprawa, na jaką kasetę jest tylna piasta (6 i 7 czy 8 i 9 i 10). Oczywiście np. kasetę 9 wsadzisz na bębenek pod 7 biegów, ale bez jednej koronki. To samo kaseta 10tka i 8mka chyba też.

Trzecia sprawa - uszczelnienie tych piast. Czy tam są porządne czy byle jakie uszczelki kontaktowe.

A jak nie te - to może używane 600 Ultegra pod HG (bodaj 6401, 6402) w dobrym stanie? Tylko po kupnie zaraz sprawdzić stan.



#14 19szymon93

19szymon93
  • Użytkownik
  • 207 postów
  • Skądłódź

Napisano 05 styczeń 2014 - 10:24

Jesteś z łodzi przejedź sie w niedziele (np dziś) na giełde samochodą tam jest kilka stoisk z częsciami do rowerów, jest masa kół do niskobudżetowych rowerów myśle że znajdziesz coś do 30zł za gotowe koło. Nada sie na sto procent bo sam powiedziałeś że 300km w miesiacu chcesz na tym rowerze robić.



#15 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 05 styczeń 2014 - 14:46

Giełda to niezłe źródło tanich części. Możliwe, że znalazłbyś też jakieś hamulce z większym zasięgiem za grosze. 

Tylko takie koła z giełdy najlepiej od razu przeserwisować (piasta, naciąg szprych), co w przypadku skorzystania z usług serwisu pociągnie dodatkowe koszty, więc lepiej zrobić to samodzielnie, przynajmniej piasty.

 

Złożenie nowych kół w dłuższej perspektywie może się opłacić, jeśli w przyszłości chciałbyś zakupić jakąś lepszą ramę i zastosować te same koła.

 

Te piasty Cannondale to prawdopodobnie produkt jakiegoś potentata (nie wiem, Joytech a może i Shimano).

 

Tu jeszcze znalazłem taki komplecik sprawdzonych Tiagr (4400):

http://allegro.pl/pi...3850075854.html

 

Niedrogie i lekkie obręcze na 32 otwory:

http://e-bmx.pl/opis...x14-czarna.html



#16 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 05 styczeń 2014 - 20:32

Giełda to niezłe źródło tanich części. Możliwe, że znalazłbyś też jakieś hamulce z większym zasięgiem za grosze. 

Tylko takie koła z giełdy najlepiej od razu przeserwisować (piasta, naciąg szprych), co w przypadku skorzystania z usług serwisu pociągnie dodatkowe koszty, więc lepiej zrobić to samodzielnie, przynajmniej piasty.

 

 

Chyba jednak wolę, jeśli mam już kupować używane części, kupić od kogoś z forum niż na giełdzie.

 

O piastach Schimano Tiagr myślałem, więc chyba na nich zostanę.

 

Obręcze znalazłem te same nawet trochę taniej... 

Rozumiem, że opona 700x23c to opona pasująca na felgę 28 cali?

 

Zaczynam zamawiać części i będę na bierząco informował o postępach. Takie jedno pytanie jeszcze, jak trudne jest zaplatanie obręczy i mniej więcej jakie to są koszta w serwisie?



#17 adamstraznik

adamstraznik
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądŁódź

Napisano 06 styczeń 2014 - 22:00

Zacząłem rozbierać podzespoły z roweru i jestem zarówno zadowolony jak i troche zmartwiony. Rozstaw widełek tylnych 135mm wiec dobrze bo więcej możliwości doboru piasty i kasety. Nie zdążyłem rozebrac suportu, który jest na kwadrat, ale zębatki przednie sa w dobry stanie więc je zostawie chyba. Mała ma 32 zęby, środkowa 40, duża 48. Powinno mi to wystarczyć. Mam tylko problem bo nie mogę rozdzielić dużego blatu od korby. Macie jakis pomysł? Jeśli chodzi o to co mnie martwi to dobór sztycy siodełka. Średnica otworu w ramie to 25mm i chyba jest włożona jakaś redukcja. Niechcę kupowac zwykłej srebrnej rurki na której bedzie siodło tylko coś lżejszego i wytrzymalszego. Mostek jaki posiadam w tej chwili jest tego typu: http://allegro.pl/mo...3839263024.html i ma długość 100mm. Czy w moim przypadku musi taki być czy może być tego typu: http://allegro.pl/de...3855223721.html i wtedy widelec przedni z dluższą rurą sterową. NIe wiem jak to powinno byc zamontowane w tej drugiej opcji więc stad moje pytanie. 



#18 19szymon93

19szymon93
  • Użytkownik
  • 207 postów
  • Skądłódź

Napisano 06 styczeń 2014 - 23:19

Takie redukcje mozna kupić koszt ok 20zł na Kopernika w sklepie Crank i wtedy możesz założyć normalny mostek do takiego widelca jak masz w rowerze. Osobiscie nie jestem przekonany co do tej konstrukcji ale znajomy jeździł na czymś takim i nic sie nie działo.





Dodaj odpowiedź