Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2364 odpowiedzi w tym temacie

#1241 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 21 listopad 2015 - 20:38

X-Ray, na jak długo wystarcza prądu w moon comet? Ma jakieś tryby?

 

Moon Comet posiada 6 trybów pracy,ciągły lub pulsacyjny, każda z nich w 3 różnych natężeniach przy czym już ten minimalny jest naprawdę jasny i  wówczas pełne naładowanie akumulatora pozwala na 4-5h pracy ciągłej.


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#1242 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 21 listopad 2015 - 21:18

Niby czemu ma się zecto na kierownicy nie zmieścić? Ta "duża" średnica jest właśnie zaletą, bo nie jest to mały kolimatorek świecący mocno, a właśnie nieco większa powierzchnia i dlatego przy dość małej mocy diod widać lepiej niż przy małym, a mocnym.

 

Też mam Comet'a (czerwone i białe), ale jeśli chodzi o widoczność wolę Zecto. Choć przyznam, że jako oświetlenie tylne - linijka, jest bardzo funkcjonalne i faktycznie wystarczy tryb minimalny do dobrej widoczności - jak używam to praktycznie stałego oświetlenia na minimalnym trybie, wystarczy!

 

No tak, miałem się nie rozpisywać na temat SafeRide 80, ale dziś przy okazji nagrałem trochę przykładów jak to wygląda z punktu widzenia rowerzysty. Co prawda do realu to trochę brakuje, chyba dopiero nieco lepiej widać na ostatnim filmie.

 

Ok, na początek coś na co trzeba zwrócić uwagę - piesi lezący po drodze niewłaściwą stroną i bez odblasków są raczej prawie niewidoczni, nawet jeśli mają odblaski, ale umieszczone wysoko - właśnie z uwagi na odcięcie, praktycznie zauważa ich się w ostatniej chwili:

 

Z tego wniosek - odblaski warto nosić na nogawkach spodni. I to nisko.

Szkoda, że nie włączyłem jak wyprzedzałem kobiety z kijkami na DDR ubrane w odblaskowe ciuchy i z paskami odblaskowymi na kijkach. Były bardzo dobrze widoczne, oczywiście widząc mocny strumień światła usunęły się z drogi. Miło, bo większość to niestety buce...

 

Teraz przykład przy wyprzedzaniu mnie przez samochody:

 

Jak można zauważyć "optycznie" pierwszy samochód można ocenić, że miał subiektywne porównywalne oświetlenie mijania, a drugi mocniejsze.

 

Kolejny film jest nawet ciekawszy:

https://youtu.be/dhwkJfhqmto

Można zaobserwować jak wygląda oświetlenie przy mijaniu z samochodem, a następnie porównać światła samochodu wyprzedzającego (subiektywnie - słabsze niż moje!)

 

Teraz nieco dłuższy filmik, końcówka jazdy, zaczęło już popadywać, to trochę niestety odbiło się na kwestii wizualnej. Szkoda, że kilka minut wcześniej nie włączyłem, odblaski kobiet z kijkami były doskonale widoczne w świetle lampki, tak na spodniach, kijkach, jak i na kurtkach. Polecam!

https://youtu.be/wTmQtH4MqeY

Polecam przeglądnięcie zwłaszcza odcinków jazdy po mieście.

 

No i na koniec jeszcze jak lampka jest widoczna od przodu:

https://www.youtube.com/watch?v=3_J_SM1Nd14

Z tego co zaobserwowałem, spore znaczenie ma nie tyle tryb Hi/Lo, co odpowiednie wypoziomowanie, jak podniesie się za wysoko to oślepia jak każda inna, jak opuści za nisko będzie faktycznie słabo widoczna. Przy dobrym ustawieniu trzeba być ślepym, żeby światła lampy nie zauważyć. Widoczność oświetlenia potwierdza również to, że chyba tylko raz jakiś bałwan zapomniał przełączyć drogowe na mijania, dopiero jak mu przypomniałem podnosząc lampkę w górę i dostał po oczach strumieniem światła nie gorszym jak jego drogowe, to zmienił na mijania. Ale raczej to był przypadek zapominalstwa, chyba każdemu z nas takie coś się zdarzyło, prawda? Oprócz tego chyba każdy kierowca kilkaset metrów przede mną grzecznie zmienia światła z drogowych na mijania...

 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1243 Benedykt

Benedykt
  • Użytkownik
  • 33 postów
  • SkądKorycin

Napisano 21 listopad 2015 - 22:31

Tylko po tych kilku filmikach widać wyraźnie, że wielu kierowców poważniej traktuje rowerzystę dobrze oświetlonego. Moje doświadczenia z tą lampą są podobne, chociaż gdy nie zbliża się pojazd to na mniejznanych drogach doświetlam sobie dal convoyem m2 i wtedy mam komfort pomimo dodatkowej wagi na kierownicy. Dla mnie priorytetem jest bezpieczeństwo moje i innych. Łatwiej wtedy też zauważyć pieszego i nieraz ten conwoy "ostrzegł" mnie zawczasu.
Ciekawą i praktyczną funkcją w uchwycie do SFBL 80 jest możliwość zmiany kąta w lewo lub w prawo o trzy przeskoki - ząbki. Używającym jednocześnie dwu tych lamp daje to możliwść dokładnego ustawienia bez zbędnego kombinowania. Ja mam tak skonfigurowane dwa siostrzane uchwyty i gdy jadę z dwoma lampami praktycznie mam oświetlone dwa pasy jezdni plus oba pobocza. W trybie hi jest mega komfortowo.
  • Benedykt lubi to

#1244 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 21 listopad 2015 - 23:41

Ja parę jazd jeździłem z doświetlaczem FandyFire, ale odpuściłem, bo nie chciało mi się bawić w przełączanie, żeby nie oślepiać. Może żeby to był jeden klik on/off to co innego, a tak nawet przy większej ilości trybów w dodatkowej lampce to trochę upierdliwe jest. Dodatkowa lampka z przełącznikiem (nawet na kablu) ale przy manetce jako światło drogowe to czemu nie? Póki co, na większości dróg po których jeżdżę jest za duży ruch, żeby chciało mi się co chwlę pstrykać, leń, nie? ;)

ps. A po co Ci oświetlenie 2 pasów ruchu? Zwierzyny szukasz czy co?


  • Benedykt lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1245 hqvkamil

hqvkamil
  • Użytkownik
  • 610 postów
  • SkądBieszczady

Napisano 21 listopad 2015 - 23:50

Może poluje na nocne sarenki. :)


  • Benedykt lubi to
Focus user! :-P

#1246 Benedykt

Benedykt
  • Użytkownik
  • 33 postów
  • SkądKorycin

Napisano 22 listopad 2015 - 05:22

Sarenek ci u nas dostatek ;) Po kilku ostrych hamowaniach i przygodach z nocnymi zwierzakami wolę dmuchać na zimne. Jak widzę co się dzieje na całej szerokości drogi i poboczach nie obawiam się mocniej nacisnąć na pedały. To prawda kamil, na Podlasiu mamy sporo sarenek, miałem też przyjemność z łosiem, który zapragnął sprawdzić kto świeci mu po zadzie, przebiegają drogę kuny, borsuki raczej wolniej, lisy. O bezpańskich włóczących się psach czy kotach nie wspomnę. Sarenki lubią postać sobie chwilę przy samej drodze i chciałbym je zauważyć w porę. Jazda nocą przez las to zupełnie co innego, a mnie ciągnie do nocnych wyskoków...&:0

#1247 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 listopad 2015 - 10:43

No tak, jeśli jest taka ilość zwierzyny, to faktycznie lepiej na zimne dmuchać. Niedawno tuż przede mną wypadły z lasu chyba ze 4 sarny jedna za drugą, o ostatniej zad prawie się otarłem i to pomimo hamowania - kolor mają maskujący i zlewają się z tłem...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1248 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 listopad 2015 - 13:14

Udało mi się wygrzebać zwięzły opis wymagań wynikających z niemieckiej normy StVZO, który może chociaż niektórym wyjaśnić, dlaczego dobre lampki są tak drogie.

 

Tłumaczyłem z niemieckiego, w którym nie jestem hipermocny, ale wydaje mi się, że rozpisałem wszystko poprawnie.

 

 

Wszystkie pomiary wykonywane są dla lampki ustawionej tak, aby oświetlała pionową ścianę ustawioną w odległości 10 metrów, a najjaśniejszy punkt snopa światła znajdował się w poziomie od źródła światła.

 

- minimalne natężenie strumienia w najjaśniejszym punkcie (HV): 10 lux

- >= 3,4 stopnia w pionie powyżej HV: max 2 lux (na całej szerokości wiązki)

- pionowy odcinek od HV do 5 stopni poniżej HV: minimum 1,5 lux w każdym punkcie

- pionowy odcinek od HV do 1,5 stopnia poniżej HV: minimum 50% HV w każdym punkcie

- poziomy odcinek od HV do 4 stopni w lewo i prawo od HV: minimum 50% HV w każdym punkcie

- cały obszar wyznaczony przez: poziomą prostą przechodzącą przez HV (od góry), poziomą prostą HV -5 stopni (od dołu), pionowe proste HV +/- 4 stopnie (od boków): minimum 1 lux w całym prostokącie

 

Najważniejsze IMHO wnioski:

 

- ani słowa o lumenach!

- norma określa nie tylko minimalną, ale także maksymalną wartość natężenia, co ma zapobiegać oślepianiu innych użytkowników drogi

- im mocniejsza lampka, tym lepszą musi mieć optykę - dla przykładu: nawet jeżeli wytwarza strumień o natężeniu 80 luksów, i tak nie może przekroczyć 2 luksów powyżej HV, więc różnica w jasności musi być aż 40-krotna!

- co ciekawe, nie jest podana minimalna wartość natężenia światła padającego powyżej linii odcięcia; czyżby uznano, że w teorii wystarczyłoby tylko światło odbite od innych obiektów, a światło w ogóle nie musi być wysyłane prosto w oczy kierowców? A może po prostu uznano, że tak doskonałe soczewki/lustra nie istnieją, żeby trzeba było się zabezpieczać na taką ewentualność?

 

 

Warto wziąć pod uwagę, że kto jak kto, ale Niemcy zanim wdrożą jakieś normy techniczne, skonsultują je z grupą specjalistów. Okazuje się, że wiązka powyżej 2 lx wysyłana bezpośrednio do innego uczestnika ruchu może powodować zaburzenie percepcji groźne dla bezpieczeństwa.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1249 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 01 grudzień 2015 - 12:54

No i po 12 dniach przyszła lampka z Chin - zakupiłem, jako ją jako murgacz (ale na dojazdy rowerem nocą też się przyda, bo świeci bdb). Normalnie używam w rowerze modowaną SolarForce L2P XML T6. :)

Zakupiłem wg aukcji "WF 501B 2500LM XML T6 LED 18650" za 8,99$. (z uchwytem rowerowym i smyczą) - takie same lampki na Allegro sprzedawane są po ok. 80-90 zł. :) - i oczywiście te 2500 lumenów to chińskie lumeny.

Lampka dokładnie to UltraFire WF501B.

Dioda to Cree XML, ale nie w binie T6 - w diodę idzie 1,5A -bezpiecznie na długie świecenie, bez zabezpieczenia termicznego (można w tą diodę dać 3A lub minimalnie więcej, ale to już chłodzenie trzeba poprawić i oczywiście dać inny sterownik).

 

Wykonanie zewnętrzne samej lampki bdb (nadaje się nawet na prezent), wnętrze od lampek Mactronic pewnie dużo nie odbiega.

Lampka posiada jedynie słuszne zasilanie w postaci ogniw 18650 (takie same mamy w komputerach)

Posiada 5 trybów: max/mid/min/strobo/SOS ( max 1,5A / mid 0,7A/ min 0,3A) 

Zróżnicowanie trybów niezłe, tryb migający dużej częstotliwości i działa w trybie max, co mnie cieszy, bo mruga potężnie.

Jest jeszcze tryb SOS, który mruga, "esoesem" i nawet fajnie to wygląda.

W trybie max - latarka świeci bardzo dobrze, jak za te pieniądze, posiada duży spot, więc jako szperacz będzie niezła, a jazdę nocą opiszę po nocnych testach, ale możemy dokupić do niej tekturowany reflektor czy też cały moduł z inną mocniejszą diodą.

Moc światła porównując do modowanej Solarforce L2P XML T6 (ok. 900 lumenów na wyjściu),określił bym światło na ok. 45 % mocy Solarforce, ale trudno to porównać bo UltraFire posiada reflektor płaski i świeci spotem, a SolarForce posiada reflektor tekturowany przez to świeci szerzej.

Latarka w miarę szybko łapie ciepło na obudowie czyli nie jest źle, bo dioda musi się chłodzić.

Z wad, to oczywiście lampka nie posiada zabezpieczenia ogniw więc warto kupić ogniwa z zabezpieczeniem, ale tego nie było w opisie, wiedziałem co kupuję.

 

Uchwyt rowerowy marnej jakości, smycz przyzwoita.

 

Jeżeli lampka wytrzyma mi rok jazdy na rowerze to oceniam zakup na bdb, bo jak za te pieniądze to świeci bardzo dobrze.

Ale... można tą lampkę zmodować i wsadzić sterownik z diodą XML 2 ! :)

Lub kupić cały gotowy moduł z diodą XML lub XML 2 czy np. moduł UltraFire D26 P60 IF 3W z podczerwienią 940 nm (czyli rozkręcamy latarkę i wkładamy dany moduł z reflektorem lub bez  :) ).

Także możliwości modów i rozbudowy są duże, i nie jest to lampka, którą można łatwo mechanicznie uszkodzić, a przyzwoity uchwyt rowerowy można dokupić za ok. 10 zł, który też trudno zniszczyć.

 

Link przedstawia dwie lampki, moją dwuletnią Solarforce L2P XML T6 i UltraFire WF501B.

Zdjęcie porównawcze mocy światła na ścianie (z odległości 1,5 metra) niewiele oddaje rzeczywiste warunki - robione telefonem na automatyce (dodatkowo zaznaczyłem kolorem czerwonym szerokość świecenia SolarForce). 

https://www.dropbox....4TdSL5PZda?dl=0



#1250 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 08 grudzień 2015 - 21:57

I po testach nocnych.

Tryb migający jest świetny, jak go włączę to wiem, że mnie na pewno widzą !! (ustawiam snop światła na 5 metrów przed kołem).

W trybie max latarka świeci gorzej niż na 30 % mocy max Solarforce L2P XML (ok. 900 lumenów), ale wystarczy na jazdę do 40 km/h o ile jest jasna nawierzchnia. :) (światło jest punktowe więc na cieniarkę, może być, jako awaryjny dojazd, no chyba, że jedziemy turystycznie)

Na MTB się nie nadaje bo nie posiada co najmniej tekturowanego reflektora, przez co świeci za bardzo punktowo.

 

Reasumując jestem bardzo zadowolony z bardzo mocnego migacza.

Nawet dzisiaj jechałem na głównej lampce i na dużym ruchu na osiedlu włączyłem migacza w UltraFire WF501B i po raz pierwszy czułem się, że jestem na pewno widziany !!

Na dojazdy o zmroku też będzie świetna (bez głównej lampki).



#1251 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 grudzień 2015 - 16:39

A drogowymi światłami po oczach jeszcze nie dostałeś? ;)

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1252 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 10 grudzień 2015 - 21:05

Na 15 lat jeżdżenia tylko ze trzy razy wymieniałem się z kierowcami światłem. :)

Nie świecę w oczy ( za mocne mam lampki), tylko lekko podświetlam, czasem.

Żaden samochód nie przebije na jezdni moich lampek :), zazwyczaj mają o połowę słabsze światła. :)

M...



#1253 harpan

harpan
  • Użytkownik
  • 22 postów
  • SkądDąbrowa Górnicza

Napisano 27 grudzień 2015 - 21:15

Po pozytywnych opiniach zakupiłem jakiś czas temu latarkę FandyFire d99. Przez rok używałem ją zimą dość intensywnie latem sporadycznie. Wróciłem do latarki po okresie przerwy. Czas życia akumulatorów wynosi około 45 minut w trybie 75%. To zdecydowanie za mało, bowiem powrót rowerem do domu po pracy zajmuje czasami 1,5-2 godzin (w zależności od realizowanego treningu). Z latarki byłem zadowolony. Czy możecie polecić mi kogoś kto wymieni mi akumulatory, sprawdzi ładowarkę - pewnie realizacja zamówienia z Chin potrwa około miesiąca, wolałbym jakiś szybsze rozwiązanie.

 



#1254 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 28 grudzień 2015 - 08:11

Fakt, na ogół chińskie pakiety mają akumulatory wytrzymujące max rok z sensowną pojemnością. 

Zamawiałem zgrzewanie pakietów akumulatorów (co prawda do czujników gazu,), http://www.regeneracjaaku.pl/  - Maciej Adamczyk, w cenniku ma co prawda Li-Ion 14,4V, ale zgrzewa dowolne pakiety napięcia i pojemności.

Ewentualnie zamawiaj z eud.dx.com, będzie szybciej (na ogół ok. tygodnia), ale darmowa wysyłka >$30.

Np. 2-in-1 4500mAh Bicycle Battery Pack w/ Power Adapter Charger Set - Black

2-in-1 Bicycle 8.4V 7000mAh 4 x 26650 Battery Pack + US Plug Power Adapter Set

Albo zamów pojemnik na akumulatory do własnoręcznej wymiany w przyszłości ;):

NITEFIRE B-C18 Waterproof 4-18650 Battery Pack Case for Bike Light / Cell phones - 

tyle tylko, że potrzebne i tak będą 4 sztuki 18650, no ale można zamówić w komplecie, powinno wtedy dozbierać się do tych $30, następnym razem (za rok?) wymienisz zawartość samodzielnie na jakieś porządniejsze ;), a przy okazji będziesz miał power bank, również do roweru...

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1255 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 06 marzec 2016 - 08:18

Witam, chcę kupić jako prezent lampę. Czy od września do dzisiaj się pojawiło coś lepszego od SF czy nadal szukać SF?

Czy ten srebrny SF80 z allegro to na pewno 80?

 



#1256 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 marzec 2016 - 09:12

Wszystkie Philipsy na baterie były 80-luksowe.

 

Z tego co wiem, nic nowego równie ciekawego się nie pojawiło. Chyba, że w grę wchodzi oświetlenie na dynamo, to Busch&Muller wprowadził model o jasności 100 luksów - IQ-X.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1257 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 08 marzec 2016 - 14:27

Mam na ewentualnym zbyciu jedną białą gen 2 nówkę funkiel (ale wiadomo jak z akumulatorami pewno, choć nie sprawdzałem pojemności, ewentualnie mogę je sprawdzić i raz naładować) nie rozpakowaną, no i gen 1 też nową, choć po testach (ale jeszcze z folią na reflektorze, pudełko też jest). Czarna odpowiednik srebrnego z alledrogo, biała wiadomo co ;). Miałem je trzymać "na zapas", ale może na następny sezon jednak nabędę lampę garmina, choć i tak 1 sztukę SF zostawiam, za dobra jest, żeby się jej pozbywać, tylko po co nadmiar trzymać...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1258 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 08 marzec 2016 - 14:45

A ile chcesz za te lampki?



#1259 Kosiek

Kosiek
  • Użytkownik
  • 69 postów
  • Skądopolskie

Napisano 20 marzec 2016 - 23:00

Cześć :-) Również stoję przed wyborem lampki na przód. Na tą chwilę najbliżej mi do B&M Ixon IQ Premium. Czy ktoś z Was użytkuję ten model i może wypowiedzieć się nt. swoich spostrzeżeń? Opisy z sieci znam, ale wciąż nie jestem w 100% przekonany do zakupu.

A może w podobnej cenie znajdę jakieś lepsze rozwiązanie? Interesują mnie tylko i wyłącznie lampki w których akumulatorki w razie co będę mógł zastąpić zwykłymi bateriami z uwagi na fakt, iż chcę na trasie mieć bezproblemowy dostęp do źródła zasilania (dedykowane akumulatory zdecydowanie odpadają!).

 

Z góry dziękuję za wypowiedzi :-)


Rower szosowy, to jedna z piękniejszych rzeczy jaką wymyślił człowiek.


#1260 Kekacz

Kekacz
  • Użytkownik
  • 1112 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 21 marzec 2016 - 12:38

Za tydzień we wtorek w ofercie m.in lampki z wbudowanym akumulatorem Li-Ion 1300 mAh. Czas świecenia do 10h - do momentu zaświecenia się wskaźnika niskiego poziomu naładowania.

Jak widać na zdjęciu tegoroczna edycja ma przebudowany reflektor przypominający AXA Greenline 15 czy Busch & Muller Ixon

 

270387_01_f.jpg

 

Poprzednie modele:

 

z akumulatorem

 

main.jpeg

 

 

na baterie 4xAA

 

main.jpeg

 

Pewnie się wybiorę na oględziny. Jak na razie nie ma informacji na temat mocy. Model na 4xAA dawał możliwość wyboru 15 lub 30 lux przy ładnie ukształtowanym promieniu. Na lidl-service.com nie ma jeszcze dostępnej instrukcji.

 


Trzepak 

"MAMIL"




Dodaj odpowiedź