Jump to content


Photo

Dętka Wystrzeliła...

Dętka obręcz

23 replies to this topic

#1 Karolcio

Karolcio
  • Użytkownik
  • 21 posts
  • SkądTarnów

Posted 04 August 2017 - 17:52

Ku mojemu zdziwieniu, praktycznie na moich oczach w stojącym rowerze wystrzeliła dętka w moim nowym (przebieg zaledwie 1200km) Tribanie 520. Wstępne oględziny - duża dziura w dętce od strony obręczy, przetarta taśma na obręczy - załączone zdjęcie dobrze obrazuje problem. Ciśnienie w oponie było prawidłowe, po przejechaniu palcem po tym otworze w obręczy nie wydaje się żeby była tam jakaś ostra, źle wykończona krawędź uzasadniająca takie przetarcie. 

Dlaczego tak się mogło stać? Kiepska taśma, dętka?

Co z tym zrobić? Nowa dętka na pewno, poza tym załatać jakąś taśmą ten ubytek, czy raczej wymienić ją całą na porządniejszą? Jaką? 

Dzięki za pomoc! 

Attached Files



#2 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 04 August 2017 - 19:11

Poddała się taśma na obręcz - ciśnienie wepchnęło ją do otworu na nyple, w miejscu powstania bąbla dętka wystrzeliła. 

 

Dobrze, że nie stało się to w czasie jazdy.

 

Musisz założyć taśmę do wysokich ciśnień, taką sztywną, dobraną do szerokości wewn. obręczy, żeby zakrywała te otwory i się nie przesuwała - coś jak ta:

http://allegro.pl/op...6705265416.html 

lub ewentualnie

 https://www.decathlo...id_8171729.html

 

Zmień od razu w obu kołach  :)


  • Karolcio likes this

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 04 August 2017 - 19:46

Żadna dętka świata nie wytrzyma przetartej taśmy, nawet jeżeli otwory na szprychy nie mają zadziorów.

Dobrej jakości taśma (np. Kenda High Pressure albo Schwalbe Super HP) załatwi sprawę.


  • Karolcio likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 Karolcio

Karolcio
  • Użytkownik
  • 21 posts
  • SkądTarnów

Posted 04 August 2017 - 20:41

Dziękuję. Rower odstawiam do czasu założenia nowych taśm na obręcze. Faktycznie miałem szczęście w tym małym nieszczęściu. Co ciekawe ciśnienie nie było jakieś bardzo wysokie - ciut mniej niż 6 barów, przy dopuszczalnym zakresie wyczytanym z opony 5-7. Rower nie stał w słońcu, nie zaszły też inne okoliczności mogące jakoś to tłumaczyć. Albo jakiś super jednostkowy przypadek, albo wtopa producenta, która nie powinna mieć miejsca, wszak o bezpieczeństwo tu idzie... 



#5 Gosc_Vilek_*

Gosc_Vilek_*
  • Gość

Posted 11 August 2017 - 08:31

Sytuacja z piątku, TDP Amatorów Bukowina.

Zaraz na początku wyścigu był długi zjazd, przy prędkości 60+ wybucha mi dętka w przednim kole. Szczęśliwie nie na łuku, obręcz po obu stronach jedzie po oponie i nie łapie asfaltu, udaje mi się bezpiecznie zatrzymać. Wymiana dętki, pompowanie i nagle pssss! Wracam z buta, w hotelu rozbieram koło i oto co widzę (załączone zdjęcie): dziurka w taśmie na obręczy, dętki przebite o szprychę. Sprawdzam inne miejsca, taśma już zdeformowana. Obręcze tubeless ready, ale fabrycznie z dęką. Taśma pod opony bezdętkowe (w jednej warstwie) nie wytrzymuje ciśnienia, dętka ją niszczy i przebija się o szprychę. Jeśli obręcze tubeless ready, koniecznie szeroka opaska ciśnieniowa lub kilka warstw taśmy. 

Na filmiku pod linkiem widać rzeczony zjazd, a w 9'36" nawet widać autora wpisu, naprawiającego koło...

Jeśli wasz rower wyposażono w koła tubeless ready ale z dętkami, polecam natychmiast rozebrać koła i sprawdzić, jak zabezpieczona jest dętka. Potencjalny wypadek, zwłaszcza w górach może mieć bardzo poważne skutki!

Attached File  FullSizeRender.jpg   115.05KB   39 downloads

 


  • Marcin321 likes this

#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 11 August 2017 - 08:42

Zaskakujące, bo DT pisze wyraźnie, że taśmy TR można używać jako normalnej opaski na obręcz, deklaruje też możliwość zastosowania opon szosowych w wielu kołach TR (z wyjątkiem kół o bardzo szerokich obręczach).


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 11 August 2017 - 09:06

Stosowalem rozne tasmy, te dedykowane, jak No Tubes, jak i te spoza rowerowego swiata: Tesa 4289, Kapton tape, wzmocniona tasma do pakowania.
Nigdy nie przyszloby mi do glowy aby do szosy nawinac tylko jedna warstwe tasmy, w mtb owszem, bez problemu.

#8 Karolcio

Karolcio
  • Użytkownik
  • 21 posts
  • SkądTarnów

Posted 11 August 2017 - 10:55

Wymieniłem już te taśmy w kołach mojego roweru. Założyłem opaski Schwalbe  High Pressure max 10 bar - takie sztywne, niebieskie, mam nadzieję, że to załatwia sprawę. Przyglądnąłem się też taśmom, które ściągnąłem z obu kół - takie płócienne z warstwą kleju od wewnątrz, nawinięte pojedynczo i nie robiące dobrego wrażenia - w miejscach otworów taśma była mocno wybrzuszona. IMHO wtopa producenta, mogąca mieć niefajne konsekwencje. Napisałem do nich, ciekawe co odpiszą... 



#9 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1,038 posts
  • SkądStargard

Posted 11 August 2017 - 11:03

Od jakiegoś czasu jeżdżę z taśmą do kół tubeless zamiast opasek, których stosowanie było dość problematyczne przy asymetrycznej obręczy.Używam taśmy Schwalbe, takiej https://www.bike24.com/p2102171.html. Nawinąłem jedną warstwę, stosuję ciśnienie do 6 barów i przez kilka tysięcy kilometrów nie miałem żadnych problemów, choć na początku podchodziłem to tego rozwiązania bardzo sceptycznie.



#10 Gosc_Vilek_*

Gosc_Vilek_*
  • Gość

Posted 11 August 2017 - 13:26

Było tego dnia bardzo gorąco, niemal 30 stopni i taśma nie wytrzymała. Dla bezpieczeństwa, zalecam wszystkim nawinąć podwójną warstwę, zwłasza w przypadku asymetrycznych obręczy, gdzie stosowanie opasek może być kłopotliwe. 



#11 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 posts

Posted 10 September 2017 - 21:35

Ja nigdy nie miałem problemów z dętkami, ostatnio walę 8barów i dwa kapcie w ciągu tygodnia :D Myślę sobie co za cholera, że od środka rozwala mi dętki - a tu proszę, wszystko się wyjaśniło.

 

Trzeba zmodyfikować opaskę ;/



#12 xander122

xander122
  • Użytkownik
  • 165 posts

Posted 22 September 2017 - 10:00

Próbował ktoś połączyć detke 18-25c z gatunku superlight  z opona 35c do cx? Słyszałem że wkładają detki od szosy do 29-er jednak mnie zastanawia fakt zastosowania cienkiej ścianki.



#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 22 September 2017 - 11:07

Ja do crossa założyłem takie dętki (ciut cięższe niż ultra, bo około 85 g, konkretnie Vittoria http://allegro.pl/de...6730782955.html) pod opony 700x42 (Continental CrossRide) i wytrzymują, ale przy zaworze widać lekką deformację opony (dętka ma tam więcej gumy i jest mniej rozciągliwa). Realnie te opony na moich wąskich szosowych obręczach (Rigida Chrina) mają 37 mm szerokości (sam balon), czyli dużo ponad teoretyczne przeznaczenie dętki. Da się tak jeździć, ale moim zdaniem to już granice wytrzymałości takiej dętki i na pewno nieco łatwiej złapać gumę (kilka razy mi się zdarzyło, nawet niekoniecznie przez przebicie z zewnątrz, ale przez pęknięcie w jakimś osłabionym miejscu, np. przy otworach na nyple). Nie były to jednak dramatyczne rozdarcia, a zwykłe małe dziurki do zaklejenia łatką.

Myślę, że pod oponę 35 mm z taką dętką byłoby mniej problemów niż u mnie, a już zupełnie bezproblemowa powinna być taka o numer większa, czyli np. http://allegro.pl/ma...6720462069.html. To wciąż tylko 95 g.

 

 



#14 xander122

xander122
  • Użytkownik
  • 165 posts

Posted 22 September 2017 - 12:19

35C ale myślałem o detkach ~65g więc pewnie będzie porównywalne efekty jak u Ciebie. Poza tym obręcz to 19C.

Zaryzykuje i kupię tak wylajtowane detki.Jak się szybko przebija to zakleje i założę do szosy a kupię tę które podlinkowales.



#15 xander122

xander122
  • Użytkownik
  • 165 posts

Posted 22 September 2017 - 12:20

Zostaje jeszcze lateks ale dać 50 zł za detke która może za chwilę okazać się do wyrzucenia no i to codzienne pompowanie opon...



#16 Rappid

Rappid
  • Użytkownik
  • 147 posts
  • Skądireland

Posted 05 October 2017 - 16:00

Niedawno na jednej imprezie zjedżałem za kumplem na stromej krótkiej ściance i nagle wystrzeliła

mu tylna oponka. Kumplowi udało się opanować rower i zatrzymać.

Po około minucie strzela druga oponka.

Dętki lateksowe.

 

 

Attached Files



#17 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 05 October 2017 - 18:21

Ile mial nawinietych warst tasmy?
W sumie to sobie po części odpowiem, za malo, jak sie zrobila dziura.
Ta opona to juz drugie kolo, czy od tej dziurki?


#18 Rappid

Rappid
  • Użytkownik
  • 147 posts
  • Skądireland

Posted 05 October 2017 - 19:26

Kola były składane przez profesjonalny sklep (r2bike). Obrecze Stana, taśma też stana.

Dziury żadnej nie było jak w poprzednich opisach.

Zacząłem troche grzebać, (bo to zastanawiające było) i znalazłem kilka tematów o tych lateksowych dętkach.

Problem wydaje sie byś 'większy' ;)

 



#19 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 05 October 2017 - 21:43

Masz racje, ze problem jest wiekszy. Detki lateksowe sa duzo bardziej wymagajace podczas instalacji, niz butylowe. A spora czesc ludzi ich uzywajaca po prostu nie zdaje sobie z tego sprawy.

Co do wystrzalow, to bez wzgledu czy jest to butyl czy tez lateks, detki nie wybuchaja ot tak same od siebie.
Bo niby jak ma wybuchnac, jak scisle przylega do tego w czym jest zamknieta, opona i obrecz, jak juz mowimy o klinczerach.
Detka strzeli jak znajdzie miejsce, w ktorym moze wydostac sie spoza tego zamkniecia.
Zejscie opony z rantu, puszczenie oplotu, przy lateksie nawet mikro naciecie opony, mikro szparki pomiedzy opaska a otworami w obreczy, czy jak powyzej, pusci tasma na otworach.



#20 Rappid

Rappid
  • Użytkownik
  • 147 posts
  • Skądireland

Posted 06 October 2017 - 08:37

A nie mogło być to spowodowane np. przegrzaniem obręczy?

Były one wciąż bardzo ciepłe gdy je dotknąłem.

Kolega zjeżdżał na zacisniętych klamkach.

Latex może być bardziej wrażliwy na temperaturę.

 





Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: Dętka, obręcz