Jump to content


Photo

Mostek, A Agresywność Pozycji

mostek geometria

26 replies to this topic

#1 lukasz189

lukasz189
  • Użytkownik
  • 5 posts

Posted 31 July 2017 - 08:04

Cześć,

 

Kupiłem rower dla swojej dziewczyny (wzrost 159 cm). GT Four series, rozmiar roweru S, 48 cm. Niestety okazał się trochę za duży a geometria trochę zbyt agresywna na dłuższe wycieczki.

 

Pomyślałem, że podwyższenie kierownicy mogłoby rozwiązać oba problemy jednocześnie. Nie mam zbyt dużego doświadczenia, dlatego chciałbym spytać czy w takim przypadku trzeba kupować nowy mostek czy wystarczy dokupić tuleje / podkładki dystansowe?

 

Pozdrawiam.

Attached Files



#2 lejdipik

lejdipik
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • Skądsrodkowe klimaty kraju

Posted 31 July 2017 - 08:10

Podkładki to masz już napakowane pod mostkiem. Nic tam już nie wciśniesz, możecie spróbować mostek odwrócić na + 

da to jakieś 1,5 do 2 w górę. 

Jesli nowy mostek to możne trochę krótszy, da jej to odpoczynku na ręce i bardziej wyprostowaną pozycję. (i też na +)

 



#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 July 2017 - 09:01

Zanim cokolwiek zaczniesz robić: czy jesteś pewny, że rower faktycznie jest za duży, czy po prostu dziewczyna jeszcze nie oswoiła się z szosówką? Większość osób zaczynających przygodę z szosówką czuje, że rower jest o wiele za duży, więc dałbym jej jeszcze troszkę czasu.

 

Jeżeli faktycznie rozmiar ramy jest problemem:

 

1. Odwróć mostek "na plus".

 

2. Jeżeli to nie wystarczy, możesz kupić mostek z większym kątem. Z krótszym mostkiem byłbym ostrożny, bo przy tak małej ramie każdy centymetr długości mostka ma spory wpływ na środek ciężkości, a przez to także na prowadzenie roweru.

 

Ostatecznie i tak może się okazać, że rower na kołach 28-calowych jest po prostu za duży. Ale to na szczęście ostateczność, zresztą dość mało prawdopodobna.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 gorky

gorky
  • Użytkownik
  • 104 posts

Posted 31 July 2017 - 09:08

48cm powinno być w miarę OK dla takiego wzrostu - jesteś pewien że siodełko jest na dobrej wysokości?

 

Możesz odwrócić mostek w pozycję '+' (zdejmujesz, obracasz o 180*, zakładasz), podkładki już masz.

Te klamkomanetki też są jakoś dziwnie założone - dźwignie hamulców powinne być mneij więcej pionowo, ale nie wiem czy uda się to ustawić samym obracaniem kierownicy - na oko wydaje się jakby trzeba było przewinąć owijkę.



#5 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,188 posts

Posted 31 July 2017 - 09:46

Wydaje się, że ta kierownica ma duży reach więc wymiana na kompaktową sporo pomoże.



#6 lukasz189

lukasz189
  • Użytkownik
  • 5 posts

Posted 31 July 2017 - 09:55

Przede wszystkim dziękuję serdecznie za odpowiedzi.

 

1) Tak jak mówiłem, nie mam zbyt dużego doświadczenia. Sam jestem wysoki i jezdzę na Cannondale Synapse 61cm, który udało mi się ustawić do komfortowej pozycji. Przy wyborze 48 cm kierowałem się rozmiarówką producenta. Jezeli chodzi o jej pozycje to oceniłem ją wizualnie i wygląda jakby musiała się za bardzo rozciągać. Przesunięcie siodełka + / - około 1 cm na osi przód - tył tak, żeby skrócić odległość od mostka to dobry pomysł?

 

2) Spróbuję odwrócić mostek na +, zobaczymy czy pozwoli to wyeliminować problemy. Niestety będę miał okazję to sprawdzić dopiero w sobotę.



#7 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1,050 posts
  • SkądPuławy

Posted 31 July 2017 - 10:01

Jak długo koleżanka jeździ już na tym rowerze? Pytam, bo może trzeba się przyzwyczaić do pozycji szosowej.

Osobiście zmieniłbym kierę na inne gięcie i skrócił mostek: https://www.domenasp...-anodowany.html

Jak się dziewczyna trochę porozciąga, to wrócicie do starego mostka :).

Radzę zdemontować noski i jeździć na platformach lub do turystyki kupić pedały SPD MTB.



#8 gorky

gorky
  • Użytkownik
  • 104 posts

Posted 31 July 2017 - 10:20

Przesunięcie siodełka + / - około 1 cm na osi przód - tył tak, żeby skrócić odległość od mostka to dobry pomysł?

 

Nie! Siodełko na osi przód-tył powinno być ustawione do anatomii - sznurek spuszczony z rzepki powinien przechodzić przez oś pedału.

Poczytaj o ustawianiu pozycji na szosówce - wysokość siodełka i jego ustawienie przód-tył to podstawa i dopiero potem można kombinowac z resztą.



#9 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,188 posts

Posted 31 July 2017 - 10:35

Na przykład taka kierownica (65 mm reach)

https://www.speciali...each-bar/116815

mocno skróci pozycję.


  • Prozor likes this

#10 lejdipik

lejdipik
  • Użytkownik
  • 4 posts
  • Skądsrodkowe klimaty kraju

Posted 31 July 2017 - 10:38

Cienko z geo tego roweru, jedyne co to grt series 3,4 wyskakuje nawet na gt stronach (rocznik 2014/5) możne ktoś więcej umie się dokopać.

Kąt przodu wyjdzie w przybliżeniu między 72 a 72,5 co nie zmieni aż tak bardzo prowadzenia. 

Najtańsza kierownica compakt tzw 'damska' najkrótszy reach i płytki stack to pro lt. około 100zł. Można niby zmienić ale ja patrze na trochę dziwnie ustawione klamkomanetki. Zastanawiam się czy nie ma źle ułożonych nadgarstków. 



#11 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,188 posts

Posted 31 July 2017 - 10:53

Specialized ma nieco mniejszy reach niż Pro LT.

Tą kierownicę -jeśli pozycja m być krótsza- nie "niby", ale bezwzględnie trzeba wymienić.

 


  • Prozor likes this

#12 przegibek

przegibek
  • Użytkownik
  • 260 posts

Posted 31 July 2017 - 10:58

Na razie żeby nie wydawać kasy to tak jak pisano:

 

1. Odwrócić mostek (ale ja bym go zostawił i patrz punkt 2)

2. Poprawić kierownicę (i zapewne później klamkomanetki, bo będą zbyt pionowo), kierownica zdecydowanie za bardzo pikuje w dół (co również może być powodem dyskomfortu!)

 

Z tym podnoszeniem kieownicy to uwaga - ten rower i tak już ma kierownicę wysoko, dalsze działania w tym kierunku spowodują że zacznie wyglądać jak miejska koza ;)



#13 lukasz189

lukasz189
  • Użytkownik
  • 5 posts

Posted 31 July 2017 - 12:21

Zrobię zgodnie z radą @przegibka w najbliższy weekend postaram się przetestować poprawioną wersję. Jeżeli to nie pomoże doinwestuję w jedną z polecanych przez Was kierownic. 

 

Jeżeli chodzi o geometrie, niestety też nie potrafię znaleźć dokładnych parametrów od producenta, rower kupowany był na allegro, poprzedni właściciel twierdzi, że także nie ma pełnej dokumentacji.


  • clavdivs likes this

#14 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 31 July 2017 - 20:39

Wcale się nie dziwię, że rower "wydaje się za duży" - wg mnie on będzie za duży.

 

Podajesz rozmiar ramy S (48 cm) - jeśli popatrzymy na geometrię z tego rocznika:

http://www.gtbicycle...14-gtr-series-4

widzimy, że rozmiar S ma długość ramy 535 mm - tyle pewnie będzie miała TA rama.

 

Sam nie jestem wysoki, bo mam tylko 170 cm wzrostu i jeżdżę na rowerach szosowych w rozmiarze .... S właśnie.

 

Twoja dziewczyna ma 159 cm, czyli porównując do mnie ok. 10 cm różnicy - to dużo - idealny byłby rower w rozmiarze XS, a i tak pewnie trzeba byłoby uciekać z długością mostka (a jaką teraz ma długość ?). Ale cóż, rower kupiony, więc  myślę, że jeśli mostek nie jest dłuższy niż 90 mm, to można spróbować go odwrócić na +, jeśli dłuższy, to już szukałbym mostka 85-90 mm. A kierownicę to musisz wymienić na pewno. Od kierownicy bym zaczął.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#15 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 31 July 2017 - 22:09

Dokładnie, przede wszystkim bardziej "zwarta" kierownica, bo ta to nawet nie jest poprawnie ustawiona (powinna być dość mocno w dół przesunięta, manetki praktycznie robią za rogi bydła hodowlanego), ewentualnie krótszy mostek. O ile przekrok jest akceptowalny, to raczej te zmiany powinny być wystarczające. 

To się dobraliście - Twój rower 61 to pewno masz coś koło 2m (no, prawie), ona prawie pół metra niższa :) - przynajmniej jadąc za Tobą (nie puszczaj jej przodem!) będzie miała doskonałą osłonę aero, drafting pierwsza klasa ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#16 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 554 posts

Posted 31 July 2017 - 22:48

Próbuje ogarnąć ten rower i nie mogę. Niby "mały", ale przez to, że cała rama jest między kołami w sumie jest bardzo długi. Pewnie baza kół w tak małym rozmiarze jest ponad kanoniczne 100cm. Do tego ta nieszczęsna kierownicą ustawiona z czapy, za długi mostek i bida.
Wygląda, że ktoś ma siłę próbował go wydłużyć. Teraz trzeba to odwrócić.

Jak zostało napisane, kierownica compakt, ale na Specialized bym uważał, bo dolny chwyt ma bardzo płytki, brak poziomego fragmentu - może komuś nie pasować. Krótszy mostek na plus i powinno być dobrze.

#17 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,188 posts

Posted 01 August 2017 - 07:51

"Komuś" faktycznie może nie pasować płytki chwyt, ale w tym konkretnym przypadku będzie.

Czy widziałeś tą kierownicę na żywo? Czy rzeczywiście ma krótki "poziomy fragment"? Ja nie widziałem, a na podstawie zdjęcia trudno ocenić. Jeśli rzeczywiście ten odcinek kierownicy jest zbyt krótki to słabo.

Kierownica, która jest zamontowana to pierwszy element do wymiany - przed mostkiem. Przecież od razu widać, że jak się ustawi ją i klamki poprawnie, to pozycja "na klamkach" klamki jeszcze się wydłuży.



#18 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 554 posts

Posted 01 August 2017 - 08:15

Mało powiedziane widziałeś ;) jeżdżę z nią na codzień. Ogólnie bardzo wygodna, ale w dolnym chwycie mam wrażenie, że brakuje dwóch centymetrów rurki. Do jazdy pod wiatr ok, ale jakbym się ścigał to do sprintu jest mało pewny uchwyt.

Głowy nie dam sobie uciąć, że to te same, ale główne wymiary się zgadzają.Dołączona grafika

#19 lukasz189

lukasz189
  • Użytkownik
  • 5 posts

Posted 01 August 2017 - 08:31

Zastanawia mnie jedna rzecz, wnioskując z Waszych postów rower był od początku źle skonfigurowany ze względu na to, że ktoś go chciał wydłużyć. Zastanawia mnie czy w związku z tym takie a nie inne ustawienie manetek może być związane z tym, że mają one przycisk (w jedną strone biegi zmienia się przesuwając dźwignię, w drugą przyciskiem) i było to wygodniejsze dla poprzedniego użytkownika.

 

Jeszcze raz podsumowując:

 

1) Klamkomanetki są ustawione źle. Trzeba zdjąc owijkę, ustawić je poprawnie i założyć owijkę. Nigdy tego nie robiłem. Owijkę można wykorzystywać kilka razy czy ma jednorazowe elementy przylepne? Jeżeli są jednorazowe to muszę kupić coś w stylu?: https://www.dobrerow...uBoCAHgQAvD_BwE

2) Kierownica powinna być zmieniona na kompaktową niezależnie od tego czy zmiana mostka na + poprawi geometrię na bardziej "przystępną"

3) Zmiana mostka to ostateczność, jeżeli powyższe kroki nic nie zmienią.

 

 

To się dobraliście - Twój rower 61 to pewno masz coś koło 2m (no, prawie), ona prawie pół metra niższa  :) - przynajmniej jadąc za Tobą (nie puszczaj jej przodem!) będzie miała doskonałą osłonę aero, drafting pierwsza klasa  ;)

 

Pierwsze 200 km pokazało, że masz rację :)



#20 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,188 posts

Posted 01 August 2017 - 08:50

Mało powiedziane widziałeś ;) jeżdżę z nią na codzień. 

 

Wygląda na inną.

Jaką masz szerokość kierownicy?





Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: mostek, geometria