Może masz równe asfaty ?
Jakie Kupić Opony?
#3022 Gosc_marvelo_*
Napisano 05 czerwiec 2015 - 23:34
Ja tam nie wierzę w te wszystkie wykresiki. Mam zgoła odmienne doświadczenia. Tak samo nie wiem kto puścił bujde że na szerszych oponach lepiej się jedzie. Przesiadlem się na chwilę na rozmiar 700*26 i różnica w oporach jest jednak spora a w komforcie żadna
Czy mówisz o tym samym modelu opony, tylko szerszej, czy porównywałeś różne modele?
Może stosujesz za wysokie ciśnienie, przy którym różnice w komforcie maleją?
Ja wykresom wierzę (http://www.bicyclero...00s-ii-23-25-28), jak i własnym doświadczeniom. W MTB do wąskich opon (czyli takich poniżej 2.1 cala) już nie powrócę, a w szosie też jakoś pewniej się czuję na grubszych.
Zauważyłem też, że jeżdżąc crossem po asfalcie (opony realnie około 37 mm szerokości), na trasach o słabej nawierzchni jestem czasem tyko minimalnie wolniejszy niż na szosówce, a zmęczenie po takiej trasie nawet mniejsze.
To daje do myślenia. Po prostu walka z drganiami kosztuje nas dużo energii. Jeśli nami trzęsie, to te drgania są wytracaną energią kinetyczną, czyli mówiąc prościej, okradają nas z prędkości. Dlatego grubsze opony mają sens nie tylko w MTB.
#3023
Napisano 06 czerwiec 2015 - 07:34
Kolega grzesiek ma częściowo rację.
Chodzi o to, że szersza opona ma mniejsze opory toczenia ale...
Jest jeden warunek, opony porównywalne muszą mieć jednakowe ciśnienie. Prawdą jest jednak to, że im opona węższa tym wymaga wyższego ciśnienia, czyli w praktyce 23 pompujemy do 140PSI, 25 do 120PSI a 28 do 100PSI. Przy mniejszych ciśnieniach szersza opona już wcale nie będzie miała mniejszych oporów toczenia. Jedyne co zachowa to przewaga komfortu.
#3024 Gosc_Szumak_*
Napisano 06 czerwiec 2015 - 11:13
Chodzi o to, że szersza opona ma mniejsze opory toczenia ale...
Wkładam szersze opony do samochodu, bo mając mniejsze opory toczenia spodziewam się znacznych oszczędności na paliwie - rzeczywistość jest dokładnie odwrotna
Jednak nie chodzi o szerokość lecz o ugięcie opony pod naciskiem - straty w głównej mierze są powodowane odkształceniem opony: tak więc większe odkształcenie, przy większej szerokości opony daje powierzchnię styku do kwadratu więc znakomicie zwiększa przyczepność i poprawia skuteczność hamowania znacznie zwiększając opory. Zwiększycie ciśnienie w tej oponie - spada ugięcie, zmniejsza się powierzchnia styku więc spada przyczepność ale też opory toczenia.
Jeżeli do kogoś nie trafia taki tok rozumowania to powyższy wywód potwierdzają dane pomiarów w zależności od ciśnienia na wspomnianej wcześniej stronie.
Idąc dalej - węższa opona przy takim samym odkształceniu ma mniejszą powierzchnię styku co zmniejsza przyczepność ale i opory toczenia. Problem jest tu inny, mianowicie zagadką jest jak musi zmienić się ciśnienie w oponie, by przy zmianie szerokości opony odkształcenie pozostało takie samo? Bo, że musi się zmienić to jest chyba oczywiste? Ciśnienie to siła na kwadrat powierzchni, której szersza opona ma więcej.
Lepsza amortyzacja na szerszej oponie zmniejsza oczywiście drgania i poprawia komfort jazdy, lecz wynika ona z większej zdolności tej opony do ugięcia czyli pojawia się strata energii. To stwierdzenie nie jest jednoznaczne bo jak ocenić, które straty energii będą wyższe: ugięcie opony w celu amortyzacji drgań wywołanych nierównością na jezdni, czy pokonanie tej nierówności bez ugięcia?
Jak to się wszystko przekłada na rzeczywistość? To jest zagadnienie z wieloma niewiadomymi i dlatego nie można jednoznacznie określić co jest lepsze analizując tylko jeden parametr. Innymi słowy każdy ma tu rację bo każda z osób mówi o czymś innym
- gucio i Robert74 lubią to
#3025
Napisano 06 czerwiec 2015 - 13:11
#3030
Napisano 07 czerwiec 2015 - 07:35
Wkładam szersze opony do samochodu, bo mając mniejsze opory toczenia spodziewam się znacznych oszczędności na paliwie - rzeczywistość jest dokładnie odwrotna
NIe można porównywać opon rowerowych i samochodowych. W tych drugich opory toczenia wynikają głównie z rzeźby bieżnika i ciśnienia a nie szerokości, szeroka opony ma zapewnić nośność, przyczepność oraz przeniesienie momentu obrotowego na asfalt.
Bianchi Oltre XR3 Disc
Accent Freak
Bulls Copperhead 3
#3031 Gosc_Szumak_*
Napisano 07 czerwiec 2015 - 09:49
X-RAY, odnoszę nieodparte wrażenie, że większość z Was żyje w przekonaniu iż opory toczenia opony po asfalcie nie mają związku z jej przyczepnością, czyli również zdolnością do przenoszenia momentu obrotowego zarówno dodatniego jak i ujemnego w trakcie hamowania.
Mój drogi Kolego, ma to istotny i zasadniczy związek i oczywiście, że te same prawa fizyki działają na oponę rowerową jak i motocyklową czy samochodową.
W tych drugich (czyli w samochodowych) opory toczenia wynikają głównie z rzeźby bieżnika i ciśnienia a nie szerokości, szeroka opony ma zapewnić nośność, przyczepność oraz przeniesienie momentu obrotowego na asfalt.
Właśnie zakwestionowałeś rzecz empirycznie udowadnialną i bardziej łopatologicznego przykładu nie jestem w stanie podać... ale chętnie poznam Twoje namiary na firmę oponiarską, która sprzeda mi szersze opony z gwarancją mniejszych oporów toczenia, rzeźba bieżnika może być taka sama jaką mam obecnie
#3032
Napisano 11 czerwiec 2015 - 07:09
Dwa dobre artykuły odnośnie tematu 25 vs 23:
http://velonews.comp...l-faster_209888
Warto zwrócić uwagę, że Durano 32 przy ciśnieniu 6,5 bar mają mniejsze opory toczenia niż Durano 23 czy 25 przy 8 barach. Oczywiście waga i aerodynamika to odrębne sprawy.
http://road.cc/conte...tch-wider-tyres
A tu ładnie wytłumaczone "jak to działa".
#3033
Napisano 11 czerwiec 2015 - 12:06
ma ktoś może doświadczenia z oponami Tufo Calibra? Mają kilka wersji, generalnie jeśli chodzi o stosunek cena/waga wypadają bardzo fajnie, natomiast wie ktoś jak ma się to do jakości?
#3034
Napisano 19 czerwiec 2015 - 18:20
Witam
Nadszedł czas na zmianę opon w moim Tarmacu.Niestety nie wiem na co się zdecydować, na pewno muszą to być opony zwijane. Jeżeli chodzi o rozmiar to jest to 700x23c. Opony które mnie mnie zainteresowały to Schwalbe One. Jeżeli chodzi o obręcze, to są z dętką. Kwota jaką chce wydać to ok. 300 zł za komplet. Oczywiście czym mniej tym lepiej.
Bardzo proszę o pomoc i z góry dzięki za odpowiedzi.
#3035
Napisano 19 czerwiec 2015 - 18:29
Ja polecam veloflex corsa,lekkie ,świetnie niosące opony.Cena za komplet ok 280 zł.
#3036
Napisano 19 czerwiec 2015 - 19:17
http://szosa.org/top...opony/page-152
Po co zakładać nowy temat ? - nie lepiej zapytać w już istniejącym ? - Ech.
I do tego tytułować go tak samo, zmieniając jedynie kolejność wyrazów.
"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen
#3038
Napisano 19 czerwiec 2015 - 19:59
No ja polecam Continental GP4000S II, lepszych opon powiem szczerze nie miałem. Oplot, opory toczenia i trzymanie w zakrętach rewelacja (nie nie jestem pracownikiem Continentala : ) Może warto dorzucić 100 zł, bo jakość jest naprawdę pierwszorzędna, choć wiadomo, że czasami budżet człowiek ma napięty jak baranie jaja i ta stówka robi różnicę. Ale oponki warte przemyślenia.
#3040
Napisano 19 czerwiec 2015 - 20:20
No ja polecam Continental GP4000S II, lepszych opon powiem szczerze nie miałem. .......... Może warto dorzucić 100 zł, bo jakość jest naprawdę pierwszorzędna, choć wiadomo, że czasami budżet człowiek ma napięty jak baranie jaja i ta stówka robi różnicę........
Czemu piszesz, że do budżetu 300,- zł trzeba dorzucić 100 aby kupić komplet Conti GP 4000s II ? Przecież 1 sztukę można dostać za ok. 155,- zł.
W starym temacie jest sporo podpowiedzi, ale od siebie podsunę:
http://www.decathlon...id_8052174.html
http://www.decathlon...id_8303010.html
http://www.decathlon...id_8337536.html
Kupowane w zestawach wychodzą najtaniej.
"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen