Jump to content


Photo

Łańcuchy - Dyskusja Ogólna (Wybór, Wymiana, Modele, Itp.)


1892 replies to this topic

#1481 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 22 March 2017 - 16:15

Gwóźdź dobrze wypoziomowany. Zresztą czasem dla pewności zamieniam łańcuchy miejscami na tym gwoździu i jeśli dalej różnica jest taka sama, to nie ma już wątpliwości.

Łańcuch powieszony na gwoździu już pod własnym ciężarem wystarczająco dobrze się rozprostowuje, choć można też przeciągnąć po nim ręką. Oczywiście mówię o łańcuchu, który nie ma zatartych, zardzewiałych ogniw. Ale może być nawet dość brudny. Nie zauważyłem nawet różnic przed umyciem i po umyciu. Oczywiście teoretycznie, jeśli nowy łańcuch jest nasmarowany gęstym smarem (KMC taki stosuje), to ta warstewka smaru między każdym sworzniem i tulejką, sumując się, może dać jakąś różnicę, ale moim zdaniem ten wpływ na ogólną długość łańcucha jest znikomy.

Metoda gwoździa jest naprawdę niezawodna i daje bardzo powtarzalne wyniki. Jeszcze ani razu mnie nie zawiodła. W przeciwieństwie do większości przymiarów nie sumuje luzów na rolkach z luzami na sworzniach. Czy to dobrze czy źle to sprawa dyskusyjna, ale doświadczenie pokazuje mi, że poleganie na samej długości całego łańcucha jest wystarczające do określenia, czy łańcuch jest już w takim stanie, że będzie znacząco niszczył zębatki. Przymiary każą wyrzucić łańcuch zdecydowanie za wcześnie. Nie mówię, że mocno zużyte rolki nie mają wpływu na zjadanie zębatek. Moim zdaniem mają, ale głównie tych małych. Dlatego w góralu z klasycznym (archaicznym) napędem z małą tarczą 22 z lepiej wymienić łańcuch trochę wcześniej, ale już w szosie, gdzie głównie jeździmy na dużej (np. 53 z) można na takim łańcuchu, skazanym na śmierć przez przymiar, przejechać jeszcze wiele kilometrów bez większej szkody dla zębatki i np. dojechać kasetę prawie do momentu, gdy jej zębatki będą już mieć igiełki zamiast zębów.

  



#1482 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 23 March 2017 - 10:47

Pomnóż 110x1,27 a wyjdzie ci, ile powinien nominalnie mieć nowy łańcuch. Odznacz sobie dokładnie tą wartość na futrynie i tyle wystarczy. Moje KMC X9 i 10 były mikro krótsze od tej wartości co uznaję za pozytyw, ale może mieć konsekwencje negatywne. Gdy zmieniamy wyciągnięty już o 4mm łańcuch na taki właśnie mikro krótszy, to ten potrafi się śliznąć na koronach.

#1483 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1,035 posts
  • SkądStargard

Posted 25 March 2017 - 21:54

Wprowadzam trochę zmian  w napędzie. Zamiast kasety 32z i przerzutki ze średnim wózkiem będę montował kasetę 28z na kołach treningowych  i 25z na niedzielnych. Do tego dochodzi przerzutka z krótkim wózkiem. Czy lepiej długość łańcucha dobierać według zasady opasanie łańcucha na blacie i największej zębatce z tyłu plus dwa ogniwa dla kasety 25z czy 28z?



#1484 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 26 March 2017 - 14:25

Dobierz długość dla tej większej kasety. To będzie bezpieczniejsze rozwiązanie. Osobiście dobieram najkrótszą możliwą długość łańcucha, aby było jeszcze minimum luzu po wrzuceniu na blat/największa na kasecie. 

Tak to u mnie wygląda w rowerze crossowym (korba 44/32/22, kaseta 11-28, przerzutka Ultegra 6700 GS):

DSCF2062J_assqprx.jpg

Teoretycznie napęd przekracza nieznacznie (o 2 zęby) pojemność przerzutki, dlatego dałem najkrótszy możliwy łańcuch. Działa bez problemów. Przy okazji mam tu założony ten nowy łańcuch KMC X8-99. Na kasecie o przebiegu 5400 km (8-ka HG51) przyjął się bez zająknięcia. Przerzutka też dopiero założona i mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że 10-biegowa szosowa Ultegra 6700GS może być z powodzeniem używana w napędzie górskim 8-biegowym (oczywiście manetki 8-biegowe). Jedyne co zrobiłem to dodałem 0.5mm podkładki z każdej strony pomiędzy blachy wózka a kółka przerzutki, aby zwiększyć prześwit dla szerszego łańcucha. Nie wiem, czy było to konieczne, ale miałem akurat takie podkładki więc dałem na wszelki wypadek. Gwintu na śrubach mocujących rolki przerzutki wystarczyło.

 

I jeszcze taki ciekawy artykuł o łańcuchach:

http://www.bikeradar...xplained-46015/

 



#1485 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1,035 posts
  • SkądStargard

Posted 26 March 2017 - 15:47

Ok, dzięki. Dobiorę długość do kasety 28z.



#1486 gruber

gruber
  • Użytkownik
  • 110 posts
  • SkądSkawina

Posted 30 April 2017 - 08:06

Nie mogę znaleźć info na temat tego kiedy wymienić kasetę? Mam napęd Shimano 6800. W pozostałych rowerach jeżdżę metodą trzech łańcuchów a w tym postanowiłem spróbować wymieniać łańcuchy na nowe. Aktualnie kończy się czas pracy (rozciągnięcie) trzeciego z kolei łańcucha. Przebieg roweru ok. 8000 km.Nie wiem czy mam zakładać kolejne łańcuchy aż do momentu gdy kaseta odmówi już współpracy? Obawiam się o to czy nie wykończę przy okazji przednich zębatek. Szczególnie chodzi o dużą bo jej koszt to jakieś 400 zł. Przy okazji czy oprócz wagi i koloru duże tarcze w przypadku Ultegry 6800 i 105 5800 czymś się różnią? Np. sztywnością lub kulturą pracy? Nie chodzi mi o technologię wykonania.



#1487 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 30 April 2017 - 09:15

Dopóki biegi zmieniają się jak trzeba i nic nie przeskakuje, szkoda pieniędzy na nową kasetę. Poza tym nie ma większego związku pomiędzy stopniem zużycia kasety a zużywaniem się blatu - dopóki łańcuch jest świeży, blaty są bezpieczne.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1488 gruber

gruber
  • Użytkownik
  • 110 posts
  • SkądSkawina

Posted 02 May 2017 - 16:42

Dzięki mikroos za odpowiedź. 



#1489 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 20 June 2017 - 08:59

Postanowiłem wypróbować łańcuch KMC. Do tej pory cały czas na Campie ale założyłem nowy napęd to trzeba spróbować nowego łańcucha. Przejechałem dopiero 200 km to trudno coś powiedzieć o wytrzymałości ale wchodzę na strone KMC, czytam porady serwisowe a tam cytuje" 

Nie zanużaj łańucha w agresywnych odtłuszczaczach – usuną one smar z ogniw łańcucha, a to może spowodować jego pęknięcie. Takie środki są także szkodliwe dla środowiska naturalnego.
Jeśli łańcuch jest naprawdę brudny i trudno go wyczyścić, oprócz zastosowania szczotki , nalej trochę rozpuszczalnika na szmatkę i spróbuj wyczyścić zewnętrzną część łańcucha.
Unikaj tzw. “prania łańcucha” w rozpuszczalniku. Ten sposób na pewno całkowicie zniszczy łańcuch." 

Czyli cały czas niszczyłem łańcuch ale na szczęście nie pękł;-) Chyba , że KMC robi  łańcuchy z innych materiałów i nie wolno ich dokładnie czyścić a zwłaszcza w rozpuszczalnikach. Jakoś nie wyobrażam sobie czyszczenia łańcucha samą szczotką i szmatką z zewnątrz. Przecież nie wyczyszcze w ten sposób dokładnie łańcucha. Robić dalej po swojemu czy wrócić do Campy? Używał ktoś łańcuch KMC X10SL Silver? W opisie to wychodzi jakby był prawie niezniszczalny a pranie go ma zniszczyć;-)



#1490 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 20 June 2017 - 10:28

Uzywam KMC-owskich SL od dekady, plukane zdrowo, jeszcze mi sie zaden nie rozlecial. Nawet nie zechcial sie zerwac :)

#1491 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 20 June 2017 - 11:12

Wysłałem zapytanie do KMC czym smarują fabrycznie. Czy Campa czy teraz KMC smarowanie fabryczne jest najlepsze, żadne późniejsze smarowanie nie zbliża sie nawet do tego. Dostałem odpowedź

"All KMC chains are lubrication during the manufacturing process.
So, basically, you can assemble your chain and start riding immediately.

You could consider to wipe off excess grease from the outside of the chain before you start riding.
Most import_ant for a good function and long life is the grease that is on the inside of the chain.
Therefore, it’s import_ant that you do not wash out and degrease your chain in a container with degreaser or another liquid that dissolves the grease from the inside of your chain"

 

Czyli nie dowiem sie jak to smarują ale znowu ostrzegaja o tym płukaniu. Rozumię, że ten ich smar fabryczny jest dobry ale w końcu muszę kiedyś łańcuch dokladnie wypłukać. 



#1492 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 20 June 2017 - 11:24

Moja propozycja: spójrz na sprawę nieco szerzej.

 

To ostrzeżenie nie jest dla Ciebie, tylko dla panów januszów, którzy nie znają się na rzeczy, ale chcą dobrze - albo po prostu chcą pokazać, że wiedzą lepiej, wszak znają się na wszystkim. Takim panom mówi się, żeby lepiej nie ruszali za dużo, bo najpierw narobią więcej szkód niż korzyści, a potem obwinią producenta, bo sprzedał im fatalny łańcuch.

 

Nawet nie wiesz, ile razy zdarzyli mi się przez wszystkie lata zabawni panowie, którzy zobaczyli, że łańcuch im rdzewieje, więc zostawili go NA CAŁĄ NOC w odrdzewiaczu na bazie kwasu fosforowego ;) Dla takich ludzi jest to ostrzeżenie, a nie dla Ciebie, który wiesz co i jak robić.

 

Spróbuj też zrozumieć producenta: nie może podać Tobie innej wersji niż podaje oficjalnie, bo możesz okazać się kolejnym panem januszem, który ogłosi w Internecie, że "KMC mi napisało" (takie mam chody u producenta! :D ) albo co jeszcze gorsze, że KMC kłamie. Zdziwiłbyś się, jaką fantazję potrafią mieć klienci...

 

Łańcuch to nie rakieta kosmiczna - jest wykonany ze stali i spokojnie wytrzyma działanie normalnego odtłuszczacza do metalu. Grunt, żebyś go potem solidnie przesmarował i żebyś po smarowaniu odczekał, żeby olej dobrze wniknął do ruchomych elementów łańcucha.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1493 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 20 June 2017 - 11:57

Masz rację. W instrukcji łańcuchów Campy też pełno ostrzeżeń na które bym nigdy nie wpadł;-) Jedynie nie ma nic o zakazie płukania.



#1494 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 20 June 2017 - 15:13

Unikaj tzw. “prania łańcucha” w rozpuszczalniku. Ten sposób na pewno całkowicie zniszczy łańcuch." 

 

A takie ostrzeżenia widzieliście:

https://pl.pinterest...97871078402070/

?


  • Prozor likes this

#1495 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 20 June 2017 - 17:29

Czy łańcuch od 11 s będzie współpracował z napędem 10s tak samo ładnie jak 10s współpracuje z 9 s?



#1496 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 21 June 2017 - 09:19

Na tyle tak, na przodzie może być delikatny problem z wyregulowaniem przerzutki, ale się da. Ideałem była by wtedy też przerzutka od 11s.



#1497 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 21 June 2017 - 09:25

Myślałem, że będzie bezproblemowo jak z 10 w napędzie 9s. Trzeba rozejrzeć się za przerzutką 11s. Słyszał ktoś/używał łańcuchów PYC? 



#1498 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 21 June 2017 - 11:55

Będzie bez większych problemów, spokojnie. Chodzi o to, że im węższe łańcuchy tym wodzik przerzutki węższy. Tak samo miałeś w układzie 9/10 stosując za wąski łańcuch do przedniej przerzutki. Wyregulowałeś? No tak, więc i tu się da, choć trzeba zrobić to odrobinę precyzyjniej niż przy dedykowanych do siebie komponentach.



#1499 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 21 June 2017 - 18:01

Zapytam jeszcze raz bo pytanie się ukryło za zdaniami i mogło zostać nie zauważone. Czy ktoś słyszał/używał łańcuchów PYC?



#1500 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 posts

Posted 22 June 2017 - 13:02

Popytałem jeszcze o to smarowanie fabryczne i dostałem bardziej szczegółowe wyjaśnienie:

"

We lubricate our chains with quite thick grease. This can only be done during the production process, because we inject it inside the chain before the pins are pressed in.
This grease is too thick to penetrate between the narrow spaces once the chain is ready, so there is no possibility to use this grease afterwards.

We have distributed the same kind of grease in a thinner, more liquid substance, but due to European customs, tax and environmental reasons, we cannot import_ and distribute this in an economically attractive way, so we were forced to stop it.

On the other hand, there are plenty of good chain lubricants on the market and we do not have a strong preference or recommendation.

We do have good experience with wax products like Squirt chain lube, especially when you leave the original lubricant on/in the chain and use the Squirt wax as a coating/protection.
It seals the chain and lubrication more or less and it also makes it easier to clean the chain afterwards.

We even have just received a batch of X11SL chains with Squirt wax, prepared by our factory, which we will test in the next couple of months."

Szkoda, że nie można samemu smarwać bo to fabryczne jest rewelacyjne. Przejechałem prawie 500 km od nowości, łańcuch czysty i cicho pracuje. Ciekawe ile jeszcze pociągnie na tym. 





Reply to this topic