ponownie rozmiar ramy
Started By
Gosc_pawel_*
, 18 Jul 2007 18:19
1267 replies to this topic
#4
Posted 18 July 2007 - 19:20
pawel, wzrost czasem nie odzwierciedla wymaganej wielkości ramy bo każdy ma różne proporcje.
Niech Admin poda w FAQ adresy do "fit calkulator" bo trochę za duzo tych samych pytań.
1. Wrench Science - uzyskany wynik jest jednoznacny i czytelny dla wszystkich (polecam amatorom).
2. Competitive Cyclist - podaje w wyniku trzy różne kombinacje.
2a. "Competitve fit" - mniejsza rama niż według starej szkoły, a nawet bardzo mała rama. Mostek najczęściej 110-120mm. Rower zrywny i ja takie lubie (taki mam). Do mojego wzrostu 180cm (nogi 83cm) mam ramę długą na 545mm, a w tym systemie zalecana jest 540-545mm, więc nawet jeszcze mniejsza.
2b. "Merckx fit" - ta sama rama, krótszy mostek i siodełko mocniej do tyłu - środek ciężkości przesunięty do tyłu. Rower prowadzi się inaczej, bardziej nerwowo, nie lubie takiej geometrii.
2c. "French fit" - duża rama (większa o 1,5-2 cm), dość krótki mostek i dość duży offset siodła - otzrymujemy stabilny i niby wygodny rower. Osobiście uważam ten system za najgorszy do rowerów szosowych - rower jest zdecydowanie za długi. Bardziej odpowiedni do rowerów z prostą kierownicą.
Niech Admin poda w FAQ adresy do "fit calkulator" bo trochę za duzo tych samych pytań.
1. Wrench Science - uzyskany wynik jest jednoznacny i czytelny dla wszystkich (polecam amatorom).
2. Competitive Cyclist - podaje w wyniku trzy różne kombinacje.
2a. "Competitve fit" - mniejsza rama niż według starej szkoły, a nawet bardzo mała rama. Mostek najczęściej 110-120mm. Rower zrywny i ja takie lubie (taki mam). Do mojego wzrostu 180cm (nogi 83cm) mam ramę długą na 545mm, a w tym systemie zalecana jest 540-545mm, więc nawet jeszcze mniejsza.
2b. "Merckx fit" - ta sama rama, krótszy mostek i siodełko mocniej do tyłu - środek ciężkości przesunięty do tyłu. Rower prowadzi się inaczej, bardziej nerwowo, nie lubie takiej geometrii.
2c. "French fit" - duża rama (większa o 1,5-2 cm), dość krótki mostek i dość duży offset siodła - otzrymujemy stabilny i niby wygodny rower. Osobiście uważam ten system za najgorszy do rowerów szosowych - rower jest zdecydowanie za długi. Bardziej odpowiedni do rowerów z prostą kierownicą.
#6
Gosc_pawel_*
Posted 18 July 2007 - 19:49
Dzięki serdecznie za rady.Chodzę po sklepach i każdy sprzedawca mówi coś innego.Na pytanie ile należy przeznaczyć na rower pierwszy stwierdził,że 2500,- a ostatni podniósł poprzeczkę do 5.000,-.w tym roku kupiłem już cztery rowery -mtb{duża rodzina},sport mi się spodobał ale w praktyce 95% tras pokonuje po szosie.Dlatego postanowiłem kupić szosę-chodzę,oglądam i jestem coraz głupszy............
#9
Posted 18 July 2007 - 21:15
oraz materiału-aluminium czy karbon-pozdrawiam
Aluminium
Zalety:
-tanie
-wytrzymałe
Wady:
-takie sobie przenoszenie drgań
Karbon
Zalety:
-ogromna wytrzymalosc podczas normalnego użytkowania
-świetnie przenoszenie drgań
-lekkość
Wady:
-cena
-w razie kolizji/wypadku rama jest bardzo krucha
Jeżeli karbon, to ubezpiecz sobie rower na wypadek wypadku.
Co do ceny: jak chcesz na nim jeździć? Ile?
Ja przy 178 mam rozmiar ramy 54 i jest mi bardzo wygodnie.
#11
Posted 18 July 2007 - 21:37
2 cm na ramie to różnica ~10 cm wzrostu, więc...Na Twój wzrost polecam osobiście 54-56 cm.
Przy czołowym uderzeniu w przeszkodę (np. w kolegę, który upadł przed nami albo jego rower) jest duże prawdopodobieństwo uszkodzenia naszej ramy. Nie ma znacznie z czego rama jest wykonana. Powiedziałbym nawet, że alu łatwiej uszkodzić bo nie trzeba dużej siły aby zniekształcić rurę poprzeczną i góną uderzając w coś przednim kołem. Przy mocnym uderzeniu obie ramy pękną, ale przy mniejszych prędkościach alu się wegnie a karbonowi nic się nie stanie.
#12
Gosc_Speeder_*
Posted 19 July 2007 - 16:17
Cześć wszystkim :-)
Potrzebuję waszej pomocy.
Nawiązując do tematu kolegi, zamierzam kupić starszy model kolarzówki, jest to KOGA MIYATA EXERCISER, link do przykładowych zdjęć :arrow:
http://www.marktplaa...-cm.html?xref=1
Moje wymiary: wzrost 172cm, długość nogi 81cm, ręki 60cm.
Wymiary szosy: rura podsiodełkowa c-c równa 52cm, a od środka do końca 55cm, dalej górna rura ma 55, mostek 12cm.
I tu mam 2 pytanka:
Czy ta rama będzie na mnie pasowała - jak sądzicie ?
Co sądzicie o tym kolorze (ja patrzę bardziej na osprzęt, bo jest nie byle jaki - shimano 105)
Nie mam możliwości obejrzenia jej z blioska - to jest największy problem.
Pozdrawiam
Potrzebuję waszej pomocy.
Nawiązując do tematu kolegi, zamierzam kupić starszy model kolarzówki, jest to KOGA MIYATA EXERCISER, link do przykładowych zdjęć :arrow:
http://www.marktplaa...-cm.html?xref=1
Moje wymiary: wzrost 172cm, długość nogi 81cm, ręki 60cm.
Wymiary szosy: rura podsiodełkowa c-c równa 52cm, a od środka do końca 55cm, dalej górna rura ma 55, mostek 12cm.
I tu mam 2 pytanka:
Czy ta rama będzie na mnie pasowała - jak sądzicie ?
Co sądzicie o tym kolorze (ja patrzę bardziej na osprzęt, bo jest nie byle jaki - shimano 105)
Nie mam możliwości obejrzenia jej z blioska - to jest największy problem.
Pozdrawiam
#13
Posted 19 July 2007 - 23:04
2 cm na ramie to różnica ~10 cm wzrostu, więc...Na Twój wzrost polecam osobiście 54-56 cm.
Przy czołowym uderzeniu w przeszkodę (np. w kolegę, który upadł przed nami albo jego rower) jest duże prawdopodobieństwo uszkodzenia naszej ramy. Nie ma znacznie z czego rama jest wykonana. Powiedziałbym nawet, że alu łatwiej uszkodzić bo nie trzeba dużej siły aby zniekształcić rurę poprzeczną i góną uderzając w coś przednim kołem. Przy mocnym uderzeniu obie ramy pękną, ale przy mniejszych prędkościach alu się wegnie a karbonowi nic się nie stanie.
A ile to razy było mówione o kruchości karbonu nawet przy małych upadkach?
Jeśli coś 'stuknie' mocniej w karbon, to do widzenia, przy aluminium takiej sytuacji nie masz.
Speeder: Ta kolarzówka jest dosyć stara, rozglądnij się lepiej za nowszym sprzętem (chyba, że masz pieniążki, żeby wymieniać w niej kasetę, korbę oraz łańcuch).
#14
Posted 20 July 2007 - 05:55
co do karbonu to się nie wypowiem bo go nie mam. powiem tylko co powiedzial jeden z guru rowerowych w tym kraju na wieść ze zamierzam kupić karbonową ramę "srali muchi bedzie wiosna". Po prostu jak karbon to tylko ten najlepszy bo tanie zabawki są słabe . Widelec można sobie zafundować ale jesli ramę to tylko z górnej półki.
Cp do tej Kogi. Cena ponad 130euro???? O ludu... Za taką kasę mógłbyś 10 rowerów starych kupić. Założę się się zma jeszcze bebenek UG - zębatek do niej nie kupisz chyba ze sobie HG podszlifujesz. Jak ci się strasznie ppodoba to możesz nawet chałupę gościowi za nią oddac ale szczerze mówiąc to nie jest warta WIELE. Ona ma rurę 63cm. Monster...
Jestem zwolennikiem ram krótszych niż za długich. Też jestem zdania ze przy obecnych rurkach siodłowych nie powinno się zawracać głowy rurą podsiodłową. Patrzeć na długość top tuby i dla wzrostu 176 55cm będzie dobra. Potem dobrać długośc mostka i tyle.
Co z tego ze na tych wszystkich stronach są jakies przeliczniki skoro rower dobiera się indywidualnie. Mi mój pasuje , ale nie tak komfortowo jak Wheeler wujostwa. Rozmiar mają taki sam - na Whelku jedzie mi się komfortowo a na moim jakoś niewygodnie - kupowałem wysyłkowo wiec teraz nie mam na co narzekać.
Cp do tej Kogi. Cena ponad 130euro???? O ludu... Za taką kasę mógłbyś 10 rowerów starych kupić. Założę się się zma jeszcze bebenek UG - zębatek do niej nie kupisz chyba ze sobie HG podszlifujesz. Jak ci się strasznie ppodoba to możesz nawet chałupę gościowi za nią oddac ale szczerze mówiąc to nie jest warta WIELE. Ona ma rurę 63cm. Monster...
Jestem zwolennikiem ram krótszych niż za długich. Też jestem zdania ze przy obecnych rurkach siodłowych nie powinno się zawracać głowy rurą podsiodłową. Patrzeć na długość top tuby i dla wzrostu 176 55cm będzie dobra. Potem dobrać długośc mostka i tyle.
Co z tego ze na tych wszystkich stronach są jakies przeliczniki skoro rower dobiera się indywidualnie. Mi mój pasuje , ale nie tak komfortowo jak Wheeler wujostwa. Rozmiar mają taki sam - na Whelku jedzie mi się komfortowo a na moim jakoś niewygodnie - kupowałem wysyłkowo wiec teraz nie mam na co narzekać.
#15
Posted 20 July 2007 - 10:26
Co do karbonu to bardzo trudna sprawa wybrać sztywną ramę.
Miałem okazje zrobienia krótkiej przejażdzki na 3 rowerach carbonowych : Bianchi, Focus i Merida.
Sztywna była tylko Merida FLX najwyższy model.
Bianchi i Focus bardzo miękkie.
Bianchi (dość wysoki model 2007) strasznie się gieła w okolicach suportu, od razu to było wyczuwalne, nawet bez pedałowania, wystarczyło mocniej nacisnąć na jeden pedał.
Focus to samo, choć w okolicach suportu był troche sztywniejszy ale i tak za mało, i dodatkowo jak się złapało mocno kierownice i poruszało nia na boki (tak jak przy finishowaniu) to cała chodziła , wygladało jakby to była wina carbonowej rury widelca ale pewny nie jestem.
Dobrze jechalo mi sie tylko na Meridzie FLX Road , takiej jak maja Action-Uniqua w tym roku.
Ja to bym sie w Carbon nie pchał, chyba że ma się dużo kasy i wie która rama jest naprawde sztywna .
Miałem okazje zrobienia krótkiej przejażdzki na 3 rowerach carbonowych : Bianchi, Focus i Merida.
Sztywna była tylko Merida FLX najwyższy model.
Bianchi i Focus bardzo miękkie.
Bianchi (dość wysoki model 2007) strasznie się gieła w okolicach suportu, od razu to było wyczuwalne, nawet bez pedałowania, wystarczyło mocniej nacisnąć na jeden pedał.
Focus to samo, choć w okolicach suportu był troche sztywniejszy ale i tak za mało, i dodatkowo jak się złapało mocno kierownice i poruszało nia na boki (tak jak przy finishowaniu) to cała chodziła , wygladało jakby to była wina carbonowej rury widelca ale pewny nie jestem.
Dobrze jechalo mi sie tylko na Meridzie FLX Road , takiej jak maja Action-Uniqua w tym roku.
Ja to bym sie w Carbon nie pchał, chyba że ma się dużo kasy i wie która rama jest naprawde sztywna .
#16
Gosc_Speeder_*
Posted 20 July 2007 - 16:09
Hola Hola
Lecz napisałem że daję link do przykładowych zdjęć, co nie oznacza, że akurat tą szosę mam na oku :-/ . Napisałem również, że rama ma 52cm (c-c). A cena tego sprzętu to 450 zł.
Cyt.: "Cp do tej Kogi. Cena ponad 130euro???? O ludu... Za taką kasę mógłbyś 10 rowerów starych kupić. Założę się się zma jeszcze bebenek UG - zębatek do niej nie kupisz chyba ze sobie HG podszlifujesz. Jak ci się strasznie ppodoba to możesz nawet chałupę gościowi za nią oddac ale szczerze mówiąc to nie jest warta WIELE. Ona ma rurę 63cm."
Pozdrawiam :-)
Lecz napisałem że daję link do przykładowych zdjęć, co nie oznacza, że akurat tą szosę mam na oku :-/ . Napisałem również, że rama ma 52cm (c-c). A cena tego sprzętu to 450 zł.
Cyt.: "Cp do tej Kogi. Cena ponad 130euro???? O ludu... Za taką kasę mógłbyś 10 rowerów starych kupić. Założę się się zma jeszcze bebenek UG - zębatek do niej nie kupisz chyba ze sobie HG podszlifujesz. Jak ci się strasznie ppodoba to możesz nawet chałupę gościowi za nią oddac ale szczerze mówiąc to nie jest warta WIELE. Ona ma rurę 63cm."
Pozdrawiam :-)
#18
Posted 20 July 2007 - 23:22
Karbonowy mostek odradzam. Zaledwie kilka firm na świecie robi w 100% karbonowe mostki, które kosztują bardzo dużo. Większość to alu pokryte karbonem. Jak wynika z testów takie mostki nie zachowują się jak karbonowe, a karbon jest tam dla picu. Dla przykładu Ritchey 4Axis Matrix nie różni się w praktyce od alu 4Axis'a poza ceną i większą masą mimo, że posiada już śruby tytanowe. A więc kupno mostka tylko w celach wizualnych to lekka głupota.
#19
Gosc_Jelitek_*
Posted 23 July 2007 - 09:57
Jeszcze co do wzrostu. Jeżdżę na ramie Meridy rozmiar kompaktowy M co jest odpowiednikiem ramy klasycznej 54-56. Po wielu dniach spędzonych nad kalkulatorami wyszło mi że dla mojego wzrostu 54-56 jest idealny. Więc skoro masz 176 cm to myślę że dla Ciebie też będzie dobrze.
W sklepach niestety kolesie czasem nie wiedzą co mówią. Szosa to nie jest to co MTB, mnie kiedyś koleś powiedział że rozmiar ramy mierzy się dzieląc wzrost kolarza przez 3 i głupek zamówiłby mi ramę kompaktową która od suportu do końća rury ma 57 cm w momencie gdy moja Merida ma 50 cm...także uważaj na takich sprzedawców.
W sklepach niestety kolesie czasem nie wiedzą co mówią. Szosa to nie jest to co MTB, mnie kiedyś koleś powiedział że rozmiar ramy mierzy się dzieląc wzrost kolarza przez 3 i głupek zamówiłby mi ramę kompaktową która od suportu do końća rury ma 57 cm w momencie gdy moja Merida ma 50 cm...także uważaj na takich sprzedawców.
#20
Posted 03 April 2008 - 13:42
Długość górnej rury jest ważniejszy od długości rury podsiodłowej. Wysokość siodełka można regulować poprzez wysunięcie sztycy, poza tym coraz popularniejsze stają się ramy slopingowe, na które nie sposób zlecieć krokiem. Zmiana długości ramy jest niemożliwa. Co prawda można podmieniać mostki na krótsze i dłuższe, ale raz, że trzeba się nakręcić imbusami, mostki nie są tanie a ich nieodpowiednie dobranie ich długości sprawia, że rower jest albo zbyt narowisty, albo zbyt ospały.
Przy doborze rozmiaru ramy wspomagałem się kalkulatorem CC i na wynikach jakie mi zwrócił oparłem decyzję o wyborze konkretnej ramy - priorytetowym wymiarem była dla mnie długość głównej rury. Według kalkulatora powinnna mieć ona długość 564mm. Musiałem się więc zdecydować między ramami o długościach 555m i 575mm. Wybrałem mniejszą i powiem, że z mostkiem 100mm, po regulacji wysokości i położenia kierownicy, przy idealnie ustawionym siodełku w poziomie i względem osi (pod preferowaną przeze mnie kadencję) czuję się jakby rama była robiona na zamówienie. Tak wygodnie na rowerze mi jeszcze nie było.

Oto strona z wynikiem obliczeń kalkulatora. Może pomoże to komuś o podobnych gabarytach. Mam jeszcze małą sugestię co do wątku, dobrze byłoby podpiąć jedną dyskusję o wyborze rozmiaru ramy w widoczne miejsce. Nie powstawałoby wtedy tyle tematów o tym samym. A wiadomo, że dobór rozmiaru ramy jest tematem zawsze aktualnym. Pozdrawiam.
Przy doborze rozmiaru ramy wspomagałem się kalkulatorem CC i na wynikach jakie mi zwrócił oparłem decyzję o wyborze konkretnej ramy - priorytetowym wymiarem była dla mnie długość głównej rury. Według kalkulatora powinnna mieć ona długość 564mm. Musiałem się więc zdecydować między ramami o długościach 555m i 575mm. Wybrałem mniejszą i powiem, że z mostkiem 100mm, po regulacji wysokości i położenia kierownicy, przy idealnie ustawionym siodełku w poziomie i względem osi (pod preferowaną przeze mnie kadencję) czuję się jakby rama była robiona na zamówienie. Tak wygodnie na rowerze mi jeszcze nie było.

Oto strona z wynikiem obliczeń kalkulatora. Może pomoże to komuś o podobnych gabarytach. Mam jeszcze małą sugestię co do wątku, dobrze byłoby podpiąć jedną dyskusję o wyborze rozmiaru ramy w widoczne miejsce. Nie powstawałoby wtedy tyle tematów o tym samym. A wiadomo, że dobór rozmiaru ramy jest tematem zawsze aktualnym. Pozdrawiam.



