Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jaki Łańcuch Kmc?


35 odpowiedzi w tym temacie

#1 malheureux

malheureux
  • Użytkownik
  • 59 postów
  • SkądKonin

Napisano 20 marzec 2014 - 14:31

Witajcie. Niedługo planuję wymianę w swoim rowerze. Obecnie mam łańcuch KMC Z51 przy osprzęcie Shimano 2300, kaseta Sunrace. Szukałam na allegro i moją uwagę przykuł ciut droższy łańcuch z serii X, a konkretnie X8 (mam 8 rzędów z tyłu). Czy to dobry wybór i czy będzie dobrze pracował? A może jeszcze coś innego? szukam czegoś tańszego, tak gdzieś 50 zł.


u9341y2014v3.gif


#2 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 20 marzec 2014 - 17:06

Łańcuchów KMC z serii X nie używałem, natomiast te tańsze Z50, Z72 tak. Do ich pracy nie mam zastrzeżeń, natomiast zużywają się szybko, choć chyba trochę wolniej niż UG51 od Shimano. W cenie do 50 zł mogę z czystym sumieniem polecić Shimano HG50. To już jest naprawdę trwały łańcuch, znacznie lepszy od UG51 czy HG40. 

http://allegro.pl/sh...4054668057.html



#3 malheureux

malheureux
  • Użytkownik
  • 59 postów
  • SkądKonin

Napisano 20 marzec 2014 - 17:13

Używałam łańcucha Shimano przy poprzednim rowerze mtb CN-HG40 (osprzęt alivio, acera) i muszę powiedzieć, że znacznie gorzej pracował od KMC Z72, który kupiłam później. Z tego powodu trochę nie ufam tanim łańcuchom Shimano, chociaż nie wiem jak to się odnosi do osprzętu szosowego.


u9341y2014v3.gif


#4 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 20 marzec 2014 - 19:04

Mal... Mogłabyś napisać, jak fonetycznie wymawiać Twojego nika? Kilka razy podchodziłem i nie ruszyło. :D



#5 malheureux

malheureux
  • Użytkownik
  • 59 postów
  • SkądKonin

Napisano 20 marzec 2014 - 19:25

Coś w stylu "maluchu" :) 

A możesz mi coś poradzić jeśli chodzi o łańcuch? ;)


u9341y2014v3.gif


#6 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 20 marzec 2014 - 19:55

HG50



#7 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 20 marzec 2014 - 19:57

Nie pomogę Ci, słoneczko. Ja jeżdżę na Dura Ace w MTB  i Ultegrze na szosie. Nie bardzo rozumiem, czy zmieniasz łańcuch, bo stary zaczął przeskakiwać, czy to po prostu zamiana łańcucha?



#8 malheureux

malheureux
  • Użytkownik
  • 59 postów
  • SkądKonin

Napisano 21 marzec 2014 - 07:41

Niebawem będzie 1000 km i chcę go wymienić na nowy :)

A czy do HG50 pasuje spinka KMC?


u9341y2014v3.gif


#9 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 21 marzec 2014 - 09:47

Owszem pasuje.

Po 1000km już się zużył?

Nazbyt szybko coś....



#10 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 21 marzec 2014 - 11:20

Zamiana łańcuchów ma na celu ochronę zębatek przed nadmiernym zużyciem. Rozciągnięty, inaczej będzie frezował zęby, dlatego wymienia się niezbyt zużyty łańcuch na nowy. Jest jednak pewien haczyk. Moja teoria jest taka, że powinno się je zamieniać w ramach jednej grupy, o tej samej twardości. Jeśli założysz twardszy, będzie on w większym stopniu niszczył profil zęba i może się okazać, że gdy wrócisz do pierwszego, będą problemy, bo ewolwenta zęba już jest zmieniona. Radziłbym, więc Ci kupić łańcuch taki sam jak ten, na którym jeździsz.



#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 21 marzec 2014 - 12:44

 Moja teoria jest taka, że powinno się je zamieniać w ramach jednej grupy, o tej samej twardości. Jeśli założysz twardszy, będzie on w większym stopniu niszczył profil zęba i może się okazać, że gdy wrócisz do pierwszego, będą problemy, bo ewolwenta zęba już jest zmieniona. Radziłbym, więc Ci kupić łańcuch taki sam jak ten, na którym jeździsz.

Cóż, każdy ma swoją teorię... 

 

Ja się tam ewolwentą zęba nie przejmuję, mieszam tańsze łańcuchy z droższymi i nigdy nie miałem problemów z przyjęciem się kolejnego z łańcucha z zestawu (jeżdżę na 2-3 łańcuchy na zmianę).



#12 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 21 marzec 2014 - 14:53

Aha. Wobec tego są dwa wytłumaczenia. Albo koronki masz twardsze niż łańcuchy, albo moja teoria jest do dupy :D .



#13 malheureux

malheureux
  • Użytkownik
  • 59 postów
  • SkądKonin

Napisano 21 marzec 2014 - 17:45

Chcę wymienić łańcuch zanim zacznie szlifować kasetę i korbę. Nie stosuję łańcuchów na zmianę, bo przy tanich łańcuchach za każdym razem kupuję nowy, bo jaki sens ma stosowanie na zmianę łańcuchów dość niskiej jakości za 30 - 40 zł przy 3000 km rocznie :)


  • 87Tomasz lubi to

u9341y2014v3.gif


#14 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 21 marzec 2014 - 18:09

Żadnego.Tymbardziej przy niskich grupach osprzętu.

Załóż HG50 i śmigaj,to dobry łańcuch jak na swoją półkę cenową.

Przy odpowiednim traktowaniu spokojnie powinien wytrzymać 2-3k.



#15 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 21 marzec 2014 - 18:30

Na styku koronki i łańcucha twardość materiału jest w zasadzie pomijalna.

Znaczenie twardości ogranicza się wyłącznie do tego, że twardy łańcuch zużywa się wolniej, podobnie twardsza kaseta - ale nawet miękki łańcuch zużyje twardą kasetę, jeżeli będzie zużyty i nie będzie stykał się z koronką na wielu ogniwach jednocześnie (i odwrotnie). Z kolei nawet twardy łańcuch nie zużyje miękkiej kasety, jeżeli nie będzie wydłużony.

A jeżeli chodzi o żywotność, to mierzymy ją miernikiem, a nie kilometrami, szczególnie jeżeli porównujemy różne łańcuchy. Jedni wyciągają z łańcucha 3500 km, inni zajeżdżają go po 1000 km, jeżeli jeżdżą przy złej pogodzie i go nie konserwują.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#16 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 21 marzec 2014 - 19:11

Na styku koronki i łańcucha twardość materiału jest w zasadzie pomijalna

 

Na styku koronki i łańcucha, prawa fizyki nie zachodzą? Nowy napęd współgra ze sobą najlepiej, bo siły są rozkładane na największą, możliwą powierzchnię każdego zęba. Gdy się łańcuch wyciągnie, powierzchnia przyłożenia się zmniejsza i zachodzi coraz szybsze niszczenie zębatki. Im Twardszy łańcuch, tym prędzej będzie postępować degeneracja. W przypadku bardziej miękkiego, siła rozłoży się na rozciąganie ogniw, co zmniejszy tarcie i szlifowanie zębów. Praw fizyki nie można ignorować.



#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 21 marzec 2014 - 19:26

Ogniwa się nie rozciągają, tylko łańcuchy się wydłużają. To zasadnicza różnica.

A w kwestii znaczenia twardości napisałem dalej w poprzednim poście: przy świeżym napędzie twardość jest pomijalna, bo nacisk rozkłada się na dużej powierzchni (innymi słowy: tak długo, jak długo nie zużyje się łańcuch, nawet miękka kaseta będzie niemal wieczna). Z kolei w zużytym napędzie zużywa się błyskawicznie i kaseta, i łańcuch - w dodatku jest to w zasadzie reakcja łańcuchowa, która sama siebie napędza. Właśnie dlatego twardość jest w tym kontekście praktycznie pomijalna: jeżeli twardy łańcuch zajedzie miękką kasetę, to po chwili sam zacznie zużywać się szybciej, bo będzie jeszcze bardziej niedopasowany.

Twardość ma tak naprawdę znaczenie tylko w przypadku łańcucha - ale nie ze względu na kasetę, tylko na jego własną odporność na ścieranie się sworzni. To tu jest pies pogrzebany, a nie na styku koronki i łańcucha.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 21 marzec 2014 - 21:21

"Ogniwa się nie rozciągają, tylko łańcuchy się wydłużają" - Ciekawa logika, hehe.

 

"przy świeżym napędzie twardość jest pomijalna, bo nacisk rozkłada się na dużej powierzchni (innymi słowy: tak długo, jak długo nie zużyje się łańcuch, nawet miękka kaseta będzie niemal wieczna)"

Tu pełna zgoda, ale pod warunkiem, że w ogóle nie będziemy jeździć. Gdy weźmiemy się za to z sercem, to w jeden sezon zajedziemy nówkę napęd. A dalej, to Ci Matrix wyszedł: łańcuch zje kasetę, a potem sam siebie pożre. :D

 


  • 87Tomasz lubi to

#19 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 marzec 2014 - 12:51

Nie "hehe", tylko zapraszam abyś wziął kiedyś zużyty łańcuch w ręce, rozbierz go na czynniki pierwsze i zmierz długość ogniw (a nie odcinka łańcucha) :) Zapewniam Cię, że długość ogniwa w ogóle się nie zmienia (innymi słowy: ogniwo się nie rozciąga) - proces zużycia to w 99,9% ścieranie się sworzni, rolek i ogniw na ich styku. Jeszcze raz podkreślam: nie musisz mi wierzyć na słowo, po prostu chwyć skuwacz i suwmiarkę i przekonaj się sam. Ja też się zdziwiłem, kiedy to odkryłem ;)

W kwestii zużycia: jeżeli będziesz dbał o regularną zmianę łańcucha, tak aby kaseta nigdy nie miała styku z wydłużonym łańcuchem, kaseta spokojnie przeżyje 10-15 Kkm. Poza tym nie warto wierzyć w mit, że wyższe modele kaset są wykonane z twardszej stali niż "średniaki", bo to kompletna bzdura - stal jest ta sama.

Realna różnica w trwałości kaset pojawia się dopiero przy ogromnej różnicy twardości materiałów, np. jeżeli porównujesz koronki stalowe z tytanowymi czy aluminiowymi. Ale rzekoma różnica w twardości np. pomiędzy HG41 i HG51 to kompletny mit.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#20 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 22 marzec 2014 - 16:23

Ok.





Dodaj odpowiedź