Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła składane


1329 odpowiedzi w tym temacie

#1 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2565 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 27 lipiec 2011 - 14:01

Pytamy o to z czego złożyć Nasze kółka.

#2 Darkievicz

Darkievicz
  • Użytkownik
  • 145 postów
  • SkądUstroń

Napisano 28 lipiec 2011 - 12:39

Trochę wiedzy technicznej przydatnej przy składaniu:

Piasty (konstrukcja i typy piast, rodzaje łożyskowań piast, obsługa i regulacja piast)
Szprycha rowerowa
Obręcz rowerowa
Dętka rowerowa
Nypel rowerowy

Podstawowe FAQ ogólnej budowy koła bez szczególnej specyfikacji.
źródło: bikefama[/center]

Doskonały skrót z cyklu co i dlaczego,

#3 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 postów
  • SkądGorlice

Napisano 31 lipiec 2011 - 07:58

Witam,
Jeżdżę na obręczach Alexrims AT450. Są one już dość mocno zużyte. Bardziej prawa strona - nie czuć już tego rowka kontrolnego, lewa trochę mniej. Wiem, że kwalifikują się do wymiany. Ale czy można jeszcze na nich trochę pojeździć?

Teraz pytania dotyczące wymiany:
1. Robi się w ogóle taki zabieg, że wymienia się samą obręcz o tych samych wymiarach, a piasty i szprychy zostają stare, jeśli są OK? W celu oszczędności. Czy to druciarstwo?
2. Składanie nowych kół. Piasty wybrałbym Novateca F172SB tył i A171SB przód. Wacham się między obręczami: Alexrims DA22, DT Swiss R450 lub Mach1 CFX. Kóra z nich jest najmocniejsza i czy DA22 i DT R450 warte są dopłaty w porównaniu do Mach1?
Szprychy chcę czarne. Pewnie wezmę niecieniowane, bo dla mnie różnica w masie kompletu kół ok. 100 g jest nieadekwatna do różnicy w cenie między szprychami zwykłymi a cieniowanymi.
Jeszcze będę się pytał o ewentualne zastosowanie podkładek pod nyple, ale to już zależy od obręczy więc później zapytam. Zaplatał będę sam.
Acha, moje wymagania: zastosowanie kół, to priorytet jazda w górach, a cena nowych w granicach 500 - 600 zł.
Dziękuję z góry za porady i pozdrawiam wszystkich kolarzy :-) .

#4 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 lipiec 2011 - 10:50

1. Można przełożyć bety wymieniając tylko obręcz, ale musi ona mieć tę samą wysokość i głębokość nita, ewentualnie mogą być niewielki różnice w wysokości obręczy ale to wszystko zależy jak były koła złożone i jak daleko szprycha w nyplu siedzi.

2.Piasty z bębenkiem alu przystosowane do montażu kasety na pająku alu ( od 5 koronek na pająku wzwyż ) czyli od ultegry wzwyż to :
Tył F 172 SB, F 162 SB, ( shimano) , F272SB, F262SB (CAMPA)

Piasty na pozostałe kasety :
Tył F 192 SB ( SH) , F472 SB ( CAMP ), F 192 GCC (SH )

Piasty przód w zasadzie obojętne, F171 SB , A 141 SB

Zasadniczo lubie parować komplety piast ze względu na kształt, seria A171, i 172 (272) mają wygląd ala retro.

3. Obręcze - proponuje np. Mach1 Omega jeśli robić nowe koła

4. Szprychy w nowych kołach raczej cieniowane 2/1.8

Podkładki pod nyple daje sie w obręczach np karbonowych jeśli producent to zalecił , w alu nie ma takiej potrzeby, no chyba ze obręcz waży poniżej 360 g i jest nieoczkowana.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#5 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 postów
  • SkądGorlice

Napisano 31 lipiec 2011 - 14:26

Dobrze, że się zapytałem, bo nie brałem pod uwagę tego, że w F172SB jest bębenek aluminiowy pod kasety z aluminiowym pająkiem (brak wiedzy). Ale już te zaległości nadrobiłem.

Wychodzi na to, że musiałbym brać piastę F192SB, bo kasetę (8 trybów) mam raczej Sora/Tiagra (nie wiem dokładnie), która daje rady jeszcze. Rower (Trek 1000) kupiłem używany ponad 2 lata temu i łańcuch skakał na jednym czy dwóch trybach, ale przeszlifowałem kasetę, pojeździłem i problem całkowicie ustąpił. Koszt nowej Ultegry to koło 200 zł, więc sobię odpuszczę. Tylko masa piasty rośnie o ok. 100 g z racji stalowego bębenka. I tu mam pytanie: Piasta F192SB ma 2 łożyska maszynowe, a nie 4 i dodatkowo jakieś 2 takie małe wianki. Jak wygląda trwałość tego i ewentulana wymiana i dostępność łożysk? Bo w przypadku F172SB raczej nie ma problemu?

Piasta przednia. Nawet nie zauważyłem, że jest jeszcze piasta A141SB. Czy różnica między nią a F171SB polega tylko na mniej wycieniowanej obudowie i małej różnicy masy? Trwałość pewnie taka sama (łożyska z tego co widzę jednakowe)?

Co do obręczy: dlaczego akurat Mach1 Omega, widzę, że jest cięższa (490 g). Dla porównania Alexrims DA22 - 435 g, DT R450 - 450 g, Mach1 CFX - 460 g.
Czy w ogóle te piasty i obręcze można kupić w Polsce na 28 otworów?

Co do szprych: czy dostanę cieniowane w cenie poniżej 3 zł? Dlatego myslę o zwykłych (ale czarne), bo są w cenie 1,50 - 2 zł, a cieniowane to raczej ciężko, ceny w zasadzie koło 3,60 zł/szt.

Masa kompletu kół na powyższych częściach jest w przedziale 18xx - 19xx g, więc bez rewelacji :-| . Ale i tak obecne moje koła pewnie są cięższe.

#6 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 lipiec 2011 - 18:14

1. F 192 to piastya na dwóch maszynach a bębenek konstrukcji podobnej jak shomano czyli łożysko kulkowe,
2. A 141 SB to piasta dedykowana do szosy, ale robie na tym też koła do mtb dla lżejszych, czemu nie inne , a bo mają lepszej klasy łożyska, mniejsze ale lepsze ( tylko 171 ma te same ) .
3. Na co ci na 28 otw ?? im mniej otworów tym sztywniejsza powinna byś obręcz i szprychy
4. Cieniowane czarne no są w takich cenach jak są .

W starym temacie pisałem o kołach lekkich , a jednoicześnie mocnych na szprychach MAC 424 i orientacyjnych cenach za ile można złożyć, poczytaj.

Dlaczego Mach ?? nie wiem jakosdo Alexa straciłem zaufanie poza tym ropatrujesz kase , wage ?? siądź przelicz , zrób tabelke i wybierz .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#7 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 postów
  • SkądGorlice

Napisano 31 lipiec 2011 - 19:21

1. Czyli trwałość piasty F 192 SB będzie OK?

O 28 otworach myślałem ze względu na oszczędnośc masy i kasy :-D . Ale jednak ciężko o części do tego więc pozostaję przy 32.

Chciałbym jak każdy, mieć jak najlżejsze koła za jak najmniejsze pieniądze w miarę możliwości. W tych pieniądzach do 600 zł to ciężko o coś lżejszego.

Druga możliwość, czyli wymiana samych obręczy. Porównałem moje obręcze Alexrims AT450 (wysokość = 19,4 mm, ERD = 599,9 mm) i myślę, że mogę zastosować Mach1 CFX (wysokość = 20 mm, ERD = 598 - 600 mm) - dane z neta. Więc szprychy powinny pasować stare przy zastosowaniu starych piast. Gdybym się na to decydował to jeszcze sprawdzę dokładnie na swoich kołach długość szprych i stan piast.

Tylko czy istnieje jakieś ryzyko, że po wymianie smaych obręczy koło będzie jakieś felerne, czyli będzie się łatwo krzywić lub będą pękać szprychy? Oczywiście przy założeniu dobrego montażu.

Dzięki za porady SPIKE. Pozdrawiam.

#8 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 sierpień 2011 - 08:46

jest dużo czynników składajacych sie na trwałość komponentów :
1, waga rowerzysty ( tego nie napisałeś) i dobranie komponentów
2. Rodzaj terenu po którym sie jeździ
3. montaż koła - no bo jak będzie za miętko to szprychy w główce czy nyplu pracują za bardzo i czasem pękają
4. Sprawdź stan głównie szprych, piast czy sie lekko kręcą

CFX to obręcz o małym profilu ale aero , łądnie sie prezentują, zgrabne, podobne do nich bliźniaczo są At 450 ( bez R ) Alexrimsa.

Da 22 jest dosbrą obręczą ale cena poszła w góre sporo na ten rok, nie mówiąc o DA 28 które kosztują tyle co CNC, albo Halo czy Kin Lin.


Lekko i tanio - trzeba siąść i przeliczać komponenty

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#9 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 postów
  • SkądGorlice

Napisano 01 sierpień 2011 - 09:10

1. Z wagą raczej nie ma problemu, ważę koło 70 kg, dokładnie nie wiem.
2. W większości drogi gładkie, ale dość często zdarzają się jakieś wyboje.
Myślę, że będzie dobrze.

#10 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 705 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 02 sierpień 2011 - 09:11

warto kupic takie kola? skladaki
Sprzedaje je kolega,potrzebuje cos do treningu,waze sporo bo 85kg

#11 general

general
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPoddębice

Napisano 04 sierpień 2011 - 21:20

Pytanie do SPIKE. Szybkie koła szosowe do 1000 zł. Waga kolarza <70 kg. Tak jak byś dla siebie robił.

#12 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 sierpień 2011 - 22:23

warto kupic takie kola? skladaki
Sprzedaje je kolega,potrzebuje cos do treningu,waze sporo bo 85kg


e już po aukcji ale koła mogą być.


do 70 kg ?? jak dla siebie
przód 20 albo 24, tył 24 albo 28
Obręcze CNC 30 mm , albo CNC Volare
Piasty Novatec ( bo łożyska są dostępne ogólnie, a wynalazki z ebaya nie bardzo - łożyska enduro i nne niewymiarowe) , albo Chosena, mają lepsze toczenie , ceny troche wyższe ale są dobre.

Szprychy płaskie MAC 424 albo podobne CX Ray, zależy od ilości szprych, nyple alu Mac albo Polyax.

Cena do 100 0zł spokojnie


Można też śmignąć koła na CXP33 ale waga idzie wzwyż i są bardziej odporne ( 32 otw )

edit, jak lubisz klasyczne to Ambrosio Excellight , te lubie, podobają mi sie i toczą wspaniale.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#13 borasad

borasad
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 04 sierpień 2011 - 22:35

Ewentualnie jak koła mają być naprawdę szybkie to można się pokusić o obręcze full carbon:

http://cgi.ebay.com/...=item3a665d902d

Piasty Novatec:

http://cgi.ebay.com/...=item3a64e57985

Szprychy Mac424:

http://www.velotech....31/mac-424.html

Nyple Sapim Mosiężne: http://www.velotech....-mm-czarne.html

Ceny: 700zł + 190zł + 180zł + 20zł = 1090zł

#14 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 sierpień 2011 - 23:02

jesli nyple to alu MAC nie mosiądz, te alu są 14 mm i idealnie pasują do szprych Mac 424.

w przypadku obręczy karbonowych 14 mm to powinno być ok , a czasem niestety daje sie i 16 mm bo są obręcze o głębokich otworach w nyplu jak FFD, gdzie 14 mm nyple ledwo wystaje.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#15 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 408 postów
  • SkądPuławy

Napisano 05 sierpień 2011 - 12:26

jak lubisz klasyczne to Ambrosio Excellight , te lubie, podobają mi sie i toczą wspaniale.


SPIKE a masz może dostęp do tych obręczy? Potrzebna mi 1 sztuka na 32h. Są świetne.

#16 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 05 sierpień 2011 - 20:34

no jeśli nie ma ich u jedynego tzw. dostawcy w Polsce to nie ma , sma sie czaiłem na 32 , myśle ze wiesz o kim mówie, a jeśli nie to sie gościa zapytam

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#17 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 408 postów
  • SkądPuławy

Napisano 05 sierpień 2011 - 23:38

Były kiedyś w HH jak kupowałem bo kupiłem dwie ale jedna miała uszkodzone łączenie, a na wymianę już nie mieli bo to była starsza wersja excellightów. Więc zostałą mi jedna. W Polsce dystrybucja tego to chyba nie istnieje. Był taki jeden "dostawca" na alledrogo ale on miał tylko na 28h i cena taka sobie. Jeśli znasz odpowiedniego "gościa" to fajnie jakbyś go zapytał.
Myślałem o open pro do tego, ale to :1) za duży miszmasz mimo ze profil obu obręczy bardzo podobny. 2) gorsza jakość obecnych egzemplarzy

#18 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 06 sierpień 2011 - 07:17

ten z allegro to bajkopisarz , od marca sprowadza towar , bajki snuje o wyjazdach , śmieszne to jest bo towar drogi ale chodliwy, topowy , jak chcesz sobie kółka zrobić to moze zamów CNC Volare z lekkich albo w sumie nie wiem wybór jest mały na rynku lekkich obręczy i sensownych..

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#19 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 408 postów
  • SkądPuławy

Napisano 08 sierpień 2011 - 19:58

Sęk w tym że mam już jedną Excellight i nie zawaham się jej użyć :mrgreen: Teraz potrzebna jest podobna druga, może open pro, bo podobny profil tylko trzeba te szpetne naklejki zerwać, a może jakieś ambrosio się trafi, to komplet zapasowy więc nie musi być tak samo. Mają w sklepie w Niemczech ale nie opłaca mi się 1 sztuki kołować z zagramanicy bo za drogo wyjdzie.

#20 tomek365

tomek365
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądKórnik

Napisano 08 sierpień 2011 - 21:17

Waga 82-85
Kół będę używał do treningów i kilku wyścigów w roku :) W obecnej chwili mam najprostsze shimano - r500

Czy na czymś jeszcze można zejśc z wagi nie dokładając fortuny ?
Czy te piasty są pozbawione wad typu luzowanie po jakimś przebiegu ? :)

Do kompletu jakieś fajne opony najlepiej poniżej 200g i lajtowe dętki.

LINK



Dodaj odpowiedź