Skocz do zawartości


Zdjęcie

Łańcuchy - Dyskusja Ogólna (Wybór, Wymiana, Modele, Itp.)


1892 odpowiedzi w tym temacie

#641 emer

emer
  • Użytkownik
  • 582 postów
  • SkądGalicja

Napisano 14 marzec 2011 - 21:29

Mariusz - a co mam robić, jak wkładam taki łańcuch np 105 w przymiary (u znajomego w sklepie w Kętach - ma dwa, swój stary i drugi chyba własnie wipermana) i okazuje się że przy 1500km juz widać naciagnięcie, a przy 2000km wręcz że JUŻ natychmiast wymieniac ?
No i wymieniam, bo mi szkoda kasety ...
Wiem jak jeździsz - jestes dawno na forum i widzę i wyróżniasz się m.inn. długościami swoich treningów ...
A co do mnie - twardo jeżdżę (zmieniam to ..) i zębatki które u mnie najpierw bierze to 13-14 (przy kasecie 12-25, bo taka najbardziej lubię)

#642 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 14 marzec 2011 - 22:13

Mariusz - a co mam robić, jak wkładam taki łańcuch np 105 w przymiary (u znajomego w sklepie w Kętach - ma dwa, swój stary i drugi chyba własnie wipermana) i okazuje się że przy 1500km juz widać naciagnięcie, a przy 2000km wręcz że JUŻ natychmiast wymieniac ?

Bo tu już ktoś pisał, że pomiar przymiarem czy suwmiarką na rolkach daje wniosek taki, że łańcuchy błyskawicznie się zużywają. A weź zmierz zużycie na boku napiętego i umytego tego samego łańcucha - wyjdzie niemal zerowe.

A czy fakt że najczęściej używane zębatki będą tytanowe coś zmienia w wytrzymałości kasety?

Ja jestem sceptyczny na takie sprawy. Na preclu niedawno była o tym dyskusja, w której też brałem udział:
https://groups.googl... kaseta&lnk=ol

Ja zawsze powiadam, że kiedyś nie było takich bzdur i się robiło nawet dziesiątki tysięcy km bez awarii na Campie Record. Zębatki były "tylko" stalowe (a jaka to była stal...), no i kształt też z lekka inny.
Chyba przesiądę się na jakąś przyzwoitą piastę z jakimś bardziej przyzwoitym wolnobiegiem starego typu - bardzo mnie ciekawi trwałość. Ale niestety, płynność przełączania biegów z lekka ucierpi pomimo ewentualnego indeksu.
W tańszych wolnobiegach z wysokimi zębami też występuje ugniatanie się materiału zębów, jednak to nie jest jakoś szczególnie widoczne.

#643 Amon

Amon
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądŚwieradów-Zdrój

Napisano 15 marzec 2011 - 07:42

Oczywiście wymieniłem i łańcuch i kasetę, choć jak wspomniałem stara nie jest zajechana, ale czy przyjęła aby nowy łańcuch nie wiem/wątpię. mogę ją komuś podarować do testów ;-)
Emer czyli zużywasz trzy tanie łańcuchy na 4500 km dobrze zrozumiałem? a wymiana kasety po ilu takich "kadencjach" ?
pozdr.

#644 Gosc_wolk13_*

Gosc_wolk13_*
  • Gość

Napisano 15 marzec 2011 - 08:06

Chyba kupię sobie miarkę do łańcucha z systemem control tightening the chain:-) Jak tylko zobaczę wyciągniecie na łańcuchu zaraz wywalam go do kosza. I muszę sobie kupić słownik ze slangiem rowerowym napisany systemem clear words. Ok ja tylko z sakwami ( W SLANGU OZNACZA TO TURYSTĘ) jeżdżę i co ja wiem o wyciąganiu łańcucha :-D

#645 emer

emer
  • Użytkownik
  • 582 postów
  • SkądGalicja

Napisano 15 marzec 2011 - 10:15

(ciach)Emer czyli zużywasz trzy tanie łańcuchy na 4500 km dobrze zrozumiałem? a wymiana kasety po ilu takich "kadencjach" ?
pozdr.

nie ... po prostu jakoś nie wierzę już w super wytrzymałości drogich łańcuchów, a i campa to juz IMO nie stara dobra i extremalnie wytrzymała campa ... Oczywiiiscie że jest bardziej wytrzymała od np shimano, ale to nie to co kiedyś. IMO ciągłe odchudzanie i dążenie do lekkości doprowadziło że wysokie grupy są dla zawodowców - są super, są lekkie, ale to odbija sie na trwałości ... A profi, zawodowiec dostaje ciągle nowe - kilka etapów czy pojedyńczych wyścigów i nowe i nowe ... Mnie na to nie stać (mówię ogólnie o "napędzie" - kaseta i łańcuch).
Ten przykład, koszt 3 tanie łańcuchy = cena 1 Record UN 10s daje wg mnie to , że musiałbym na takim Recordzie przejechać 4500km bez uszczerbku dla nowej kasety. A wg moich skromnych doświadczeń nie da rady, odbije sie to na najczęściej uzywanych zębatkach (takie moje subiektywne doświadczenia). Więc kupuję te tanie, i co 1500km mam nowy nic nie przeciągniety łańcuch. Ten mój kumpel (właściciel sklepu i serwisu w Kętach) robi tak samo, a jeszcze ma do tego 9s shimano (mówi ze dalej nie zmieni), a łańcuchy 9s są jeszcze tańsze i wytrzymalsze, wymienia co 1500km łańcuch za ... 30-40zł nówka.

Kasety nie wymieniam więc często, na pewno dwie ( 2 komplety kół z kasetami) wystarcza mi na sezon.
Cały czas poluje na jakies kasety i łańcuchy na allegro - czasem udaje sie kupić niby używke kasete jaką centaur czy chorus czy record w super stanie za małą cene ...
A i łańcuchy nówki jakie veloce czy wyższa grupe (np wyciągane z nowych rowerów) - też kupuję jak takie coś upoluje ... Np tej zimy kupiłem nówke veloce 10s za o ile pamietam 80zł - kupiłem i mam założony aktualnie (i tak jeżdżę na trekingu - powiedziałem sobie że siąde na szose dopiero od kwietnia).
Osprzęt shimano tego roku podrożał, ceny np łańcuchów nie sa juz tak atrakcyjne, więc poszukuję aktualnie cos innego ...

@wolk13 - złośliwy jesteś, ale to TY piszesz o jakims "napędzie" sugerując że ja wymieniam co chwile i że Ciebie na to nie stać. A ja nie napisałem NIGDZIE że wymieniam "napęd" , a TYLKO łańcuch. Słowa wymiana "napędu" , to wg mojego "slangu" byłaby wymiana kasety i łańcucha, a moze jeszcze przerzutki.
Nie wiem jaki masz osprzęt, ale jeżeli shimano, to sprawdź sobie róznice cenowe na kasety między shimano a campa ...

Przepraszam za tak wiele literek (pewnie mało ciekawych) ... wiem tez że wielu ze mną się nie zgadza, ale no cóż , takie moje doświadczenie z łańcuchami ... ;-)
A teraz siadam na treking i zalicze sobie jaka setke z salmopolem czy kocierzem ... trzeba przeciągać te łańcuchy ;-)

#646 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 15 marzec 2011 - 10:52

Mariusz - a co mam robić, jak wkładam taki łańcuch np 105 w przymiary (u znajomego w sklepie w Kętach - ma dwa, swój stary i drugi chyba własnie wipermana) i okazuje się że przy 1500km juz widać naciagnięcie, a przy 2000km wręcz że JUŻ natychmiast wymieniac ?

Bo tu już ktoś pisał, że pomiar przymiarem czy suwmiarką na rolkach daje wniosek taki, że łańcuchy błyskawicznie się zużywają. A weź zmierz zużycie na boku napiętego i umytego tego samego łańcucha - wyjdzie niemal zerowe.


Wszyscy, którzy wyznają właśnie tę zasadę niech się na chwilę zastanowią.
Jaka część łańcucha styka się z zębatkami kasety? Jaka część łańcucha jest poddawana największym obciążeniom?
Boczne blaszki czy też tuleje wewnątrz łańcucha?

Kaseta zdycha przez wyjechane tuleje wewnątrz łańcucha, a nie poprzez "zużycie" się bocznych blaszek, które przecież się nie wyciągają :-)

Zanim łańcuch znacznie się wyciągnie tuleje wewnątrz łańcucha mogą być już w stanie agonalnym tak samo jak i nasza kaseta.

#647 czegevara

czegevara
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądKobyłka

Napisano 15 marzec 2011 - 23:11

Właśnie zmieniłem łańcuch w swojej szosce przy 5120km. Kaseta to tiagra HG50 a łańcuch CN-HG53. Zmieniłem na Wippermana 908. Z tego co większość pisze to łańcuch HG53 to max 2000-3000km. Mój po tych ponad 5000km wydłużył się ok. 4mm na 108 ogniw, tj. 0,38 mm na 10 ogniwach. Czyżbym jeździł tak delikatnie? Po wymianie jeszcze się nie przejechałem ale sądzę że kaseta powinna bez problemu chodzić z nowym łańcuchem?

#648 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 16 marzec 2011 - 12:28

czegevara, ruszaj ostrożnie.. zęby drogie do wstawiania ;P

#649 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 16 marzec 2011 - 18:11

Kaseta zdycha przez wyjechane tuleje wewnątrz łańcucha, a nie poprzez "zużycie" się bocznych blaszek, które przecież się nie wyciągają :-)

Ech, przydałaby się tu fotka poglądowa. Pomiar na boku łańcucha w odpowiednich miejscach pozwala stwierdzenie zużycia sworzni i wszelakich powierzchni z nimi się stykających. Blaszki się przy eksploatacji tylko lekko przecierają z boku i rdzewieją, kiedy zaniedbany jest napęd.

#650 czegevara

czegevara
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądKobyłka

Napisano 16 marzec 2011 - 18:28

czegevara, ruszaj ostrożnie.. zęby drogie do wstawiania ;P

Dziś była jazda testowa - na 42km przeskoczył raz, poza tym chodzi perfekcyjnie mimo że kaseta ma ponad 5000km na poprzednim łańcuchu. Nie wiem skąd te zabobony o tak krótkiej trwałości...

#651 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 16 marzec 2011 - 18:55

czegevara, trzy zębatki CS-6700 po 8,3kkm u mnie nadają się do wymiany, bo na dwóch przy mocniejszym depnięciu łańcuch przeskakuje, a na jednej przy normalnej jeździe - ale na początku nie jeździłem latając łańcuchem po całej kasecie..

#652 czegevara

czegevara
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądKobyłka

Napisano 16 marzec 2011 - 22:05

Wygląda na to że poprostu napędy 9s są trwalsze niż 10s...

#653 jakoobcycles

jakoobcycles
  • Użytkownik
  • 5 postów
  • SkądBrwinów

Napisano 17 marzec 2011 - 09:55

Wygląda na to że poprostu napędy 9s są trwalsze niż 10s...



:-D zgadzam się, sprawdzone przez lata treningów na różnych łańcuchach w różnych warunkach..

#654 jedroll1

jedroll1
  • Użytkownik
  • 357 postów
  • SkądSidzina

Napisano 17 marzec 2011 - 12:08

oki a ja mam takie pytanko, mam do pomiarów łańcucha i suwmiarkę i przyrząd do mierzenia "might", przyrząd jest jakis z dupy moim zdaniem.
a teraz pytanko odnośnie suwmiarki, jak głęboko mają wejść w łańuch te dwa "dziubki" pomiarowe z suwmiarki? czy mają wejść do samego konca tak żeby całe wystawały ponad łańcuch i rozeprzeć suwiamrkę ma maxa tak, żeby ledwie ją dało się wyjąć z łańcucha, czy też pomiar będzie prawidłowy kiedy te"dziubki" będą wchodzić i wychodzić gładko z łańcucha?
tego nie wiem przyznaje się, a jak rozpieram na maxa suwmiarkę to jakieś herezje wychodzą ze C9 po 500km rozciągnęła się do 13,4, a to raczej mało możliwe.
z góry dzięki za odpowiedzi

#655 kaziklcd

kaziklcd
  • Użytkownik
  • 583 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 marzec 2011 - 18:12

Łańcuch Campy C9, będzie pracował, ponoć ma gorszą kulturę pracy, ale nadrabia żywotnością. Po sezonie HG53 kosztował 35zł wtedy opłacało się wziąć trzy HG zamiast C9. Teraz wychodzi podobnie. Ogólnie na łańcuchach HG73, 93 i 7701 nie osiąga się proporcjonalnie dłuższych przebiegów względem ceny. Jeśli Shimano to raczej HG53 lub zamiast tego C9.


Dzisiaj założyłem nowy Campagnolo C9 na korbie tiagra z zębatką stronglight, kaseta Tiagra... chodzi jak marzenie, o wiele lepiej niż nowy HG50... Miękko i precyzyjnie :) bardzo jestem zadowolony :D

#656 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 postów
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Napisano 18 marzec 2011 - 20:43

kaziklcd, Ja tak samo dzisiaj. Kolejna stówka za C9 poszła do sklepu :-) :cry:

#657 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 18 marzec 2011 - 21:18

....o wiele lepiej niż nowy HG50... Miękko i precyzyjnie :) bardzo jestem zadowolony :D


HG50 czy HG53??

Wracając do tematu wytrzymałości, jest wiele czynników na które nie zwracamy uwagi, jak np zmiana biegów pod obciążeniem itp, jak do tego dodamy jeszcze podjazdy w górach to naprawdę ze wiele napęd nie wydoi.


#658 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 20 marzec 2011 - 15:07

A ja mam takie pytanie, który łańcuch będzie wytrzymalszy/lepszy: da czy ultegra? Chodzi o nową serie. Jeśli ultegra, to czy da jest lepszy pod jakimś innym względem, oprócz "10"g różnicy wagowej?

#659 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 20 marzec 2011 - 18:07

Bartosz, jak przetestuję 7900, to powiem ;P Ultegra 6700 wytrzymała 4,3 tys. ciężkiej(nieraz bardzo ciężkiej ekslopatacji) i nierzadko jazdy na usyfionym, jak nie miałem czasu go wyczyścić. Jeszcze nie ma wyciągnięcia pod wymianę, ale niewiele setek mu brakuje. Był na zmianę z 6600, który wytrzymał trochę ponad 3.

Możliwe, że 6700 jest bardziej wytrzymałe ze względu na niedrążone sworznie - okaże się.

7900 kupisz za 99zł+przesyłka, więc te dwie dyszki można poświęcić.

#660 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 21 marzec 2011 - 17:00

7900 kupisz za 99zł+przesyłka, więc te dwie dyszki można poświęcić.


Jasne że można, ale jak mam na nim pojeździć krócej niż na Ultegrze, to wolę Ultegrę ;) A DA jest strcte dla zawodowców, stricte na wyścigi, więc zapewne mniej wytrzymały a bardziej wylajtowany. Tam zmieniają go co wyścig. No ale tego nie wiem, tak przypuszczam...



Dodaj odpowiedź