Jump to content


Photo

Trening z pomiarem mocy


2220 replies to this topic

#321 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 06 May 2012 - 22:20

'moce' jak moce - zależy ile ważysz :) Jeżeli jechałeś 20 minut sam - goniłeś albo prowadziłeś grupę - to możesz spokojnie potraktować to jak 20 min TT - aczkolwiek strefy powinno się wyznaczyć (95% x 20 min Pav) w oparciu o dwie następujące po sobie czasówki 20 min z przerwą 5 min pomiędzy - wtedy faktycznie wyniki są bardzo porównywalne z wysiłkiem 60 minutowym. Zdaje się, że ostatnio Hunter Allen odszedł od tego standardu i teraz poleca 5 min ma maxa + 20 min TT po lekkim odpoczynku - i 95% ze średniej mocy.

Na początek na pewno da Ci to dobry punkt wyjścia - poczytaj trochę o różnych strefach - bo jest parę standardów ich wyznaczania (Hunter, Coggan, Skiba, metoda MAP oraz niby Friel). Dobierz sobie jedną i się jej trzymaj. Od czegoś trzeba zacząć, co nie? Powodzenia.

#322 Miguel

Miguel
  • Użytkownik
  • 840 posts
  • SkądGOP - Będzin

Posted 20 May 2012 - 15:24

Dzięki Misza za odpowiedź. :)

Powiem Wam, że to fantastyczna sprawa, każdy trening można analizowac i pogłębiac swoją wiedzę.

Chciałem się zapytać, czy jest określona granica TSB, poniżej której nie powinno się przeprowadzac testu sprawdzającego FTP(ten wg. Allen'a)?

Wiadomo, że im się będzie bardziej wypoczętym, ALE.. ;-)

Powoli dochodzę do wniosku, że całe życie jeździłem na lekkim zmęczeniu. Dzisiaj 'wyścig' przy TSB -35, a czułem baaaardzo świeży.

#323 schwepes

schwepes
  • Użytkownik
  • 109 posts
  • SkądKraków

Posted 20 May 2012 - 19:10

Powoli dochodzę do wniosku, że całe życie jeździłem na lekkim zmęczeniu. Dzisiaj 'wyścig' przy TSB -35, a czułem baaaardzo świeży.

Dodatnie TSB nie jest oznaką świeżości, a ujemne zmęczenia. Są to wartości na podstawie których uczysz się reakcji organizmu na obciążenie treningowe. Niektórzy robią życiówki na ujemnych TSB, inni na dodatnich.

Druga sprawa, że TSB nie jest modyfikowane przez takie czynniki jak brak regeneracji, brak snu itp. a mogą one drastycznie wpłynąć na formę dnia, mimo pozornie korzystnych wartości TSB.

I na koniec bardzo ważne jest posiadanie poprawnych stref mocy, szczególnie wartości FTP, na podstawie którego liczone jest TSS. Jeśli dawno nie korygowałeś FTP Twoja realna moc może być wyższa, przez co rzeczywiste TSS z każdego treningu jest mniejsze, a więc sumaryczne zmęczenie także jest w rzeczywistości niższe od tego które podaje ci program.

#324 Gosc_szymas_*

Gosc_szymas_*
  • Gość

Posted 21 May 2012 - 07:01

o widać że pojawił się kolejny praktyk pomiaru mocy bardzo dobrze cieszy mnie to

Tompoz

#325 Junior

Junior
  • Użytkownik
  • 15 posts
  • SkądŚląsk

Posted 11 June 2012 - 08:20

Witam.
Czy jest jakiś domowy sposób na kalibrację piasty Powertap i czy zna ktoś jakiś sposób na sprawdzenie dokładności wskazań takiej piasty.
Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

#326 jabko

jabko
  • Użytkownik
  • 124 posts
  • SkądChrzanów

Posted 11 June 2012 - 13:33

http://www.cyclingpo...alibration.aspx

Kalibracja wyłącznie w Czechach. Za pomocą tego protokołu można sprawdzić dokładność, samodzielnie wykonujemy jedynie "zero-torque" przed każdym treningiem.

#327 radon

radon
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądPolska

Posted 12 June 2012 - 22:46

jak dowiedziałem się u kolegów z MAKRA-SPORT kalibrowanie piasty przed kazdym treningiem jest kompletnie niepotrzebne. Należy je wykonywać jedynie wtedy gdy piasta skalibrowana w wysokiej temperaturze zaczyna pracować w bardzo niskiej. Lub odwrotnie. A najłatwiej po prostu zakręcić korbą, zatrzymać ją i sprawdzić wartość mocy na odbiorniku - jeśli pokazuje 0 (zero) to jest ok.

pozdrawiam

#328 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 13 June 2012 - 12:46

Kalibracja to jedno, wyzerowanie to drugie... Zerować (zero-offset) należy przed każdą jazdą, kalibrować wtedy kiedy wskazania są mocno wątpliwe i znacznie wykraczają poza ramy tolerancji pomiaru.

#329 radon

radon
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądPolska

Posted 13 June 2012 - 20:10

A czy możesz napisać jak wykonuje się to zerowanie?

#330 jabko

jabko
  • Użytkownik
  • 124 posts
  • SkądChrzanów

Posted 13 June 2012 - 20:55

m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dz5GVDUUzGQ8&v=z5GVDUUzGQ8&gl=PL

#331 radon

radon
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądPolska

Posted 13 June 2012 - 21:04

Czy w przypadku garmina 500 też można to zrobić? Szczerze mówiąc nigdy o tym nie słyszałem.

#332 jabko

jabko
  • Użytkownik
  • 124 posts
  • SkądChrzanów

Posted 14 June 2012 - 11:07

500 ma opcje kalibruj, ale to chyba to samo. Nie uzywalem garmina z pt, a jedynie z p2m i kalibruj odpowiada wlasnie za zerowanie i wykonuje to przed kazda jazda. Moze ktos inny ma garmina z pt i sie wypowie.

#333 asedio

asedio
  • Użytkownik
  • 260 posts
  • SkądTczew

Posted 19 June 2012 - 11:50

Mam PT z ANT+ i Garmina 705. W Garminie 500/605/705 i pewnie innych kalibruj to zerowanie piasty.
Tak jak pisałem powyżej miałem problemy z .. wyzerowaniem piasty. Tak jak napisał Misza i jabko. Kalibracja i zerowanie to dwie różne rzeczy. Kalibracja PT tylko w serwisie. Z SRM można samemu wyliczyć nowy offset częstotliwości i skalibrować. Z PT tak się nie da.
Dodam, że miałem w życiu 4 PowerTapy i wszystkie sprawdzałem testem z ciężarkami 30kg.
Dokładność wskazań była powalająca. Pierwsze trzy (bez ANT+) o różnym "stażu" wskazywały różnicę między sobą mniejszą o 0,5% a całość bardzo zbliżona do dwóch SRM'ów. Różnica ok. 2-4waty mniej jak SRM'y ze względu na miejsce pomiaru.
Teraz zerowanie.
Jak pisałem wyżej, miałem problemy z wyzerowanie piasty po wymianie baterii a że kupiłem koło ze zużytymi bateriami w piaście nie miałem pewności czy w ogóle piasta jest sprawna.
Jeździłem wówczas na trenażerze z SRM, więc dokładnie widziałem co pokazuje PowerTap na Garminie a co SRM. Wszelkie próby wyzerowania piasty nie dawały żadnego efektu. Trwało to kilka tygodni. Bez kręcenia korbami na luzie moc spadała do zera ale trwało to długo. Dobrych kilka sekund. (bliżej 10 jak 5) ;) Miałem przeczucie, że błędny jest zerowy stan momentu. W Cervo po przełączeniu go w tryb momentu od razu mieliśmy jakieś wskazanie, gdy zerowanie było różne od zera. W Garminie nie ma opcji wyświetlenia momentu siły. Moc wyświetlana może być zerowa dla niewyzerowanej piasty.
Chciałem nawet kupić Cervo, żeby móc zerować piastę skoro Garmin tego nie potrafił ale miałem wątpliwości czy piasta jest sprawna i nie chciałem ponosić dodatkowych kosztów.
Znalazłem w necie sposób na sprawdzenie piasty przy pomocy USB Garmina i softu quarqd w linuksie. Kupiłem USB STICK Garmina i z softem quarqd (linki i opis są w tym wątku powyżej) przetestowałem, wyzerowałem i sprawdziłem piastę. Bardzo ładnie było widać jak po wysłaniu sygnału zerowania wskazania piasty spadały do zera.
Potem Garmin również zaczął działać i zerować piastę. Widziałem to w w/w sofcie gdyz Garmin nie daje żadnego sygnału o poprawności zerowania. Teraz po zaprzestaniu kręcenia korbą moc spada do zera w 1-3 sekundy.

#334 radon

radon
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądPolska

Posted 21 June 2012 - 21:23

Mam pytanko. Wiem, że część z Was używa programu WKO+.
Powiedzcie mi dlaczego program ten dziwnie reaguje na treningi regeneracyjne? Chodzi mi dokładnie o wskazania na wykresie ATL, CTL i TSB. Skoro program rozróżnia i można w nim wydzielić strefę regeneracyjną to dlaczego na wykresach p takim treningu spadanie wartości ATL zostaje spowolnione, a TSB z tendencji wzrostowej się wypłaszcza?

#335 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 24 June 2012 - 20:47

Radon - a wiesz z czego są zbudowane wskaźniki o których piszesz?... Jak nie - wejdź na stronę cyclingpeakssoftware - i w dziale Power411 - lub na forum jakie tam znajdziesz (jeżeli nie chcesz czytać art. umieszczonych w części opisowej) i znajdziesz tam wszystko czego potrzebujesz żeby zrozumieć działanie PMC...

#336 radon

radon
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądPolska

Posted 24 June 2012 - 23:12

Hmmm...czytałem te artykuły, ale odpowiedzi tam nie znalazłem. Działanie PMC rozumiem...z wyjątkiem tej jednej kwestii.

#337 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 25 June 2012 - 10:28

Zapewne dlatego, że każda w wartości przeliczana jest na TSS/d. Regeneracja czy nie - nie ważne w jakiej strefie, ważne ile TSS generuje dana jazda.

#338 radon

radon
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądPolska

Posted 25 June 2012 - 18:35

Czyli można powiedzieć, że jeśli chodzi o jazdy regeneracyjne to program "przekłamuje"? I czym więcej treningów regeneracyjnych tym błąd jest większy? No bo jeśli każdą taką jazdę program bierze jako trening który pogłębia nasze zmęczenie a w rzeczywistości przyśpieszamy regenerację to jak to wytłumaczyć? Czy ja źle rozumuję?

#339 MiSzA

MiSzA
  • Użytkownik
  • 805 posts
  • SkądKonstancin

Posted 25 June 2012 - 19:48

Owszem - żle myślisz. Nieważne że jazda regeneracyjna "naprawia" - ona i tak "kosztuje" organizm energię, pogłębia zmęczenie; przecież nawet jak jedziesz rozjazd to pracujesz, prawda? Nie używasz innych mięśni, nie masz innego organizmu który uruchamiasz jak jedziesz regenerację... PMC to wskaźniki obiektywne - biorą jedynie suche dane; nieważny jest poziom zmęczenia, wyspanie, itp, itd: same cyferki. Tak więc jak produkujesz TSSy to robisz to pewnym kosztem, a ten koszt ujawnia się w ATL, CTL a co najważniejsze - w TSB. Dlatego tak ważna jest intensywność jazdy - tutaj ATL i CTL najbardziej oddają IF - 350TSS koszuje inaczej gdy wyrobisz je w 2 godziny a inaczej podczas regeneracji na wypadzie 7 godzinnym.

#340 Miguel

Miguel
  • Użytkownik
  • 840 posts
  • SkądGOP - Będzin

Posted 25 June 2012 - 20:09

Dlatego tak ważna jest intensywność jazdy - tutaj ATL i CTL najbardziej oddają IF - 350TSS koszuje inaczej gdy wyrobisz je w 2 godziny a inaczej podczas regeneracji na wypadzie 7 godzinnym.


A czy ten pierwszy przykład nie przeczy definicji? Skoro jadąc godzinę na maksa, uzyskujemy moc na poziomie FTP, a więc TSS=100.
Z drugiej strony TSS opiera się na NP, ale IF musiałby być równy 1,75 co jest nierealne. Dobrze myślę? :)



Reply to this topic