Witam.
Czym różnią się klamki szosowe na prostą kierownicę od tych do mtb?
Napisano 09 styczeń 2014 - 20:37
Ilością naciąganej linki. Szosowe naciągają jej mniej, bo tego wymagają hamulce szosowe.
Stosując klamkę szosową do hamulca MTB drastycznie obniżysz jego siłę.
Stosując klamkę MTB do hamulca szosowego sprawisz, że będzie hamował bardzo skokowo, może być trudno o płynne dozowanie mocy.

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 09 styczeń 2014 - 21:28
A czy aby nie jest dokładnie na odwrót?
Klamka szosowa z hamulcem mtb (mówimy o V-brake) zapewni większą siłę (bo ciągnie mniej linki), ale może jej zabraknąć skoku, nawet przy bardzo bliskim ustawieniu klocków względem obręczy.
Z kolei klamka mtb z hamulcem szosowym będzie po prostu bardzo twarda, a hamowanie będzie słabe.
Napisano 09 styczeń 2014 - 21:38

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 09 styczeń 2014 - 21:53
Stosując klamkę szosową do hamulca MTB drastycznie obniżysz jego siłę.
Z fizycznego punktu widzenia siła hamulca wzrośnie, ponieważ klamka szosowa ma większe przełożenie (około 4:1). Chyba że masz na myśli praktyczny efekt. Choć przy idealnie wycentrowanym kole, bardzo twardych klockach i jak najbliższym ustawieniu klocków siła hamowania jednak ma szanse być wyższa.
Napisano 09 styczeń 2014 - 22:11
Klamka szosowa ciągnie mniej linki w przeliczeniu na wartość obrotu wokół osi - z tego powodu hamulce mini-V mają krótsze ramiona niż V-brake i tylko hamulce mini-V działają poprawnie z klamkami szosowymi.
Co do centrowania: dobrze jest pamiętać jeszcze o sztywności kół - przy hipotetycznym "poprawnym" ustawieniu klamek szosowych z hamulcem MTB naturalna podatność koła na wyginanie sprawiłaby, że bez przerwy ocierałbyś klockami o obręcz. Dlatego musisz zachować pewną wyjściową odległość, która będzie z kolei na tyle duża, że szanse na uzyskanie poprawnego hamowania przy maksymalnym zaciśnięciu klamki są znikome. Jeszcze raz podkreślam: są to wnioski praktyczne.

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 09 styczeń 2014 - 22:26
Z Twoimi wnioskami praktycznymi generalnie się zgadzam. Chodziło mi tylko o uściślenie, że traktując hamulec jako układ dźwigni połączonych cięgnem, zestawienie szosowej klamki z hamulcem v-brake da na końcu większą siłę nacisku szczęk na obręcz, kosztem większego przemieszczenia klamki. Zatem stwierdzenie: "Stosując klamkę szosową do hamulca MTB drastycznie obniżysz jego siłę" jest trochę niefortunne i z teoretycznego punktu widzenie błędne.
Napisano 09 styczeń 2014 - 22:40

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 10 styczeń 2014 - 10:10
Napisano 10 styczeń 2014 - 10:21
Zgadza się, a dla pełnej informacji warto jeszcze wspomnieć, że są też hamulce tarczowe pod klamki/klamkomanetki szosowe, np. Hayes CX-5 czy Avid BB7 Road.

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 10 styczeń 2014 - 21:50
Jasne. Na przykład Tektro ma kilka modeli w ofercie, możesz też użyć choćby klamek od starszych rowerów holenderskich, gdyby taki styl i funkcjonalność Tobie odpowiadały. Starsze klamki z rowerów z hamulcami cantilever również będą odpowiednie.

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 17 styczeń 2014 - 19:17

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 27 kwiecień 2014 - 18:54
Witam !! Jestem nowy na forum, wszystkich serdecznie pozdrawiam
Chciałem podziękować (głównie uzytkownikowi mikroos) za "łopatologiczne" wytłumaczenie kwestii zwiazanej z kompatybilnoscią standardowych v-brakeow z klamkami szosowymi. Również przerabiam rower (Focus Thron) na szosowy. W baranka i sztywny widelec juz się zaopatrzylem, i w związku z tym widząc ze ogarniacie temat, chcialem was zapytać żeby mieć w 100% pewność. Znalazlem na allegro klamki tektro rl340 i szczęki tektro V mini. Czy taka kombinacja, jezeli chodzi o hamowanie - zdałaby egzamin??
http://allegro.pl/v-...4178255234.html
http://allegro.pl/dz...4186145932.html
Z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam ![]()