Skocz do zawartości


Zdjęcie

Baza Tlenowa


45 odpowiedzi w tym temacie

#41 emilioni

emilioni
  • Użytkownik
  • 322 postów
  • SkądPoznań

Napisano 06 kwiecień 2014 - 07:43

Wiesz mnie to dziwi bo u mnie 140 jest poniżej pierwszej strefy :)

#42 Koniunl

Koniunl
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądHolandia

Napisano 06 kwiecień 2014 - 08:41

Zobaczcie sobie na Stravie, jaki puls ma Laurens ten Dam z Belkina. Jadac w TdF mial nizsze srednie tetno, niz wiekszosc z nas podczas robienia bazy.

#43 schwepes

schwepes
  • Użytkownik
  • 109 postów
  • SkądKraków

Napisano 06 kwiecień 2014 - 08:55

Średnie tętno jako wartość bezwzględna (bez odniesienia do własnych, poprawnie wyznaczonych stref treningowych) to jak rozmowa o pieniądzach bez podania waluty :)



#44 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 postów
  • SkądGdynia

Napisano 06 kwiecień 2014 - 10:36

A ja nadal nie rozumiem.

Próg tlenowy.. tak najkrócej odpowiada określonemu tętnu. Raczej mówi się o podnoszeniu tego progu.
Podnosi się wraz z wytrenowaniem, jednak idzie to strasznie wolno (i tylko do pewnej wartości). Czyli nie tu rzecz, obrazek do Schwepes'a tłumaczy chyba wszystko.

W czasie jazdy zużywasz glikogen zmagazynowany w mięśniach (i jest to dość ograniczona ilość, starcza na 2-3 godziny ostrej jazdy), a jadąc w tlenie jesteś w stanie odtwarzać ten "zapas" (a najwięcej jest tłuszczu i w dodatku jest w nim najwięcej energii). Dużo energii potrzebne jest w szczególności na długich trasach (maratony).
 

Bo jak widze w treningach srednia 30 pare a puls 140 to zalamuje sie.

Można przyjąć, że jadąc na rowerze generujesz moc proporcjonalną do tętna (z załamaniem w okolicy LT). Moc daje prędkość (patrz np. kalkulator mocy zużywanej na rowerze). Czyli zamiast załamywać się.. trenuj siłę (bo tego chyba najbardziej Ci brakuje).
 

Czyli trnujemy caly czas w tlenie i od czasu do czasu robimy mocniejsze interwaly?

Interwały, ustawki, czasówki.. to tak naprawdę "symulacja" końcówki wyścigu: ile możesz z siebie wycisnąć na finiszu. Tu jedziemy (bardzo często) w beztlenie, tętno skacze pod same niebiosa, kwas mlekowy rządzi a płuca płoną.
Takich typów treningu nie da się uniknąć, ale lepiej trenować z głową (czytaj z książką i kalendarzem).
 

Wy też jezdzicie caly czas w tlenie?

Jestem "bardzo" amatorem, w dodatku trochę oszukuję (rower poziomy), ale przy 30km/h to mam przy 120 :) Strefę 170+ mam dość dobrze zrobioną (kocham spinning), jednak moją najsłabszą stroną jest długotrwałość: bardzo często ostatnio zaliczam "odcięcia" z powodu braku mocy. Krótko mówiąc: w tym roku koncentruję się głównie na jeździe w niskiej intensywności ("w tlenie"). Brak (szybkich?) efektów boli, więc dodatkowo mam trening motywacji (w maratonie drugim największym wrogiem jest psychika)

EDIT. Emilioni, czy mógłbyś w ogóle podać swoje strefy? Bo 140 poniżej pierwszej strefy sugeruje, że masz zepsuty pulsometr albo jeszcze się nie urodziłeś :)

#45 emilioni

emilioni
  • Użytkownik
  • 322 postów
  • SkądPoznań

Napisano 06 kwiecień 2014 - 11:15

1)<147
2) 147-163
3) 164-170
4) 171-181
5) 182-184
6) 185-193
7) >193

Tetno spoczynkowe 110-120:) w szpitalu lekarki śmiały się, że chyba na ich widok takie tętno mam :)

#46 play

play
  • Użytkownik
  • 361 postów
  • Skądpzn

Napisano 06 kwiecień 2014 - 16:04

Próg tlenowy.. tak najkrócej odpowiada określonemu tętnu. Raczej mówi się o podnoszeniu tego progu.
Podnosi się wraz z wytrenowaniem, jednak idzie to strasznie wolno (i tylko do pewnej wartości). Czyli nie tu rzecz, obrazek do Schwepes'a tłumaczy chyba wszystko.

 

Warto było by rozdzielić dwa parametry tętno na progu i moc na progu. Co prawda jedno i drugie ma pewnie swoje granice, ale tętno na progu raczej zatrzyma się najpierw, a moc można poprawiać dalej.

 

Można przyjąć, że jadąc na rowerze generujesz moc proporcjonalną do tętna (z załamaniem w okolicy LT). Moc daje prędkość (patrz np. kalkulator mocy zużywanej na rowerze). Czyli zamiast załamywać się.. trenuj siłę (bo tego chyba najbardziej Ci brakuje).

Czysta siła nie jest kluczem do sukcesu, jeśli chcesz jeździć szybciej musisz podnieść moc na progu a do tego służą długie jazdy tlenowe, interwały pod progiem i interwały VO2max (mają na celu poprawę tego parametru).





Dodaj odpowiedź