Jump to content


Photo

Jaka kierownica - rozmiar, typ, model?


679 replies to this topic

#201 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 06 May 2010 - 22:19

Damiano -Z tego co piszesz po wydłużeniu mostka, górna rurka zakryje ci ośkę koła - czyli prawidłowo. Ale jednocześnie odsuniesz manetki do przodu, i możesz je mieć za daleko, aby wygodnie jechać w górnym chwycie z rękoma na manetkach. Będziesz jeździł trzymając za ramiona kierownicy przed manetkami i żeby użyć klamek będziesz zmuszony zmieniać chwyt (będziesz odrywał ręce i sięgał do klamek, żeby np. zahamować). Właśnie dlatego wprowadzono kompakty.

Ja długo męczyłem się ze swoją starą kierownicą, teraz zamontowałem FSA Vero compact (za 99,- PLN). Akurat w moim przypadku, mostek zostawiłem tej samej długości (100mm).

Wygoda wzrosła kolosalnie: chwyt za manetki jest naturalny - do klamek i dźwigni sięgam palcami.
W dolnym chwycie też się poprawiło - przez to, że zasięg (wyprzedzenie) kierownicy jest bardzo małe w porównaniu ze "starą" - dolny chwyt przesunął się do tyłu. Znikło wrażenie, że wiszę wyciągnięty jak na drążku, górna część ciała jest podparta ramionami od dołu. Taka pozycja jest bardzo stabilna i nie męczy ramion przy długiej jeździe w dolnym chwycie. Przez tą kierownicę polubiłem dolny chwyt :lol:

Wszystko wygląda mniej więcej tak:
http://picasaweb.goo...303974241077826
http://picasaweb.goo...303979365984418
http://picasaweb.goo...304515896094274

Mała uwaga: ta kierownica - nominalnie szerok. 420mm - ma w miejscu mocowania manetek tylko 405mm szerokości. Wymiar 420mm ma tylko pomiędzy końcami rurek dolnego chwytu, oczywiście wymiar C-C.

#202 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 posts
  • Skądwa-wa

Posted 06 May 2010 - 23:49

Widzę że temat założony przeze mnie swego czasu trochę się rozwinął :) W takim razie korzystając z okazji że rozmowa o dł mostka-kierownicy się rozkręciła, sam się zapytam, bo zastanawiam się nad wydłużeniem mostka, nie wiem czy na dłuższym nie jeździło by mi sie lepiej, chociaż boje się że może to być zmiana na gorsze... Mam obecnie mostek 110mm, kiera 40cm, rama 54cm, co przy moim wzroście 172cm niby wydaje się optymalne. Ale jadąc w dolnym chwycie widzę ośkę przed kierownicą (chyba że się bardzo głęboko wsunę na siodełku do tyłu, ale tak nie jeżdżę), z kolei w górnym chwycie wydaje się być ok i ośka jest zasłonięta. No i właśnie jak to jest, czy w dolnym chwycie tez musi być zasłonięta??

Może dodam że proporcje nóg do tułowia mam raczej normalne, na pewno nie mam dłuższych nóg czy rąk. Kalkulator mi wyliczył jakoś ponad 110 (113?), z tym że nie wiem na ile dobrze się pomierzyłem :roll: Myślicie że zmieniać mostek na 120, czy raczej będzie to przesada??

#203 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 posts
  • SkądDąbrowa Górnicza

Posted 07 May 2010 - 07:37

Muszę to wszystko przemysleć :shock:
robo dzieki za zdjęcia. Pokazują jak wyglada ta kierownica w rzeczywistości. Fajny rower masz ;-)

Bartosz masz podobną sytuację do mojej. W górnym chwycie kierownica pokrywa się z piastą, ale w dolnym lub na manetkach piasta jest już z przodu, a tak "nie powinno" być wg forumowych specjalistów. To w dolnym mają się pokrywac.
Ja może i bym to zostawił bo się przyzwyczaiłem, ale moja kierownica ma 40cm c-c, a powinna mieć 44. A że więcej jest o średnicy 31,8 to muszę kupić też nowy mostek, więc przy okazji przydałoby sie go wydłuzyć ze 100 na 120 żeby to się zgrywało.

#204 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 posts
  • Skądwa-wa

Posted 07 May 2010 - 10:53

Damiano, ja na klamkach w górnym chwycie mam zakrytą piastę, tylko w dolnym nie. Co do kierownicy 40cm to jak dla mnie taki wymiar jest idealny :mrgreen: PO cholerę szersza, traci się tylko na sztywności, wadze, areodynamice. A co do wygody to mi odpowiada, jedyne co to że jest mniej stabilny przyśpieszając na stojąco, ale mi to nie przeszkadza, jest za to bardziej zwrotny i agresywny. A kiere mam też fsa jak robo, z tym że ergonomiczną a nie kompakt, i wyższy model bo energy. Jest lekka, ale mogła by być sztywniejsza, za to gięcie super, polecam. W przyszłości może na jakiś karbon wymienie k-wing, kforce, albo 3t, ale to już spory wydatek jest.

Ale wracam do mojego pytania, bo odeszłem od tematu - zmieniać ten mostek?

#205 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 posts
  • SkądDąbrowa Górnicza

Posted 07 May 2010 - 13:58

Jesli wygodnie Ci się jeździ i w górnym chwyciena manetkach masz ok, to nie wiem czy opłaca się zmieniać mostek na ten o 10mm dłuższy.
Tylko że ja w zyciu jeszcze takich zmian nie robiłem więc nie jestem specem ;-)

#206 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 posts
  • Skądwa-wa

Posted 07 May 2010 - 15:21

Jesli wygodnie Ci się jeździ i w górnym chwyciena manetkach masz ok, to nie wiem czy opłaca się zmieniać mostek na ten o 10mm dłuższy.
Tylko że ja w zyciu jeszcze takich zmian nie robiłem więc nie jestem specem ;-)


Ano właśnie, a ja czekam aż może mi ktoś obeznany w temacie coś doradzi, ale ostatnio ciężko się czegokolwiek dowiedzieć na tym forum niestety, ci co się coś kolwiek znają na rzeczy wolął kłócić się między sobą o to czy lepsza sztyka czy opona, czy takie hamulce czy śmiakie, czy wierzyć testom czy nie itd. a jak ktoś o coś konkretnego zapyta to o odpowiedź ciężko, no ale pożyjemy zobaczymy, może ktoś doradzi.

Sorry za ot.

#207 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 07 May 2010 - 16:16

Test długości pozycji na rowerze, czyli, czy górna rurka przesłanie ośkę przedniego koła, robi się właśnie trzymając górną rurkę (może na manetkach , ale na pewno nie w dolnym chwycie). Był gdzieś filmik, jak to się robi, ale nie pamiętam gdzie.

Jeśli jest inaczej, to przy założeniu, że ramy nie chcesz zmieniać, kombinujesz z długością mostka.
Jeśli składasz rower, możesz kombinować z dwoma wielkościami: długością ramy i długością mostka. Ale jest zasada, że ich suma musi pozostać stała , a właściwie chodzi o odległość od miejsca, gdzie siedzisz na siodle do mocowania kierownicy w mostku. Niektórzy kupują zestaw krótka rama+długi mostek, inni preferują długa rama+krótki mostek.
Te zestawy różnie się prowadzą.
Ten z długim mostkiem ma równiej obciążone koła - a właściwie bardziej dociążony przód, ale przy skrętach ruchy kierownicą muszą być obszerniejsze (zamaszyste). Za to na wprost prowadzi sie stabilnie.
Przy krótszym mostku rower jest bardziej nerwowy, bardziej dociąża się tylne koło, ale tu wchodzi też kwestia różnicy wysokości siodła i kiery.
Co komu pasuje.
Zobacz co widzisz przy chwycie za górną rurę, i doprowadź do optymalnej długość mostka. Ale nie wolno przesadzać, bo skrajności są niewskazane. Jak będzie małe odchylenie od optimum, to ja bym nie ruszał.

Żeby nie było całkiem TO, to jeśli chcesz wydłużyć mostek, a pozostawić pozycję na manetkach bez zmian, to kompakt będzie dobrym rozwiązaniem. Dolny chwyt jest przy niej wygodniejszy, jeśli chodzi o pochylenie pleców. Choć aerodynamika pewnie gorsza :mrgreen: .

#208 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 posts
  • Skądwa-wa

Posted 09 May 2010 - 15:05

Spoko, dzięki za odpowiedź, tak właśnie myślałem że w dolnym chwycie się tego nie sprawdza tylko w górnym, więc myślę że taki mostek jaki mam jest jednak odpowiedni, choć fajnie by było przymierzyć 120 i sprawdzić jak to wychodzi, no ale skąd taki wziąć na próbę...

#209 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 posts
  • SkądDąbrowa Górnicza

Posted 10 May 2010 - 18:14

Film o ustawieniu geometrii roweru objaśnia że aby zgrać piastę z rurką kierownicy, należy trzymać się za klamkomanetki. Przynajmniej tak wynika z tego filmiku.

robo czy kierownica i mostek FSA, które masz założone w rowerze, dobrze się spisują? Czy są w miarę sztywne itp ? :->

#210 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 10 May 2010 - 20:50

Pewnie że sztywne. W kierownicy gięcia krótkie (obniżenie i wyprzedzenie), to i sztywność duża, bo nie ma co się giąć - dźwignie mniejsze. Mostek też sztywny - FSA to dobra firma.

Zwróć uwagę na to co pisałem o szerokości tych kierownic !!!.

A może masz możliwość przymierzenia się do tej kiery - np. w jakimś sklepie. Ja po pierwszym złapaniu za taką kierownicę chciałem zrezygnować z kompaktowej, ale myślę, że to było spowodowane zbyt grubą owijką - ręka mi się nie mieściła na dolnym chwycie. Dopiero na Targach Rowerowych sobie kilka takich kierownic poprzymierzałem, w tym z manetkami Campy i wtedy dopiero kupiłem.

#211 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 28 May 2010 - 22:24

Trochę nie po Bożemu, że pisze po sobie, ale dla zainteresowanego Damiano, i innych oczywiście, zrobiłem fotki z pomiarami mojej kierownicy FSA Vero compact - szerokość nominalna 420mm.
Tu link do galerii z fotkami: http://picasaweb.goo...iaryKierownicy#

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#212 Bury

Bury
  • Moderator
  • 799 posts
  • SkądZłocieniec

Posted 29 June 2010 - 10:50

Witam!
Planuję zmianę kierownicy. Interesuje mnie kierownica firmy PRO. Do kupienia tutaj.
Pytanie brzmi, czy warto w nią inwestować? Przy okazji, wymieniając kierownicę wymieniłbym też mostek tej samej firmy i modelu. Da radę taki komplet?

#213 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 posts
  • Skądwa-wa

Posted 29 June 2010 - 11:22

Witam!
Planuję zmianę kierownicy. Interesuje mnie kierownica firmy PRO. Do kupienia tutaj.
Pytanie brzmi, czy warto w nią inwestować? Przy okazji, wymieniając kierownicę wymieniłbym też mostek tej samej firmy i modelu. Da radę taki komplet?


Oczywiście że warto. Powiem więcej : nic lepszego w tej cenie nie znajdziesz. Ewentualnie możesz doinwestować do aluminiowej wersji Vibe. Komplet będzie bardzo sztywny i lekki, kilka razy droższy wcs się nie umywa ;-)

Ja właśnie kupiłem sobie mostek pro vibe 7s i jestem zadowolony z niego. Jest nawet temat o sztywnych mostkach - poszukaj ;)

#214 Bury

Bury
  • Moderator
  • 799 posts
  • SkądZłocieniec

Posted 29 June 2010 - 14:46

Czytałem od początku o tych mostkach. To fajnie, że PRO Vibe 7s jest ok, tylko jak dla mnie troszeczkę za drogo. Może z czasem zarobię sobie na niego. Teraz pytanie co do kierownicy. Czy ktoś jest w stanie zrobić zdjęcia (szczególnie gięć pod klamkami) kierownicy PRO PLT Anatomic?

#215 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 posts
  • Skądwa-wa

Posted 29 June 2010 - 15:58

Czytałem od początku o tych mostkach. To fajnie, że PRO Vibe 7s jest ok, tylko jak dla mnie troszeczkę za drogo. Może z czasem zarobię sobie na niego. Teraz pytanie co do kierownicy. Czy ktoś jest w stanie zrobić zdjęcia (szczególnie gięć pod klamkami) kierownicy PRO PLT Anatomic?


Spoko, plt też jest bardzo dobry. Będziesz na pewno zadowolony. Z zdjęć możesz w necie poszukać, najlepiej na stronach anglojęzycznych. Ja takiej kiery nie mam więc nie pomogę ;)

#216 Bury

Bury
  • Moderator
  • 799 posts
  • SkądZłocieniec

Posted 01 July 2010 - 21:43

Daleko nie musiałem szukać ;)
http://www.pro-bikeg...ebars_road.html

#217 vulture13

vulture13
  • Użytkownik
  • 2 posts
  • SkądRybnik

Posted 12 July 2010 - 09:54

Witam. Planuje zakup nowej kierownicy i mostka. Mam na oku pro vibe 7s oraz deda zero 100. Co będzie lepsze? A może jakieś inne propozycje w podobnej cenie

#218 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 596 posts
  • Skądz Polski

Posted 12 July 2010 - 12:12

Polecam Deda Zero 100. Niesamowicie sztywny i elegancki kokpit.

#219 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 posts
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Posted 08 August 2010 - 11:41

Od pewno czasu szukam kierownicy i pojawił się dylemat mianowicie 3 modele wszytkie w OS i 42cm:
3t Erogonowa pro ok. 260g 250zł (alu)
Oval R700 równo 236g 250zł (alu)
RDX X- HB04 waga ok. 237g 250zł (carbon)

Co byście polecili ze swoje strony.

#220 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 08 August 2010 - 12:34

kubano, a czego potrzebujesz, widzę, że twoim priorytetem jest wydanie 250PLN na kierownicę.

Porównać je trudno, bo to trzy różne kierownice
- 3t Erogonowa pro - ma geometrię kompaktową - małe wyprzedzenie i obniżenie
- Oval R700 - gięcie ergonomiczne - dostępna w dwóch odmianach
- RDX X- HB04 -również gięcie ergonomiczne, trochę inne jak w Oval, ale materiał całkiem inny niż u dwóch poprzednich.

Ja przekonałem się do kierownic kompaktowych.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Reply to this topic