Skocz do zawartości


Zdjęcie

Hercules - Tylne Widły 120Mm, Jaka Piasta?


6 odpowiedzi w tym temacie

#1 RetroTurysta

RetroTurysta
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 23 październik 2017 - 12:13

Witajcie!

 

Mam Herculesa Colorado (rower turystyczny, stał dobrych kilkanaście lat w garażu) na biegach Sachs Pentasport 5 (24 zęby). Taki jak ten, ale rama "męska" i z hamulcem bębnowym oraz obręczowym z przodu (no i perłowy kolor):

 

8e6a8d68069ac9760fe88cb93a76d232.jpg

 

Niestety po kilku jazdach i centrowaniu tylnego koła (w serwisie) coś się posypało w przekładni i za cholerę nie mogę wyregulować biegów. Stwierdziłem że rozkładać nie będę bo nie mam czasu na to i wszystko idzie do pudła (może kiedyś coś z tym zrobię...). Rower i tak chcę przerobić na taki miejski-podmiejski więc chcę wymienić tylne koło wraz z napędem (docelowo powinny wejść opony nawet 47-622, ale raczej założę 42-622). Tylne widły mają 120mm rozstawu, w związku z czym powstało wyzwanie dopasowania piasty na którą mógłbym założyć wolnobieg 5/6 biegowy. Na domiar złego na ramie nie ma mocowań na pancerze/linki więc tutaj też będę musiał porzeźbić, ale z tym dam sobie już radę raczej. Rama jest stalowa, ewentualnie stal crmo czyli powinno się dać delikatnie rozgiąć widły. Korba to aluminiowa Thun Forged (46 zębów i trzyma się kupy, zęby OK), o taka jak na zdjęciach poniżej:

 

562568540_1_644x461_korba-thun-forged-mi

 

 

Pytanie teraz do was, co zakupić aby to działało? Jaką piastę, lub kolo? Od czego? Jaką przerzutkę, może jakiś stary Huret? Sprzęt może być używany jak najbardziej (zresztą na nowy pasujący nie liczę...).

 

Wypatrzyłem takie kółka https://www.olx.pl/o...html#9f3d24dbd9Nie wiem jaką piastę miał Romet Pama, ale może jest szansa że to podejdzie? No i jaką przerzutkę byście polecili do takiego zestawu? Przypuszczam że wszelkie Favority, lub radzieckie konstrukcje powinny dać radę. 

 

Geo ramy bardzo mi odpowiada, a po za tym jest w stanie bardzo dobrym, ale przełożenia na pentasport 5 trochę za wolne na prostej niestety... A z górki (a mam takie po drodze) to miałem ochotę Flinstona robić :)

 

Jak to ugryźć?

 

 

 

 

 

 



#2 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 październik 2017 - 13:03

Myślę, że warto jeszcze rozważyć reanimację tej starej piasty. Możliwe, że wyjdzie to taniej niż przerabianie na przerzutkę zewnętrzną i będzie mniej zachodu, a kwestię braku szybkich przełożeń można rozwiązać wymieniając tylną zębatkę na mniejszą (zamiast obecnej dość dużej 24 z). Oczywiście wszystkie przełożenia wtedy się przesuną w kierunku twardszych i pod górę będzie trudniej, ale jakiś kompromis może uda się znaleźć (tylne zębatki kosztują kilka, kilkanaście złotych).

Stare piasty Sachs były dość trwałe i zwykle jak coś się psuło to raczej samo sterowanie (popychacze, clickbox, łańcuszek, kołek, sprężynka itp.), zębatki wewnątrz były zrobione z naprawdę dobrej stali i potrafiły działać latami.

Najlepiej znaleźć jakiś serwis który specjalizuje się w piastach wielobiegowych. Możesz zadzwonić np.tutaj:  http://e-bmx.pl/cate...elobiegowe.html

Mają sporo części do takich piast i może coś doradzą.

 

Przeróbka na zewnętrzną przekładnię może się udać, ale czy warto?

Nowa piasta (taką na śruby łatwo ustawić pod odpowiednią szerokość widełek podkładkami dystansowymi), przerzutka, hak przerzutki montowany pod śrubę koła, wolnobieg, łańcuch, manetka,  może i korba (jeśli obecna jest pod szeroki łańcuch). Sam brak uchwytów pod pancerz to nie problem - można puścić pełny od manetki do samej przerzutki, mocując do ramy zipami). 

No i pojawi się problem braku tylnego hamulca, skoro w starej piaście miałeś bębnowy. Może uda się zamontować coś (szczękowy z odpowiednim zasięgiem) w otworze u góry tylnych widełek (jeśli taki otwór tam jest).

Prawdopodobnie osłona łańcucha też nie będzie dobrze współpracować z nowym napędem i może ocierać o łańcuch na niektórych biegach.

 

 

 


  • RetroTurysta lubi to

#3 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 23 październik 2017 - 14:36

Rama stalowa? Jeżeli tak, to zawsze możesz zrobić to co ja:

 

http://uzurpator.com...ernik.2017.html

 

czyli rozciągnąć ramę na 130 lub 135mm :)


  • RetroTurysta lubi to

#4 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 23 październik 2017 - 15:38

Ja bym mu wrzucił wolnobieg i jakąś najtańszą manetkę.

Nowe koło kosztuje 40/50zł i nie warto szukać używek.

Hamulec można wrzucić używany.

Wideł rozciągnie się bez najmniejszego problemu - sam mam tak u siebie zrobione.

 

 


  • RetroTurysta lubi to

#5 RetroTurysta

RetroTurysta
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 25 październik 2017 - 15:10

Dzięki Panowie za porady. Jeszcze raz spróbuje wyregulować tę przerzutkę, jak się nie uda to oddam do serwisu i jak się okaże nie do naprawy to wtedy przerobię na wolnobieg jakiś. Niebawem dam znać co wyszło. 



#6 FOBOS

FOBOS
  • Użytkownik
  • 392 postów
  • SkądReykjavík

Napisano 26 październik 2017 - 13:28

Herkules Ravenna po przerubkach :wub:
 
 

 

 



#7 RetroTurysta

RetroTurysta
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 26 październik 2017 - 14:16

Fajna maszyna. Ramy mamy bardzo podobne, różnią się hakami i tym że ja nie mam mocowań na pancerze. No i wideł przedni mam trochę inny. Powiedz mi jaką z tył masz oponę i jaki rozstaw tylnego widła? Widzę że masz tam jakiegoś Nexus-a zainstalowanego, czyli pewnie masz 120mm tak jak ja?





Dodaj odpowiedź