Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?


284 odpowiedzi w tym temacie

#121 Spyra

Spyra
  • Użytkownik
  • 64 postów

Napisano 19 październik 2017 - 21:25

 



#122 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2017 - 21:35

No cóż, widać te "problemy" muszą się co jakiś czas powtarzać na takich forach  :D


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#123 Spyra

Spyra
  • Użytkownik
  • 64 postów

Napisano 19 październik 2017 - 21:37

--



#124 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 19 październik 2017 - 22:04

Dokładność licznika to jeden metr.

Jeśli jedziemy stałą prędkością to wskazania km/h będą idealne.

 

Metodę ze słupkami bym sobie odpuścił :D Jakoś nie mam przekonania, że one są idealnie dokładnie co 100m.

W ogóle wszelkie metody z pomiarem innym niż obwód koła uważam za średnio udane, a szczególnie na długim dystansie.

Nigdy nie jedziemy idealnie prosto, koło też może łapać poślizgi.

GPS liczy po prostej, jak omijasz dziurę to on tego nie widzi.

 

W liczniku masz wpisać obwód koła a nie jakieś średnie z przejazdu mierzone ch wie czym.

Obwód koła najdokładniej zmierzysz siadając na rower i robiąc ileś tam obrotów - im więcej tym lepiej, ale bez przesady.

 

Przy dziesięciu obrotach nawet największy imbecyl nie pomyli się więcej niż o 1cm - a to daje 1mm błedu na obwodzie.

1mm błędu na obwodzie to jest kosmiczne max 5metrów na 10km (zaokrąglając w górę)

1mm błedu na obwodzie to jest ok 47metrów na stu kilometrach. Tyle co i nic.

Nie ma dokładniejszej metody. :)

 

I nie ma co się produkować, bo pomyl sie nawet o 1cm robiąc tylko jeden obrót kołem - daje to dokładność +- 470 metrów na stu kilometrach. Dalej to jest tyle co i nic.

Wskazania prędkości w każdym przypadku będą idealne.

Mowa o oponie 700x28

Im mniejsze koło, tym większe różnice - ale dalej niewielkie.

 

ps. mam nadzieję, że dobrze policzyłem.



#125 Spyra

Spyra
  • Użytkownik
  • 64 postów

Napisano 19 październik 2017 - 22:34

--



#126 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 20 październik 2017 - 05:54

Cała dyskusja rozbijała się o ten właśnie "obwód". Pisząc dokładnie, to nie wpisujesz do licznika obwodu koła, tylko odległość pokonaną podczas pełnego obrotu koła. Wbrew pozorom to nie to samo, skoro opona jest ugięta podczas jazdy.

#127 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 20 październik 2017 - 07:38

Ale ja myślę jednak, że obwód opony (rozumiany jako "długość" opony idąc po bieżniku) nie powinien się zmienić pod ugięciem ;)

#128 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 20 październik 2017 - 07:50

Obwód jako taki nie, ale dystans przejechany przez oponę już tak 😉.

#129 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 20 październik 2017 - 07:58

Jak to możliwe? Przecież opona porusza się dotykając ziemi swoim "obwodem"

#130 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 20 październik 2017 - 08:07

Proszę Cię, nie zaczynaj 😉.

#131 stosloni

stosloni
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 20 październik 2017 - 08:16

Taki, że z racji nacisku na oponę i jej minimalnego "spłaszczenia" zmniejsza się promień, nazwijmy go, "efektywny" koła. Taki zmniejszony promień jest stały podczas całego obrotu koła. A to on jest odpowiedzialny za dystans jaki pokona kolo.

Piotr Petr



#132 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1367 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 20 październik 2017 - 09:58

Wreszcie pojawiło się kluczowe słowo: "efektywny" :)


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#133 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 20 październik 2017 - 10:23

Aczkolwiek nie przypuszczam żeby przekonało to niedowiarków, że czarne jest czarne a białe jest białe. W końcu to "nielogiczne"...
  • astronom lubi to

#134 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 20 październik 2017 - 12:22

Jak już szukasz takich dziur w d...... to przed każdą jazdą i każdym pompowaniem opon powinieneś sprawdzać ciśnienie i kalibrować licznik. Kwestia wymagań. Im wyższe ciśnienie tym mniejsze ugięcie opony, a co za tym idzie mniejsza różnica między faktycznym obwodem koła a przebytą drogą podczas obrotu koła.

#135 stosloni

stosloni
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 20 październik 2017 - 12:23

W zasadzie, którą opisałem powyżej nie ma żadnego znaczenia czy "spłaszczenie" jest minimalne, średnie, czy duże. Zasada pozostaje niezmienna. Przyjmijmy dla teoretycznych rozważań, że "spłaszczenie" wynosi 1 cm. O tyle zmienia się odległość środka koła od asfaltu - to jest właśnie ten promień "efektywny" - identyczny w każdym momencie obrotu koła (przy stałym nacisku i tym samym stałym "spłaszczeniu"). I taki promień powinieneś przyjąć do obliczeń. Mierzenie obwodu koła jakakolwiek miarką , gdy koło na dole będzie spłaszczone a u góry juz nie (różne promienie!) będzie prowadziło do błędów.

Piotr Petr



#136 stosloni

stosloni
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 20 październik 2017 - 12:36

Aaa, nie zrozumiałem co masz na myśli Spyra ;) W takiej sytuacji jak tak duże wahnięcia w dobijaniu opon i chcesz być w d... dokładny to faktycznie czeka cię kalibracja przed każdą jazdą ;D Życie... ;)

Piotr Petr



#137 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 20 październik 2017 - 14:10

Taki, że z racji nacisku na oponę i jej minimalnego "spłaszczenia" zmniejsza się promień, nazwijmy go, "efektywny" koła. Taki zmniejszony promień jest stały podczas całego obrotu koła. A to on jest odpowiedzialny za dystans jaki pokona kolo.


No dobrze, ale przecież opona wciąż musi się przetoczyć po każdym kawałku swojego bieżnika. Przecież ilość (obwód) tego bieżnika nie zmniejszyła się przez to ugięcie, jak zauważył wcześniej chudeusz09.

#138 stosloni

stosloni
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 20 październik 2017 - 15:06

No dobrze, ale przecież opona wciąż musi się przetoczyć po każdym kawałku swojego bieżnika. Przecież ilość (obwód) tego bieżnika nie zmniejszyła się przez to ugięcie, jak zauważył wcześniej chudeusz09.

Tak, ale istotna jest odległość bieżnika w miejscu styku z asfaltem od osi obrotu koła. A ta, w przypadku "spłaszczenia" opony pod obciążeniem jest mniejsza od promienia koła z oponą baz obciążenia. W związku z tym zmniejsza nam się efektywny obwód koła (czyli obwód biorący udział w toczeniu się koła), ponieważ spłaszczenie jest przez cały obrót i, co za tym idzie, przez cały obrót mamy zmniejszony promień. Idąc dalej: przez cały obrót mamy "zmniejszony" obwód koła.

 

Piotr Petr



#139 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 20 październik 2017 - 15:42

Twoje "Tak" stoi w sprzeczności z tym co piszesz dalej ;)

#140 stosloni

stosloni
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 20 październik 2017 - 17:25

PiKa, nie, moje "tak" absolutnie nie stoi w sprzeczności z tym co napisałem. Bieżnik wykona pełny obrót, ale nastąpi on X mm za faktycznym obrotem koła pod obciążeniem.
Powyżej Spyra opisał chyba najbardziej miarodajny sposób pomiaru obwodu efektywnego.

Piotr Petr





Dodaj odpowiedź