Koła składane
#2
Napisano 28 lipiec 2011 - 12:39
Piasty (konstrukcja i typy piast, rodzaje łożyskowań piast, obsługa i regulacja piast)
Szprycha rowerowa
Obręcz rowerowa
Dętka rowerowa
Nypel rowerowy
źródło: bikefama[/center]
Doskonały skrót z cyklu co i dlaczego,
#3
Napisano 31 lipiec 2011 - 07:58
Jeżdżę na obręczach Alexrims AT450. Są one już dość mocno zużyte. Bardziej prawa strona - nie czuć już tego rowka kontrolnego, lewa trochę mniej. Wiem, że kwalifikują się do wymiany. Ale czy można jeszcze na nich trochę pojeździć?
Teraz pytania dotyczące wymiany:
1. Robi się w ogóle taki zabieg, że wymienia się samą obręcz o tych samych wymiarach, a piasty i szprychy zostają stare, jeśli są OK? W celu oszczędności. Czy to druciarstwo?
2. Składanie nowych kół. Piasty wybrałbym Novateca F172SB tył i A171SB przód. Wacham się między obręczami: Alexrims DA22, DT Swiss R450 lub Mach1 CFX. Kóra z nich jest najmocniejsza i czy DA22 i DT R450 warte są dopłaty w porównaniu do Mach1?
Szprychy chcę czarne. Pewnie wezmę niecieniowane, bo dla mnie różnica w masie kompletu kół ok. 100 g jest nieadekwatna do różnicy w cenie między szprychami zwykłymi a cieniowanymi.
Jeszcze będę się pytał o ewentualne zastosowanie podkładek pod nyple, ale to już zależy od obręczy więc później zapytam. Zaplatał będę sam.
Acha, moje wymagania: zastosowanie kół, to priorytet jazda w górach, a cena nowych w granicach 500 - 600 zł.
Dziękuję z góry za porady i pozdrawiam wszystkich kolarzy :-) .
#4
Napisano 31 lipiec 2011 - 10:50
2.Piasty z bębenkiem alu przystosowane do montażu kasety na pająku alu ( od 5 koronek na pająku wzwyż ) czyli od ultegry wzwyż to :
Tył F 172 SB, F 162 SB, ( shimano) , F272SB, F262SB (CAMPA)
Piasty na pozostałe kasety :
Tył F 192 SB ( SH) , F472 SB ( CAMP ), F 192 GCC (SH )
Piasty przód w zasadzie obojętne, F171 SB , A 141 SB
Zasadniczo lubie parować komplety piast ze względu na kształt, seria A171, i 172 (272) mają wygląd ala retro.
3. Obręcze - proponuje np. Mach1 Omega jeśli robić nowe koła
4. Szprychy w nowych kołach raczej cieniowane 2/1.8
Podkładki pod nyple daje sie w obręczach np karbonowych jeśli producent to zalecił , w alu nie ma takiej potrzeby, no chyba ze obręcz waży poniżej 360 g i jest nieoczkowana.
- marianos lubi to
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#5
Napisano 31 lipiec 2011 - 14:26
Wychodzi na to, że musiałbym brać piastę F192SB, bo kasetę (8 trybów) mam raczej Sora/Tiagra (nie wiem dokładnie), która daje rady jeszcze. Rower (Trek 1000) kupiłem używany ponad 2 lata temu i łańcuch skakał na jednym czy dwóch trybach, ale przeszlifowałem kasetę, pojeździłem i problem całkowicie ustąpił. Koszt nowej Ultegry to koło 200 zł, więc sobię odpuszczę. Tylko masa piasty rośnie o ok. 100 g z racji stalowego bębenka. I tu mam pytanie: Piasta F192SB ma 2 łożyska maszynowe, a nie 4 i dodatkowo jakieś 2 takie małe wianki. Jak wygląda trwałość tego i ewentulana wymiana i dostępność łożysk? Bo w przypadku F172SB raczej nie ma problemu?
Piasta przednia. Nawet nie zauważyłem, że jest jeszcze piasta A141SB. Czy różnica między nią a F171SB polega tylko na mniej wycieniowanej obudowie i małej różnicy masy? Trwałość pewnie taka sama (łożyska z tego co widzę jednakowe)?
Co do obręczy: dlaczego akurat Mach1 Omega, widzę, że jest cięższa (490 g). Dla porównania Alexrims DA22 - 435 g, DT R450 - 450 g, Mach1 CFX - 460 g.
Czy w ogóle te piasty i obręcze można kupić w Polsce na 28 otworów?
Co do szprych: czy dostanę cieniowane w cenie poniżej 3 zł? Dlatego myslę o zwykłych (ale czarne), bo są w cenie 1,50 - 2 zł, a cieniowane to raczej ciężko, ceny w zasadzie koło 3,60 zł/szt.
Masa kompletu kół na powyższych częściach jest w przedziale 18xx - 19xx g, więc bez rewelacji :-| . Ale i tak obecne moje koła pewnie są cięższe.
#6
Napisano 31 lipiec 2011 - 18:14
2. A 141 SB to piasta dedykowana do szosy, ale robie na tym też koła do mtb dla lżejszych, czemu nie inne , a bo mają lepszej klasy łożyska, mniejsze ale lepsze ( tylko 171 ma te same ) .
3. Na co ci na 28 otw ?? im mniej otworów tym sztywniejsza powinna byś obręcz i szprychy
4. Cieniowane czarne no są w takich cenach jak są .
W starym temacie pisałem o kołach lekkich , a jednoicześnie mocnych na szprychach MAC 424 i orientacyjnych cenach za ile można złożyć, poczytaj.
Dlaczego Mach ?? nie wiem jakosdo Alexa straciłem zaufanie poza tym ropatrujesz kase , wage ?? siądź przelicz , zrób tabelke i wybierz .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#7
Napisano 31 lipiec 2011 - 19:21
O 28 otworach myślałem ze względu na oszczędnośc masy i kasy :-D . Ale jednak ciężko o części do tego więc pozostaję przy 32.
Chciałbym jak każdy, mieć jak najlżejsze koła za jak najmniejsze pieniądze w miarę możliwości. W tych pieniądzach do 600 zł to ciężko o coś lżejszego.
Druga możliwość, czyli wymiana samych obręczy. Porównałem moje obręcze Alexrims AT450 (wysokość = 19,4 mm, ERD = 599,9 mm) i myślę, że mogę zastosować Mach1 CFX (wysokość = 20 mm, ERD = 598 - 600 mm) - dane z neta. Więc szprychy powinny pasować stare przy zastosowaniu starych piast. Gdybym się na to decydował to jeszcze sprawdzę dokładnie na swoich kołach długość szprych i stan piast.
Tylko czy istnieje jakieś ryzyko, że po wymianie smaych obręczy koło będzie jakieś felerne, czyli będzie się łatwo krzywić lub będą pękać szprychy? Oczywiście przy założeniu dobrego montażu.
Dzięki za porady SPIKE. Pozdrawiam.
#8
Napisano 01 sierpień 2011 - 08:46
1, waga rowerzysty ( tego nie napisałeś) i dobranie komponentów
2. Rodzaj terenu po którym sie jeździ
3. montaż koła - no bo jak będzie za miętko to szprychy w główce czy nyplu pracują za bardzo i czasem pękają
4. Sprawdź stan głównie szprych, piast czy sie lekko kręcą
CFX to obręcz o małym profilu ale aero , łądnie sie prezentują, zgrabne, podobne do nich bliźniaczo są At 450 ( bez R ) Alexrimsa.
Da 22 jest dosbrą obręczą ale cena poszła w góre sporo na ten rok, nie mówiąc o DA 28 które kosztują tyle co CNC, albo Halo czy Kin Lin.
Lekko i tanio - trzeba siąść i przeliczać komponenty
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#12
Napisano 04 sierpień 2011 - 22:23
warto kupic takie kola? skladaki
Sprzedaje je kolega,potrzebuje cos do treningu,waze sporo bo 85kg
e już po aukcji ale koła mogą być.
do 70 kg ?? jak dla siebie
przód 20 albo 24, tył 24 albo 28
Obręcze CNC 30 mm , albo CNC Volare
Piasty Novatec ( bo łożyska są dostępne ogólnie, a wynalazki z ebaya nie bardzo - łożyska enduro i nne niewymiarowe) , albo Chosena, mają lepsze toczenie , ceny troche wyższe ale są dobre.
Szprychy płaskie MAC 424 albo podobne CX Ray, zależy od ilości szprych, nyple alu Mac albo Polyax.
Cena do 100 0zł spokojnie
Można też śmignąć koła na CXP33 ale waga idzie wzwyż i są bardziej odporne ( 32 otw )
edit, jak lubisz klasyczne to Ambrosio Excellight , te lubie, podobają mi sie i toczą wspaniale.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#13
Napisano 04 sierpień 2011 - 22:35
http://cgi.ebay.com/...=item3a665d902d
Piasty Novatec:
http://cgi.ebay.com/...=item3a64e57985
Szprychy Mac424:
http://www.velotech....31/mac-424.html
Nyple Sapim Mosiężne: http://www.velotech....-mm-czarne.html
Ceny: 700zł + 190zł + 180zł + 20zł = 1090zł
#14
Napisano 04 sierpień 2011 - 23:02
w przypadku obręczy karbonowych 14 mm to powinno być ok , a czasem niestety daje sie i 16 mm bo są obręcze o głębokich otworach w nyplu jak FFD, gdzie 14 mm nyple ledwo wystaje.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#16
Napisano 05 sierpień 2011 - 20:34
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#17
Napisano 05 sierpień 2011 - 23:38
Myślałem o open pro do tego, ale to :1) za duży miszmasz mimo ze profil obu obręczy bardzo podobny. 2) gorsza jakość obecnych egzemplarzy
#18
Napisano 06 sierpień 2011 - 07:17
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#19
Napisano 08 sierpień 2011 - 19:58
#20
Napisano 08 sierpień 2011 - 21:17
Kół będę używał do treningów i kilku wyścigów w roku W obecnej chwili mam najprostsze shimano - r500
Czy na czymś jeszcze można zejśc z wagi nie dokładając fortuny ?
Czy te piasty są pozbawione wad typu luzowanie po jakimś przebiegu ?
Do kompletu jakieś fajne opony najlepiej poniżej 200g i lajtowe dętki.
LINK