Jump to content


Photo

Luz Na Sterach/widelcu

widelec stery hamowanie luz

8 replies to this topic

#1 jestemrafau

jestemrafau
  • Użytkownik
  • 4 posts

Posted 22 October 2015 - 19:02

Cześć, mam problem w postaci takiej, iż podczas hamowania przednim hamulcem gdy szczęki zaczynają już łapać obręcz to czuć luz w postaci jakby widelec ruszał się w przód a potem wracał po odpuszczeniu.
Co jest przyczyną i jak temu zaradzić? 
Stery są tego rodzaju:DSC_9932.jpg



#2 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 22 October 2015 - 20:38

trzeba skręcic i skontrowac stery, odkrecasz górną nakrętke troche, dolną dokrecasz palcami i następnie dokręcasz górną , jednocześnie trzymajac drugim kluczem dolną , - czyli kontrujemy 

 

Jesli nei kumasz podjedź d oserqwisu , robota na 10 minut , chyba ze cos jest uszkodzone i do wymiany 


  • qzn and jestemrafau like this

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3 jestemrafau

jestemrafau
  • Użytkownik
  • 4 posts

Posted 22 October 2015 - 22:54

Dzięki wielkie, jutro się tym zajmę :)



#4 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 23 October 2015 - 09:15

Jedź z tym lepiej do serwisu, z doświadczenia wiem, że tego typu stery są strasznie upierdliwe w regulacji. Jak trochę za ciasno będą pracować to bieżnie szybko padną. A jak nawe lekki luz zostanie to się z kolei "wyklepie".

#5 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2,254 posts
  • Skądkrakow

Posted 23 October 2015 - 11:22

Tego typu stery są trudne do regulacji, ale masz okazję potrenować. Nie dasz rady , to skoczysz do serwisu.  pozdr


  • jestemrafau likes this

#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 23 October 2015 - 12:41

Jeśli rower jest stary i dawno nikt do sterów nie zaglądał, to samo skontrowanie na długo nie pomoże. Może być tak, że smaru w środku już prawie nie ma (zwłaszcza w dolnej misce, lubi się wypłukiwać bo woda z koła chlapie akurat w to miejsce jeśli nie ma błotnika). Kulki mogą być już skorodowane, a w miskach i konusach wżery. Gwint widelca może być też czasem uszkodzony. Jeśli luz da się jeszcze zlikwidować, to często są to już stery "indeksowane", czyli kierownica będzie się obracała skokowo.

Dlatego warto przy tej okazji skontrolować wszystko i w razie potrzeby wymienić. Przy okazji okaże się, czy wspornik kierownicy nie jest zapieczony (przy ponownym montażu nie żałować smaru).

Czasem luz powstaje nie na samych sterach, a na połączeniu dolny konus-widelec albo miska steru (zwłaszcza dolna)-główka ramy. Jeśli jest tam niewielki luz, ale same elementy są dobre to można zastosować jakiś preparat typu loctite do połączeń współosiowych (np. do osadzania łożysk w nieco za luźnych gniazdach, dokładnego numeru preparatu nie pamiętam). Czasem sprawę da się też załatwić klejem epoksydowym do metalu.

 

P.S.

Do regulacji sterów trzeba mieś dobre, dopasowane klucze. Czasem jeden nie wystarczy, bo podkładka z ząbkiem, która ma zapobiegać obracaniu się miski sterów podczas dociągania kontry, często ten ząbek traci i wtedy kręci się razem ze wszystkim i trzeba przytrzymywać miskę.

Trzeba przyznać, że jednak stery a-head to dobry wynalazek, który znacznie ułatwił serwisowanie i zwiększył trwałość, zwłaszcza w rowerach MTB. 



#7 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 26 October 2015 - 13:11

Co do powyższego posta się zgadzam, acz z doświadczenia wiem, że czasami stery z oznakami zużycia potrafią długo posłużyć. W jednym rowerze już z 2 tys. km na pewno zrobiłem od ostatniego przeglądu sterów i wżery na miskach oraz zmatowiałe kulki już były, a nadal bez luzu pracują. Jak już są w złym stanie to albo do końca zajechać albo od razu wymienić.

#8 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 01 November 2015 - 20:15

Widzę że rama tego typu co moja poprzednia. U mnie wyrobiła się główka w ramie i żadne kontry nic już nie dały. Zakupiłem sobie secik rama alu + widelec carbon, ale mam wrażenie że na starej stalowej ramie jakoś rower się lepiej zbierał, ale może to być subiektywne odczucie. Ciekawe czy dało by się ten zużyty element wymienić, bo naprawdę rama stalowa to jest miodzio sprzęt.



#9 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 15 November 2015 - 16:35

Da się, rama do rozwiercenia rozwiertakiem na fi dobrane tak, by materiału na główce ubyło jak najmniej, a otwory były idealnie okrągłe (jak się wybiło to na pewno było coś w rodzaju owalu) i do tego odpowiednio dotoczone tuleje z dobrej stali wprasować tak, albo i wkleić na mocny klej. Potem już stery bez problemów można nabić.


  • Marky likes this



Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: widelec, stery, hamowanie, luz