Jump to content


Photo

Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria


11830 replies to this topic

#9001 FigoiFago

FigoiFago
  • Użytkownik
  • 137 posts

Posted 02 August 2020 - 10:23

Ale to chyba normalne. Wystarczy, że przejdzie front atmosferyczny i już masz inne ciśnienie.

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

#9002 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 02 August 2020 - 11:21

Dokładnie - to specyfika działania czujnika barometrycznego, nie ma znaczenia w jakim urządzeniu, chyba że czujnik jest umieszczony dość niefortunnie, tak że jest narażony na zatrzymanie w otworze czujnika wody jak w serii E520(+)/820. Często pomaga silikonowe etui (o ile nie będzie to tylko wersja typu "ramka"). Nowsze modele wydają się nie być (przynajmniej nie tak mocno) narażone na zapychanie się otworu pomiarowego.

 

Jak wrzucisz mapy DEM do Garmina to wynik przewyższeń jest bardzo porównywalny (do Strava).
Jakiś czas jeździłem w ogóle bez map i różnice były potężne.

 

I nie, mapy DEM nie wpływają na pomiar wysokości podczas aktywności. Tylko i wyłącznie do generowania profilu wysokości przy wyliczaniu trasy, do cieniowania (pseudo 3d w górach) itp. W ręczniakach można sprawdzić wysokość na mapie, ale powyższe twierdzenie jest nieprawdziwe.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9003 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1,037 posts
  • SkądStargard

Posted 02 August 2020 - 11:29

Znajomy używa Edge 530 i u niego wskazanie wysokości działa bardzo dobrze.
W moim 820 używam silikonowewgo eui typu "ramka" i otwór jest odsłonięty. Wiatr może hulać tam do woli.



#9004 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 02 August 2020 - 12:27

(...)

I nie, mapy DEM nie wpływają na pomiar wysokości podczas aktywności. Tylko i wyłącznie do generowania profilu wysokości przy wyliczaniu trasy, do cieniowania (pseudo 3d w górach) itp. W ręczniakach można sprawdzić wysokość na mapie, ale powyższe twierdzenie jest nieprawdziwe.


To jak wytłumaczyć, że kiedy nie miałem DEM to za każdym razem robiąc korektę elewacji w Stravie różnice były kolosalne. Teraz jest to jakieś 20-30m na 1000.

#9005 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 02 August 2020 - 13:04

Na pewno nie DEM. Od zawsze mam mapy DEM (za wyjątkiem 500/520 z oczywistych względów) i Strava zawsze zawyża.

Wysłane z mojego motorola one action przy użyciu Tapatalka

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9006 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 03 August 2020 - 07:04

Nie będę się upierał przy swoim bo dowodów jako takich nie mam. Ot co zauważyłem.
Jeżdżąc bez map i bez DEM Garmin zaniżał przewyższenia o dobre 100-150m na 500-600m trasie. Po wgraniu - korekta wynosi 20-30m.
Czy jest to przypadek? Może.

#9007 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 August 2020 - 07:15

Zdradzisz może tajemnicę, jakim urządzeniem dysponujesz?


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9008 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 03 August 2020 - 07:17

Edge 530, najnowszy stabilny FW.

#9009 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 August 2020 - 07:20

I musiałeś "wgrywać" mapę DEM? Przecież wszystkie mapowe Edge mają mapę DEM fabrycznie dostępną. Aczkolwiek jak już pisałem nie służy ona do korekty wysokości. Gdyby tak było, to zaraz po włączeniu i określeniu pozycji zawsze miałbyś wysokość wg mapy. A tak z całą pewnością nie jest.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9010 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 03 August 2020 - 07:32

Z którymś update softu mapy u mnie trafił szlag - praktycznie ślad rysowało na czystym polu.
Jak zrobiłem ponownie wgranie fabrycznych map to wszystko wróciło do normy.
Nie potrafię teraz ustalić wszystkiego, co po drodze wystąpiło. Pewny jestem jednak, że w pewnym momencie zaczęło liczyć przewyższenia jak należy. Może w momencie zapisu śladu trasy DEM jest brany pod uwagę?

#9011 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2,895 posts

Posted 03 August 2020 - 08:31

To ja mam przykład z bardzo płaskiej trasy w super pogodzie oscylującej średnio w okolicy 29°C. Pogoda w zasadzie nie zmieniała się (tzn. nie zmieniała się "na oko") zbytnio, nie mamy więc tutaj do czynienia z nagłym deszczem, halnym etc. Dodatkowo nałożony wykres temperatury.

 

Start chwilę po godzinie 14:00. Przykład zawiera dojazd do punktu i powrót tą samą trasą z powrotem. W sumie to nawet widać na wykresie. Natomiast początkowa wysokość z około 197m n.p.m. podskoczyła do około 208m n.p.m. tego samego punktu na końcu. Pod koniec wykresu widzimy ciągły wzrost wysokości mimo, że jadę dokładnie tą samą trasą tylko z powrotem. Oczywiście zauważalny jest spadek temperatury o około 3°C, ale jeżeli takowy tak mocno wpłynął na pomiar wysokości to niestety trochę zaczynam kwestionować barometryczny wysokościomierz jako dokładne rozwiązanie :(.

 

1axm9ep.png

 

(Garmin Edge 530)



#9012 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2,570 posts

Posted 03 August 2020 - 08:53

To u mnie w 830 całkiem dobrze to działa. Raz tylko miałem zonka jak zaczęło padać bardzo intensywnie od początku drugiego okrążenia i wyszło coś takiego. (2x to samo okrążenie)

AA99-CF34-3-B19-402-C-A4-F5-07-C5-B8-F2-

#9013 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 August 2020 - 08:58

Pewno woda dostała się do otworu pomiarowego. W tym przypadku warto wybrać korektę wysokości.

 

Spadek temperatury nie ma praktycznie znaczenia. Tylko i wyłącznie spadek/wzrost ciśnienia. 11m różnicy na (chyba) niespełna 2,5 - 3h trasie to akurat norma. Przyjmuje się dokładność kilkunastu metrów. W przypadku urządzeń naręcznych np. FR 935 można wybrać tryb stałej wysokości/ciśnienia, aczkolwiek raczej tylko w trybie zegarka, aktywności są normalnie liczone.

 

 

Z którymś update softu mapy u mnie trafił szlag - praktycznie ślad rysowało na czystym polu.
Jak zrobiłem ponownie wgranie fabrycznych map to wszystko wróciło do normy.
Nie potrafię teraz ustalić wszystkiego, co po drodze wystąpiło. Pewny jestem jednak, że w pewnym momencie zaczęło liczyć przewyższenia jak należy. Może w momencie zapisu śladu trasy DEM jest brany pod uwagę?

 

Nie, nie jest. Tak samo przewyższenia podawane przez Strava nie są wartościami prawidłowymi. Na pewno masz je identycznie liczone w Edge, czy po prostu po eksporcie masz włączoną opcję na Connect "Korekty wysokości : Włączone" - domyślnie jest ta opcja dla urządzeń z wysokościomierzem barometrycznym wyłączona, choć można ustawić korektę wg DEM i dane po poprawkach najprawdopodobniej są przekazywane dalej np. do Strava. Ale obecnie chyba raczej nie ma możliwości na stałe ustawić korekt, jest to możliwe chyba tylko dla pojedynczej aktywności i ma sens w przypadku np. nagłych zmian ciśnienia atmosferycznego (przejście frontów), czy zmiana wysokości np. wyjazd w góry i rozpoczęcie aktywności bez wpisania aktualnej wysokości lub ustawienia poprawnej wysokości na podstawie sygnału gps (ale to trwa dość długo przy dużych różnicach wysokości).

W przypadku urządzeń bez czujnika barometrycznego korekta wysokości ma sens, bo dokładność pozycjonowania wysokości wg GPS jest dość niska i może różnić się od wartości na mapach o +/- 120 m. 

 

Jeszcze jedno - 

 

Nie będę się upierał przy swoim bo dowodów jako takich nie mam. Ot co zauważyłem.
Jeżdżąc bez map i bez DEM Garmin zaniżał przewyższenia o dobre 100-150m na 500-600m trasie. Po wgraniu - korekta wynosi 20-30m.
Czy jest to przypadek? Może.

 

100 - 150m na 500-600m trasie? Na połowie km? Mało możliwe.

Jeśli trasa 500-600 km, to na pewno strava zawyży zdecydowanie więcej, no chyba, że trasa płaska. Ale na pewno Strava zawyża. Wszystko zależy od dokładności map elewacyjnych serwisu. 

 

Wyjaśnienia Strava: Elevation on Strava - często zadawane pytania

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9014 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 03 August 2020 - 10:36

Prozor, dlatego mówię, że nie upieram się przy tym, że mam rację. Po prostu w pewnym momencie przewyższenia zaczęło pokazywać takie jak być powinny.
Wykres zawsze wyglądał ok, po prostu ostateczna suma była dziwnie niska.
W górach koledze na garminie 810 wyszło 1930, mnie 1750. Jechaliśmy na zmiany na kole.
Nie analizowałem plików, bo aż tak mnie to nie bolało.
Pewnego razu po prostu zrobiłem aktualizację mapy i może to zbieg okoliczności, że zaczęło to działać. Teraz +/- parę metrów pokrywają się z innymi urządzeniami i trasami planowanymi w Garmin/komoot/planaroute.

Bez zagłębiania się w szczegóły myślałem, że po prostu plik DEM ma jakieś znaczenie, kiedy zapisuje się ślad trasy i może korygować względem danych z barometru.

#9015 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 03 August 2020 - 10:37

Ja ufam mojej 520, strava mocno zawyżała jak pamiętam.

Sprawdziłem kilka swoich ostatnich jazd (pętla, ok 3h) i różnica wysokości początku i końca to zazwyczaj ok. 10m. Żeby różnice wychodziły rzędu 50-100m to już musi być niezła jazda z pogodą.

Nie korzystam z żadnych osłonek na Garmina, zamocowany przed mostkiem.

#9016 coma

coma
  • Użytkownik
  • 75 posts
  • SkądWarszawa

Posted 03 August 2020 - 13:47

Tak z ciekawości też sprawdziłem kilka moich górskich jazd i przy przewyższeniach rzędu 2000m, suma podjazdów i zjazdów jest różna o około kilkanascie metrów (E1030).

Natomiast przy robieniu kursu, w mobilnym Garmin Connect wychodzi np. suma podjazdów 4368m, a po przejechaniu tej trasy na liczniku jest 2368m przewyższeń.

 

 



#9017 Yudo

Yudo
  • Użytkownik
  • 694 posts

Posted 03 August 2020 - 14:27

Oczywiście zauważalny jest spadek temperatury o około 3°C, ale jeżeli takowy tak mocno wpłynął na pomiar wysokości to niestety trochę zaczynam kwestionować barometryczny wysokościomierz jako dokładne rozwiązanie :(

 

Przecież to zależy czy idzie wyż czy niż. Czyli pogoda na jutro wpływa na wysokość dzisiaj.

Za czasów 705-ki pamiętam, że po odpaleniu przez 1/2 godziny czujnik barometryczny się kalibrował z gps. Potem dokładność wprost urywała d4. Miałem często po dojechaniu na szczyt, przełęcz różnicę wysokości 1m względem danych z mapy a przecież urządzenie było na mostku więc ten 1m miał prawo być. Potem zaczęli wprowadzać te punkty kalibracyjne itp. i  to IMHO zrypało trochę kalibrację jak się ich nie używało.

Nie doktoryzuje się jak to działa współcześnie ale mam wrażenie, że od czasów 500-ki miejsce, w którym wyłączysz rejestrację wpływa na wynik. Czyli jak włączysz ponownie to przyjmuje ta samą wartość. A w międzyczasie zmienia się przecież ciśnienie.

Zresztą trochę to sztuczne bo w Garmin Connect jest korekta wysokości (no chyba, że lubimy jak nam wiadukty zalicza jako podjazdy to pewnie nie zadziała).



#9018 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 August 2020 - 16:07

Dalej to tak działa, punkty kalibracyjne są po to, żeby od razu po uruchomieniu w zdefiniowanym punkcie (właściwie w jego w okolicy) urządzenie przyjęło właściwą wysokość. Bez tego kalibracja po włączeniu (ale bez aktywności) powoli (zbyt powoli) dochodzi do właściwej wysokości poprzez uśrednianie kolejnych pomiarów wysokości wg gps. Ale to może trwać długo, zwłaszcza gdy jest duża różnica pomiędzy poprzednio ustawioną wysokością, a właściwą. Czy w czasie aktywności jest robiona kalibracja wg sygnału satelitarnego w to wątpię. Miałby to sens, gdyby odbiornik pozostawał na niezmiennej wysokości n.p.m. Jeśli jednak porusza się azybko w górę, czy zwłaszcza w dół, to praktycznie nie sposób wyznaczyć właściwą wysokość przy błędzie pomiarowym w pionie dochodzącym do stu metrów  - na ogół mniej, choć i kilkadziesiąt to sporo, biorąc pod uwagę niewielki błąd pomiaru barometrycznego, w którym duże zmiany ciśnienia raczej należą do rzadkości (fronty atmosferyczne itp.).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9019 JHartman

JHartman
  • Użytkownik
  • 406 posts
  • SkądWarszaw

Posted 03 August 2020 - 23:28

Bum! Odpowiedź od Beta Support w sprawie 9.66:

 

 

Jarek,

 

After more investigation, we now understand the problem. Unfortunately the device in its current state is not recoverable.

 

A representative from Product Support will be contacting you at this email address to coordinate a device exchange as soon as possible.

 

Edge Beta Software Team

 



#9020 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,622 posts
  • SkądSulęcin

Posted 04 August 2020 - 07:42

No masz, a ja jestem lepszy od nich, bo mi się udało ;)

Z drugiej strony jeśli mi takie coś podeślą, to właściwie zastanawiam się, czy nie wymienić urządzenia na nowe/odnowione. Kusząca myśl ;)

 

Ps. Właściwie podesłali (8h temu), pewno wszystkim z listy co zgłaszali problem.

Leszek,
After more investigation, we now understand the problem. Unfortunately the device in its current state is not recoverable. and have determined your device needs to be exchanged.
A representative from Product Support will be contacting you at this email address to coordinate the exchange as soon as possible.
Edge Beta Software Team
 
Wbrew temu co twierdzą, da się oczyścić i uruchomić, a następnie przywrócić do poprzedniego firmware. Ale jednak opcja odnowienia sprzętu w dalszym ciągu mnie kusi... Nic, czekamy na kontakt, najwyżej jak się zdecyduję to wrzucę ponownie tą niedorobioną betę :D

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Reply to this topic