Trening z pomiarem mocy
#321
Posted 06 May 2012 - 22:20
Na początek na pewno da Ci to dobry punkt wyjścia - poczytaj trochę o różnych strefach - bo jest parę standardów ich wyznaczania (Hunter, Coggan, Skiba, metoda MAP oraz niby Friel). Dobierz sobie jedną i się jej trzymaj. Od czegoś trzeba zacząć, co nie? Powodzenia.
#322
Posted 20 May 2012 - 15:24
Powiem Wam, że to fantastyczna sprawa, każdy trening można analizowac i pogłębiac swoją wiedzę.
Chciałem się zapytać, czy jest określona granica TSB, poniżej której nie powinno się przeprowadzac testu sprawdzającego FTP(ten wg. Allen'a)?
Wiadomo, że im się będzie bardziej wypoczętym, ALE.. ;-)
Powoli dochodzę do wniosku, że całe życie jeździłem na lekkim zmęczeniu. Dzisiaj 'wyścig' przy TSB -35, a czułem baaaardzo świeży.
#323
Posted 20 May 2012 - 19:10
Dodatnie TSB nie jest oznaką świeżości, a ujemne zmęczenia. Są to wartości na podstawie których uczysz się reakcji organizmu na obciążenie treningowe. Niektórzy robią życiówki na ujemnych TSB, inni na dodatnich.Powoli dochodzę do wniosku, że całe życie jeździłem na lekkim zmęczeniu. Dzisiaj 'wyścig' przy TSB -35, a czułem baaaardzo świeży.
Druga sprawa, że TSB nie jest modyfikowane przez takie czynniki jak brak regeneracji, brak snu itp. a mogą one drastycznie wpłynąć na formę dnia, mimo pozornie korzystnych wartości TSB.
I na koniec bardzo ważne jest posiadanie poprawnych stref mocy, szczególnie wartości FTP, na podstawie którego liczone jest TSS. Jeśli dawno nie korygowałeś FTP Twoja realna moc może być wyższa, przez co rzeczywiste TSS z każdego treningu jest mniejsze, a więc sumaryczne zmęczenie także jest w rzeczywistości niższe od tego które podaje ci program.
#326
Posted 11 June 2012 - 13:33
Kalibracja wyłącznie w Czechach. Za pomocą tego protokołu można sprawdzić dokładność, samodzielnie wykonujemy jedynie "zero-torque" przed każdym treningiem.
#327
Posted 12 June 2012 - 22:46
pozdrawiam
#333
Posted 19 June 2012 - 11:50
Tak jak pisałem powyżej miałem problemy z .. wyzerowaniem piasty. Tak jak napisał Misza i jabko. Kalibracja i zerowanie to dwie różne rzeczy. Kalibracja PT tylko w serwisie. Z SRM można samemu wyliczyć nowy offset częstotliwości i skalibrować. Z PT tak się nie da.
Dodam, że miałem w życiu 4 PowerTapy i wszystkie sprawdzałem testem z ciężarkami 30kg.
Dokładność wskazań była powalająca. Pierwsze trzy (bez ANT+) o różnym "stażu" wskazywały różnicę między sobą mniejszą o 0,5% a całość bardzo zbliżona do dwóch SRM'ów. Różnica ok. 2-4waty mniej jak SRM'y ze względu na miejsce pomiaru.
Teraz zerowanie.
Jak pisałem wyżej, miałem problemy z wyzerowanie piasty po wymianie baterii a że kupiłem koło ze zużytymi bateriami w piaście nie miałem pewności czy w ogóle piasta jest sprawna.
Jeździłem wówczas na trenażerze z SRM, więc dokładnie widziałem co pokazuje PowerTap na Garminie a co SRM. Wszelkie próby wyzerowania piasty nie dawały żadnego efektu. Trwało to kilka tygodni. Bez kręcenia korbami na luzie moc spadała do zera ale trwało to długo. Dobrych kilka sekund. (bliżej 10 jak 5) Miałem przeczucie, że błędny jest zerowy stan momentu. W Cervo po przełączeniu go w tryb momentu od razu mieliśmy jakieś wskazanie, gdy zerowanie było różne od zera. W Garminie nie ma opcji wyświetlenia momentu siły. Moc wyświetlana może być zerowa dla niewyzerowanej piasty.
Chciałem nawet kupić Cervo, żeby móc zerować piastę skoro Garmin tego nie potrafił ale miałem wątpliwości czy piasta jest sprawna i nie chciałem ponosić dodatkowych kosztów.
Znalazłem w necie sposób na sprawdzenie piasty przy pomocy USB Garmina i softu quarqd w linuksie. Kupiłem USB STICK Garmina i z softem quarqd (linki i opis są w tym wątku powyżej) przetestowałem, wyzerowałem i sprawdziłem piastę. Bardzo ładnie było widać jak po wysłaniu sygnału zerowania wskazania piasty spadały do zera.
Potem Garmin również zaczął działać i zerować piastę. Widziałem to w w/w sofcie gdyz Garmin nie daje żadnego sygnału o poprawności zerowania. Teraz po zaprzestaniu kręcenia korbą moc spada do zera w 1-3 sekundy.
#334
Posted 21 June 2012 - 21:23
Powiedzcie mi dlaczego program ten dziwnie reaguje na treningi regeneracyjne? Chodzi mi dokładnie o wskazania na wykresie ATL, CTL i TSB. Skoro program rozróżnia i można w nim wydzielić strefę regeneracyjną to dlaczego na wykresach p takim treningu spadanie wartości ATL zostaje spowolnione, a TSB z tendencji wzrostowej się wypłaszcza?
#335
Posted 24 June 2012 - 20:47
#338
Posted 25 June 2012 - 18:35
#339
Posted 25 June 2012 - 19:48
#340
Posted 25 June 2012 - 20:09
Dlatego tak ważna jest intensywność jazdy - tutaj ATL i CTL najbardziej oddają IF - 350TSS koszuje inaczej gdy wyrobisz je w 2 godziny a inaczej podczas regeneracji na wypadzie 7 godzinnym.
A czy ten pierwszy przykład nie przeczy definicji? Skoro jadąc godzinę na maksa, uzyskujemy moc na poziomie FTP, a więc TSS=100.
Z drugiej strony TSS opiera się na NP, ale IF musiałby być równy 1,75 co jest nierealne. Dobrze myślę?