Jump to content


Photo

Przerzutka tył - w pigułce


59 replies to this topic

#1 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 20 February 2010 - 21:47

To nastepny " artykuł " jaki popełniłem na innych forach, ale może sieprzydać tak dla ciekawości .
Paru moze dostać ataku serca w końcowych zdjęciach.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat dotyczący najbardziej potrzebnego dla rowerzysty ustroistwa, mianowicie przerzutki tył, postarałem sie rozłożyć ją na częsci pierwsze i pokazać tzw. laikom co w niej siedzi.
W zasadzie do konserwacji i demontażu mamy dwie główne osie obrotu , a w nich sprężyny.
Zasadniczo jak rowerek jeździ sobie w warunkach salonowych, zaglądanie tam nie ma sensu.
Sens pojawia się w momencie jak warunki są krańcowe, typu snieg, deszcz, jazda w wodzie, duzym błocie itd.

W miejsca pokazane na zdjęciach rzadko się zagląda, bo nawet mało kto opisuje je w poradnikach , ale można tam zaglądnąć i warto wiedzieć co tam jest w środku.

1-sza seria zdjęć przedstawia oś główną przerzutki :

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

A następnie mamy tutaj drugą oś obrotu, tym razem jest to oś główna wózka przerzutki, którą takze można rozebrać i przeglądnąć :

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

http://img185.images...obraz043tw8.jpg

A na koniec widok na śruby regulacyjne, te małe dwie obok siebie służą do ograniczenia ruchu przerzutki w dół i w górę, ta pojedyncza na osi, służy do regulacji ustawienie-skorygowania wózka przerzutki - kółeczka górnego od największej koronki kasety, a także przy okazji naciąga wstępnie łańcuch.
W pozycji startowej wkręcamy ją 1/3 do podkładki.
Śruba ta musi się opierać o ząb haka w ramie, po zamontowaniu przerzutki.

http://img236.images...obraz022xi4.jpg

Jest jeszcze sprężyna w "pantografie" , a ona powinna byc zawsze czysta i sucha, oraz kółeczka, które zawsze po , czy tez przed jazdą powinniśmy oczyszczać z brudu.

Inne dodatkowe zdjecia z rozbiórki przerzutki ciąg dalszy.

Przerzutke tylną można rozebrać praktycznie do zera, można wymienić prawie każdy element.
Poniższe zdjecia pokażą co jeszcze mozemy zobaczyć j, co kryje przed nami :

http://img9.imagesha...az042vt3.th.jpghttp://img401.images...az043yr2.th.jpghttp://img401.images...az047bc0.th.jpghttp://img9.imagesha...az051yc4.th.jpg


Poniżej konwersja LX i STX, oraz wymienione tuleje ślizgowe w Lx ( wszystkie ) na tuleje z przerzutki XT - poprawiła sie praca przerzutki - płynniej, dokładniej.

http://img109.images...obraz556.th.jpghttp://img19.imagesh...braz554h.th.jpghttp://img684.images...obraz550.th.jpg
http://img109.images...obraz547.th.jpghttp://img690.images...obraz545.th.jpghttp://img46.imagesh...braz543w.th.jpg



Wymiana sworzni - rozbiórka do zera ? napisze skrótowo co i jak

http://img690.images...raz002ql.th.jpg http://img690.images...raz001du.th.jpg http://img51.imagesh...raz006uj.th.jpg http://img300.images...braz010j.th.jpg http://img198.images...raz008tv.th.jpg http://img300.images...raz007zy.th.jpg

http://img17.imagesh...raz015nz.th.jpg http://img198.images...raz012mf.th.jpg http://img300.images...braz013x.th.jpg http://img46.imagesh...braz011j.th.jpg http://img51.imagesh...braz009n.th.jpg


1,2,3,4 - sworzenie przerzutki - osie główne pantografu, które możemy wybić. wymienić.

G - zaczep spreżyny, nie trzeba rozbierać przerzutki aby odpiać ją , delikatnie podważamy cienkim śrubowkrętem i zrzucamy sprężyne, co ułatawia nam wiercenie otworów do sworzni, lub inne prace , np czyszczenie, mycie przerzutki.

E - śrubka imbusowa - wykręcamy ja aby odzdielic wózek od korpusu

F- blokada śruby głównej osi przerzutki, jeśli ja zciągamy to należy przytrzymać poniżej podkładke z ząbkiem bo jest mocno napieta w niej sprężyna główna - możliwosc wystrzału.

Na jednym ze zdjęć widać narzędzia jakie używam - są to wiertła 1.5 mm, ale lepiej jakby byłu cieńsze, np 1.2, a do wypchnięcia-wybicia sworzni mam stary wkrętak z cienką stalową igłą - ( tempo zakończona )
Otwory wiercimy dokładnie naprzeciwko sworzni wystających z drugiej strony, od dokładności dokładnego wycelowania zależy czy będzie to estetycznie wygladało.
Sworznie wybijamy delikatnie pukając młotkiem najlepiej gumowym w popychacz- wkrętak.

Jeśli chcemy wymienić tylko np. sprężyne to wystarczy wybić tylko jeden sworzeń nr.4 na którym jest główna oś sprężyny.

Po zmontowaniu ponownym sworzni, dziurki po wierceniu mozna zakleić czymkolwiek, np klejem butapren albo coś podobnego, ale gęste, nie rzadkie, aby nie spłynęło na sworznie i osie obrotu.

Sworzni i tulejek w zasadzie się nie smaruje, w Xt są pokryte specjalnym materiałem ślizgowym

Podczas rozbiórki nalezy uważać na uszczelki - oringi jakie są pozakładane na końcach tulejek - są one zamontowane na częściach poziomych przerzutki, tam gdzie są napisy - czyli pantografie.

Uwaga - bardzo trudno wierci się otwór nr 1 - ze względu na krzywizne materiału - tutaj zwracamy szczególną uwage na wiercenie w lini prostej do sworznia.

Przed wierceniem otworów, dobrze jest napunktować miejsca, zapobiegnie to przesunięciu wiertła .


Sprawa jest tym bardziej fajna, że jak ktoś ma dostęp do anodowania, każdy element można zaanodować na inny kolor, wcześniej zabezpieczając osie obrotu i usuwając tulejki z pantografu.


Jakieś pytania ?? nie to przyjemnego gmerania :mrgreen:

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#2 biegacz

biegacz
  • Użytkownik
  • 50 posts
  • Skądpolska

Posted 16 March 2012 - 20:08

Solidna porada , myślę że wielu się przyda :idea:

#3 oszo

oszo
  • Użytkownik
  • 67 posts
  • Skądmałopolska

Posted 06 April 2012 - 11:43

Z czego zrobiłeś sworznie do wymiany?.

#4 tommy928

tommy928
  • Użytkownik
  • 54 posts
  • SkądJanów Lubelski

Posted 12 April 2012 - 10:19

Artykul bardzo przydatny tylko dlaczego nie zobrazowales przerzutki szosowej tylko wersje gorska.

#5 getpeped

getpeped
  • Użytkownik
  • 20 posts
  • Skądz netu

Posted 12 April 2012 - 21:16

Podbijam pytanie odnośnie sworzni - z czego je wykonałeś?

#6 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 12 April 2012 - 22:15

sworzenie ?? do Lx-a wpakowałem te od Xt jak pamiętam, tego raczej sie nie wymienia , tak samo tulejek , pozyskać można z innej przerzutki np uszkodzonej.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#7 Ziemian

Ziemian
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • SkądHaczów

Posted 13 April 2012 - 07:22

A ja mam pytanie odnośnie kółek wózka i ich montażu (np. Shimano Acera). bo jedno kółko wygląda tak samo z obu stron, a drugie ma tak jakby na bok odsunięte zęby, kolejna kwestia to to że jedno z kółek ma metalową obwódkę w którą wkłada się tuleję, a drugie jest całe plastikowe, pytanie mam które kółko ma być w którym miejscu i którą stroną ma być założone to z odsunętymi na bok zębami?

#8 denis_k8b

denis_k8b
  • Użytkownik
  • 43 posts
  • SkądMalbork

Posted 16 August 2012 - 05:37

Witam. Wczym jest problem jeżeli przód jest na dużej , tyl na małej i górne kółko od przerzutki chaczy o mała zebatke od kasety. Kaseta 8 rzędowa Shimano Sora. Pozdrawiam

#9 piotrfala

piotrfala
  • Użytkownik
  • 861 posts
  • SkądPoznań

Posted 16 August 2012 - 07:54

http://techdocs.shim...69830606897.PDF

pokręć B-tension
adjustment screw

www.facebook.com/strato.bike

 

gallery_2798_164_47484.jpg


#10 falacior90

falacior90
  • Użytkownik
  • 16 posts
  • SkądSzczecin

Posted 25 August 2012 - 19:06

Nie wiecie czy można dostać samą tą część, która jest na 5 zdjęciu w pierwszym poście? Nie wiem dlaczego trochę mi sie dzisiaj wykrzywił ten ząbek, próbowałem go podgiąć z powrotem i niestety połamałem...

#11 riW4LDO

riW4LDO
  • Użytkownik
  • 2 posts
  • SkądMysłowice

Posted 14 March 2013 - 10:18

W instrukcji jest napisane aby kółko prowadzące było maksymalnie blisko koronki. Ja mam śrubę regulacyjną B maksymalnie wykręconą a i tak mam spory luz. Co można jeszcze z tym zrobić??

#12 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 14 March 2013 - 10:46

falacior90, części zamiennych nie ma do przerzutek, szukaj dawcy przeszczepu, albo odegnij.

riW4LDO, łańcuch powinien być około 2-3 mm oddalony od koronki, mówiąc prościej, kółko górne z łańcuchem nie powinno sie opierać na koronce bo nie będzie przerzucać prawidłowo.

zrzuć z tyłu na najmniejsze, z przodu na największe i popatrz czy wózek przerzutki tył idzie w pionie - oś śrubek kółeczek przerzutki powinna być prostopadła do podłoża, tak ustawiamy dł. łańcucha przede wszystkim , a póżniej regulujemy śrubką B.

Jak cos nie działa to załóż nowego posta w odpowiednim dziale.
wklej dobrze wykonane zdjećia o co chodzi.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#13 riW4LDO

riW4LDO
  • Użytkownik
  • 2 posts
  • SkądMysłowice

Posted 16 March 2013 - 16:44

Dołączona grafika
Chodzi mi o to że odległość między koronką a kółkiem prowadzącym wynosi 15 mm i nie ma możliwości zmniejszenia ponieważ śruba regulacyjna B jest maksymalnie wykręcona. Długość łańcucha jest prawidłowa.

#14 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 16 March 2013 - 21:31

nie jest prawidłowy bo jest za krótki,

to co opisywałem o odległości łańcucha od koronki dotyczy tylko sytuacji gdy przerzutka jest na najw. trybku z tyłu.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#15 carloss

carloss
  • Użytkownik
  • 461 posts
  • SkądKraków/Bronowice

Posted 09 July 2013 - 14:36

Witam.
Czy to normalne, że tiagra ma luz na głównej śrubie mocującej (do haka ramy?).
Po przymusowej przejażdżce po wertepach zauważyłem, że coś w niej dzwoni jak jadę np. po kostce brukowej. Zaglądam i widzę wspomniany luz. Nie wiem czy to ma związek ale dziwne. Śruba dokręcona jest już mocno i nic. Wiem, że musi się tam kręcić itd ale sa odchylenia od osi śruby.

#16 Hrehor

Hrehor
  • Użytkownik
  • 503 posts
  • SkądKraków

Posted 09 July 2013 - 15:51

Nie normalne. W jednym bajku mam tiagre i nic takiego nie występuje. Możliwe że oring zabezpieczający sprężynę jest wyrobiony i sprężyna sobie lata.

#17 carloss

carloss
  • Użytkownik
  • 461 posts
  • SkądKraków/Bronowice

Posted 09 July 2013 - 15:59

Dzięki.
To wieczór mam już zaplanowany;)

#18 Gosc_bula_*

Gosc_bula_*
  • Gość

Posted 07 January 2014 - 20:24

Panowie, jak rozebrać tą oś między wózkiem a korpusem?
2 pytanie, czy można jakoś skasować luz na tej osi oraz osi głównej (mocowanie do ramy)? jak tak to jak? :)
obraz036oj3.jpg



#19 zeropoint

zeropoint
  • Użytkownik
  • 34 posts
  • SkądLublin

Posted 14 July 2014 - 18:07

@SPIKE, próbowałem na pw ale nie możesz dostawać nowych wiadomości :P

 

Czy masz wersję tego w pdf. (albo czy ktokolwiek z forowiczów ma:)). Zależy mi na zdjęciach ponieważ część linków wygasła, a zabieram się do rozebrania tylko głównej osi przerzutki ponieważ mam tam dosyć duży luz.

 

Edit: w internecie też jest fajny poradnik ze zdjęciami

 http://www.parktool....illeur-overhaul

;)

 



#20 voytas33

voytas33
  • Użytkownik
  • 1 posts

Posted 11 August 2017 - 07:41

Witam Wszystkich.

Nie wiem czy dobrze że się podpinam pod temat bo może powinienem założyć nowy.

Mam szosowy rower

https://www.giant-bi...advanced-3-2015

Odkupiony jako nowy - 2 rok użytkowania - 2 k km.

Rower bardzo zadbany - zawsze po treningu czyściutki i nasmarowany.

Kilka razy ulało mnie na treningu. 

 

Opis problemu:

Ustawiam na małą tarczę z przodu i reguluję przerzutkę z tyłu: wrzucam w górę po jednej lub po dwie i wszystko super wchodzi a potem zrzucam i też pięknie schodzi a łańcuch chodzi cichutko.

 

Wrzucam na dużą z przodu i już tak cichutko na wszystkich koronkach tylnych nie jest :( . 2 lub 3 zębatki hałasują.

Nawet biegi wchodzą choć czasami muszę "pomóc" (w górę i w dół) a łańcuch na niektórych koronkach hałasuje.

Znów reguluję tył (a przód cały czas na blacie).

Udaje się i znów wszystko pięknie działa ( wrzucam, zrzucam, robię jak chcę i co chcę) do momentu aż zrzucę z przodu na małą.

Sytuacja się powtarza. łańcuch na niektórych (2 lub 3) koronkach hałasuje i muszę pomagać przy przerzucaniu :(

Tylne zębatki hałasujące przy dużej z przodu to nie są te same co hałasujące przy małej z przodu :(

 

Proszę  o pomoc gdzie szukać rozwiązania.





Reply to this topic