Widelec lata jak szalony podczas hamowania...
#1
Napisano 01 październik 2010 - 12:27
mam taki problem, w nowym rowerze przełajowym podczas średniego i mocnego hamowania widelec drga jak szalony - wibruje przód/tył, tak, że aż się boje hamować przednim hamulcem. Rower jest zupełnie nowy, stery dobrze skręcone, pod koniec dzisiejszej jazdy wydawało mi się, że trochę to drganie osłabło w porównaniu z tym co było na początku jazdy (był to pierwszy trening na tym rowerze). Rower jest zupełnie nowy, czy może to być kwestia dotarcia się klocków hamulcowych?
#4
Napisano 01 październik 2010 - 15:40
- piasta, szprychy, obręcz,
- klocki, ustawienie klocków, montaż hamulca,
- stery, element sterów, który stopuje pancerz od przedniego hamulca,
- może hamulce są tak mocne, że widelec nie daje rady, przedni zamykacz za słabo zamknięty.
#5
Napisano 01 październik 2010 - 15:56
Szybkozamykacz mocno docisnąłem i objawy dalej te same.
Teraz zauważyłem, że jak stoje obok roweru, zaciskam przedni hamulec i próbuje przesuwać koło to problem też jest widoczny, ale, że na rowerze nie jadę, to go oczywiście tak mocno nie czuć i widelcem nie szarpie. Przy bardzo lekkim dotknięciu obręczy przez klocki (kiedy ledwo szorują) nic sie nie dzieje. Jak przycisne troche mocniej (wydaje mi sie, że wtedy, gdy obydwa klocki dotykają obręczy) to to wygląda tak jakby co ułamek sekundy klocek łapał obręcz i hamował, a po chwili znowu się ślizgał - i tak na zmianę, niemal coś identycznego jak ABS. Wydaje mi się, że to jednak problem z klockami hamulcowymi. Przejadę się tak jeszcze raz, delikatnie hamując, jak nie pomoże to przyjrzę się tym klockom - zeszlifuje i pokombinuje z ich utawieniem.
Dzięki za odpowiedzi.
#6
Napisano 01 październik 2010 - 16:30
raz - zakładamy że to nie steryRaz, że stery są dobrze skręcone, żadnego luzu nie ma, a dwa, że rower jest nowy prosto od dystrybutora, był fabrycznie zapakowany
dwa - rower fabrycznie zapakowany nie jest gotowy do jazdy, wymaga regulacji (conajmniej), sprawdź całość hamulca przedniego łącznie z dokręceniem szczęk, ustaw klocki jak książka pisze. Szerokiej drogi.
Pozdrawiam
#7
Napisano 01 październik 2010 - 17:09
#8
Napisano 01 październik 2010 - 20:51
puść sobie same koło i spróbuj palcami dotknąć z dwuch stron jednocześnie jak to robi hamulec obręczy, ewentualnie popatrz pod światło jak klocki dotykają obreczy, jest taka mozliwość że obrecz pulsuje na boki ( rozpycha sie ) w miejscach gdzie sa nyple, ewentualnie może byc ( rozepchana w paru miejscach , to jest typowy objaw póżniej drgania widelca - szarpania inaczej przy hamowaniu.
ewentualnie wrzuć do kogoś koło na centrownice i będzie widać co i jak.
Tak samo zachowują sie obrecze anodowane jak miekjscami wytrze sie anoda , albo ceramiczne.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#9
Napisano 01 październik 2010 - 22:01
Wyciągasz prawidłowe wnioski.Teraz zauważyłem, że jak stoje obok roweru, zaciskam przedni hamulec i próbuje przesuwać koło to problem też jest widoczny, ale, że na rowerze nie jadę, to go oczywiście tak mocno nie czuć i widelcem nie szarpie. Przy bardzo lekkim dotknięciu obręczy przez klocki (kiedy ledwo szorują) nic sie nie dzieje. Jak przycisne troche mocniej (wydaje mi sie, że wtedy, gdy obydwa klocki dotykają obręczy) to to wygląda tak jakby co ułamek sekundy klocek łapał obręcz i hamował, a po chwili znowu się ślizgał - i tak na zmianę, niemal coś identycznego jak ABS. Wydaje mi się, że to jednak problem z klockami hamulcowymi.
#10
Napisano 02 październik 2010 - 08:20
Na te drgania składa się kilka spraw.
1. Mało sztywny widelec
2. Słabe hamulce
3. Kijowe klocki
4. Źle ustawione klocki
5. Bardzo nierówne obręcze.
Najważniejsza sprawa to ustawienie klocków. Klocki nie mogą być równolegle do obręczy, muszą być pod kątem, czyli mniej więcej tak ----> / \
Druga sprawa to obręcz, sprawdź czy na łączeniu nie ma jakiegoś przeskoku. Jak będzie to zeszlifuj.
Jeśli to nie pomoże no to możliwe, że za słabe są hamulce i nie są w stanie tego utrzymać.
Rozwiązania są dwa, najskuteczniejsze to mini vki. Drugie rozwiązanie to kupno jakiś wypasionych canti na których pociskają zawodowcy.
Jak to wszystko nie pomoże no to zostaje kwestia widelca, który podczas hamowania się poddaje i rozgina za bardzo.
W moim przypadku pomogło ustawienie klocków, ale mimo wszystko po xxx km ta przypadłość wróciła. Na nowy sezon zmieniam hamulce wraz z widelcem.
#11
Napisano 02 październik 2010 - 11:32
#12
Gosc_cookie_*
Napisano 02 październik 2010 - 13:18
Prosze nie traktowac tego jako czepialstwa ale nie naleazy uzywać w żadnym razie materiałów ciernych gubiących korund- jakimi sa wszystkie papiery scierne do miekkich okładzin hamujących do jakich zalicza sie przede wszystkim klocki ale tez i aluminium. Korund wbija sie w taki materiał i tam zostaje, a potem powoduje szybsze zuzywanie obręczy czy tarczy. Do szlifowania takich elementów lepiej uzyc delikatnego pilnika,a jesli jest koniecznosc wygładzenia to papierem bardzo małej dradacji uzytym na mokro.Jeśli nie ma luzów na sterach, to liźnij klocki papierkiem ściernym, wina może leżeć po ich stronie.
#14
Napisano 02 październik 2010 - 17:48
#15
Gosc_cookie_*
Napisano 02 październik 2010 - 20:43
i to jest najlepsza metoda tylko że dla mnie pilnik o dużej gradacji to taki do drewna i aluminium., średniej do miekkiego metalu (idealny do wyrównywania klocków hamulcowych nie tylko w rowerze) i małęj gradacji do wykończenia roboty.Swojego czasu jak serwisowałem stare szosy, które miały krótkie, grube klocki to najczęściej pojawiał się problem krzywo wytartych klocków, a nowych oczywiście nie posiadaliśmy, więc zdejmowało się koło i pilnikiem o dużej gradacji wyrównywało się klocek hamulcowy.
#16
Napisano 02 październik 2010 - 21:31
trzeba Ci obszernie wykładać. Gdybyś zastosował się do mojej krótkiej podpowiedzi (pkt 2), miałbyś dzień wcześniej.Rada Malika pomogła. Faktycznie klocki miałem ustawione równolegle do obręczy Dziś przestawiłem tak jak powinny być i od razu widać było różnicę.
Pozdrawiam
#19
Napisano 04 październik 2010 - 08:13
Przy hamulcach w przełajówkach (o ile nie jest to mini v) klocki ustawia się pod kątem.
/ \
^
|
Kierunek jazdy.
#20
Napisano 04 październik 2010 - 16:31
http://cycle.shimano...69830651790.pdf
Nie będę się upierał, ale mam ustawione te 0,5-0,7[mm] różnicy w 7800 i nie narzekam.
Pozdrawiam, Piotr01




