Skocz do zawartości


Zdjęcie

szyszka do carbonu


29 odpowiedzi w tym temacie

#21 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 17 lipiec 2009 - 11:16

cel jest jeden skręcić do kupy stery. gdyby nie ta gwiazka to nie miałbys możliwości skrecenia rury do roweru i widelec by sie nie trzymał kupy. 8-)

#22 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 17 lipiec 2009 - 11:21

Jest to element regulacyjny (szyszka lub expander), bez którego nie mógłbyś wyregulować sterów typu ahead. Przecież jak regulujesz stery, to luzujesz śruby zaciskające mostek na rurze sterowej i przy pomocy śrubki w kapie sterów dociągasz (lub luzujesz) łożyska sterów. Po wyregulowaniu ponownie zaciskasz mostek na rurze sterowej, który blokuje cału układ.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#23 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 17 lipiec 2009 - 12:51

A to takie buty :roll:

Ale nadal nie wiem w jaki sposób stery ktore sa na dole na zwnątrz rury są regulowane za pomocą gwiazdki która jest na górze wenątrz, no ale dobra... tzn stery sa tez na górze ale chyba ta główna część jest na samym dole główki steru... :?: Tzn. wierze że tak się to robi ale za cholere nie wiem jak to niby działa..

#24 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 17 lipiec 2009 - 12:57

Bartosz, z tego co zrozumiałem to ta gwiazdka bardziej się tyczy rury wspornika kierownicy niż sterów.

#25 orlowski

orlowski
  • Użytkownik
  • 33 postów

Napisano 17 lipiec 2009 - 13:12

Panowie , z rozmysłem z tymi szyszkami lub ekspanderami. Do karbonu tylko odpowiednio dobrany średnicą ekspander. Nigdy wbijana szyszka mająca ostre krawędzie, i mogąca niespodziewanie w czasie jazdy przeciąć od wewnątrz rurę sterową co może się skończyć poważnym crashem.
Mostek do rury karbonowej to taki, który ma śruby zaciskowe ,zaciskające go na całym obwodzie, nie zaś taki ,który rurę widelca miejscowo dociska(np. śruba z dzielonymi półpierścieniami, mocowana w otworze mostka )
Aktualnie produkowane mostki w większości konstrukcyjnie nadają się do karbonu.A najlepszy to taki który rozcięcie do zaciskania ma nierównoległe do tulei.

#26 siku

siku
  • Użytkownik
  • 154 postów
  • Skądkrakow

Napisano 17 lipiec 2009 - 18:25

ok :) .. mostek wcs spełnia te wymagania 8-) ma asymetryczne rozcięcie 8-) , expander , szyszka .. zwał jak zwał , też już zakupiony .. firmy BBB wszedł i spasował pieknie , wszystko już zaciśnięte :mrgreen: ... teraz cała reszta uzbrajania rowerka ... ehhh troszkę to potrwa :roll:

#27 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 17 lipiec 2009 - 18:29

Bartosz, z tego co zrozumiałem to ta gwiazdka bardziej się tyczy rury wspornika kierownicy niż sterów.


Czego, co?? Wytłumacz o co Ci chodzi bo trochę mgliście piszesz....


#28 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 17 lipiec 2009 - 18:34

maciej1986, tak trochę po swojemu to opisałem :-P W tą szyszkę wkręca się śruba blokująca rurę, na której jest zamontowany mostek, tak?

#29 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 17 lipiec 2009 - 22:28

Bartosz, stery w rowerze, to praktycznie dwa łożyska stożkowe, jedno na górze główki ramy, drugie na dole. Ten typ sterów, aby działał poprawnie, wymaga pewnego napięcia (skręcenia tzn. zbliżenia do siebie) - dokładnie tak samo, jak w piaście na wianuszkach skręcasz konusy by zlikwidować luz, ale tylko tak mocno, aby koło kręciło się bez oporu.

Dolne łożysko sterów opiera się na koronie widelca, a górne jest blokowane przez mostek, a osią całego układu jest rura sterowa widelca. Ale nie wiadomo, na jakiej odległości ten mostek zacisnąć na rurze widelca, więc potrzebny jest jakiś element regulacyjny. Tym elementem jest kapa (ten talerzyk - zaślepiający rurę sterową), ta śrubka i właśnie szyszka lub ekspander. Jak wstępnie złożysz stery wraz z widelcem i mostkiem w główce ramy, to rurę widelca tniesz 2-3mm poniżej krawędzi mostka. Później wbijasz w przyciętą rurę szyszkę montujesz wszystko z powrotem do kupy i wkręcasz śrubkę. Tak ?
I teraz zaczynasz dopiero regulację sterów. Mostek nie może być zaciśnięty na rurze widelca :!: Musi się na niej obracać :!: Wkręcasz delikatnie śrubkę i kontrolujesz, czy dolne łożysko sterów ma luz (czy klekocze - czy dolna i górna miska tego łożyska przesuwają sie względem siebie) jak klekotanie się zmniejsza, to wkręcanie śrubki w kapie sterów powinno być bardzo ostrożne. Wreszcie luz znika, a jednocześnie widelec porusza się lekko w główce ramy - stery są wyregulowane. Teraz trzeba to wszystko zablokować i do tego służy mostek, który do tej pory nie był zaciśnięty na rurze widelca. Skręcamy śruby mostka tak, aby się zacisnął na rurze widelca (oczywiście ustawiamy go względem widelca do jazdy na wprost).
Z tego przydługiego opisu wynika, że dokręcanie tej małej śrubki w kapie sterów powoduje dociskanie mostka do łożyska górnego - dalej do główki ramy - dalej do łożyska dolnego - i to wszystko do korony widelca.
W widelcu full carbon zamiast szyszki jest ekspander. Te elementy nic nie usztywniają, one służą do regulacji.

Mam pomysł: jeśli po tym opisie dalej nie wiecie o co chodzi, to idźcie do serwisu na montaż sterów i widelca. Poproście o możliwość patrzenia na te czynności (Jeden obraz wart 1000 słów) i może przy okazji serwisant będzie wam wyjaśniał co akurat robi. Poza tym do montażu sterów i widelca potrzebne są specjalne narzędzia np. praska do wciskania misek, przyrząd do wbijanie szyszki, no i trzeba w miarę równo dociąć rurę widelca (prostopadle do osi). No i jak ktoś nie umie regulować sterów, to może przedobrzyć i zgnieść łożyska.

#30 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 lipiec 2009 - 23:07

Panowie , z rozmysłem z tymi szyszkami lub ekspanderami. Do karbonu tylko odpowiednio dobrany średnicą ekspander. Nigdy wbijana szyszka mająca ostre krawędzie, i mogąca niespodziewanie w czasie jazdy przeciąć od wewnątrz rurę sterową co może się skończyć poważnym crashem.
Mostek do rury karbonowej to taki, który ma śruby zaciskowe ,zaciskające go na całym obwodzie, nie zaś taki ,który rurę widelca miejscowo dociska(np. śruba z dzielonymi półpierścieniami, mocowana w otworze mostka )
Aktualnie produkowane mostki w większości konstrukcyjnie nadają się do karbonu.A najlepszy to taki który rozcięcie do zaciskania ma nierównoległe do tulei.


Kubano - masz już odpowiedź, dodam tylko że w zasadzie powinny mieć śruby skręcające po przeciwległych stronach i zazwyczaj są dwie śruby , nie jedna.
Rozcięcie może być proste lub skośne, co ma mniejsze znaczenie niż mostek.

No i szyszki tak jak opisano.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź