Jump to content


Photo

Piasta tylna SHIMANO FH-M475 BEBENEK


28 replies to this topic

#1 Kubu¶-3m

Kubu¶-3m
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • SkądGdansk

Posted 19 February 2010 - 22:25

Witam
Mam piastę shimano ( ta co w temacie ) w swoim rowerze do XC . Rozebrałem ja na czynniki pierwsze , doszedłem do stanu , w którym bębenek odszedł od reszty piasty. Moje pytanie brzmi czy ten bębenek da się jeszcze bardziej rozkręcić ? Czy nie ma możliwości dostania się do zapadek ?? ( Rozbieram to bo zapadki nie łapią i nie da się jeździć ;/ )
Jeżeli ktoś to kiedyś robił lub widział jakiś poradnik jak to zrobić będę bardzo wielce wdzięczny

Odrazu mowie ze wymiana piasty nie wchodzi w gre

#2 Gosc_Stoofek_*

Gosc_Stoofek_*
  • Gość

Posted 19 February 2010 - 23:06

jak masz w bębenku bieżnie od kulek to tam są takie wcięcia i za pomocą śrubokręta i młotka (a moze masz jakieś magiczne narzędzie do tego?) odkręcasz ją.
Potem chyba było tak ze będzie ta 'środkowa' część z milionem kulek (nie pogub ) i zobaczysz zapadki, chyba wiesz co dalej ;) .

pzdr
PS. mogłem coś przeoczyć bo dawno to bylo jak rozkręcałem bębenek.

#3 Kubu¶-3m

Kubu¶-3m
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • SkądGdansk

Posted 20 February 2010 - 09:13

A pamiętasz może w ktora strone to się odkreca ??

#4 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 20 February 2010 - 10:31

Przede wszystkim przykręć z powrotem bębenek do piasty.
Weź jakiś konkretny pobijak (stary, spory, płaski wkrętak), a następnie zaiwaniaj młotkiem. Odkręca się to w PRAWĄ stronę.
Jak kolega wyżej wspomniał uważaj przy odkręcaniu na kulki. Najlepiej podczas odkręcania nakrętki przytrzymać bębenek drugą łapą, a po odkręceniu nakrętki położyć na bębenek szmatę i odwrócić całe koło.

Jak już wszystko wyczyścisz pamiętaj żeby dać zwykłego (smar nie może być za gęsty bo będą problemy z kręceniem do tyłu, jakiś łt-cośtam np albo lepszy typu pedros) smaru tylko i wyłącznie na bieżnie tj. w części bębenka, która została przy piaście oraz w górnej części reszty bębenka (tam gdzie przychodzi nakrętka).
Smarować zapadek nie trzeba, smar po jakimś czasie i tak wyemigruje na zapadki ;-). Co najwyżej można dać kapkę oliwki żeby zapadki jakoś się trzymały podczas składania tego do kupy.

#5 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 20 February 2010 - 11:37

Malik, myślałem że może mniej udarowo.

Bębenek z punktu widzenia jest nierozbieralny - to strona Shimano - dlatego od dawnych czasów nie sprzedają klucza do rozkrecania bębenka.

Młotkiem nic nie wskórasz bo mozna ukruszyć wcięcia, albo i pokiereszować bardziej.

Słuzy do tego specjalny klucz , który czasem mozna kupić, jak jest.

Dla Ciebie najprostszym rozwiazaniem - zakup nowy bebebek, albo piaste i przełóż bety.

Rozbieranie bębenka to nie takie proste jak sie moze wydawać zwłaszcza jego montaż z powrotem.

Kiedys napisałem mini artuykuł na ten temat, mozecie go wykorzystać jako przyklejony albo cos innego.

_________________________________________________________________________
Przedstawiam - BĘBENEK - kolejne kroki rozbiórki, czyli sex dla Rowerzysty-Majsterkowicza.
Osobom bez odpowiednich narzędzi nie proponuję rozbiórki do zera, gdyz wszelkie czynności należy wykonać w ustalonej kolejności z uwzględnieniem ostrożności demontażu i ponownego montażu.

Prawidłowy montaż jest gwarancją sukcesu.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

http://img364.images...obraz022zm7.jpg

http://img374.images...obraz026kc3.jpg

http://img374.images...obraz028dt0.jpg

http://img364.images...obraz030lr6.jpg

http://img363.images...obraz032jq0.jpg

http://img374.images...obraz033ck8.jpg

http://img374.images...obraz039jj7.jpg

http://img364.images...obraz040lt6.jpg


Dzisiaj trafiło się coś takiego ( zdjecie poniżej ) - czego nie powinno byc w bębenku na bieżni i na "pieskach" zapadkach ??
No własnie smaru, a w tym egzeplarzu było go sporo.

Na te powierzchnie nie kładziemy smaru absolutnie zadnego, jedynie muskamy bieznie lekkim olejem i po kropelce małej do zapadek i tyle.

Jeżeli na zapadki i bieżnię wewnętrzną dostanie się smar, to powoduje sklejanie się zapadek i powoduje co ! rżnięcie przez zapadki bieżni - zaciąganie kantów, co powoduje zrywanie biegu, zarywanie materiału i w końcowym efekcie zniszczenie bębenka jako mechanizmu blokującego.

Pamiętajmy - smar dajemy na łożyska - tam gdzie jest tarcie i praca dwóch elemantów względem siebie - tarcie, a nie tam gdzie pracuje część ruchoma - zapadka, tam ma być czysto i suchawo ( olej rzadki pare kropelek )

Jezeli zastosujemy bardzo rzadki smar na bieżnie bębenka, może sie jego część dostać do wewnetrznej części bębenka - bieżni i zapadek jakby siłą odśrodkową w czasie obrotu piasty.
Dlatego bębenek należy od czasu do czasu przeglądać, a na bieżnie piasty kłaść odpowiednie ilości smaru a nie kilo kitu aby tylko się kręciło :-P

Tak wygląda żle zrobiony

http://img161.images...obraz083jq0.jpg

A tak powinien

http://img152.images...obraz094gv1.jpg

A to efekt smarowania tam gdzie nie trzeba - zaciągniete i zniszczona bieznia :

http://img225.images...obraz092ht7.jpg

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#6 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 20 February 2010 - 12:19

Spike, jeszcze nigdy nic mi nie pękło od udarowego odkręcania tego ustrojstwa ;-)

Ładna instrukcja, pozwolisz, że ją podwieszę gdzie trzeba?

#7 xGx

xGx
  • Użytkownik
  • 458 posts
  • SkądWrocław

Posted 20 February 2010 - 12:32

SPIKE, dziś rano jeszcze w łóżku sobie leże i sie zastanawiam jak sie ściąga bębenek bo w moim Lx-ie coś szwankuje,wchodzę na forum i niespodzianka :mrgreen: :mrgreen:
Dzięki Ci Panie za światło twej nauki!! ;-)

#8 Kubu¶-3m

Kubu¶-3m
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • SkądGdansk

Posted 20 February 2010 - 17:43

Dzieki wielkie za instrukcje ;p

#9 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 20 February 2010 - 21:08

Malik - dodaj cos tam od siebie jakiś skromny opis kolejnosci, bo ja tak skrótowo zazwyczaj podaje, myśląc że każdy to niby wie.

W najblizszym czasie bedę prawdopodobnie rozbierał bebenek Durace 7700 jak i całą piaste to zrobie fotki i opis i wyśle Ci linka do całości.

C od klucza to niestety uczulam, bo tylko kluczem dokrecimy z powrotem prawidłowo bębenek - zwłaszcza jak próbujemy kasować w nim luzy - te cienkie podkładki i dlatego metoda udarowa jest zawodna w takim przypadku.

Mam jeszcze jedną prelekcje , ale muszę ją zebrać do kupy w całosć - pare osób dostanie zawału pewnie.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#10 Kubu¶-3m

Kubu¶-3m
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • SkądGdansk

Posted 20 February 2010 - 22:23

Ktoś wie gdzie dostane taki klucz i w jakiej cenie??

#11 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 20 February 2010 - 23:21

Nigdzie, ale jesli by gdzieś były :-) to ja chce ok 5 szt.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#12 tomeks

tomeks
  • Użytkownik
  • 78 posts
  • SkądCzłuchów

Posted 21 February 2010 - 09:24

http://www.nusiu.pl/...&products_id=29

o to wam chodzi ? ;)

#13 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,694 posts
  • SkądKraków

Posted 21 February 2010 - 15:07

Takie cudo tylko oni tego nie mają już z pół roku i kontakt rachityczny .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#14 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2,567 posts
  • SkądOpolskie

Posted 22 February 2010 - 20:35

by nie zaśmiecać noweym tematem:

Jak mocna trza dokrecic nakretke kasety? tyle ile sił w łapie?

#15 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 22 February 2010 - 20:49

Dokładnie 40Nm

#16 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2,567 posts
  • SkądOpolskie

Posted 22 February 2010 - 20:52

ile niutonometrów to wiem, ale ile to jest 40 Nm? :)

#17 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 posts
  • SkądRoztocze

Posted 22 February 2010 - 21:00

średnio mocno...

#18 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2,567 posts
  • SkądOpolskie

Posted 22 February 2010 - 21:10

Ja dokreciłem tak, że jeszcze z 3-4 razy przeskoczyłyby ząbki. A jakby był oza mocnąto może się cos uszukodzić?

#19 krzysztof1985

krzysztof1985
  • Użytkownik
  • 1,682 posts
  • SkądWLKP

Posted 22 February 2010 - 22:05

Najelpiej odrazu dokrecac kluczem dynamometrycznym ja tak robie .... ;-)

SPT_20130518_SOT_053_27640268_I1.jpg


#20 dracorp

dracorp
  • Użytkownik
  • 313 posts
  • SkądKoszalin

Posted 13 April 2010 - 19:39

Spike przy dalszych tutorialach mógłbyś zaznaczać np. strzałkami w którą odkręcami ew. zaznaczyć jaki gwint.
Ja zawsze przy suporcie wątpię, szczególnie jak dawno nie było odkręcane i nie idzie w żadną stronę.



Reply to this topic