Jump to content


Photo

Jakie Kupić Opony?


4760 replies to this topic

#3021 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 posts

Posted 05 June 2015 - 21:10

Może masz równe asfaty ?



#3022 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 05 June 2015 - 23:34

Ja tam nie wierzę w te wszystkie wykresiki. Mam zgoła odmienne doświadczenia. Tak samo nie wiem kto puścił bujde że na szerszych oponach lepiej się jedzie. Przesiadlem się na chwilę na rozmiar 700*26 i różnica w oporach jest jednak spora a w komforcie żadna

Czy mówisz o tym samym modelu opony, tylko szerszej, czy porównywałeś różne modele?

Może stosujesz za wysokie ciśnienie, przy którym różnice w komforcie maleją?

 

Ja wykresom wierzę (http://www.bicyclero...00s-ii-23-25-28), jak i własnym doświadczeniom. W MTB do wąskich opon (czyli takich poniżej 2.1 cala) już nie powrócę, a w szosie też jakoś pewniej się czuję na grubszych. 

Zauważyłem też, że jeżdżąc crossem po asfalcie (opony realnie około 37 mm szerokości), na trasach o słabej nawierzchni jestem czasem tyko minimalnie wolniejszy niż na szosówce, a zmęczenie po takiej trasie nawet mniejsze.

To daje do myślenia. Po prostu walka z drganiami kosztuje nas dużo energii. Jeśli nami trzęsie, to te drgania są wytracaną energią kinetyczną, czyli mówiąc prościej, okradają nas z prędkości. Dlatego grubsze opony mają sens nie tylko w MTB. 



#3023 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 06 June 2015 - 07:34

Kolega grzesiek ma częściowo rację. 

Chodzi o to, że szersza opona ma mniejsze opory toczenia ale...

Jest jeden warunek, opony porównywalne muszą mieć jednakowe ciśnienie. Prawdą jest jednak to, że im opona węższa tym wymaga wyższego ciśnienia, czyli w praktyce 23 pompujemy do 140PSI, 25 do 120PSI a 28 do 100PSI. Przy mniejszych ciśnieniach szersza opona już wcale nie będzie miała mniejszych oporów toczenia. Jedyne co zachowa to przewaga komfortu.



#3024 Gosc_Szumak_*

Gosc_Szumak_*
  • Gość

Posted 06 June 2015 - 11:13

 

 

Chodzi o to, że szersza opona ma mniejsze opory toczenia ale...

Wkładam szersze opony do samochodu, bo mając mniejsze opory toczenia spodziewam się znacznych oszczędności na paliwie - rzeczywistość jest dokładnie odwrotna :)

Jednak nie chodzi o szerokość lecz o ugięcie opony pod naciskiem - straty w głównej mierze są powodowane odkształceniem opony: tak więc większe odkształcenie, przy większej szerokości opony daje powierzchnię styku do kwadratu więc znakomicie zwiększa przyczepność i poprawia skuteczność hamowania znacznie zwiększając opory. Zwiększycie ciśnienie w tej oponie - spada ugięcie, zmniejsza się powierzchnia styku więc spada przyczepność ale też opory toczenia.
Jeżeli do kogoś nie trafia taki tok rozumowania to powyższy wywód potwierdzają dane pomiarów w zależności od ciśnienia na wspomnianej wcześniej stronie.
Idąc dalej - węższa opona przy takim samym odkształceniu ma mniejszą powierzchnię styku co zmniejsza przyczepność ale i opory toczenia. Problem jest tu inny, mianowicie zagadką jest jak musi zmienić się ciśnienie w oponie, by przy zmianie szerokości opony odkształcenie pozostało takie samo? Bo, że musi się zmienić to jest chyba oczywiste? Ciśnienie to siła na kwadrat powierzchni, której szersza opona ma więcej.
Lepsza amortyzacja na szerszej oponie zmniejsza oczywiście drgania i poprawia komfort jazdy, lecz wynika ona z większej zdolności tej opony do ugięcia czyli pojawia się strata energii. To stwierdzenie nie jest jednoznaczne :) bo jak ocenić, które straty energii będą wyższe: ugięcie opony w celu amortyzacji drgań wywołanych nierównością na jezdni, czy pokonanie tej nierówności bez ugięcia?
Jak to się wszystko przekłada na rzeczywistość? To jest zagadnienie z wieloma niewiadomymi i dlatego nie można jednoznacznie określić co jest lepsze analizując tylko jeden parametr. Innymi słowy każdy ma tu rację bo każda z osób mówi o czymś innym :P
 


  • gucio and Robert74 like this

#3025 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 06 June 2015 - 13:11

Zobacz na jakich szerokosciach jezdza w peletonie. Watpie zeby ktos jeszcze uzywal 21mm.

#3026 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 06 June 2015 - 23:10

Z ciekawości, na czym?



#3027 Prz

Prz
  • Użytkownik
  • 233 posts

Posted 06 June 2015 - 23:27

25 głównie.

#3028 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,220 posts
  • SkądPoznań

Posted 06 June 2015 - 23:37

Peleton nie jeździ na oponach, a większość forum tak. Widać peleton ich nie przekonał. Większość forum nie wie do jakiej wartości napompować oponę żeby uzyskać te mniejsze opory toczenia. 


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#3029 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 07 June 2015 - 07:00

25 głównie.

i pompują do ilu PSI?

 

Z drugiej strony ci zawodnicy ważą średnio 65kg czyli o 10/20kg mniej od nas, więc ugięcie opony będzie mniejsze przy tym samym ciśnieniu i rozmiarze co u nas.



#3030 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 posts
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Posted 07 June 2015 - 07:35

Wkładam szersze opony do samochodu, bo mając mniejsze opory toczenia spodziewam się znacznych oszczędności na paliwie - rzeczywistość jest dokładnie odwrotna :)

 

NIe można porównywać opon rowerowych i samochodowych. W tych drugich opory toczenia  wynikają głównie z rzeźby bieżnika i ciśnienia a nie szerokości, szeroka opony ma zapewnić nośność, przyczepność oraz przeniesienie momentu obrotowego na asfalt.


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#3031 Gosc_Szumak_*

Gosc_Szumak_*
  • Gość

Posted 07 June 2015 - 09:49

X-RAY, odnoszę nieodparte wrażenie, że większość z Was żyje w przekonaniu iż opory toczenia opony po asfalcie nie mają związku z jej przyczepnością, czyli również zdolnością do przenoszenia momentu obrotowego zarówno dodatniego jak i ujemnego w trakcie hamowania.
Mój drogi Kolego, ma to istotny i zasadniczy związek i oczywiście, że te same prawa fizyki działają na oponę rowerową jak i motocyklową czy samochodową. 
 

 

 

W tych drugich (czyli w samochodowych) opory toczenia  wynikają głównie z rzeźby bieżnika i ciśnienia a nie szerokości, szeroka opony ma zapewnić nośność, przyczepność oraz przeniesienie momentu obrotowego na asfalt.

Właśnie zakwestionowałeś rzecz empirycznie udowadnialną :) i bardziej łopatologicznego przykładu nie jestem w stanie podać... ale chętnie poznam Twoje namiary na firmę oponiarską, która sprzeda mi szersze opony z gwarancją mniejszych oporów toczenia, rzeźba bieżnika może być taka sama jaką mam obecnie ;)



#3032 Prz

Prz
  • Użytkownik
  • 233 posts

Posted 11 June 2015 - 07:09

Dwa dobre artykuły odnośnie tematu 25 vs 23:

 

http://velonews.comp...l-faster_209888

 

Warto zwrócić uwagę, że Durano 32 przy ciśnieniu 6,5 bar mają mniejsze opory toczenia niż Durano 23 czy 25 przy 8 barach. Oczywiście waga i aerodynamika to odrębne sprawy.

 

http://road.cc/conte...tch-wider-tyres

 

A tu ładnie wytłumaczone "jak to działa".



#3033 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 11 June 2015 - 12:06

ma ktoś może doświadczenia z oponami Tufo Calibra? Mają kilka wersji, generalnie jeśli chodzi o stosunek cena/waga wypadają bardzo fajnie, natomiast wie ktoś jak ma się to do jakości?



#3034 niemiec333

niemiec333
  • Użytkownik
  • 49 posts
  • SkądGdynia

Posted 19 June 2015 - 18:20

Witam

 

Nadszedł czas na zmianę opon w  moim Tarmacu.Niestety nie wiem na co się zdecydować, na pewno muszą to być opony zwijane. Jeżeli chodzi o rozmiar to jest to 700x23c. Opony które mnie mnie zainteresowały to Schwalbe One. Jeżeli chodzi o obręcze, to są z dętką. Kwota jaką chce wydać to ok. 300 zł za komplet. Oczywiście czym mniej tym lepiej.

Bardzo proszę o pomoc i z góry dzięki za odpowiedzi.



#3035 Robert74

Robert74
  • Użytkownik
  • 546 posts
  • SkądSANOK

Posted 19 June 2015 - 18:29

Ja polecam veloflex corsa,lekkie ,świetnie niosące opony.Cena za komplet ok 280 zł.



#3036 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 19 June 2015 - 19:17

http://szosa.org/top...opony/page-152 :)

Po co zakładać nowy temat ? - nie lepiej zapytać w już istniejącym ? - Ech.

I do tego tytułować go tak samo, zmieniając jedynie kolejność wyrazów.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#3037 slaweuszek

slaweuszek
  • Użytkownik
  • 247 posts

Posted 19 June 2015 - 19:23

Ja jeżdżę na Continentalach Grand Sport Light - ceny nie pamiętam :( .

Nabazgrane na Note4 ...



#3038 RAFA.S

RAFA.S
  • Użytkownik
  • 182 posts
  • SkądGolub - Dobrzyń

Posted 19 June 2015 - 19:59

No ja polecam Continental GP4000S II, lepszych opon powiem szczerze nie miałem. Oplot, opory toczenia i trzymanie w zakrętach rewelacja (nie nie jestem pracownikiem Continentala : ) Może warto dorzucić 100 zł, bo jakość jest naprawdę pierwszorzędna, choć wiadomo, że czasami budżet człowiek ma napięty jak baranie jaja i ta stówka robi różnicę. Ale oponki warte przemyślenia. 



#3039 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1,727 posts
  • SkądDolnośląskie

Posted 19 June 2015 - 20:17

jak masz napiety budżet to daj veloflexa/ gp4000s na przód a na tył jakiegoś ultrasporta/zaffiro

zawsze tak robię i to bardzo dobra opcja cena/jakość


  • Helium likes this

#3040 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 19 June 2015 - 20:20

No ja polecam Continental GP4000S II, lepszych opon powiem szczerze nie miałem. .......... Może warto dorzucić 100 zł, bo jakość jest naprawdę pierwszorzędna, choć wiadomo, że czasami budżet człowiek ma napięty jak baranie jaja i ta stówka robi różnicę........

Czemu piszesz, że do budżetu 300,- zł trzeba dorzucić 100 aby kupić komplet Conti GP 4000s II ? Przecież 1 sztukę można dostać za ok. 155,- zł. 

 

W starym temacie jest sporo podpowiedzi, ale od siebie podsunę:

http://www.decathlon...id_8052174.html

http://www.decathlon...id_8303010.html

http://www.decathlon...id_8337536.html

Kupowane w zestawach wychodzą najtaniej.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Reply to this topic