Skocz do zawartości


Zdjęcie

Skarpety Z Membraną


22 odpowiedzi w tym temacie

#1 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 29 listopad 2014 - 17:59

Zaczęły się mrozy, a że nie mam jeszcze ciepłych ochraniaczy na buty, musiałem coś wymyśleć, żebym sobie jutro nie odmroził palców. Na górala zakładam 3 pary skarpet do adidasów i do 5° mrozu to wystarcza, ale SPD mają cienką podeszwę i otwory wentylacyjne, więc może być kiepsko. Wyprodukowałem więc membranę, do włożenia między skarpetki, która powinna zatrzymać wiatr w bucie i odrobinę ciepła. Powstała z cienkiej folii bąbelkowej, wyprofilowanej na nodze i sklejonej Kropelką. Tak to wygląda:

 

68638814204489958413.jpg

 

Jeśli się okaże, że potrzeba będzie części trzymającej boki i piętę to dorobię, ale wydaje mi się, że ochrona samych palców i spodu stopy wystarczy.

Trochę to wygląda jak kombinowanie w PRL-u, gdzie wszystkiego brakowało, (a co było, to komuniści wydzielali ludziom na kartki) ale taki już ze mnie majster klepka i co poradzisz? :D Jak tylko dostanę pieniądze, to kupię porządne ochraniacze, a tym czasem, ten wynalazek musi wystarczyć.


  • wtd, Kekacz i stryjek lubią to

#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 listopad 2014 - 18:08

To na pewno folia bąbelkowa, a nie pianka polietylenowa? Bo tak wygląda na zdjęciach :)

Tak czy inaczej, jako "awaryjne" rozwiązanie, na pewno wygląda ciekawie ;) Daj znać jak się w tym jeździ!

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 29 listopad 2014 - 18:54

Ładne laczki Ci wyszły! :)


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#4 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 29 listopad 2014 - 21:31

3 pary skarpet plus te laczki z folii polietylowej mieszczą się w bucie? O ile rozmiarów większe? Ja mając ciasny but, czyli brak luzu i nawet lekkich ruchów stopy, a zwłaszcza palców, mam od razu problem z marznięciem stóp.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#5 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 29 listopad 2014 - 23:01

Pianka, czy folia – jak zwał, tak zwał. Ważne, że ma powietrze wewnątrz struktury, więc powinna choć trochę izolować ciepło.

Miejsce w SPD jest, bo nie trafiłem z numeracją SIDI. Przed zakupem przez Internet, mierzyłem w sklepie inne, żeby sprawdzić jaki rozmiar zamówić. Największe buty, jakie mieli, to MTB nr 46, ale wydały mi się za ciasne, dlatego zamówiłem 47. Jak przyszły te kajaki, to się okazało, że są deczko za duże. Sezon w nich przejeździłem i noga nie wyjechała mi z buta, więc nie było większego problemu. Natomiast, w czasie mrozów będą w sam raz. Na wiosnę będę musiał pomyśleć o czymś nowym, bo te, po kilku szlifach nie wyglądają najlepiej, a w zimie, pod ochraniaczem nie widać, więc już nie będzie siary :D.

Co do trzech par skarpet w adidasach, to jest trochę ciasno, ale da się jeździć, więc i w nich jest odrobina zapasu. Zakładam cienkie, bawełniane na stopę, drugie frotte i trzecie też z frotte, narciarskie, grube podkolanówki. Jak już pisałem, do pięciu stopni mrozu, można wytrzymać. Powyżej, po godzinie jazdy, mróz palce ściska, ale po dalszych dwóch kwadransach ból ustępuje i powraca dopiero w domu, kiedy nogi odtają :D



#6 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 29 listopad 2014 - 23:17

3 pary skarpet plus te laczki z folii polietylowej mieszczą się w bucie?


Musi ci kolega jezdzic w kaloszach :)

#7 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 29 listopad 2014 - 23:58

Mi nie musi, bo ma buty, ale jak zimno to se założy troche… ;) :D



#8 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 listopad 2014 - 11:00

Kaloszy nie radzę, gumofilce - walonki sugeruję ;-)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9 patolog

patolog
  • Użytkownik
  • 621 postów
  • SkądWa-wa

Napisano 30 listopad 2014 - 11:46

Kaloszy nie radzę, gumofilce - walonki sugeruję ;-)

 

najważniejsza jest stylówa:)

 


Kudos!


#10 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 30 listopad 2014 - 14:24

Się śmiejcie :D. Cztetry stopnie mrozu dziś, 2godziny i 40 minut kręcenia, a w nogi ciepło jak w domu, w bamboszach.

Teraz to już nie wiem, czy kupować te ocieplacze ;) :D

Jeśliby ktoś szedł tą drogą, radzę zrobić dłuższy i szerszy koniec "laczka" i zawinąć staw. Będzie grzało Achillesa.



#11 Kekacz

Kekacz
  • Użytkownik
  • 1143 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 30 listopad 2014 - 15:42

Mi się pomysł spodobał i chyba będę musiał się wybrać do piwnicy przekopać pudła po sprzęcie.

Trzepak 

"MAMIL"


#12 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 30 listopad 2014 - 17:22

Warto zrobić kilka dziurek na wierzchu laczka, żeby było przewietrzanie. Trochę się dziś zgrzałem i gdy zdjąłem buta, skarpetki były wilgotne. Gdyby membrana "oddychała", byłby pełny komfort. Przy mniejszym wysiłku, pewnie noga by się nie spociła. Więc, albo spokojna jazda, albo perforacja.



#13 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 03 grudzień 2014 - 01:09

Takie coś nazywa się VB (Vapour Barier). Jest to stosowane przez himalaistów w najwyższych górach czy na Arktyce gdzie są bardzo niskie temperatury. O co chodzi? Na cienką skarpetkę, najlepiej z wełny Merino nakłada się albo oryginalną skarpetę VB, albo zwykły woreczek na śmieci czy jemu podobny. Chodzi o to by nie przepuszczał powietrza. Dopiero na te dwie warstwy nakłada się grubą skarpetę wełnianą stanowiącą właściwą izolację termiczną, a całość w but. Co to powoduje? Dzięki folii pot naszej stopy nie moczy zewnętrznej skarpety (dla tego membrana jest niewłaściwym rozwiązaniem), która pozostaje sucha, a tylko sucha skarpeta będzie grzała. Ot takie oszukanie natury. I nie przejmujcie się tym, że wam stopy zgniją, nic się nie stanie po 3 godzinach jazdy. Oni w tych górach chodzą tak cały dzień, po kilkanaście godzin i jest OK. Ja sam zeszłej zimy to wypróbowałem zimą w górach i było super. Tylko skarpetka nadaje się do wyprania, ale w domu nie ma z tym problemu żadnego. Także kolega z tymi samoróbkami ma rację, dobrze to wykombinował :-)

 

Gość który o tym opowiada to Robert Szymczak, lekarz i himalaista, główny lekarz wypraw PZA i PHZ, także wie co mówi i robi.


  • mikroos lubi to

#14 Mateunio

Mateunio
  • Użytkownik
  • 944 postów
  • SkądKT

Napisano 03 grudzień 2014 - 10:09

Polecam tez folię NRC znaną jako koc ratunkowy do owinięcia stóp.


Sticker-e1508358125669.jpgcrankalicious.pl - profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji roweru

 


#15 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 03 grudzień 2014 - 16:41

Napisałem wcześniej, żeby zrobić kilka dziurek na wierzchu laczka, żeby poprawić cyrkulację powietrza, co zapobiegnie poceniu się skarpety. Teraz wydaje mi się, że to jednak nie pomoże. Wilgoć w bucie bierze się stąd, że laczek ogrzewany przez stopę, styka się z zimną skarpetą i na jego powierzchni skrapla się woda. Podobnie dzieje się zimą, w blaszanym, nieogrzewanym garażu. Jeśli wstawimy rozgrzane auto, ciepło będzie się gromadzić pod zimnym sufitem, i powstanie rosa. Perforacja więc nie pomoże, a może pogorszyć sprawę, bo wilgoć dostanie się pod wkładkę. Rozwiązaniem mogłaby być skarpeta z Gore-Texu, która transpirowałaby wodę, ale para takich, kosztuje dobrze ponad stówę ;).

Jednak, mokra skarpetka nie jest problemem i stopa jest dobrze izolowana od zimna. Dopiero po zdjęciu buta zauważyłem, że jest lekko wilgotna. Dotyczy to oczywiście temperatury do -4° C, bo w takiej była próba.



#16 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 03 grudzień 2014 - 17:51

Ultek, mylisz się jednak. Zakładając, że warstwa izolacji jest wystarczająca, a w bucie nadal zimno to:
a. but nam przewiewa (botek zewnętrzny pomoże)
b. mamy wilgotną skarpetę od potu. Wilgotna skarpetka potrzebuje znacznie więcej energi by nas ogrzała innymi słowy, gorzej izoluje od zimna.

Wspominasz o skropleniu wilgoci w punkcie rosy. Tak, ale nie przesadzajmy. Jak się tak odizolujesz jak na filmiku to wilgoć która by się miała skroplić bedzie pochodzić tylko z powietrza, a nie będzie to tak duża ilość by zmoczyć skutecznie naszą zewnętrzną skarpetę, by ta zauważalnie gorzej izolowała. Poza tym czas jazd jest zbyt krótki by to zauważalnie miało ujemny skutek.

#17 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 03 grudzień 2014 - 19:28

Cóż, trzeba kombinować z różnymi wariantami. Wreszcie trafi się na taki, który w pełni zadziała. A zadziałać musi, bo ludzie rozwiązywali nie takie problemy. Kosmonauci chodzili i pracowali na Księżycu, gdzie temperatura sięga blisko 200 stopni na minusie i dało się. Dlaczego więc, nam miałoby się nie udać? Technologia jest, tylko trzeba wykraść tajemnicę NASA, lub opracować własną :D.



#18 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 03 grudzień 2014 - 21:11

:-)
faktycznie, worki na śmieci rodem z NASA :-)

#19 Monowiec

Monowiec
  • Użytkownik
  • 835 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 grudzień 2014 - 00:08

To jestem jakiś dziwny chyba bo mi w zwykłych butach i jednej parze grubych skarpetek nie jest zimno :shock: w sumie na kurierce inna bajka jak z przesyłkami do ciepłych biurowców wchodze.



#20 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 grudzień 2014 - 07:10

To jestem jakiś dziwny chyba bo mi w zwykłych butach i jednej parze grubych skarpetek nie jest zimno :shock: w sumie na kurierce inna bajka jak z przesyłkami do ciepłych biurowców wchodze.

Ja mam dokładnie tak samo i trochę cieżko mi zrozumieć ten problem :) Jestem tyczkowatym chudzielcem z niskim ciśnieniem i z problemem marznących dłoni spotykam się ciągle, i na rowerze i w normalnym życiu, ale stopy to mi nigdy nie marzną :) Ale te ręce to potworny problem, wrzucić blat w zimie to jest katorga :o


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 




Dodaj odpowiedź