Skocz do zawartości


Jakie Manetki (Lub Klamkomanetki) Do Starej Szosy?


7 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Curtis_*

Gosc_Curtis_*
  • Gość

Napisano 29 maj 2017 - 08:16

Mam stary rower szosowy, który całkiem fajnie jeździ, od zawsze w rodzinie, więc nigdy nie popadł w ruinę o 1978 roku. Ale ma manetki zamontowane na ramie. Bardzo trudno się używa w czasie jazdy, szczególnie szybkiej.

 

Są jakieś klamkonametki albo manetki montowane na baranka? Kiedyś mi się obiło o uszy, że jakiś rodak takie robi klamkomanetki manufakturowo, w niewielkiej produkcji, ale za cholerę tego teraz nie mogę znaleźć. To były takie jakby zwykłe klamki szosowe, ale z "doczepioną" klasyczną manetką od góry. 

 

Chodziłoby mi o coś w tylu Retroshiftów, ale raz że są drogie, to dwa- cały czas są niedostępne.

 

Pozdr.

 

 



#2 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 29 maj 2017 - 10:02

A ile biegów z tyłu ma ten rower i jakiej firmy są przerzutki?

Pod Shimano na 7 biegów można założyć coś takiego: http://allegro.pl/ma...6353454382.html

Ale do tego trzeba jeszcze zamontować na ramie opory dla pancerzy (na obejmie albo przykręcane w miejsce manetek na ramie). Do tylnej przerzutki można wprawdzie puścić pełny pancerz od manetki do samej przerzutki, ale wszystkie bardziej współczesne przerzutki przednie nie mają własnego oporu dla pancerza i przewidują, że pancerz będzie miał gdzieś oparcie na ramie. 

Ja bym się w żadne Retroshifty nie bawił, bo czy to jest aż tak wygodne? A cena jak mówisz wysoka. 

 

Warto też rozważyć zmianę kierownicy na prostą, zwłaszcza jeśli na baranku nie korzystałeś (lub rzadko) z dolnego chwytu. Stare szosówki miały długie górne rury i krótkie mostki, więc można założyć dłuższy mostek, prostą kierownicę i uzyskać podobną pozycję (ale i dość sportową). Na prostą kierownicę można już wybierać z szerokiej gamy manetek, klamek lub klamkomanetek. Tylko klamki do hamulca muszą być starego typu (pod cantilever) lub do hamulców szosowych.

Z hamulcem szosowym dobrze będą działać np. takie klamki: http://allegro.pl/kl...6720701806.html

Do tego manetki, np. tanie obrotowe Revoshift lub Sram (pod Shimano robią wersję MRX, także pod 6 biegów): http://e-bmx.pl/opis...a-sram-mrx.html

 

Sam mam coś takiego i świetnie się tym jeździ:

DSCF1856J_aqnhwsr.jpg

DSCF1855J_aqnhwsn.jpg

Za nowy mostek Procraft (cr-mo, zaskakująco lekki) dałem na allegro 10 zł, a kierownicę aluminiową można kupić spokojnie za 20 zł, więc koszty takiej przeróbki nie są duże. No jeszcze rogi, bo ja je uwielbiam i dają dodatkowy chwyt (lub nawet dwa, gdy są długie, zagięte).

 

 



#3 Gosc_Curtis_*

Gosc_Curtis_*
  • Gość

Napisano 29 maj 2017 - 20:56

Tylko, że ja jeżdżę praktycznie wyłącznie w dolnym chwycie ;)

Dzięki za link do tych shimano. Jest to jakaś ostateczna opcja.



#4 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2017 - 10:37

Jeśli jeździsz wyłącznie w dolnym chwycie to zamontowanie manetek a'la Retroshift czy takich przy mostku wcale nie poprawi wygody obsługi, bo i tak ręce trzeba będzie odrywać od kierownicy. W górę czy w dół - co za różnica? 

W Twoim przypadku jedynym słusznym rozwiązaniem jest więc montaż typowych klamkomanetek szosowych. Ale te zaczynają się od 7-biegowych, więc jeśli masz mniej biegów (nie napisałeś w końcu ile) to wtedy trzeba będzie też zmieniać wolnobieg (albo kasetę lub nawet całą piastę), łańcuch a możliwe że i przednie zębatki. 

Też kiedyś byłem fanem baranka, ale obecnie bez wielkiego żalu bym się go pozbył nawet z roweru szosowego, bo jego przewaga jest naprawdę niewielka (w porównaniu do agresywnej pozycji na rowerze z prostą kierownicą z rogami) jeśli chodzi o opory powietrza, a ergonomia też moim zdaniem nie jest idealna (próbowałem już różne gięcia i wciąż żadne mi do końca nie pasuje).



#5 Gosc_Curtis_*

Gosc_Curtis_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2017 - 12:13

Rower jest dość stary. Zapomniałem sprawdzić wczoraj liczbę biegów z tyłu, ale stawiam na maks 6.

No a zastosować klamkomanetkę 7kę i po prostu zostawić jeden pusty bieg?



#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2017 - 21:17

Różnica w odstępie między zębatkami w napędach 7-rzędowych a 6-rzędowych to 5mm vs 5.5mm. To zbyt dużo, by działało poprawnie na wszystkich biegach. Miałem kiedyś taką kombinację: manetki Alivio (7b) i wolnobieg 6b. Indeksacja rozjeżdżała się na dwóch największych zębatkach, trzeba było dopychać manetkę albo klikać dwa razy, a potem i tak łańcuch ocierał. Nie polecam. 

Mniejsze różnice są między 7-rzędowym napędem a 8-rzędowym (tylko 0.2 mm na jednym skoku), i tu ewentualnie można coś pożenić, np, klamkomanetki Claris (są na 8b) i wolnobieg na 7b (jeśli masz piastę na wolnobieg nakręcany). Są wprawdzie kalmkomanetki Shmano Tourney na 7-kę, ale ich ergonomia nie jest zbyt udana jeśli chodzi o obsługę z dolnego chwytu (mają z boku guzik do zrzucania na mniejsze tryby, ale jest on zbyt daleko od kierownicy). 



#7 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 837 postów

Napisano 02 czerwiec 2017 - 12:01

Mam klamki Tourneya już po sporym przebiegu zresztą i nigdy nie było problemu przy korzystaniu w dolnym chwycie.


CykloOpole !!! :)


#8 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 02 czerwiec 2017 - 22:53

Musisz mieć wyjątkowo długie kciuki, bo zwykle wygląda to tak jak na poniższych zdjęciach:

https://www.cyclecha...-75-jpg.259159/

http://bikehugger.co...gs/IMG_6409.jpg





Dodaj odpowiedź