Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zębatka 39 Zamiast 34


26 odpowiedzi w tym temacie

#1 Michauke

Michauke
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 31 marzec 2015 - 11:18

Witam,

jeżdżę na korbie shimano 4650 50/34. Ostatnio postanowiłem wymienić kasetę z 12-30 na 12-23, lecz pojawia się problem- duży skok między przednimi zębatkami bardzo uprzykrza mi jazdę. Stąd pytanie (może i głupie, ale wybaczcie- wciąż jestem dość zielony w sprawach sprzętu)- czy moge bez obaw zamienić mniejszą zębatkę o 34 zębach na 39? Też tiagra, tyle że dedykowana do korb 4600.

Z góry dzięki



#2 piotrini

piotrini
  • Użytkownik
  • 10 postów

Napisano 31 marzec 2015 - 11:30

Zazwyczaj 39 pochodzi z korby klasycznej gdzie rozstaw śrób to 110 (tzw. BCD) i są tam zębatki właśnie 53/39. Tym masz kompakt (50/34) z rozstawem 130 BCD ( najprawdopodobniej - sprawdź w specyfikacji producenta). Jeśli znajdziesz 39 z bcd 130 to podejdzie bez problemu, wiele osób montuje 36 w kompaktach.
Nie wiem czy sprzedają takie zębatki, musisz poszukać

#3 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 31 marzec 2015 - 11:39

Z tymi rozstawami to raczej na odwrót ;)



#4 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 31 marzec 2015 - 11:40

Pomieszałeś z BCD. Jest odwrotnie.  pozdr



#5 Michauke

Michauke
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 31 marzec 2015 - 11:41

Przejrzałem i faktycznie na odwrót. Cóż, będę musiał się jeszcze pomęczyć, może wstawić 36 zamiast 39, a za jakiś czas po prostu zmienić korbę. Dzięki wszystkim za odpowiedzi



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 31 marzec 2015 - 11:58

Nie musisz zmieniać korb. Możesz kupić np. samą tarczę kompaktową (BCD 110) w rozmiarze 39T - kilka firm, m.in. BBB, takie produkuje.


Pozdrawiam

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 31 marzec 2015 - 13:31

Albo nauczyć się właściwie korzystać z przełożeń. Domyślam się, że nie pasuje Ci, bo zmieniając z 34 na 50 nie zmieniasz zębatki kasety? Np. przyjąć zasadę, że od 0 do 30 - 33 km/h jedziesz na 34, powyżej wrzucasz na 50, a jednocześnie na kasecie o 3 (4) zębatki kasety w górę (pełne wychylenie manetki). Jeśli prędkość spadnie poniżej np. 28km/h to zmieniasz z 50 na 34 i zrzucasz 3 zębatki w dół.

 

50-34.jpg

 

(Tu kaseta 11/23 i korba 50/34). Jak widać część przełożeń praktycznie się dubluje i o ile należy unikać skrajnych przełożeń np 34/11 oraz 50/23, to już 50/19 odpowiada 34/13 i przy odpowiedniej kadencji pozwala jechać z szybkością do 33 km/h. Co prawda, żeby po zmianie koła zębatego korby utrzymać niemalże identyczną kadencję w korbie kompaktowej trzeba byłoby przerzucić łańcuch na zębatkach kasety nie o 3 ale praktycznie o 5 kół zębatych. Byłoby to faktycznie upierdliwe, gdyby nie fakt, że nikt nie zmusza do kręcenia ze stałą kadencją. Przy ciasnej kasecie zmiana o 1 zębatkę to na ogół zmiana o 5 obr/min (nie dotyczy kółek zębatych ze stopniowaniem większym niż 1 - te największe, pod koniec kasety), a o dwa to 10 obr/min. Nawet różnica 20 obr/min nie jest tragedią, choć faktycznie wolę nieco mniejsze skoki kadencji i czasami oprócz wrzucenia o 3 zębatki w górę, dodaję jeszcze jedną ekstra ;-).

 

Zresztą podobna zasada obowiązuje również przy korbie standardowej 52/39, tam nawet bardziej 3 góra/dół przy zmianie przednich tarcz pasuje.

 

 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#8 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2015 - 13:55

Witam,

jeżdżę na korbie shimano 4650 50/34. Ostatnio postanowiłem wymienić kasetę z 12-30 na 12-23, lecz pojawia się problem- duży skok między przednimi zębatkami bardzo uprzykrza mi jazdę.

 

Z czystej ciekawości - czym sie objawia to "uprzykrzanie"?



#9 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2015 - 13:57

Albo nauczyć się właściwie korzystać z przełożeń. Domyślam się, że nie pasuje Ci, bo zmieniając z 34 na 50 nie zmieniasz zębatki kasety? Np. przyjąć zasadę, że od 0 do 30 - 33 km/h jedziesz na 34,

 

Boszsz, toż to cały doktorat o zmienie przełożeń zaraz obronisz :P

Wolę prostszą zasadę - nawet nie tykać 34 poza górami.



#10 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2015 - 14:20

W samochodzie też nie ruszasz z jedynki i dwójki poza górami?
  • sum lubi to

#11 mag...

mag...
  • Użytkownik
  • 590 postów
  • Skądpomorskie

Napisano 31 marzec 2015 - 16:45

Aleś przyrównał :)

Rozumiem że jak stajesz rowerem na światłach to wrzucasz małą z przodu i największą z tylu żeby wystartować rowerem spod świateł ? Hahahahaha :)

#12 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2015 - 17:30

Rozumiem, że Ty startujesz zawsze z blatu? To dla mnie nie zasada, a nieumiejętność korzystania z biegów, czyli jak ruszanie z dwójki. Jedyna różnica, że w samochodzie biegów 7, a w rowerze 20.

#13 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 31 marzec 2015 - 18:18

Potrzebujesz zębatek BDC 110:

 

http://www.porebarow...-CT2-WEW,page:1

http://www.porebarow...WNETRZNA,page:1

http://www.porebarow...EEDS-WEW,page:1

 

ilość zębów do wyboru - nie musisz zmieniać od razu na 39z, ale np. 36z, 38z - różnica między 50z się zmniejszy i płynność jazdy się polepszy. Myślę, że zmieniając na 36z już odczujesz poprawę, a dalej będzie to korba kompaktowa. 

 

Gdybyś jeszcze napisał w jakim terenie jeździsz (raczej górzystym, czy raczej płaskim), to bardziej moglibyśmy doradzić ile zębów na małej tarczy byłoby dla ciebie lepszym rozwiązaniem.

 

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#14 Michauke

Michauke
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 31 marzec 2015 - 18:23

Cóż, mój temat nie dotyczył techniki pedałowania i zmiany biegów, ale skoro tak was to poruszyło to chyba powinienem się odnieść.

Zacznijmy od tego, że wpadłem na to żeby przy zmianie zębatki z przodu na mniejszą zmienić też na kasecie. Prawdę mówiąc wpadłby na to każdy człowiek inteligentniejszy od gaśnicy. Więc w czym problem? Przy prędkości i kadencji na jakiej zazwyczaj jeżdżę znajduję się na granicy zmiany przedniej zębatki. Zakładając że chcę unikać skrajnych przełożeń, muszę przy najmniejszych wahaniach prędkości zmieniać co chwilę zębatkę na kasecie o 4 (zazwyczaj). To zdecydowanie uprzykrza mi jazdę. I wiem oczywiście że nie muszę jeździć na takiej samej kadencji cały czas, ale cóż, każdy ma swoje nawyki. Większa zębatka pozwoli mi zmniejszyć ten skok. Ot wszystko.

 

mikroos i robo, dzięki, tego właśnie szukam :)


  • mburs lubi to

#15 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 31 marzec 2015 - 18:25

Pamietaj rowniez, ze juz dosc sporo zredukowales miekkie przelozenia. Powiekszajac mala tarcze, bedziesz dodatkowo je redukowal. Ale mysle, ze robisz to majac ten fakt na mysli?

#16 Michauke

Michauke
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 31 marzec 2015 - 18:25

Aha, robo, odpowiadając na twoje pytanie- raczej na płaskim.



#17 Michauke

Michauke
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 31 marzec 2015 - 18:27

Chris, tak, mam tego świadomość, ale tu gdzie zazwyczaj jeżdżę nie ma wzniesień, które wymagałyby bardzo miękkich przełożeń.



#18 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 31 marzec 2015 - 18:29

No to obstawiam  38z, 39z

 

A gdybyś wybrał się w bardziej górzyste rejony, to masz w zapasie 34z.

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#19 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 marzec 2015 - 18:54

Rozumiem, że Ty startujesz zawsze z blatu? To dla mnie nie zasada, a nieumiejętność korzystania z biegów, czyli jak ruszanie z dwójki. Jedyna różnica, że w samochodzie biegów 7, a w rowerze 20.

Tylko że samochód jest inaczej skonstruowany. Nie raz w czasie jednego treningu zaliczam naście świateł. Jeśli miałbym na każdych z znich dwa razy używać przedniej przerzutki... No wybacz, ale szkoda mi jej, szkoda mi linki i nawet palców dłoni mi szkoda. 53-21 jest wystarczające żeby rozkręcić od zera, a sprzęt dłużej podziała bezawaryjnie.


  • Stasko lubi to

"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#20 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 06 kwiecień 2015 - 11:25

Michauke, jak Ci się zmniejszy różnica w ilości zębów w korbie możesz spróbować tak ustawić przednią przerzutkę by z dowolnej zębatki z przodu obsługiwała całą kasetę. Gdy przerabiałem korbę 5700 na 46/34 tak mi dobrze ustawili przednią przerzutkę (też 5700), że z blatu w pełni kulturalnie obsługuje całą kasetę. Komfort niesamowity.





Dodaj odpowiedź