Dziwną przypadłość zauważyłem ostatnio w moim rowerze. Otóż, luzy na sterach tworzą się bardzo szybko w czasie jazdy. Np. wczoraj wieczorem wyeliminowałem luzy, dziś wybrałem się na trasę i po przyjeździe do domu zobaczyłem, że luzy powstały na nowo. Stery ahead z łożyskami maszynowymi. Przyznam szczerze, że chyba pierwszy raz się z czymś takim spotykam. Podejrzewam, że po prostu stery już są dość mocno zużyte. Dobrze kombinuje?
Luzujące Się Stery
#2
Napisano 01 czerwiec 2017 - 05:54
Sterówkę masz wykonaną z karbonu czy alu?
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#4
Napisano 01 czerwiec 2017 - 17:34
Miałem podobne sytuację. Sprawdź czy nie wysuwa Ci się expander z rury sterowej. Być może musisz go dokręcić ja posmarowałem pastą do karbonu i dokręciłem kluczem dynamometrycznym i jest OK. Wcześnie co kilka jazd kasowałem luz w wyniku czego expander unosił się do góry. Pzdr
#5
Napisano 01 czerwiec 2017 - 17:53
Dokładnie tak. Czasami po prostu ekspander jest trefny, a czasami nawet trzeba go po prostu wkleić na stałe za pomocą epoksydu.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#7
Napisano 16 kwiecień 2018 - 08:30
DivisionBell udało Ci się rozwiązać ten problem ?
Mam dokładnie ten sam problem, po około 300km zaczyna z okolic rury sterowej strzelać na nierównościach.
Byłem już z tym w serwisie i przez te 300km było ok.
Serwisant dał nowy ekspander nakładając smar do karbonu ale to nie rozwiązało problemu.
Zastanawiam się nad tym czy nie włożyć tam wyższego ekspandera, który rozeprze się na większej powierzchni ?
Aktualnie mam ekspander 2 elementowy, widziałem dostępne wyższe 3 elementowe.
Czytałem również o przełożeniu jednej podkładki z dołu do góry nad mostek, tego jeszcze nie próbowałem.
Wyposażyłem się już w klucz dynamometryczny i smar do karbonu.
#8
Napisano 16 kwiecień 2018 - 09:11
Przy rurze karbonowej zawsze powinna być podkładka nad mostkiem.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#9
Napisano 16 kwiecień 2018 - 10:00
Było to dość częstą przypadłościa aluminiowych Canyonów z serii Endurace. Najczęściej rura sterowa była przydługa i plastikowy "topcap" dotykał jej. Dokręcenie nic nie pomagało, bo plastik się poddawał i pękał. W moim przypadku dociąłem lekko rurę I zastosowałm inny "topcap". Od tego czasu zero probemów z luzującymi się sterami.
#10
Napisano 16 kwiecień 2018 - 10:03
A przypadkiem czegoś nie przekombinowujecie: ekspander ma podciągnąć i wyregulować luz sterów, a trzymać powinien mostek zaciskający się na rurze sterowej.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#11
Napisano 16 kwiecień 2018 - 10:05
Tak, ale żeby skasować luz, najpierw trzeba mieć wystarczający opór pomiędzy ekspanderem a sterówką. Nie zawsze ekspander trzyma wystarczająco mocno, żeby to było możliwe.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#12
Napisano 16 kwiecień 2018 - 11:48
W moim przypadku dotyczy to karbonowej Meridy Scultury.
Kupiłem klucz dynamometryczny, rozebrałem, przesmarowałem smarem do karbonu i dokręciłem to 6Nm, sprawdzę na ile wystarczy.
Kolejny krokiem będzie przełożenie jednej najmniejszej podkładki do góry.
Jak nie pomoże to kupię większy ekspander, jakiej firmy polecacie i ile na to przeznaczyć ?
Ceny są od 30 do 100zł.
#13 Gosc_DivisionBell_*
Napisano 17 kwiecień 2018 - 12:46
DivisionBell udało Ci się rozwiązać ten problem ?
Mam dokładnie ten sam problem, po około 300km zaczyna z okolic rury sterowej strzelać na nierównościach.
Byłem już z tym w serwisie i przez te 300km było ok.
Serwisant dał nowy ekspander nakładając smar do karbonu ale to nie rozwiązało problemu.
Zastanawiam się nad tym czy nie włożyć tam wyższego ekspandera, który rozeprze się na większej powierzchni ?
Aktualnie mam ekspander 2 elementowy, widziałem dostępne wyższe 3 elementowe.Czytałem również o przełożeniu jednej podkładki z dołu do góry nad mostek, tego jeszcze nie próbowałem.
Wyposażyłem się już w klucz dynamometryczny i smar do karbonu.
Udało mi sie to może nie wyeliminować ale znacznie ograniczyć. Po prostu w tamtym sezonie posmarowałem rurę sterową od wewnątrz pastą do karbonu(tam gdzie jest expander). Luzy sie pojawiają ale dużo, dużo rzadziej.
#14
Napisano 19 kwiecień 2018 - 17:18
Po zdjęciu ekspandera, z tego co wyczytałem wcześniej mostek jest zbyt wysoko:
1.jpg 88,1 KB 21 Ilość pobrań
Po zdjęciu jednej podkładki z pod mostka:
2.jpg 138,07 KB 20 Ilość pobrań
Przymiarka ekspandera, który powinien być w dolnej części mostka:
3.jpg 132,47 KB 20 Ilość pobrań
Nałożenie wcześniej zdjętej podkładki na górę aby zapewnić prawidłowe oparcie korka ekspandera:
4.jpg 111,04 KB 20 Ilość pobrań
Poskręcane ekspander i korek 5Nm oraz mostek 4Nm, brak luzu:
5.jpg 116,18 KB 20 Ilość pobrań
Czy uważacie, że przydała by się cieńsza podkładka na samej górze rury sterowej ?
Czy może ma to być poskładane tak jak przygotował to producent roweru czyli pierwsze zdjęcie ?
Na koniec taki schemat:
canon.jpg 93,82 KB 21 Ilość pobrań
#15
Napisano 20 kwiecień 2018 - 10:10
#16
Napisano 20 kwiecień 2018 - 13:16
Jak powstaja luzy, to znaczy, ze albo puszcza mostek albo sterowka sie poddaje. W sumie do skrecenia kapsla (skasowania luzow) wystarczy 2-3Nm.
Nawet ekspander nie musi byc super zablokowany w sterowce.
Generalnie ekspander umieszcza sie pomiedzy srubami mostka. W tym wypadku, jak ta czesc kapsla wchodzaca do sterowki jest ciasno spasowana, moze sluzyc za wsparcie rury na wysokosci gornej sruby.
Sam mostek dokrecilbym na 5Nm.
Niektore karbonowe sterowki, mialem taka w mojej pierwszej szosie, poddaja sie pod mostkiem nie majac wsparcia w postaci ekspandera.
Rowniez przez dosc dlugi czas jezdzilem bez zadnego ekspandera, z pusta sterowka ale byla to rurka o wiekszej 1 1/4" srednicy.
#17
Napisano 20 kwiecień 2018 - 17:08
Drugim powodem luzow może być za dluga sterowka i wtedy kapsel zapiera sie o sterówke zamiast o mostek, kolega 2 posty wyżej dobrze kombinował, aby dać jedną podkladke na górę, aby uniknąć problemu.
#18
Napisano 20 kwiecień 2018 - 17:36
A co w systemach gdzie nie ma ekspandera lub gwiazdki? Miales z czyms takim do czynienia?
I nie mieszaj wstepnego kasowania luzow, z kasowaniem powstajacych luzow po wstepnym ich skasowaniu (podczas uzytkowania roweru).
W jakiej sytuacji moga powstac luzy na sterach? Ano tylko i wylacznie jak mostek przesunie sie na sterowce.
A kiedy sie moze przesunac? Ano tylko wtedy jak jest slabo skrecony albo w sytuacji kiedy sterowka podda sie pod srubami mostka.
Ekspander nie jest koniecznym elementem mocowania mostka, nawet w karbonowych sterowkach. Pisalem o tym wyzej. Kasowac luzy mozna bez ekspandera/ gwiazdki.
Co wiecej, mozesz nie miec luzow na sterach, a miec luzny ekspander, kapsel i latajaca podkladke nad mostkiem. To dopiero cuda
Poza tym nastepnym razem jak zaczniesz zarzucac komus bledy, poprostu zastanow sie co ktos napisal, ewentualnie jak czegos nie rozumiesz mozna zapytac.
- Arni i sirkozi lubią to
#19 Gosc_marvelo_*
Napisano 20 kwiecień 2018 - 19:35
Jak dla mnie wszystko ok. Co do samego ekspandera i występujących luzów w sterach, miałem podobny problem, u mnie smarowanie pastą nic nie pomagało i zrobiłem patent naciagajac gume na część rozpierajaca ekspandera. Guma zastosowana z balona dmuchanego rozcietego na pół, ekspander rozpychajac sie i zapierajac od wewnatrz o rure sterowa wraz z nałożona gumą dało mi lepszą przyczepność i u mnie problem zniknął.
Można też dać pomiędzy ekspander a rurę widelca opaskę z papieru ściernego (drobnoziarnistego). U mnie zadziałało (stroną szorstką na zewnątrz), a też mi się wysuwał.
#20
Napisano 20 kwiecień 2018 - 20:17
Tak jak 1415chris pisze ekspander nie ma za zadanie trzymać wszystkiego w całości do tego wystarcza sam mostek. Ekspander kasuje tylko wstępnie luzy.
Jak Ci ten mostek nie trzyma weź inny. A przede wszystkim odtłuść to wszystko.
Gadanie że ekspander jest konieczny to jak by stwierdzić że korbę w systemie HTII trzyma śruba do kasowania luzów która ma dokładnie określony moment dokręcenia.