Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła Do Giant Propel Advanced 1


21 odpowiedzi w tym temacie

#21 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 kwiecień 2018 - 10:21

Było gdzieś badanie zestawiające właściwości aerodynamiczne starszych kół z obręczami o profilu V z nowszymi, o toroidalnym profilu, do tego dla porównania było oldschoolowe koła na niskoprofilowej obręczy. Niestety nie mogę go teraz znaleźć, ale ogólne wnioski były takie, że profil V nie ma nic wspólnego z aerodynamiką, a nawet pod niektórymi kątami natarcia wektora oporu stawia większy opór niż niskoprofilowa obręcz. Dopiero toroidalny profil oferuje korzyści w tej materii. 

 

Rozmiar, no cóż, ja wierzę, że ktoś kto skręca koła na co dzień, zajmuje się tym zawodowo, regularnie czyta literaturę naukową, konstruuje swoje narzędzia do budowy i badania kół, testował kilkadziesiąt różnych modeli kół i składa koła tylko i wyłącznie do testów, żeby sprawdzić jaki wpływ mają na poszczególne czynniki na parametry koła może jednak coś tam wiedzieć na ten temat. Nie mamy możliwości finansowych na zrobienie swojego badania w tunelu aerodynamicznym, ale jeśli czas pozwoli zrobimy swoją analizę CFD.


  • astronom i yetiunio lubią to

#22 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 10 kwiecień 2018 - 19:32

Dokładnie. Profil V jest aero, ale tylko na wiatry czołowe. Okazuje się jednak, że większość wiatrów (chyba 80%) jakie musi pokonać koło to wiatry zawarte w przedziale od 8 do 20 stopni. W tym przypadku profil V już się nie sprawdza tak jak profile U. Chodzi o ciśnienie wywoływane po przeciwległej stronie obręczy czyli coś na zasadzie skrzydeł samolotu z tą różnicą, że w kole ma być ono jednakowe z obu stron, a nie różne jak w skrzydłach. 

 

http://i48.tinypic.com/2i7v3m8.png

 

W przypadku dysków siły te są wręcz ujemne.

 

I dalej, koło ma dwie powierzchnie natarcia, z jednej strony jest to powierzchnia czołowa opony, a po przeciwległej stronie jest to powierzchnia obręczy. Ideałem jest jeśli obręcz od strony nypli przypomina kształtem oponę czyli znowu mowa o zalecie profilu U nad V.

 

No i na koniec takie smaczki jak zasada 105% czyli obręcz w "brzuszku" (w brzuszku, a nie tylko w powierzchni hamującej) szersza o 5% od opony, a to ma związek właśnie z tymi ciśnieniami.

 

W tym wszystkim jest tylko jeden problem, ze świecą szukać obręczy aluminiowych o profilu toroidalnym, a te co są (FLO 30, A-Force) są zwyczajnie bardzo drogie i niedostępne w PL. Trzeba zatem albo pójść w karbon, albo szukać pewnych kompromisów.





Dodaj odpowiedź