Jump to content


Photo

Bębenek Novatec - Duży Opór


13 replies to this topic

#1 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,034 posts
  • SkądBrzesko

Posted 09 November 2016 - 20:20

Cześć, mam problem ze starym kołem. Piasta Novatec F422SB bębenek 8/9. Problem jest taki, że chciałem ściągnąć go żeby przeserwisować i trochę przekombinowałem. Chciałem go lekko wybić wybijakiem bo w ogóle nie chciał zejść, zamiast tego bębenek przestał się swobodnie kręcić "do tyłu". Ma bardzo duży opór. Dodatkowo pojawił się luz na osi.

 

Ktoś wie jak to cholerstwo się rozbiera?  

 

 

PS. chyba się udało. Zakręciłem kapsle i one skasowały ten dziwny luz. Bębenek śmiga. Ale dalej nie wiem jak się go ściąga :| 



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#2 MaRcIn30

MaRcIn30
  • Użytkownik
  • 440 posts
  • SkądPomorskie

Posted 09 November 2016 - 20:49

Żeby zdemontować bębenek w tej piaście trzeba użyć klucza imbusowego

#3 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,034 posts
  • SkądBrzesko

Posted 09 November 2016 - 20:58

Jak i gdzie? Użyłem dwóch imbusów 5 do odkręcenie kapsli/zatyczek z obu stron. Nie widzę gdzie jeszcze mógłbym użyc imbusa, a bębenek nawet nie drgnie. 



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#4 Mateunio

Mateunio
  • Użytkownik
  • 944 posts
  • SkądKT

Posted 10 November 2016 - 07:38

Analogicznie jak w tym modelu 


  • piotrkol likes this

Sticker-e1508358125669.jpgcrankalicious.pl - profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji roweru

 


#5 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 10 November 2016 - 08:15

Dokładnie, w oś z jednej strony wchodzi nieco większy, chyba rozm. 8 i w ten sposób wszystko odkręcisz/drugi dekielek. Poprzez te stukanie wypukałeś prawdopodobnie łożysko z korpusu :D
Nie jestem też pewny, czy aby na pewno w pierwszej kolejności puścił ci dekielek od str. bębenka, a zatem czy od drugiej podejdziesz ósemką, pewnie jakaś długa będzie potrzebna.
  • piotrkol likes this

#6 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,034 posts
  • SkądBrzesko

Posted 10 November 2016 - 11:54

Dzięki za pomoc. 

Niestety u mnie jest nieco inaczej. Zamiast miejsca na rozm. 8 tak jak na filmiku, jest jedynie widoczne łożysko i gumowa uszczelka, która wygląda jakby była tam na stałe bo nie bardzo chcę się dać ściągnąć. Zresztą w przeciwieństwie do filmiku powyżej - mnie udało się odkręcić oba dekielki bez użycia 8. Ten od strony nienapędowej wygląda zupełnie inaczej niż te na filmie i składa się tylko z jednej części (nie ma podkładek).

 

Koło już złożyłem i zaniosłem na dół do roweru to mi się teraz nie chcę, ale jak będzie okazja to spróbuje to pokazać na zdjęciach, bo jednak jest różnica między moją piastą, a tą z filmu (ja mam starszy model chyba). W każdym razie dałem sobie spokój - po skręceniu w całość koło śmiga jak trzeba i tyle do zimówki mi wystarczy :) 



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#7 a_mich5

a_mich5
  • Użytkownik
  • 52 posts

Posted 10 November 2016 - 16:08

422SB ma 2 łożyska maszynowe- jedno po stronie nienapędowej a drugie w bębenku od strony zewnętrznej. Żeby ściągnąć bębenek w całości należy wykręcić te 2 "kapsle", wybić łożyska a potem włożyć imbus (albo i nie imbus, może jakiś inny niestandardowy klucz) od strony napędowej/nienapędowej. I tu się pojawia problem, bo próbowałem kilku rozmiarów i żaden nie pasował. 12 za mała, 13 się ślizga, 14 za duża. Jak serwisuje bębenek to go nie ściągam w całości, zdejmuje jedynie korpus wybijając wcześniej łożysko i odkręcając miskę. 

Może ktoś wie w jaki sposób odkręcić bębenek w tej piaście żeby dostać go w takim stanie jak na zdjęciu ?

http://img.bazarek.p...8fde390f451.jpg


  • piotrkol likes this

#8 gello1

gello1
  • Użytkownik
  • 150 posts
  • SkądLublin/Kraśniczyn

Posted 10 November 2016 - 18:05

W tej piaście ma dwa łożyska na osi. A bębenek jest na kulkach jak w shimanowskich.

 

Ściągasz dekielki. Wybijasz oś od strony nienapędowej, wychodzi ci łożysko z osią.

Widzisz dwa wypusty na klucz do bębenka(jak w shimano)

Dalej robisz tak:

 

http://endurorider.p...ano-instrukcja/


  • piotrkol likes this

#9 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,034 posts
  • SkądBrzesko

Posted 10 November 2016 - 18:40

Nieźle, wielkie dzięki panowie. Naiwnie liczyłem na to, że będzie tak prosto jak chociażby w kole Ksyrium - odkręca się jedną nakrętkę i bębenek schodzi. Tutaj chyba odpuszczę bo jak mniemam do wybitych łożysk trzeba mieć prasę żeby wprasować je z powrotem? 



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 10 November 2016 - 20:40

Prasę... albo długą śrubę, nakrętkę i kilka podkładek - resztę wygłówkuj sam ;)


  • piotrkol likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 gello1

gello1
  • Użytkownik
  • 150 posts
  • SkądLublin/Kraśniczyn

Posted 10 November 2016 - 20:47

Własnie, "prasa" to pojęcie względne. Trzeba pomyśleć :]


  • piotrkol likes this

#12 Daniel_105

Daniel_105
  • Użytkownik
  • 187 posts

Posted 10 November 2016 - 20:53

Jako prasa sprawdza się też od biedy stare łożysko i zacisk od koła.
  • piotrkol likes this

#13 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,034 posts
  • SkądBrzesko

Posted 10 November 2016 - 20:54

Macie rację, głupio mi, że sam nie pomyślałem. 

Dzięki! 



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#14 a_mich5

a_mich5
  • Użytkownik
  • 52 posts

Posted 10 November 2016 - 21:20

W mojej piaście łożysko od strony napędowej wyskakuje samo, od strony nienapędowej wybijasz stukając w oś, wbijasz młotkiem przez stare łożysko albo wprasowujesz np w imadle. Bieżnie można odkręcić jakimś kawałkiem płaskownika. Ale uważaj- mi płaskownik ujechał i uszczerbiłem sobie korpus bębenka (kawałek ~8mm na 8mm). Na szczęście kropelka załatwiła sprawe :)





Reply to this topic