Trenażery - Ogólnie (Zwłaszcza Nieinteraktywne)
#402
Napisano 29 wrzesień 2009 - 10:29
Z racji tego ze to by bylo przygotowanie do maratonow mtb rowniez chcialbym zamontowac rower gorski, czy te trenazery to umozliwiaja?
Jak wyglada monotowanie roweru w trenazer. Duzo czasu sie z tym schodzi? Czy za kazdym razem jak wycigane rower i go bede wkladal zpowrotem to musze wszystko od poczatku ustawiac, czy tylko wsadzam rower zaciskam jakis zacisk i koniec. Chodzi o to czy mozna sbie sybko ustawic trenazer np przed telewizorem pokrecic i potem odlaczyc trenazer i schowac go gdzies a rower do garazu, czy schodzi sie z tym za duzo czasu?.
Czy trenazer pasuje do wszystkich zaciskow, czy trzeba kupic jakis specjalny. W kolarce mam campe, a gorlau shimano.
Czy konieczne jest kupno specjalnej opony czy wystarczy slick. Czy jest duza roznica w halasie miedzy dedykowana a slikiem?
#403
Napisano 29 wrzesień 2009 - 13:24
5 stopniowa manetka na kierownice zapewnia mozliwość ustawienia sobie szybko różnych obciążeń.. do trenażera przeważnie masz zacisk w komplecie = do mojego trenażera zaciski od moich kół by nie weszły. bardzo szybko się instaluje trenażer.. aby wsadzasz rower w niego ,montujesz raz dwa manetke na kierownice i możesz jechać. trenażer dodatkowo mam na karimacie za 15zł :]
#404
Napisano 06 październik 2009 - 18:27
Jednak skoro nie są z miedzi robione w trenażerach firmowych to mnie to zastanawia. Myśle ze jest tak dlatego że miedź jest za ciężka, ale tak tylko sobie snuje domysły.
Może podzieli się ktoś ze mną informacjami na ten temat.
#405
Napisano 06 październik 2009 - 19:45
#406
Napisano 07 październik 2009 - 08:45
W najbliższych dniach będę budował swój trenażer magnetyczny.
zrob elektromagnetyczny. zwiekszajac prad w elektromagnesie zwiekszasz opor. nie trzeba sie bawic w dokladne pozycjonowanie magnesow, wzrosnie tez zakres oporow i bedziesz mogl go w miare dokladnie wyskalowac w mocy.zmniejszając odległość zwiększamy opór
#407
Napisano 07 październik 2009 - 10:55
Tarcza może być z materiału ferromagnetycznego, jak i nieferromagnetycznego. Byleby była to tarcza lita, bez przerw, aby prądy wirowe mogły powstawać. A więc może to być stal, miedź, aluminium. Im lepsza przewodność materiału (lub inaczej mniejsza oporność), tym większe prądy wirowe się wzbudzają i siła hamowania większa. Miedź byłaby najlepsza, ale jest droga i na tym oszczędzają producenci trenżerów.
Zasilając uzwojenie elektromagnesu prądem stałym powstaje nieruchome względem stojaka pole magnetyczne, które indukuje w poruszającej się w tym polu tarczy prądy wirowe. Współdziałanie prądów wirowych z tym polem wytwarza moment hamujący przeciwdziałający momentowi napędowemu generowanemu przez ... CIEBIE.
Zmieniając płynnie napięcie zasilające uzwojenie elektromagnesu, uzyskuje się płynne sterowanie momentem hamującym - jest to regulacja wygodniejsza, w większym zakresie i łatwa do zobrazowania (jakiś mierniczek wielkości elektrycznych), niż regulacja szczeliną w przypadku magnesów stałych.
Przy magnesach stałych to czysta mechanika, przy elektromagnesie dochodzi trochę elektrotechniki, zasilanie itp. , ale można sklecić prawie profesjonalny trenażer.
#408
Napisano 07 październik 2009 - 15:09
Potrzebuje także informacji jaki zrobić układ z tym elektromagnesem aby się nie nagrzewał. Kiedyś robiłem na fizykę taki że normalnie gwoździa owinąłem przewodem i do baterii ale wtedy się strasznie nagrzewał. Ewentualnie kupie może gotową cewkę/elektromagnes.
PS. Miedź kosztuje 30zł/kg a aluminium 16zł/kg
#409
Napisano 07 październik 2009 - 17:50
nie wiem czy to legalne na tym forum, ale podam ci swietnego linka:
http://www.elektroda...opic946897.html
mysle ze tam jest to tak pieknie wyjasnione ze dziecko w przedszkolu elektryczym zrozumie.
#410
Napisano 07 październik 2009 - 18:36
Dzięki wielkie za linka. Przy miedzi było by to "tylko" 9,5kg :mrgreen: i koszt 300zł jak pisałeś
#411
Napisano 08 październik 2009 - 07:02
Nie wczytywałem sie dokładnie w tego linka, który podał spros, ale chyba można tam uzyskać pożyteczne informacje. Ogólnie - im mniejsza szczelina powietrzna w rdzeniu cewki, tym straty, a więc i użyte moce (cewki) mniejsze, więc z grubością tarczy nie przesadzaj. Z drugiej strony, tarcza aluminiowa jest podatna na odkształcenia pod wpływem temperatury (a będzie się dość mocno nagrzewać), więc musi być solidna (stal i miedź pod tym względem byłaby lepsza).
Trzeba by policzyć siłę hamującą potrzebną do poprawnego działanie tego hamulca, jako obciążenia w trenażerku. Ale myślę, że nie jest duża (przecież chodzi tylko o przyhamowanie), więc i grzanie się elementów nie powinno być wielkim problemem. Poza tym powinieneś tak używać trenażera, żeby tarcza wirowała z dużą prędkością - będzie lepiej oddawała ciepło. Jak masz możliwości dość dokładnej obróbki, to ją można ponawiercać (tarcza wentylowana) - tylko nie na drodze pola magnetycznego. Ale uważaj, żeby tarcza była wyważona, bo inaczej będzie drżała. Grzania cewki nie unikniesz - musisz tak dobrać parametry cewki, aby prąd był jak najmniejszy, a jednocześnie zapewniał dostateczną indukcję magnetyczną w rdzeniu.
#412
Napisano 08 październik 2009 - 07:45
#413
Napisano 08 październik 2009 - 08:23
1. plynnej regulacji
2. mozliwosci pomiaru mocy
3. mozliwosci treningu na zadanej mocy
w przypadku konstrukcji z elektromagnesem mozna to uzyskac w prosty sposob sterujac pradem cewek.
a taki trenazer to koszt przynajmniej 1500zl. i to w promocji.
jesli sterowanie cewek bedzie realizowane przez mikroprocesor (komputer) nie bedzie wiekszego problemu zeby obciazenie zmienialo sie dynamicznie wraz z przebytym dystansem, czyli jazda po wczesniej zaplanowanej trasie (profilu). takie urzadzenia kosztuja juz okolo 3000 a domowym sposobem uzyskujesz to samo za 500 i jeszcze masz przy tym sporo zabawy. dla ucznia czy studenta taka roznica w cenie jest nie do przeskoczenia. a czasu maja dosc :mrgreen:
#415
Napisano 08 październik 2009 - 14:00
Może ktoś ma taki trenażer:
Elite Crono Fluid ElastoGel Trainers albo
Elite Crono HydroMag ElastoGel Trainer
Wiem czym się różnią, chodzi mi o to czy opłaca się dopłacać do HydroMaga. Jak wygląda głośność pracy i opór każdego z nich.
Dzięki.