Przerzutka tył - w pigułce
#1
Napisano 20 luty 2010 - 21:47
Paru moze dostać ataku serca w końcowych zdjęciach.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat dotyczący najbardziej potrzebnego dla rowerzysty ustroistwa, mianowicie przerzutki tył, postarałem sie rozłożyć ją na częsci pierwsze i pokazać tzw. laikom co w niej siedzi.
W zasadzie do konserwacji i demontażu mamy dwie główne osie obrotu , a w nich sprężyny.
Zasadniczo jak rowerek jeździ sobie w warunkach salonowych, zaglądanie tam nie ma sensu.
Sens pojawia się w momencie jak warunki są krańcowe, typu snieg, deszcz, jazda w wodzie, duzym błocie itd.
W miejsca pokazane na zdjęciach rzadko się zagląda, bo nawet mało kto opisuje je w poradnikach , ale można tam zaglądnąć i warto wiedzieć co tam jest w środku.
1-sza seria zdjęć przedstawia oś główną przerzutki :
A następnie mamy tutaj drugą oś obrotu, tym razem jest to oś główna wózka przerzutki, którą takze można rozebrać i przeglądnąć :
http://img185.images...obraz043tw8.jpg
A na koniec widok na śruby regulacyjne, te małe dwie obok siebie służą do ograniczenia ruchu przerzutki w dół i w górę, ta pojedyncza na osi, służy do regulacji ustawienie-skorygowania wózka przerzutki - kółeczka górnego od największej koronki kasety, a także przy okazji naciąga wstępnie łańcuch.
W pozycji startowej wkręcamy ją 1/3 do podkładki.
Śruba ta musi się opierać o ząb haka w ramie, po zamontowaniu przerzutki.
http://img236.images...obraz022xi4.jpg
Jest jeszcze sprężyna w "pantografie" , a ona powinna byc zawsze czysta i sucha, oraz kółeczka, które zawsze po , czy tez przed jazdą powinniśmy oczyszczać z brudu.
Inne dodatkowe zdjecia z rozbiórki przerzutki ciąg dalszy.
Przerzutke tylną można rozebrać praktycznie do zera, można wymienić prawie każdy element.
Poniższe zdjecia pokażą co jeszcze mozemy zobaczyć j, co kryje przed nami :
http://img9.imagesha...az042vt3.th.jpghttp://img401.images...az043yr2.th.jpghttp://img401.images...az047bc0.th.jpghttp://img9.imagesha...az051yc4.th.jpg
Poniżej konwersja LX i STX, oraz wymienione tuleje ślizgowe w Lx ( wszystkie ) na tuleje z przerzutki XT - poprawiła sie praca przerzutki - płynniej, dokładniej.
http://img109.images...obraz556.th.jpghttp://img19.imagesh...braz554h.th.jpghttp://img684.images...obraz550.th.jpg
http://img109.images...obraz547.th.jpghttp://img690.images...obraz545.th.jpghttp://img46.imagesh...braz543w.th.jpg
Wymiana sworzni - rozbiórka do zera ? napisze skrótowo co i jak
http://img690.images...raz002ql.th.jpg http://img690.images...raz001du.th.jpg http://img51.imagesh...raz006uj.th.jpg http://img300.images...braz010j.th.jpg http://img198.images...raz008tv.th.jpg http://img300.images...raz007zy.th.jpg
http://img17.imagesh...raz015nz.th.jpg http://img198.images...raz012mf.th.jpg http://img300.images...braz013x.th.jpg http://img46.imagesh...braz011j.th.jpg http://img51.imagesh...braz009n.th.jpg
1,2,3,4 - sworzenie przerzutki - osie główne pantografu, które możemy wybić. wymienić.
G - zaczep spreżyny, nie trzeba rozbierać przerzutki aby odpiać ją , delikatnie podważamy cienkim śrubowkrętem i zrzucamy sprężyne, co ułatawia nam wiercenie otworów do sworzni, lub inne prace , np czyszczenie, mycie przerzutki.
E - śrubka imbusowa - wykręcamy ja aby odzdielic wózek od korpusu
F- blokada śruby głównej osi przerzutki, jeśli ja zciągamy to należy przytrzymać poniżej podkładke z ząbkiem bo jest mocno napieta w niej sprężyna główna - możliwosc wystrzału.
Na jednym ze zdjęć widać narzędzia jakie używam - są to wiertła 1.5 mm, ale lepiej jakby byłu cieńsze, np 1.2, a do wypchnięcia-wybicia sworzni mam stary wkrętak z cienką stalową igłą - ( tempo zakończona )
Otwory wiercimy dokładnie naprzeciwko sworzni wystających z drugiej strony, od dokładności dokładnego wycelowania zależy czy będzie to estetycznie wygladało.
Sworznie wybijamy delikatnie pukając młotkiem najlepiej gumowym w popychacz- wkrętak.
Jeśli chcemy wymienić tylko np. sprężyne to wystarczy wybić tylko jeden sworzeń nr.4 na którym jest główna oś sprężyny.
Po zmontowaniu ponownym sworzni, dziurki po wierceniu mozna zakleić czymkolwiek, np klejem butapren albo coś podobnego, ale gęste, nie rzadkie, aby nie spłynęło na sworznie i osie obrotu.
Sworzni i tulejek w zasadzie się nie smaruje, w Xt są pokryte specjalnym materiałem ślizgowym
Podczas rozbiórki nalezy uważać na uszczelki - oringi jakie są pozakładane na końcach tulejek - są one zamontowane na częściach poziomych przerzutki, tam gdzie są napisy - czyli pantografie.
Uwaga - bardzo trudno wierci się otwór nr 1 - ze względu na krzywizne materiału - tutaj zwracamy szczególną uwage na wiercenie w lini prostej do sworznia.
Przed wierceniem otworów, dobrze jest napunktować miejsca, zapobiegnie to przesunięciu wiertła .
Sprawa jest tym bardziej fajna, że jak ktoś ma dostęp do anodowania, każdy element można zaanodować na inny kolor, wcześniej zabezpieczając osie obrotu i usuwając tulejki z pantografu.
Jakieś pytania ?? nie to przyjemnego gmerania :mrgreen:
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#6
Napisano 12 kwiecień 2012 - 22:15
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#7
Napisano 13 kwiecień 2012 - 07:22
#9
Napisano 16 sierpień 2012 - 07:54
www.facebook.com/strato.bike
#12
Napisano 14 marzec 2013 - 10:46
riW4LDO, łańcuch powinien być około 2-3 mm oddalony od koronki, mówiąc prościej, kółko górne z łańcuchem nie powinno sie opierać na koronce bo nie będzie przerzucać prawidłowo.
zrzuć z tyłu na najmniejsze, z przodu na największe i popatrz czy wózek przerzutki tył idzie w pionie - oś śrubek kółeczek przerzutki powinna być prostopadła do podłoża, tak ustawiamy dł. łańcucha przede wszystkim , a póżniej regulujemy śrubką B.
Jak cos nie działa to załóż nowego posta w odpowiednim dziale.
wklej dobrze wykonane zdjećia o co chodzi.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#14
Napisano 16 marzec 2013 - 21:31
to co opisywałem o odległości łańcucha od koronki dotyczy tylko sytuacji gdy przerzutka jest na najw. trybku z tyłu.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#15
Napisano 09 lipiec 2013 - 14:36
Czy to normalne, że tiagra ma luz na głównej śrubie mocującej (do haka ramy?).
Po przymusowej przejażdżce po wertepach zauważyłem, że coś w niej dzwoni jak jadę np. po kostce brukowej. Zaglądam i widzę wspomniany luz. Nie wiem czy to ma związek ale dziwne. Śruba dokręcona jest już mocno i nic. Wiem, że musi się tam kręcić itd ale sa odchylenia od osi śruby.
#19
Napisano 14 lipiec 2014 - 18:07
@SPIKE, próbowałem na pw ale nie możesz dostawać nowych wiadomości
Czy masz wersję tego w pdf. (albo czy ktokolwiek z forowiczów ma:)). Zależy mi na zdjęciach ponieważ część linków wygasła, a zabieram się do rozebrania tylko głównej osi przerzutki ponieważ mam tam dosyć duży luz.
Edit: w internecie też jest fajny poradnik ze zdjęciami
http://www.parktool....illeur-overhaul
#20
Napisano 11 sierpień 2017 - 07:41
Witam Wszystkich.
Nie wiem czy dobrze że się podpinam pod temat bo może powinienem założyć nowy.
Mam szosowy rower
https://www.giant-bi...advanced-3-2015
Odkupiony jako nowy - 2 rok użytkowania - 2 k km.
Rower bardzo zadbany - zawsze po treningu czyściutki i nasmarowany.
Kilka razy ulało mnie na treningu.
Opis problemu:
Ustawiam na małą tarczę z przodu i reguluję przerzutkę z tyłu: wrzucam w górę po jednej lub po dwie i wszystko super wchodzi a potem zrzucam i też pięknie schodzi a łańcuch chodzi cichutko.
Wrzucam na dużą z przodu i już tak cichutko na wszystkich koronkach tylnych nie jest . 2 lub 3 zębatki hałasują.
Nawet biegi wchodzą choć czasami muszę "pomóc" (w górę i w dół) a łańcuch na niektórych koronkach hałasuje.
Znów reguluję tył (a przód cały czas na blacie).
Udaje się i znów wszystko pięknie działa ( wrzucam, zrzucam, robię jak chcę i co chcę) do momentu aż zrzucę z przodu na małą.
Sytuacja się powtarza. łańcuch na niektórych (2 lub 3) koronkach hałasuje i muszę pomagać przy przerzucaniu
Tylne zębatki hałasujące przy dużej z przodu to nie są te same co hałasujące przy małej z przodu
Proszę o pomoc gdzie szukać rozwiązania.