Skocz do zawartości


Zdjęcie

Obręcze O Szerokości 23 Mm


46 odpowiedzi w tym temacie

#1 pies

pies
  • Użytkownik
  • 11 postów

Napisano 24 luty 2014 - 17:55

Cześć, to mój pierwszy post na tym forum, więc najpierw chciałbym się przywitać. 

 

Da się ostatnio zauważyć trend na szersze obręcze - 23 a nawet 25 mm. Czy ktoś z was jeździ na takich? Jeśli tak, to czy moglibyście podzielić się swoimi obserwacjami? Z tego co czytałem, to dzięki szerszym obręczom można stosować niższe ciśnienia w oponach i dzięki temu opory toczenia opon mają być niższe. Ale ja jakoś nie mogę w to uwierzyć, skoro powierzchnia przylegania opony do ziemi jest większa, i ciśnienie niższe, to opory toczenia powinny być wyższe. Szerokie obręcze są też niby bardziej aerodynamiczne, ale myślę że różnica ta jest pomijalna.

 

Jeżeli już jest taki temat na forum to przepraszam i proszę o wyrozumiałość. Pozdro



#2 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 24 luty 2014 - 18:59

Najlepszym lekarstwem na większość problemów w kolarstwie jest odchudzanie, na opory toczenia też. Lepszy jeden kilogram w dół niż szersze koła :)


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#3 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 24 luty 2014 - 23:33

raz : szersze obrecze skracaja i poszerzaja slad opony - stad mniejsze opory : mniej cm2 i inny ksztalt. 

dwa: opona uklada sie inaczej w zakretach - jest bezpieczniej ( mniejsze ugiecie i wychyl )

trzy : nizsze cisnienie zwieksza komfort i zwieksza przyczepnosc

cztery : ksztalt opony na 23mm obreczy jest niemal identyczny z szytka 

 

piec : przejscie miedzy obrecza a opona jest "gladkie" ( np hed c2 i veloflex corsa 23 ) - nie ma turbulencji w tym miejscu . 

 

to, ze nizsza waga ( przewaznie ) jest lepsza niz wyzsza to nic odkrywczego. Tak samo jak to , ze mniejsze opory aero/ toczenia  sa lepsze niz wieksze. Nie wiem dlaczego ma tu byc cos kosztem czegos ? 

 

Jesli ktos ma rower " 6801g" i nie zejdzie z waga wlasna, bo np nie ma z czego - a walczy o kazda sekunde ( z soba lub z kims ) to chce zapewne skorzystac z kazdej mozliwosci ktora "poprawi" wyniki / da przewage. 

 

Idac tropem "waga jest wazniejsza" - po co pozycja aero, kask aero, skinsuit itp ???? Po co ciezki dysk na czasowke, skoro 1kg masy mniej zdziala takie "cuda" ? ;) ( a tyle mozna zdjac z czasowych kol aero zeby bylo max jak najlzej ) . 

 

I druga rzecz: jest wiele zrodel ( w tym niezalezne ) udowadniajacych, ze waga ( poza stromymi gorami ) gra duzo mniejsza role niz aerodynamika.  

 

 

Proponuje sie przejechac min kilkadziesiat km na dobrym 23mm(szer)  kole i dobrych oponach i dopiero podzielic sie wrażeniami. 

 

Szersze obrecze to DUZO wiecej niz tylko aerodynamika. Tak z doswiadczenia. 


  • szymonef lubi to

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#4 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 25 luty 2014 - 00:13

I druga rzecz: jest wiele zrodel ( w tym niezalezne ) udowadniajacych, ze waga ( poza stromymi gorami ) gra duzo mniejsza role niz aerodynamika.  

Co nie zmienia faktu, że opory toczenia zależą bardziej od wagi niż szerokości obręczy ;)

 

Aerodynamika w rowerze szosowym jest tak istotna, że główki ram zmieniły się z calowych na 1 i 1/5. Pozycja kolarzy się podniosła. A dogmy, tarmaki czy supersix nie są aerodynamiczne.

 

Nie wypisujcie, że szersze opony są lepsze bo peleton tak teraz jeździ, tam nikt nie jeździ na oponach.

Szersze opony są tylko ciut lepsze od węższych i tyle :) TdF one nie wygrają   :)

 

Ale pewnie za jakiś czas będziemy wszyscy na szerszych jeździli.


  • grzybu_blaz lubi to

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#5 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 25 luty 2014 - 11:25

kilogram mniej nie wygra nawet tour de Pcim ( z calym szacunkiem dla Pcimia )... 

 

 

Myslisz sie owniez co do opon w pro peletonie. Sa zawodnicy, ktorzy jezdza na oponach a nie szytkach. Triatlonisci nawet duzo czesciej. 

 

Swoja droga w "pro" juz bardzo niewielu jezdzi na obreczach pod szytke wezszych niz 23mm . 

 

Za to aerodynamiczne sa TMR01, Venge, Propel i masa innych.  Pomijam wszystkie rowery do TT- bo tu nawet ty nie jestes w stanie zaprzeczyc... 

 

Napisalem wczesniej - szersza obrecz TO NIE TYLKO AERODYNAMIKA , TO KOMFORT I BEZPIECZENSTWO. I ROZNICA JEST WYRAZNA. Ale to pominales ( malo zreszta zgrabnie ) bo nie pasuje ci do "twojej" calosci... 

 

 

 

Zakladam - choc podejrzewam, ze blednie - ze jezdzisz/jezdziles na 23mm obreczach i dobrych oponach/ open tubular (np Veloflex) - bo jesli nie, to twoje wynurzenia sa czysto teoretyczne. 

 
W "oporach toczenia" nawet nie sprobuje z toba polemizowac, bo zaczniesz jeszcze mi udowadniac, ze grawitacji nie bylo, nie ma i nie bedzie... ;)
 
 

 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#6 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 25 luty 2014 - 12:36

 

Napisalem wczesniej - szersza obrecz TO NIE TYLKO AERODYNAMIKA , TO KOMFORT I BEZPIECZENSTWO. I ROZNICA JEST WYRAZNA. Ale to pominales ( malo zreszta zgrabnie ) bo nie pasuje ci do "twojej" calosci...

Napisać to sobie możesz wszystko, ja pisze do wszystkich nie do Ciebie. To, że korzystam z fragmentu twojej wypowiedzi nie znaczy, że pisze do Ciebie :) psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.


  • KAEM i mikroos lubią to

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#7 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 postów
  • SkądJawor

Napisano 25 luty 2014 - 13:45

Co do obręczy... jeżeli składasz nowe koła warto przemyśleć 23mm.

Ja przesiadłem się pół roku temu na szersze szytki - z 21mm na 25mm różnica w komforcie odczuwalna i faktycznie zakręty można robić znacznie szybciej. Tematyke aero pomijam bo to temat dla sportowców poważnie jeżdżących.  



#8 pies

pies
  • Użytkownik
  • 11 postów

Napisano 25 luty 2014 - 19:12

Co nie zmienia faktu, że opory toczenia zależą bardziej od wagi niż szerokości obręczy ;)

Nie bardzo rozumiem, co ma waga obręczy do oporów toczenia? Gęstość oplotu, mieszanka gumy, powierzchnia przylegania opony - te parametry mają wpływ na opory toczenia. Ale waga obręczy? 

 

A teraz pytanie: jakie są dostępne obręcze o szerokości 23 mm? Z tego co mi się udało znaleźć to H plus son Archetype, Pacenti SL23, Velocity A23, HED Belgium C2 i Kinlin XC-279. Coś pominąłem? Wszystkie z tego co wiem niedostępne w Polsce, wszystkie, poza ostatnią kosztują po 250-350 zł za sztukę. Wie ktoś coś na temat dostępności tych Kinlinów? Albo może ktoś na nich jeździ?


  • grzybu_blaz lubi to

#9 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 luty 2014 - 19:21

@pies - http://dandyhorsesto...c14,p24,pl.html

Nie ma za co ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#10 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 25 luty 2014 - 20:28

23mm jest naprawde bardzo fajnym pomyslem, szczegolnie dla tych zbudowanych nieco bardziej solidnie. 

Glowna zaleta, ktora odczuje nawet laik, tak mi sie wydaje, jest polepszenie komfortu. Opory toczenia, ja nie odczulem roznic jezdzac na tych samych oponach Veloflex Corsa 23mm na obreczy 19mm i 23mm. Sama opona jest na tyle swietna, ze nie trzeba jej polepszac szerokoscia obreczy. Ale komfort moze byc odczuwalny, jesli spusci sie troche z wetyla.

Na takich obreczach, opony 23mm maja rzeczywista szerokosc 25mm.

Kwestie aero, dla naszych zastosowan, mozna pominac, co nie znaczy, ze nie sa pod tym wzgledem lespze od klasycznych obreczy o V ksztalcie.

Dla kogos, bez wzgledu na to czy jedzie w pro peletonie, czy na podworkowym wyscigu, takie obrecze zapewne ujma pare watow i jakis tam czas.

 


  • ROZMIAR lubi to

#11 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 25 luty 2014 - 20:55

23mm jest naprawde bardzo fajnym pomyslem, szczegolnie dla tych zbudowanych nieco bardziej solidnie. 

Glowna zaleta, ktora odczuje nawet laik, tak mi sie wydaje, jest polepszenie komfortu. Opory toczenia, ja nie odczulem roznic jezdzac na tych samych oponach Veloflex Corsa 23mm na obreczy 19mm i 23mm. Sama opona jest na tyle swietna, ze nie trzeba jej polepszac szerokoscia obreczy. Ale komfort moze byc odczuwalny, jesli spusci sie troche z wetyla.

Na takich obreczach, opony 23mm maja rzeczywista szerokosc 25mm.

Kwestie aero, dla naszych zastosowan, mozna pominac, co nie znaczy, ze nie sa pod tym wzgledem lespze od klasycznych obreczy o V ksztalcie.

Dla kogos, bez wzgledu na to czy jedzie w pro peletonie, czy na podworkowym wyscigu, takie obrecze zapewne ujma pare watow i jakis tam czas.

mniej więcej sie zgodze  

 

 

trend - ostatnio modne słowo aby wpierniczyć klientowi coś co mu nie jest potrzebne a tylko sie paru oszołomów podkręca .......jak tarcze w szosie.

 

W karbonach sa już 25-27 mm nawet ale pod szytki i oczywiscie tez chińczyki biją sie w piersi ....superaero...jasne .....

 

 

Jeśli ktoś składa czasówke to wtedy warto popatrzeć na felgi szersze ale karbonowe !! tutaj 25 bedzie dobra wraz z szytką utworzy odpowiednią powierzchnie opływową , ale .... trzeba to dobrać z głową .

 

Pies......szersza obręcz , niższe ciśnienie  i mniejsze opory toczenia ...................   to nie MTB   , w przypadku dętkowych systemów ciśnienie musi być wyższe , sens stosownia szerszych obręczy w szosie ma sie np w przypadku ZTR gdzie obręcz ma c 17 mm ale gdy zastosouje sie opony bezdętkowe, opona inaczej sie układa w czasie jazdy i zakrętów i to nie jest tak samo, jak szersza felga standard plus detka i opona ....to nie to samo ! 

 

Chris......co to znaczy ..odczuje komfort ....nie rozumiem, szosówka ma smigać , a od komfortu sa trekingi z amortyzatorami , stosuje sie sztywne karbonowe ramy, sztywne koła , wysokie ciśnienia szytek po to aby to zapier........i ma być pieruńsko sztywne i szybkie .


  • grzybu_blaz lubi to

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 luty 2014 - 21:33

wpierniczyć klientowi coś co mu nie jest potrzebne a tylko sie paru oszołomów podkręca .......jak tarcze w szosie.

Na razie wpierniczają tylko klienci, którzy nie potrafią czytać ze zrozumieniem - zarówno Shimano, jak i SRAM, aktualnie wyraźnie opisują tarczówki jako osprzęt do przełaju. Cała reszta to spekulacje.

co to znaczy ..odczuje komfort ....nie rozumiem, szosówka ma smigać , a od komfortu sa trekingi z amortyzatorami

No, chyba nie do końca. Nawet zawodnik na ultrasztywnej szosówce nie osiągnie wyniku, jeżeli po 5 godzinach będzie cały poobijany od sztywności ramy. Na szczęście to już nie te czasy, kiedy sztywność jednoznacznie kłóciła się z komfortem, poza tym nie dla wszystkich zawodników maksymalna sztywność ma równie duże znaczenie.

Inna sprawa, że chris wyraźnie mówił o użytku rekreacyjnym, a nie o światowej czołówce.


A odnosząc się do pytania: jeździłem z oponami 23 i 28 mm na trekkingowej obręczy 17C i faktycznie jest różnica w komforcie (ogromna) i przyczepności (niewielka). Różnicy w oporach nie zauważyłem, ale rozmawiamy o dwóch całkowicie różnych kołach, więc moje obserwacje mogą nie być wiarygodne.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 25 luty 2014 - 22:04

http://www.sram.com/...c-disc-brakeset

 

Przy pierwszej kropce w opisie podane jest road&cross - gdzie znalazłeś informację, że Sram kładzie nacisk w stosowaniu tych hampli w przełaju? Z założenia miały to być hebelki "rewolucjonizujące" szosowe rowery.

 

SPIKE. zasada jest taka że rower ma być sztywny tam gdzie trzeba i dawać komfort tam gdzie można. 

Zdecydowana większość rowerzystów tak czy inaczej życzy sobie komfortu ale nie chce rezygnować z korzyści jakie daje im użytkowanie roweru szosowego. 

 



#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 luty 2014 - 22:08

OK, moja wina - ze SRAM-em nieco się rozpędziłem, przepraszam. Ale co do Shimano podtrzymuję: w katalogu jak wół stoi, że obecnie jest to osprzęt do przełaju.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#15 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 25 luty 2014 - 22:32

Chris......co to znaczy ..odczuje komfort ....nie rozumiem, szosówka ma smigać , a od komfortu sa trekingi z amortyzatorami , stosuje sie sztywne karbonowe ramy, sztywne koła , wysokie ciśnienia szytek po to aby to zapier........i ma być pieruńsko sztywne i szybkie .

Gdyby przyjac, ze poruszamy sie po idealnie rownej nawierzchni, pewnie zasada "czym wiecej, tym lepiej" miala by i tu zastosowanie ale rzeczywistosc drog jest taka a nie inna. Co w MTB juz dawno zostalo odkryte i ogolnie przyjete, ma swoje zastosowanie, tylko w mniejszej skali, rowniez na szosie.

Odksztalcania sie opony wzgledem nawierzchni, to jest opor toczenie, nie mylic z oporem aerodynamicznym. Czym wiecej i ciezej (niskie TPI) musi sie odksztalcac, tym wieksze opory toczenia.

Z tym, ze przy pewnej granicy cisnienia, opona, przy nierownej nawierzchni, przestaje miec ciagly kontakt z nia. W skutek czego czesc pary idzie w "bouncy castle" niz w przemieszczanie sie do przodu.

Stad tez zasada, czym bardziej przylega, tym szybciej jedzie, czym szersz, z mniejszym cisnieniem, tym szybsza.

 

Na olimpijskiej trasie 2012, odcinku, tam gdzie mieszkam, jezdze niemalze za kazdym razem jak wsiadam na rower. Jest jeden kawalek, tam gdzie robili 9 okrazen, Box Hill. Przed sama olimpiada wyremontowali ten podjazd, cos ok 2km, asfalt w standardzie F1. Na tym kawalku, moglbym zrozumiec opony jak zyleta i cisnienie ile bozia dala ale to tylko 2km....



#16 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 25 luty 2014 - 22:41

Chyba się trochę zapędziłeś - z tym - czym szersz, z mniejszym ciśnieniem, tym szybsza :shock:  pozdr



#17 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 25 luty 2014 - 23:28

To, że korzystam z fragmentu twojej wypowiedzi nie znaczy, że pisze do Ciebie 

 

 i cale szczescie. czulbym sie zobowiazany odpowiedziec, a robilbym to z bolem - tzw "dyskusja" z toba rani moja ( i jestem pewien, ze duzej czesci "wszystkich" ) inteligencje. 

 

 

Ludzie sa bardzo podobni do psow... im glosniej ujadaja tym mniej powaznie nalezy je traktowac. 

 

--------------------------------------------------------------------------


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#18 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 26 luty 2014 - 07:36

nick to jeszcze raz przeczytaj uważnie, co napisałem o oporach toczenia.
Poczytaj również co inni z renomą w branży np Lennard Zinn mają do powiedzenia w tym temacie.

#19 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 26 luty 2014 - 11:19

1415chris trochę przedobrzyłeś

 

Z tym, ze przy pewnej granicy cisnienia, opona, przy nierownej nawierzchni, przestaje miec ciagly kontakt z nia. W skutek czego czesc pary idzie w "bouncy castle" niz w przemieszczanie sie do przodu.

Stad tez zasada, czym bardziej przylega, tym szybciej jedzie, czym szersz, z mniejszym cisnieniem, tym szybsza.

 

Wedle tego opory nieskończenie długiego walca dążyły by do zera :) A tym czasem tarcie toczne będzie rosło i rosło.

Pewnie miał być to skrót myślowy obejmujący opony szosowe,
 


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#20 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8558 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 luty 2014 - 11:35

Większa powierzchnia styku z nawierzchnią jest dobra tylko tak długo, jak długo korzyść z odkształcania się opony (zamiast odbijania się od przeszkody) przewyższa nad "samodzielnym" tarciem opony o podłoże. Przy większych szerokościach dochodzi też kwestia masy rotującej koła, a przy jeszcze większych szerokościach i przy jeszcze szybszej jeździe - aerodynamiki.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź