Paru moze dostać ataku serca w końcowych zdjęciach.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat dotyczący najbardziej potrzebnego dla rowerzysty ustroistwa, mianowicie przerzutki tył, postarałem sie rozłożyć ją na częsci pierwsze i pokazać tzw. laikom co w niej siedzi.
W zasadzie do konserwacji i demontażu mamy dwie główne osie obrotu , a w nich sprężyny.
Zasadniczo jak rowerek jeździ sobie w warunkach salonowych, zaglądanie tam nie ma sensu.
Sens pojawia się w momencie jak warunki są krańcowe, typu snieg, deszcz, jazda w wodzie, duzym błocie itd.
W miejsca pokazane na zdjęciach rzadko się zagląda, bo nawet mało kto opisuje je w poradnikach , ale można tam zaglądnąć i warto wiedzieć co tam jest w środku.
1-sza seria zdjęć przedstawia oś główną przerzutki :






A następnie mamy tutaj drugą oś obrotu, tym razem jest to oś główna wózka przerzutki, którą takze można rozebrać i przeglądnąć :




http://img185.images...obraz043tw8.jpg
A na koniec widok na śruby regulacyjne, te małe dwie obok siebie służą do ograniczenia ruchu przerzutki w dół i w górę, ta pojedyncza na osi, służy do regulacji ustawienie-skorygowania wózka przerzutki - kółeczka górnego od największej koronki kasety, a także przy okazji naciąga wstępnie łańcuch.
W pozycji startowej wkręcamy ją 1/3 do podkładki.
Śruba ta musi się opierać o ząb haka w ramie, po zamontowaniu przerzutki.
http://img236.images...obraz022xi4.jpg
Jest jeszcze sprężyna w "pantografie" , a ona powinna byc zawsze czysta i sucha, oraz kółeczka, które zawsze po , czy tez przed jazdą powinniśmy oczyszczać z brudu.
Inne dodatkowe zdjecia z rozbiórki przerzutki ciąg dalszy.
Przerzutke tylną można rozebrać praktycznie do zera, można wymienić prawie każdy element.
Poniższe zdjecia pokażą co jeszcze mozemy zobaczyć j, co kryje przed nami :
http://img9.imagesha...az042vt3.th.jpghttp://img401.images...az043yr2.th.jpghttp://img401.images...az047bc0.th.jpghttp://img9.imagesha...az051yc4.th.jpg
Poniżej konwersja LX i STX, oraz wymienione tuleje ślizgowe w Lx ( wszystkie ) na tuleje z przerzutki XT - poprawiła sie praca przerzutki - płynniej, dokładniej.
http://img109.images...obraz556.th.jpghttp://img19.imagesh...braz554h.th.jpghttp://img684.images...obraz550.th.jpg
http://img109.images...obraz547.th.jpghttp://img690.images...obraz545.th.jpghttp://img46.imagesh...braz543w.th.jpg
Wymiana sworzni - rozbiórka do zera ? napisze skrótowo co i jak
http://img690.images...raz002ql.th.jpg http://img690.images...raz001du.th.jpg http://img51.imagesh...raz006uj.th.jpg http://img300.images...braz010j.th.jpg http://img198.images...raz008tv.th.jpg http://img300.images...raz007zy.th.jpg
http://img17.imagesh...raz015nz.th.jpg http://img198.images...raz012mf.th.jpg http://img300.images...braz013x.th.jpg http://img46.imagesh...braz011j.th.jpg http://img51.imagesh...braz009n.th.jpg
1,2,3,4 - sworzenie przerzutki - osie główne pantografu, które możemy wybić. wymienić.
G - zaczep spreżyny, nie trzeba rozbierać przerzutki aby odpiać ją , delikatnie podważamy cienkim śrubowkrętem i zrzucamy sprężyne, co ułatawia nam wiercenie otworów do sworzni, lub inne prace , np czyszczenie, mycie przerzutki.
E - śrubka imbusowa - wykręcamy ja aby odzdielic wózek od korpusu
F- blokada śruby głównej osi przerzutki, jeśli ja zciągamy to należy przytrzymać poniżej podkładke z ząbkiem bo jest mocno napieta w niej sprężyna główna - możliwosc wystrzału.
Na jednym ze zdjęć widać narzędzia jakie używam - są to wiertła 1.5 mm, ale lepiej jakby byłu cieńsze, np 1.2, a do wypchnięcia-wybicia sworzni mam stary wkrętak z cienką stalową igłą - ( tempo zakończona )
Otwory wiercimy dokładnie naprzeciwko sworzni wystających z drugiej strony, od dokładności dokładnego wycelowania zależy czy będzie to estetycznie wygladało.
Sworznie wybijamy delikatnie pukając młotkiem najlepiej gumowym w popychacz- wkrętak.
Jeśli chcemy wymienić tylko np. sprężyne to wystarczy wybić tylko jeden sworzeń nr.4 na którym jest główna oś sprężyny.
Po zmontowaniu ponownym sworzni, dziurki po wierceniu mozna zakleić czymkolwiek, np klejem butapren albo coś podobnego, ale gęste, nie rzadkie, aby nie spłynęło na sworznie i osie obrotu.
Sworzni i tulejek w zasadzie się nie smaruje, w Xt są pokryte specjalnym materiałem ślizgowym
Podczas rozbiórki nalezy uważać na uszczelki - oringi jakie są pozakładane na końcach tulejek - są one zamontowane na częściach poziomych przerzutki, tam gdzie są napisy - czyli pantografie.
Uwaga - bardzo trudno wierci się otwór nr 1 - ze względu na krzywizne materiału - tutaj zwracamy szczególną uwage na wiercenie w lini prostej do sworznia.
Przed wierceniem otworów, dobrze jest napunktować miejsca, zapobiegnie to przesunięciu wiertła .
Sprawa jest tym bardziej fajna, że jak ktoś ma dostęp do anodowania, każdy element można zaanodować na inny kolor, wcześniej zabezpieczając osie obrotu i usuwając tulejki z pantografu.
Jakieś pytania ?? nie to przyjemnego gmerania :mrgreen: