
Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?
#124
Posted 19 October 2017 - 22:04
Dokładność licznika to jeden metr.
Jeśli jedziemy stałą prędkością to wskazania km/h będą idealne.
Metodę ze słupkami bym sobie odpuścił Jakoś nie mam przekonania, że one są idealnie dokładnie co 100m.
W ogóle wszelkie metody z pomiarem innym niż obwód koła uważam za średnio udane, a szczególnie na długim dystansie.
Nigdy nie jedziemy idealnie prosto, koło też może łapać poślizgi.
GPS liczy po prostej, jak omijasz dziurę to on tego nie widzi.
W liczniku masz wpisać obwód koła a nie jakieś średnie z przejazdu mierzone ch wie czym.
Obwód koła najdokładniej zmierzysz siadając na rower i robiąc ileś tam obrotów - im więcej tym lepiej, ale bez przesady.
Przy dziesięciu obrotach nawet największy imbecyl nie pomyli się więcej niż o 1cm - a to daje 1mm błedu na obwodzie.
1mm błędu na obwodzie to jest kosmiczne max 5metrów na 10km (zaokrąglając w górę)
1mm błedu na obwodzie to jest ok 47metrów na stu kilometrach. Tyle co i nic.
Nie ma dokładniejszej metody.
I nie ma co się produkować, bo pomyl sie nawet o 1cm robiąc tylko jeden obrót kołem - daje to dokładność +- 470 metrów na stu kilometrach. Dalej to jest tyle co i nic.
Wskazania prędkości w każdym przypadku będą idealne.
Mowa o oponie 700x28
Im mniejsze koło, tym większe różnice - ale dalej niewielkie.
ps. mam nadzieję, że dobrze policzyłem.
#132
Posted 20 October 2017 - 09:58
Wreszcie pojawiło się kluczowe słowo: "efektywny"
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#134
Posted 20 October 2017 - 12:22
#135
Posted 20 October 2017 - 12:23
Piotr Petr
#137
Posted 20 October 2017 - 14:10
Taki, że z racji nacisku na oponę i jej minimalnego "spłaszczenia" zmniejsza się promień, nazwijmy go, "efektywny" koła. Taki zmniejszony promień jest stały podczas całego obrotu koła. A to on jest odpowiedzialny za dystans jaki pokona kolo.
No dobrze, ale przecież opona wciąż musi się przetoczyć po każdym kawałku swojego bieżnika. Przecież ilość (obwód) tego bieżnika nie zmniejszyła się przez to ugięcie, jak zauważył wcześniej chudeusz09.
#138
Posted 20 October 2017 - 15:06
No dobrze, ale przecież opona wciąż musi się przetoczyć po każdym kawałku swojego bieżnika. Przecież ilość (obwód) tego bieżnika nie zmniejszyła się przez to ugięcie, jak zauważył wcześniej chudeusz09.
Tak, ale istotna jest odległość bieżnika w miejscu styku z asfaltem od osi obrotu koła. A ta, w przypadku "spłaszczenia" opony pod obciążeniem jest mniejsza od promienia koła z oponą baz obciążenia. W związku z tym zmniejsza nam się efektywny obwód koła (czyli obwód biorący udział w toczeniu się koła), ponieważ spłaszczenie jest przez cały obrót i, co za tym idzie, przez cały obrót mamy zmniejszony promień. Idąc dalej: przez cały obrót mamy "zmniejszony" obwód koła.
Piotr Petr
#140
Posted 20 October 2017 - 17:25
Powyżej Spyra opisał chyba najbardziej miarodajny sposób pomiaru obwodu efektywnego.
Piotr Petr
Reply to this topic
