Jakie Kupić Opony?
#425
Posted 09 August 2008 - 16:16
To o co w końcu chodzi bo nie kapuje :?:
Opony 25 mm są bardziej aero od 23, 23 bardziej od 21 etc.
Znaczenie aerodynamiki rośnie wraz ze wzrostem prędkości.
Czyli: im szybciej jedziesz tym mniejsze ma znaczenie jak twój rower się toczy, a coraz większe to jak bardzo jest aero.
Różnice w oporach toczenia między 25, 23 czy 21 są małe, bo liczy się powierzchnia przylegania do asfaltu - a ta nie różni się tak bardzo (przy prawidłowym ciśnieniu).
Za oponą 21 przemawia waga. Gdybym miał pokonać 20 km podjazd to założyłbym 18 mm oponki.
#426
Posted 18 August 2008 - 15:05
Mam stary czeski rower (eska sport). Sprzęt ma już 50 lat i postanowiłem go odrestaurować. Obecnie mam pewien problem z oponami. Koła były oznaczone jak 27"x1 i 1/4" (podobnie jak jakieś stare polskie opony które były na nich ostatnio założone). Chciałem nadać mu nieco "sportowego" charakteru kupując opony stomil takie jakie były montowane w rometach takich jak np. pasat (czyli takie typowe szosowe opony z beżowym bokiem z ubiegłej epoki). Niestety okazało się, że są za duże, a moje koła najprawdopodobniej mają rozmiar 28" (czyli 622mm). Obręcze były zwężane więc myślę, że opona 28mm wejdzie spokojnie. Szukam więc takich opon, z bieżnikiem szosowym (semi-slick z tego co wyczytałem, czyli nie takie do końca "łyse"), ale koniecznie z beżowym bokiem. To już nie będzie to co prawdziwa opona sprzed lat, ale chociaż trochę poprawi wygląd roweru. Na razie z dostępnych w Polsce znalazłem w takiej konfiguracji michelin dynamic (tj. beżowe boki, 622x28). Tylko właśnie... nie jestem pewien jak jest z tą dostępnością akurat tego koloru/rozmiaru. Znacie może jakieś inne opony? I wiecie gdzie je można dostać? Z góry dzięki za pomoc.
#428
Posted 19 August 2008 - 00:35
"Wywolany do tablicy postanowilem siegnac do archiwaliow czyli... "Podrecznika
przodownika turystyki Kolarskiej PTTK" z 1979 roku pod redakcja pana (ministra)
Marka Dąbrowskiego (jak ktos moze jeszcze pamieta dzialajacego onegdaj w
Wagabundusie)
Okazuje sie ze obrecze 27 i 28 wystepowaly rownolegle:
a) 28 x 1,75 obwod 1955 mm czyli nasze obecne "622"
28 x 1,5 - obwod obreczy 1994 mm,
c) 27 x 1,25 - stary typ (juz wtedy!) obwod 1955 (czyli tez obecne 28 - 622)
d) 27 x 1,25 nowy (wtedy!) typ (nazywany RIM 1978) obwod 1978 mm czyli "630"
e) 27 x 1 i 3/8 - obrecz pod szytki (pierwsza komorowa obwod 1967 mm"
Wg mojej analizy, zgadza się to z danymi odnośnie starych rozmiarów, bo przeliczając obwód na średnicę osadzenia opony (ISO) otrzymujemy:
- obwód 1955 mm -> 622 mm (ISO), 700C (francuskie) - to aktualne 28'' i stare 27'' pomniejszane (przykład a) i c))
- obwód 1978 mm -> 630 mm (ISO) czyli - 27'' powiększane/wysokie (przykład d))
- 1994 mm -> 635 mm (ISO) - stary rozmiar 28', oznaczane też z francuska 700B - wg opisu Sheldona Browna: "English, Dutch, Chinese, Indian Rod-brake roadsters, (Also marked F10, F25, 700 - te nas nie dotyczą (przykład ).
- 1967 mm (ISO) -> to obręcze pod szytki, kiedys oznaczane jako 27'', potem i obecnie jako 28''. Tu średnica po przeliczeniu wychodzi 626 mm, ale ciężko powiedzieć dokładnie gdzie jest mierzona, gdyz w odróżnieniu od obręczy pod opony, w szytkowej nie ma wyraźnego rantu pod stopkę (bo szytka nie ma stopki).
Generalnie chodzi nam o dwa rozmiary starszych obręczy pod opony opisywanych jako 27''. Niskie/pomniejszane - przyjmuja obecne opony 28'', wysokie/powiększane - to 27''. I to by się zgadzało. Trzeba do tego dojść, które się posiada. Jeśli ktoś zatem ma niskie, nie ma problemu. Wysokie 27'' sa trudne do dostania, a już z pewnością przyzwoitej klasy opony tego rozmiaru to nie jest rzecz powszechna. Kiedyś szukałem 27'' i znalazłem:
Dębica
Tajfun - 25-630 - typowa cossówka
K971 - 25-630
Rim - 32-630
Conti Sport1000 - 28-630
Conti Top Touring 2000 - 32-630
Conti Ultra Gator Skin - 32-630
Ultra Sport - 28-630, 32-630
Panaracer Pasela
Kenda K35 - 27x1 1/4
Kenda K103 - 27x1 1/4
Kenda K198 - 27x1 3/8
Kenda K161 Kross Cyclo - 27x1 1/4
Co z tego dostępne jest teraz na rynku - nie wiem, bom ze dwa lata temu rozeznanie robił.
Mam nadzieję, że pomogłem zasnąć :-P
#431
Posted 19 August 2008 - 22:12
Generalnie chodzi nam o dwa rozmiary starszych obręczy pod opony opisywanych jako 27''. Niskie/pomniejszane - przyjmuja obecne opony 28'', wysokie/powiększane - to 27''. I to by się zgadzało. Trzeba do tego dojść, które się posiada. Jeśli ktoś zatem ma niskie, nie ma problemu. Wysokie 27'' sa trudne do dostania, a już z pewnością przyzwoitej klasy opony tego rozmiaru to nie jest rzecz powszechna.
Czyli z tego wynika, że potrzebuję opony 28" (tak jak myślałem). Te "nowe" 27" (630 mm) jak już pisałem są za duże. Tak więc ponawiam pytanie: jakie opony z beżowym bokiem, bieżnikiem semi-slick, szerokości raczej nie mniejszej niż 28 są/były dostępne w Polsce?
#432
Posted 19 August 2008 - 22:45
Michelin Dynamic
http://www.harfa-har...p5?id=460&pos=3
niedroga, solidna i komfortowa guma do turystyki i wożenia się; mam w OK i jestem bardzo mile rozczarowany. Guma pierwsza klasa, oplot, mimo że rzadki, bardzo mocny. Moje mają już 4-5 tys. km po mieście i prawie jak nowe.
Conti Ultra Gator Skin, Ultra Sport - chyba tez są z jasno brązowym bokiem - przyzwoite gumy.
Kendy widziałem też jakieś, CST - ale IMO to kiepskie opony są.
Mój osobisty typ "turystycznej" gumy to Panaracer Pasela, ale Velo nie ma rozmiarów poniżej 32 mm.
#434
Posted 30 August 2008 - 20:37
może mi poradzić czy warto je kupić.
Narazie jeszcze jeżdze niewiele bo 100-150km na tydzień na Treku 1200 mam tylko 65 kg przy 183 cm.Moje orginalne opony Bontrager Select dogorywają i ogólnie spisują się średniawo .
Szukam czegoś w cenie do 50-80 zł za sztukę co nie będzie się ciąć w trasie o przyzwoitych parametrach.Nie szukam oponek zawodniczych.
Przeszukałem conieco już na forum ale ciężko się określić.
Póki co to znalazłem takie coś
http://cgi.ebay.com/...1742.m153.l1262
myślę do 150zł uda mi się zmieścić.
Byłbym wdzięczny za jakieś porady...
#435
Posted 30 August 2008 - 20:43
Ps. Jest już dużo tematów o oponkach. 8-)
#438
Posted 01 September 2008 - 20:17
A pod jakim wzgledem jest gorszy: wizualnym, jakosciowym czy nosnym ze tak sie zapytam??cały czarny a nie kolor, który jest gorszy
o właśnie, bo sam się zastanawiałem nad kupnem opon z kolorkiem i ta wypowiedź studiusa mnie zaciekawiła.. rozwiniesz myśl? ;-)