MTB to zupełnie inna bajka. Błoto, trudny, stromy teren. W szosie współczesnymi hamulcami obręczowymi blokujesz koło dwoma palcami, niezależnie od tego czy jest sucho, czy mokro. Tylne koło blokujesz, a przednim jesteś w stanie katapultować się przez kierownicę. Co więcej trzeba? Większa siła nie jest potrzebna. Opona slick w szosie ma zupełnie inna powierzchnie styku z podłożem i przyczepność niż opona MTB. Modulacja? jeśli ktoś twierdzi, że obecnie w "obręczówkach" jest z tym słabo, to znaczy że nie umie hamować
Rower Do 8K Pln - Dylematy Kupującego :-)
#122
Posted 28 November 2017 - 16:57
Tarcza jest zajebiata ale na suche warunki i płaski teren nie ma kompletnie potrzeby by ją posiadać. A naprawdę to jak hamuje R8000 to coś niesamowitego. Przepaść do mojej obecnej 105 5700. Więcej mi nie potrzeba.
Tymczasem sprzęt przyjdzie dopiero w styczniu
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
- paulsen likes this
#123
Posted 28 November 2017 - 17:32
" W szosie współczesnymi hamulcami obręczowymi blokujesz koło dwoma palcami, niezależnie od tego czy jest sucho, czy mokro. Tylne koło blokujesz, a przednim jesteś w stanie katapultować się przez kierownicę. Co więcej trzeba?"
Przedstawiłeś same wady tych hamulców ponieważ zablokowanie koła to jest ostatnia rzecz jakiej mi potrzeba w szosie. O tym właśnie pisałem.
"Większa siła nie jest potrzebna. Opona slick w szosie ma zupełnie inna powierzchnie styku z podłożem i przyczepność niż opona MTB."
Pełna zgoda
"Modulacja? jeśli ktoś twierdzi, że obecnie w "obręczówkach" jest z tym słabo, to znaczy że nie umie hamować"
Nie twierdzę że jest słabo ale jeśli ktoś twierdzi że nie ma różnicy w modulacji między tarczami a zwykłymi to chyba nie jeździł na rowerze z tarczowymi albo jeżdził na rowerze z jakimś niskim modelem hamulców.
"Tarcza jest zajebiata ale na suche warunki i płaski teren nie ma kompletnie potrzeby by ją posiadać."
Zgadzam się nie ma potrzeby. Choć uważam że za 10 lat większość z nas nie będzie mogła się nadziwić jak mogliśmy jeździć z czymś takim jak hamulce obręczowe
#124
Posted 28 November 2017 - 17:57
Ludzie, ale jakim argumentem jest kilogram więcej w szosce? (już pomijam, że na bank różnica tarcze-standard nie byłaby kilogramowa, co udowodnił uraz)
Jest masa badań (również naukowych), że waga roweru nie jest kluczowa w osiągach, więc robienie z tego zagadnienia - szczególnie przez amatorów - mija się z celem.
Jesteś pewien, że na górskiej czasówce, gdzie różnice są sekundowe, dodatkowe pół kilo nie sprawi, że nie spadnę w klasyfikacji? Sprawdziłem dokładnie tabele z wynikami czasówek i miałem takie różnice 3s, 5s, 3s, 25s.
#125 Gosc_marvelo_*
Posted 28 November 2017 - 18:37
MTB to zupełnie inna bajka. Błoto, trudny, stromy teren. W szosie współczesnymi hamulcami obręczowymi blokujesz koło dwoma palcami, niezależnie od tego czy jest sucho, czy mokro. Tylne koło blokujesz, a przednim jesteś w stanie katapultować się przez kierownicę. Co więcej trzeba? Większa siła nie jest potrzebna. Opona slick w szosie ma zupełnie inna powierzchnie styku z podłożem i przyczepność niż opona MTB. Modulacja? jeśli ktoś twierdzi, że obecnie w "obręczówkach" jest z tym słabo, to znaczy że nie umie hamować
Ja parę miesięcy temu katapultowałem się przez kierownicę archaicznym hamulcem cantilever (takie mam w góralu). Na co dzień nie brakuje mi siły hamowania w szosówce (przy mocnym hamowaniu i tak już mój 300 g widelec nie ma lekko), a w góralu za tarczami tęsknię głównie zimą. Canti denerwują mnie za to piszczeniem w mokrych warunkach. V-brake (takie mam w crossie) z szufladkowymi klockami są już naprawdę mocne, choć modulację moim zdaniem mają gorszą niż canti.
Ta modulacja w dużym stopniu zależy też od stanu powierzchni bocznej obręczy. Tanie obręcze z kiepskim łączeniem zawsze będą trochę szarpać, albo nieznacznie podbite koło z minimalnym nawet wgnieceniem rantu obręczy.
Choć tarczę hamulcową też przecież łatwo skrzywić, nawet łatwiej niż całe koło. Nawet lekkie przypadkowe kopnięcie w tarczę, albo wywrócenie się roweru na jakąś przeszkodę może to uczynić i nie trzeba do tego dużej siły.
#127
Posted 28 November 2017 - 19:03
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
#129
Posted 28 November 2017 - 20:12
#130
Posted 28 November 2017 - 20:19
Juz 4-5 lat temu straszono tarczowymi hamulcami....
Jak widac ludzie maja swoj rozum i nie daja sie propagandzie
- soar likes this
#132
Posted 28 November 2017 - 20:57
Nie twierdzę że jest słabo ale jeśli ktoś twierdzi że nie ma różnicy w modulacji między tarczami a zwykłymi to chyba nie jeździł na rowerze z tarczowymi albo jeżdził na rowerze z jakimś niskim modelem hamulców.
Jeżdżę na tarczach od ponad 10 lat, obecnie mam dwa rowery z tymi hamulcami ( XT i Avidy więc chyba nie jakieś niskie modele), jakieś V-breaki i "tradycyjne w szosie
. Od razu napiszę że lekko teoretyzuję bo nie jeździłem na szosie z tarczówkami a pierwszy kontakt z takimi hamulcami miałem dopiero rok temu gdy kupiłem górala.
Jak widać powyżej jesteś bardzo doświadczonym użytkownikiem
Wsród wielu innych przewag nad obreczówkami wymienić warto dużo większą siłę hamowania, osiąganą z chwytu na klamkach.
A możesz powiedzieć, PO CO? mi większa siła hamowania, podczas gdy na zwykłych "szczękowcach" muszę uważać, żeby nie nacisnać zbyt mocno na klamkę w awaryjnej sytuacji, zwłaszcza przedniego hamulca?
Wystarczy że tarcze wejdą do pro peletonu i za chwilę nie kupisz sensownej ramy/roweru z możliwością montażu szczękowych hamulców. Dokładnie tak jak stało się w MTB. A to czy tarcze są lepsze czy gorsze, lżejsze czy cięższe nie będzie miało żadnego znaczenia.
I to jest największy bezsens współczesnego świata...Nie możesz używać tego co jest dobre/wystarczające, tylko to co narzuca ci producent i musisz kupić aby on mógł zarobić. A ludzie jak te "głupiki" idą jak w dym
Straszono też np. elektrycznymi przerzutkami i niektórzy "dali się propagandzie"...
Niedługo postraszą elektrycznym, odgórnie sterowanym mózgiem i też kupisz
#133
Posted 28 November 2017 - 21:33
Jesteś pewien, że na górskiej czasówce, gdzie różnice są sekundowe, dodatkowe pół kilo nie sprawi, że nie spadnę w klasyfikacji? Sprawdziłem dokładnie tabele z wynikami czasówek i miałem takie różnice 3s, 5s, 3s, 25s.
Te różnice mogą mieć milion przyczyn.
Nie mam pewności, bo nie ja wykonywałem badania. Ale dostępne opracowania jasno pokazują, że nieduża różnica w wadze roweru nie ma wpływu. A różnica do kilograma to żadna różnica.
#134
Posted 28 November 2017 - 21:34
Juz 4-5 lat temu straszono tarczowymi hamulcami....
Nie straszono tylko sukcesywnie je wprowadzają od tych 4-5 lat. Zaczęli od CX, później przyszła pora na endurance i inne "gravelowe" wynalazki, później legislacja UCI, na chwilę obecną 90% najdroższych i najbardziej sportowych szos jest równolegle w wersji klasycznej i na tarcze, pinarello pękło..., prosi "zaczynają się zastanawiać" czy w przyszłym sezonie nie przesiąść się na tarcze, następnym krokiem będzie dominacja tarcz i koniec tematu. Przyjdzie kolejna innowacja.
I to jest największy bezsens współczesnego świata...Nie możesz używać tego co jest dobre/wystarczające, tylko to co narzuca ci producent i musisz kupić aby on mógł zarobić. A ludzie jak te "głupiki" idą jak w dym
Możesz używać to na co masz ochotę a najlepiej to co akurat masz pod ręką czy w garażu jeśli działa i jesteś z tego zadowolony.
Ten argument że klasyczne hamulce są "wystarczające" jest dyskusyjny. Koła 26" w MTB nie były wystarczające? Suporty na kwadrat nie były wystarczające? Obręcze 13-15c nie były wystarczające? Stalowe ramy nie były wystarczające? Napędy 8, 9, 10s nie były wystarczające? Mechaniczne przerzutki nie były wystarczające? Można tak wymieniać bez końca.
Jeszcze dzisiaj są faktycznie racjonalne argumenty przeciwko tarczom (cena i waga) ale jak hydraulika trafi do grup typu 105 i pojawi się w każdym rowerze za "przystępną" cenę tak jak to ma miejsce w przypadku MTB to będzie pozamiatane.
Najzabawniejsze jest to że nie ma sensu się bronić przed wprowadzeniem tarcz bo w teorii i praktyce są to najlepsze hamulce jakie można mieć w rowerze.
Lepsze wrogiem dobrego.
Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll
#135
Posted 28 November 2017 - 22:14
Stojąc przed wyborem przed którym stałem i mając do wyboru nowe rowery na nowej ultegrze R8000 albo równie dobre rowery ale z roku 2017 na starej grupie (lub rowery na rok 2018 również na starej masywnej hydraulice 105) czesto z gorszymi kołami, korbami wybór dla mnie był prosty. I to nawet nie chodzi o to co jest lepsze a o to co potem się sprzeda. Kupując przestarzałe rozwiązanie ryzykujemy że za 2-3 lata rower będzie ciężko sprzedać. Ja osobiście wolę jeśli mnie stać jeździć na nowościach.
W autach niby jest to samo, możesz kupić to samo auto przed faceliftingiem z lepszym wyposażeniem lub swieżynkę w której poprawiono zarówno stronę wizualną jak i bolączki które model posiadał. Wybór zawsze należy do klienta, ja osobiście wolę coś nowego.
Na koniec zgadzam się ze tarcze wejdą do pro peletonu, zrobi się jeden standard i ceny pójdą w dół. Na chwilę obecną UCI nic nie zatwierdziło więc do tego czasu trzeba czekać. To pro peletony dyktują mode i warunki.
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
#136
Posted 29 November 2017 - 01:58
Możesz używać to na co masz ochotę a najlepiej to co akurat masz pod ręką czy w garażu jeśli działa i jesteś z tego zadowolony...
Ten argument że klasyczne hamulce są "wystarczające" jest dyskusyjny. Koła 26" w MTB nie były wystarczające? Suporty na kwadrat nie były wystarczające? Obręcze 13-15c nie były wystarczające? Stalowe ramy nie były wystarczające? Napędy 8, 9, 10s nie były wystarczające? Mechaniczne przerzutki nie były wystarczające? Można tak wymieniać bez końca.
Najzabawniejsze jest to że nie ma sensu się bronić przed wprowadzeniem tarcz bo w teorii i praktyce są to najlepsze hamulce jakie można mieć w rowerze.
Lepsze wrogiem dobrego.
Właśnie tu jest problem. Nie mogę używać tego co chce i z czego jestem zadowolony, bo wprowadzają mi nowe standardy: taper- nie wsadzę widelca do starej ramy, pressfit, sztywne osie itp. itd. Czy "stare" było złe?
Koła 26"? Mam i 29" też mam, są lepsze, ale nie zawsze
Suporty na kwadrat? Dobrze że odeszły
Obręcze 13-15c? Wystarczające
Stalowe ramy? Jak najbardziej dalej OK
Napędy 8,9,10 jak najbardziej wystarczające szczególnie w połączeniu z 2x albo 3x bo obecne 1x to jakieś nieporozumienie
Mechaniczne przerzutki? Nic im nie brakuje
To w większości wymysł producentów, ale w wielu przypadkach nie poprawiający nic od strony użytkowej, a wymyślony tylko w celu wyciągnięcia od nas kasy.
Co do ostatniego zdania o tarczach: tarcze może i są najlepsze, ale czy potrzebne w szosie? Ferrari też ma lepsze hamulce od Fiata, ale czy potrzebne w mieście?
#137
Posted 29 November 2017 - 08:11
Właśnie tu jest problem. Nie mogę używać tego co chce i z czego jestem zadowolony, bo wprowadzają mi nowe standardy: taper- nie wsadzę widelca do starej ramy, pressfit, sztywne osie itp. itd. Czy "stare" było złe?
To, że zmieniają się przerzutki, że wymyślane są nowe ramy, karbony, hamulce jest tak samo naturalne jak to, że ptak wysiaduje swoje jajko, jak to, że ciało ludzkie się starzeje czy to, że rodzą się nowe gwiazdy i umierają stare.
Istotą życia jest ciągła zmiana i sporym nieporozumieniem jest to, że my, jako ludzie, myślimy, że mamy nad tym władzę, gdzie narzędziem tej władzy miałby być nasz umysł. A przecież sam umysł jest również "tworem" życia i podlega zmianie...
Co ciekawe, mimo że rozumiemy to, bo po prostu cały czas doświadczamy, że wszystko się wokół zmienia, wciąż poszukujemy stałości. Ot choćby jakichś "eliksirów", które np zapewnią nie starzenie się ciała, czy dobrych hamulców na całe życie. Sprzeczność więc tworzą naturalna zmienność świata (w tym człowieka) wobec ludzkiego poszukiwania niezmienności.
Ergo, źródłem stałego zadowolenia nie jest zaspokojenie jakiejś potrzeby ale akceptacja zmian. A to, że wejdą tarcze do szosy jest tak samo naturalne, jak to, że z wiekiem będziesz miał coraz mniej włosów na głowie.
#138
Posted 29 November 2017 - 10:44
Zgoda, ale kupując lub już posiadając np. 10-letnie auto, co w Polsce jest dość powszechne,jednak liczymy na to, że uda się kupić cześci zamienne, które będą pasować, a nie że np. nie dokupisz już bębnów hamulcowych, bo producent teraz wkłada do nowych aut już tylko tarcze. A tak jak napisałem, spróbuj kupić np. nowy amortyzator "nie-taper"
#139
Posted 29 November 2017 - 10:56
Masz rację, ale ja w poprzednim poście chciałem raczej zwrócić uwagę na to aby właśnie "nie liczyć na to". Oczywiście wszystko pod kontem swojego własnego zdrowia psychicznego czy (nie)zadowolenia.Zgoda, ale kupując lub już posiadając np. 10-letnie auto, co w Polsce jest dość powszechne,jednak liczymy na to, że uda się kupić cześci zamienne, które będą pasować, a nie że np. nie dokupisz już bębnów hamulcowych, bo producent teraz wkłada do nowych aut już tylko tarcze. A tak jak napisałem, spróbuj kupić np. nowy amortyzator "nie-taper"
Reply to this topic
Also tagged with one or more of these keywords: Tarmac, Emonda SL6, Focus Cayo
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Jaki rower za 3500zł i więcej? →
Meridu Scultura 300 Vs. Focus Cayo Al 105Started by Szymonk , 16 Mar 2018 Merida Scultura, Focus Cayo |
|
||
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Jaki rower za 3500zł i więcej? →
Spec Tarmac Expert Vs Canyon Ultimate Cf 8Started by mc34270 , 02 Nov 2017 Specialized, Tarmac, Canyon and 1 more... |
|
||
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Jaki rower za 3500zł i więcej? →
Specialized Tarmac - Gdzie KupićStarted by mc34270 , 27 Oct 2017 Specialized, Tarmac |
|
||
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Merida Scultura 904 Czy Specialized Tarmac?Started by DigitalForms , 06 Aug 2013 scultura, specialized, tarmac |
|