Skocz do zawartości


Zdjęcie

Luzy Widelca.


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3143 postów

Napisano 10 listopad 2016 - 19:13

Mam problem w jednym rowerze: ekspander dokręcam z momentem 6 Nm, następnie kasuję luz,dokręcając

mocno kapsel i na koniec dokręcam śruby mostka z siłą 5 Nm. Po przejechaniu kilkudziesięciu km

widelec dostaje wyraźnych luzów, mimo, że wszystkie śruby trzymają.

Co może być przyczyną?



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 listopad 2016 - 20:39

Niskiej jakości ekspander albo śliskie wnętrze rury sterowej.

 

U mnie w jednym z rowerów sterówka była na tyle śliska, że pomogło dopiero zaklejenie ekspandera przy pomocy epoksydu.


  • Dari lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 soar

soar
  • Użytkownik
  • 219 postów

Napisano 10 listopad 2016 - 21:36

Też miałem ten problem. Kluczowe jest dokręcanie kapsla. Jak dokręcasz za mocno, to śruba wyciąga ekspander do góry powodując luzy. Najlepiej to zrobić na dwa razy:

1) dokręcić kapsel mocno, skasować luzy, dokręcic mostek

2) odkręcic kapsel, dokręcić ekspander jeśli się poluzował, dokręcić kapsel (lekko, bo luz w sterach już jest skasowany mostkiem)


  • Dari lubi to

#4 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3143 postów

Napisano 10 listopad 2016 - 22:18

Dzięki za odpowiedzi.

Wnętrze rury sterowej było posmarowane pastą do karbonu.



#5 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 listopad 2016 - 23:48

Mam problem w jednym rowerze: ekspander dokręcam z momentem 6 Nm (...)

Co może być przyczyną?

 

A może za mały moment dokręcenia ekspandera? Na rurze sterowej powinna być informacja z jakim maksymalnie momentem może być ekspander dokręcony. Ewentualnie na ekspanderze, choć chyba rura ważniejsza. Może być, że o 2 (max 4) Nm za mało dokręcasz ekspander, stąd ma tendencje do obluzowania. Oczywiście nie można przekraczać momentu dopuszczalnego dla rury sterowej, żeby jej nie rozsadzić ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 listopad 2016 - 00:08

Moment obrotowy na śrubie nie przekłada się bezpośrednio na siłę nacisku ekspandera na rurę. Z tego powodu producent widelca nie jest w stanie wiarygodnie ustalić maksymalnego momentu obrotowego na śrubie ekspandera. Zresztą nie przypominam sobie, żeby taka informacja była podawana w specyfikacji widelca.

 

BTW rozsadzić rurę, którą z drugiej strony ściska mostek? Chyba nie chcę sobie wyobrażać, jaka siła musiałaby tam zadziałać ;)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3143 postów

Napisano 11 listopad 2016 - 07:34

Ekspander dokręcam przy całkowicie poluzowanych srubach mostka.

#8 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 11 listopad 2016 - 08:54

U mnie na ekspanderze napisano max 8 Nm.

#9 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 26 lipiec 2020 - 20:32

Nie wydaje mi się, że mój problem wymaga nowego tematu, więc odkopuje trupa.

Kombinowałem z odcinaniem rury, przerzucałem podkładki i chciałem wyjąć ekspander z rury.
Jakie było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że utknął w rurze. :o

IMG-20200726-185402.jpg

To ten typ, gdzie śruba top capa go rozszerza.

Spotkał się ktoś z takim czymś?
Kiedyś na pewno go wyciągałem, wręcz sam wypadł.

Jedyny pomysł jaki mam w chwili obecnej to młotek bezwładnościowy. Nie będę mógł jednak załapać gwint za głęboko bo zacznie się bydlak zapierać.

#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 27 lipiec 2020 - 08:21

Zacznij od wkręcenia śruby do ekspandera, potem wystarczyłoby ją tylko lekko stuknąć, aby odblokować stożek rozpierający ekspander od spodu.

 

Jeżeli to nie pomoże, pozostaje destrukcja. Wystarczy, że rozwiercisz górny stożek (czyli ten element widoczny na zdjęciu. Całość się wówczas ładnie rozpadnie, a do usunięcia części wystarczy grawitacja delikatnie wspomagana wąskimi szczypcami :)


  • alterego lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 27 lipiec 2020 - 09:28

Lekkie pukanie już było, mocniejsze również. Na destrukcje przyjdzie czas jak będę miał już ekspander na wymianę. ;)
Dzięki

//Update

Metodą wbijania i wybijania wylazł bydlak.
Strasznie się odkształcił, więc do śmieci.
Wjechał Zenith Tokena. Zawsze z czystej ciekawości jak coś nowego wkładam, to ważę - tutaj całość waży tyle co sam carbonowy top cap z tytanową śrubą 35mm (19g). ;)

#12 gruber

gruber
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądSkawina

Napisano 17 wrzesień 2021 - 08:45

Witam, mam kłopot z luzem na widelcu w mojej starej szosie Canyona. Do kasowania luzu służy dwuelementowa podkładka rozpierająca. Nie znam fachowej nazwy tego ustrojstwa. Przy wkręcaniu śrubki elementy oddalają się od siebie kasując luz. Niestety ten element chyba się zużył i luz pojawia się po kilku hamowaniach. Ten patent nie podobał mi się od samego początku więc zamiast szukać nowego chciałbym zakupić ekspander. I tu prośba o pomoc. Chciałbym aby był jak najdłuższy ale nie wiem jaki rozmiar mam kupić. Rura sterowa widelca ma średnicę wewnętrzną ok. 27 mm a zewnętrzną ok. 31,6 mm. Wydaje się więc, że nic większego niż 1 cal nie wejdzie ale jestem zielony w temacie i proszę Was o pomoc.

Jako, że ten element rozpierający, który siedzi aktualnie w rowerze jest też pokrywą sterów to zakładam, że mam go zostawić w pozycji maksymalnie skręconej.





Dodaj odpowiedź