Skocz do zawartości


Zdjęcie

Komfortowa Geometria Ramy


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 drm

drm
  • Użytkownik
  • 359 postów

Napisano 02 marzec 2014 - 10:36

Zamówiłem sobie wczoraj rower. Ten: http://www.bulls.de/.../harrier/#close  w malowaniu biało-czarno-niebieskim.

 

Wpadł mi jednak w oko jeszcze jeden rower: http://rower.com.pl/...ke-challenge-sl

 

Po przemyśleniu mógłbym dołożyć około 1200zł do ramy karbonowej, ale zastanowiło mnie coś innego.

Sprzedawca powiedział, że ma on ramę komfortową. Dopiero w domu zacząłem się nad tym zastanawiać. 

 

I stąd moje pytanie: jaka jest różnica pomiędzy klasyczną ramą a tą komfortową?

 

Nie ukrywam,że jestem totalnym amatorem i szosy nie mam zamiaru wykorzystywać do wyczynu tylko do miłej, relaksacyjnej jazdy. Warto wg Was dopłacić kwotę o której wspomniałem?



#2 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 02 marzec 2014 - 11:04

Klasyczna rama ma górną rurę zbliżoną do poziomu. Wymusza to na kolarzu bardziej opływową sylwetkę, ale jest mniej wygodna od sloapingowej, której rura jest podniesiona. W necie jest to szczegółowo opisane. Mniej wygodna, nie znaczy, że niewygodna w ogóle. Wcześniej miałem sloapingową, ale z powodu awarii, musiałem zmienić na klasyczną, bo taką miałem. Mój komfort wcale nie ucierpiał, za to średnie prędkości wzrosły.



#3 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 marzec 2014 - 16:58

Chodzi chyba o różnicę miedzy geometrią wytrzymałościową a wyścigową (inaczej zawodniczą, w polskim jest wiele nazw, żadna nieszczególnie dobrze je różnicuje). Te pierwsze mają trochę wyżej główkę, czasem też bardziej tłumią wstrząsy, przez konstrukcję albo specjalne wkładki w widelcach. Ma się na nich mniej pochyloną pozycję, opory powietrza są nieco większe. Mają prześwity dla nieco szerszych opon (25mm i więcej) ostatnio często hamulce tarczowe. Jeździ się na nich trochę inne wyścigi, mniej gór a dużo kostki brukowej, czasem jakiś szutr nawet. Jeśli nie za leży Ci na szczególnie agresywnej jeździe i opływowej sylwetce to to dobry wybór.

Z kolei rama Alu jest bardzo sztywna, ale gorzej tłumi wstrząsy niż karbon.

A sloping czy nie-sloping (czyli klasyczna z poziomą górną rurą) nie ma nic wspólnego z wyżej wymienionym podziałem. Różnice są w urodzie (klasyki są dużo ładniejsze;) i rozważaniach co jest bardziej sztywne: sztywniejszy sloping z miękką sztycą (bo długą), czy mniej sztywny klasyk ze sztywniejszą sztycą (bo krótszą). tu nie można generalizować, trzeba porównywać konkretne modele.



#4 Gosc_paulsen_*

Gosc_paulsen_*
  • Gość

Napisano 02 marzec 2014 - 17:16

Zamówiłem sobie wczoraj rower. Ten: http://www.bulls.de/.../harrier/#close  w malowaniu biało-czarno-niebieskim.

 

Wpadł mi jednak w oko jeszcze jeden rower: http://rower.com.pl/...ke-challenge-sl

 

Po przemyśleniu mógłbym dołożyć około 1200zł do ramy karbonowej, ale zastanowiło mnie coś innego.

Sprzedawca powiedział, że ma on ramę komfortową. Dopiero w domu zacząłem się nad tym zastanawiać. 

 

I stąd moje pytanie: jaka jest różnica pomiędzy klasyczną ramą a tą komfortową?

 

Nie ukrywam,że jestem totalnym amatorem i szosy nie mam zamiaru wykorzystywać do wyczynu tylko do miłej, relaksacyjnej jazdy. Warto wg Was dopłacić kwotę o której wspomniałem?

 

Mogę Ci odpowiedzieć jako były użytkownik Haibike'a. Model SL był naprawdę komfortowy mimo, że nie była to slopingowa rama. Jeśli Challenge ma podobną konstrukcję tylnych widełek to przy swojej budowie powinien być niezły. Bullsy z tego co czytałem są dość twarde jeśli chodzi o ramy. 

Odnośnie ram klasycznych i komfortowych: rama klasyczna to rama wyścigowa, sztywna, najlepiej przekładająca moc na koła podczas jazdy. Modele komfortowe wprowadzane były przez producentów wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom osób jeżdżących dla przyjemności. Ostatnio parę firm zaczęło wprowadzać do produkcji rowery typu endurance czyli takie maratonówki. Konstruowano je tak, by układ rama/widelec/kierownica pozwalał na komfortową jazdę w dolnym uchwycie, mniej wyciągniętą sylwetkę oraz dobrze tłumił drgania. 



#5 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 02 marzec 2014 - 17:58

Trek produkuje dwie serie rowerów szosowych, "sportowe" Madone i "komfortowe" Domane.

Porównaj geometrię ram oraz zobacz opis techniczny ich konstrukcji, zwróć szczególnie uwagę na kształt widelca oraz węzła rury podsiodłowej i górnej, kierownicę, opony. Dosyć łatwo zrozumieć różnice w filozofii tworzenia takich produktów. 



#6 drm

drm
  • Użytkownik
  • 359 postów

Napisano 02 marzec 2014 - 18:32

Ok, dziękuję wszystkim za odpowiedzi :)





Dodaj odpowiedź