Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ustawienie Klamkomanetek Na Kierownicy Kompaktowej


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 02 luty 2016 - 14:36

Hej zmieniam kierownicę i chciałem się upewnić czy klamkomanetki mam dobrze ustawione, tak wiem, że to indywidualna sprawa ale czy istnieje wyjsciowe ustawienie, lub jakich pozycji unikać przy kierownicy z gięciem kompaktowym.

Załączone pliki



#2 RAFA.S

RAFA.S
  • Użytkownik
  • 182 postów
  • SkądGolub - Dobrzyń

Napisano 02 luty 2016 - 15:26

Moim zdaniem wygląda to dobrze. Zasada jest prosta, że w górnym chwycie nadgarstki powinny być proste (tak jak witasz się podając komuś cześć też masz nadgarstek ustawiony wygodnie, kciuk z boku). Jak tak masz i jest Ci wygodnie, to nic nie musisz zmieniać. W moim przypadku ja przy kompakcie jedynie co sobie poprawiałem, to przybliżyłem sobie klamki regulacją znajdującą się w 105 5800 u góry pod gumami. Fabrycznie klamki ustawione były na goryle palce, że w dolnym chwycie brakowało mi palców, by dobrze złapać hamulce ;)



#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 luty 2016 - 15:48

To nie ma wyglądać, tylko pasować ;)

Klamkomanetki ustawiasz jak na każdej innej kierownicy: najpierw ustawiasz gołą kierownicę tak, żeby w dolnym chwycie było Ci wygodnie.

Kiedy już masz ustawiony dół, zaczynasz montować manetki - ustawiasz je tak, żeby było Tobie maksymalnie wygodnie w górnym chwycie.

Kiedy zamocujesz manetki, ewentualnie dodatkowo regulujesz odległość klamek od kierownicy, aby mieć obie dźwignie w zasięgu w pozycji dolnej.
  • sts i qzn lubią to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 02 luty 2016 - 15:58

Jest OK.



#5 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 03 luty 2016 - 12:31

Klamkomanetki ustawiasz jak na każdej innej kierownicy: najpierw ustawiasz gołą kierownicę tak, żeby w dolnym chwycie było Ci wygodnie.

Kiedy już masz ustawiony dół, zaczynasz montować manetki - ustawiasz je tak, żeby było Tobie maksymalnie wygodnie w górnym chwycie.

 

To zależy - jeśli incydentalnie używa się dolnego chwytu, a większość czasu dłonie spoczywają na klamkomantkach w górnym chwycie to chyba priorytetem powinna być wygoda użytkowania w podstawowym chwycie ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 luty 2016 - 12:34

Tyle, że ustawienie dolnego chwytu bardzo rzadko ma jakikolwiek wpływ na to, czy będzie Ci wygodnie na manetkach czy nie.

Inna sprawa, że jeżeli nie korzysta się w ogóle z dolnego chwytu, najprawdopodobniej coś jest nie tak z pozycją - może po prostu dana osoba ma zbyt nisko kierownicę, przez co rolę dolnego chwytu przejmują manetki, górnego chwytu tak naprawdę brakuje, a rzeczywisty dolny chwyt pozostaje nie do dosięgnięcia?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 03 luty 2016 - 18:12

Zwróć uwagę, że dolny chwyt jako podstawowy, był powszechnie stosowany kilka...dziesiąt lat temu. Wtedy przełożenia zmieniało się manetkami zamontowanymi na ramie, a na kierownicy były montowane tylko hamulce.

Wraz z upowszechnieniem się klamkomanetek podstawowym chwytem stał się chwyt za "rogi", dlatego też zmieniła się geometria położenia manetek, jak również kształt kierownicy, tak aby optymalnym położeniem kolarza stał się chwyt górny, a chwyt dolny stał się chwytem incydentalnym, stosowanym głównie w sprincie, ewentualnie w niekorzystnych warunkach jazdy np. jazda pod wiatr. Dowód? Rzuć okiem na pierwszy lepszy wyścig PRO ;).

 

No chyba, że mowa tu o rowerze torowym, tam faktycznie dolny chwyt jest chwytem podstawowym. Prawdę mówiąc to chyba innego chwytu tam nie ma :D


  • piotrkol lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#8 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 03 luty 2016 - 20:16

Pewnie masz wiele racji ze zmianą uchwytu, ale nie w 100%.

Pierwszy z brzegu link na którym kolarze jadą raczej gdzieś w środku etapu nie walcząc na kresce i raczej trudno wypatrzeć kogoś, kto jedzie w górnym chwycie.

1&srcw=640&srch=2000&dstw=640&dsth=2000&

 

Jeden nawet smarka w dolnym :D

Górny bryluje, tak, ale na podjeździe (nie licząc Evansa :D ) czy na treningu, ale w zawodowym peletonie na płaskim, to przynajmniej od połowy etapu jest pewnie w 80% przypadków dolny.



#9 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3254 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 luty 2016 - 20:53

Na zdjęciu jest zjazd :)


  • Prozor lubi to
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.logo_phpBB.gif<p>

#10 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2034 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 03 luty 2016 - 21:11

No zdecydowanie z tym dolnym i 80% to przesada. 80% etapu to peleton zwykle spędza na wesołych rozmowach między sobą hehe :)



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 luty 2016 - 21:18

@prozor - ależ ja nigdzie nie napisałem, że dolny chwyt jest podstawowy. Ale jeżeli ktoś w ogóle z niego nie korzysta, coś najprawdopodobniej jest na rzeczy. Nie po to rowery szosowe dają tyle możliwości co do ułożenia dłoni, żeby korzystać tylko z jednej.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 03 luty 2016 - 22:04

Na zdjęciu jest zjazd :)

Może i zjazd, ale widać że wolny, bezpieczny skoro jadą całą ławą, smarkają i nie zaginają się na maksa. 

 

No zdecydowanie z tym dolnym i 80% to przesada. 80% etapu to peleton zwykle spędza na wesołych rozmowach między sobą hehe :)

A przeczytałeś uważnie co napisałem?

to przynajmniej od połowy etapu jest pewnie w 80% przypadków dolny.

 

Połowa etapu to średnio od 70 do 110km, a na 70/80km przed metą tępo zaczyna już być robione niezłe i raczej trudno zauważyć, by wtedy gadali o d... maryny. Jakby 80% etapu spędzali na gadkach to było by to aż do 30/40km przed metą. Gdzie te wyścigi się odbywają, że tak się jeździ? Nie te czasy. Kiedyś ponoć tak w Giro jeżdżono, ale nie teraz, świadczą o tym średnie etapowe, wyższe o kilka km/h. A już nie wspomnę o krótkich (120/140km) górskich etapach gdzie zaginka idzie niemal od startu. Grupetto może wtedy jedzie całość w górnym, ale nie czołówka.

 

Reszta tak jak mikroos, po to jest by korzystać, częściej, rzadziej ale korzystać.



#13 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3254 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 luty 2016 - 22:18

@prozor - ależ ja nigdzie nie napisałem, że dolny chwyt jest podstawowy. Ale jeżeli ktoś w ogóle z niego nie korzysta, coś najprawdopodobniej jest na rzeczy. Nie po to rowery szosowe dają tyle możliwości co do ułożenia dłoni, żeby korzystać tylko z jednej.

To jest nadinterpretacja, nie korzystanie z dolnego chwytu, nie świadczy o nie korzystaniu z innych możliwości ułożenia dłoni :D


Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.logo_phpBB.gif<p>

#14 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 04 luty 2016 - 12:32

[...]przed metą tępo zaczyna już być robione niezłe i raczej trudno zauważyć, by wtedy gadali o d... maryny. [...]

 

No przed metą to raczej nie tępo, a na ostro ;)

Z drugiej strony trochę wpisy poszły w stronę OT i d... Maryny ;)

Najlepiej odszukać instrukcję montażu dla danej kierownicy i wg tego montować klamki. 

Np. dla mojej FSA Compact:

gallery_2211_141_54821.png

oczywiście z poprawką na indywidualne preferencje użytkownika.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Dodaj odpowiedź