Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zaplot Tylnego Koła


22 odpowiedzi w tym temacie

#1 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 22 lipiec 2018 - 22:44

Mam tylne koło zaplecione po lewej stronie na zaplot radialny. Szprychy po tej stronie są jednak bardzo słabo napięte. Nie mogę ich jednak napiąć bardziej ponieważ te po stronie prawej są już napięte bardzo mocno. Co zrobić by zwiększyć naprężenie szprych po lewej stronie bez wymiany piasty? Czy przeplecenie szprychy np. na dwa krzyże wymusi ich mocniejszy naciąg po lewej stronie względem prawej? Jeśli tak to o ile dłuższe szprychy powinienem dobrać tak orientacyjnie? Obecne maja 282mm.

#2 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 23 lipiec 2018 - 08:30

Długości szprych nie dobiera się 'na oko'. Jest za to kalkulator DT oraz Sapima który je wyliczy.

 

Jeżeli nie masz aktualnie z kołem problemu, to bym problem zignorował. Jeżeli masz, to zasada jest taka, że na stronę bardziej naciągniętą daje się grubsze szprychy. Np 2,0mm na stronę kasety i 1.6mm na drugą - tutaj wytłumaczenie dlaczego: http://uzurpator.com...utem_w_tle.html .

 

I oczywiście zaplot na ileśtam krzyży. Standard przemysłowy mówi o trzech.


  • thomasz, mareksabik i glomo lubią to

#3 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 23 lipiec 2018 - 09:58

Ale pytanie czy zaplot na dwa lub trzy krzyże po stronie lewej wymusza mocniejszy naciąg szprych po tej stronie w porównaniu do zaplotu na słoneczko?

#4 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 23 lipiec 2018 - 10:21

Primo to należało by zweryfikować co oznacza słabo/mocno napięte. Czy to odczucie poprzez sprawdzenie na oko czy wg. skalibrowanego przyrządu. 

Skoro zaplot na słoneczko to zakładam że to koło szosowe. Jeżeli szprychy po tej stronie mają co najmniej 50kgf to nic bym nie ruszał.

Przeplot na krzyże nic tu nie zmieni, jedynie wydłuży żywotność szprych. Jeżeli to szprychy J-bend i naciąg jest poniżej 50kgf to prędzej czy później urwą się przy łebkach

 

Secundo - wymiana piasty cudów nie zdziała bo geometria aż tak się nie będzie różnic, chyba że zaplot 2:1 ale do tego trzeba odpowiedniej piasty i odpowiednich kątów otworów na nyple w obręczy

 

Sugeruję: sprawdzić dokładnie dobrym przyrządem naciąg. Jeżeli można, to podciągnąć obie strony (np 120kgf napędowa i 55kgf nienapędowa), ew. zmienić szprychy jak radzi uzupator i zrobić zaplot na krzyż po obu stronach

 


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#5 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 23 lipiec 2018 - 13:08

Szprychy są za słabo naciągnięte po lewej stronie tj. w granicach 40 kgf i chcę to poprawić. Po prawej stronie są naciągnięte na granicę wytrzymałości dla obręczy więc podciągnąć nie mogę. Piasty zmieniać nie chcę. Dlatego pytam czy ten zaplot na dwa krzyże po lewej stronie zwiększy chodź trochę naciąg szprych przy niezmienianym naciągu po prawej stronie?

 

@thomasz - raz piszesz, że nic nie zmieni, a w ostatnim zdaniu radzisz zrobić dwa krzyże - dlaczego w takim razie, skoro za słaby naciąg to mój jedyny problem?

 

 

 



#6 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 23 lipiec 2018 - 17:47

1. Zaplot na krzyż nie zmieni naciągu w porównaniu do zaplotu na słoneczko

2. W ostatnim zdaniu chodziło mi o to, że z dwojga złego wybrałbym zaplot na krzyż bo szprychy dłużej wytrzymają.

Przy małym naciągu tak jak u Ciebie, łebki szybciej urwą się przy zaplocie na słoneczko niż na krzyż.

Jedyny minus tego jest taki że szprychy mogą Ci grać na tych krzyżach ze względu na słaby naciąg, szczególnie na podjazdach na stójce. Oczywiście można temu zaradzić poprzez

- troszkę smaru na krzyżach

lub

- zlutowanie

lub

- specjalne wkładki które zastępują lutowanie

 

Jeżeli zdecydujesz się przeplatać to licz nowe szprychy, nyple i prawdopodobnie podkładki pod łebki szprych (o ile to j-bend). Piasta która ma już najechane zapewne będzie miała wyrobione otwory na szprychy, wówczas dajesz podkładki aby wszystko siedziało bez luzów.

 

Tak z ciekawości - jakie to obręcze/piasty/szprychy?

 

Pozdrawiam

Tomek

 


  • mareksabik lubi to

45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#7 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 24 lipiec 2018 - 17:35

@thomasz - dzięki, wszystko już jasne. Koła Flyxii - żałuję wyboru, na piastach Novatec.

 

@uzurpator - czy, dajmy na to szprychy 2.0 po stronie prawej i 1.6 po stronie lewej poza lepszą równowagą jeśli chodzi o znoszenie obciążeń i co za tym idzie mniejszym prawdopodobieństwem strzelenia szprychy mają dodatkowe korzyści np. jeśli chodzi o ogólną sztywność koła? Zakładając, że wytrzymałość szprych nie jest problemem, to na logikę koło 2.0 + 1.6 musi być mniej sztywne od 2.0 + 2.0 przy wszystkich czynnikach niezmiennych. 



#8 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 24 lipiec 2018 - 20:21

Nie będzie sztywniejsze, ale też nie będzie słabsze. Sztywność jest określona naprężeniem lewo/prawo, które jest stałe i zależne od wymiarów wszystkiego. Clou niesymetrycznego zaplotu jest takie, że szprycha 1.6 naprężona do X nie będzie się luzować podczas jazdy, więc nie ulegnie autodestrukcji.



#9 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 24 lipiec 2018 - 22:55

Nie zgodzę się z tym, że zmiana zaplotu z lewej strony nie wpłynie na relację naprężenia pomiędzy prawą, a lewą stroną koła. Zaplot na słoneczko z lewej strony tylnego koła i dwa lub trzy krzyże z prawej pogarsza ten parametr. Miałem nieprzyjemność centrować koła na piastach Powerway pod szprychy straight pull, w których relacja naprężenia wynosiła 120/40 kgf. To wybitny przykład źle zaprojektowanej piasty. W dobrze zaprojektowanych piastach szosowych przy zaplocie 2x/2x różnica naprężenia pomiędzy stronami koła wynosi max 50%.

 

http://www.williamsc...poke Lacing.pdf



#10 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 25 lipiec 2018 - 00:07

Nie zgodzę się z tym, że zmiana zaplotu z lewej strony nie wpłynie na relację naprężenia pomiędzy prawą, a lewą stroną koła. Zaplot na słoneczko z lewej strony tylnego koła i dwa lub trzy krzyże z prawej pogarsza ten parametr. Miałem nieprzyjemność centrować koła na piastach Powerway pod szprychy straight pull, w których relacja naprężenia wynosiła 120/40 kgf. To wybitny przykład źle zaprojektowanej piasty. W dobrze zaprojektowanych piastach szosowych przy zaplocie 2x/2x różnica naprężenia pomiędzy stronami koła wynosi max 50%.

 

http://www.williamsc...poke Lacing.pdf

 

no nie wiem...

z praktyki - ta sama obręcz, ta sama piasta bitex RAR9, te same szprychy, zaplot 0x NDR i 2x DR oraz 2x NDR i 2x DR i dokładnie te same naprężenia.

Potwierdza to również kalkulator.

 

... ale warto samemu spróbować i się przekonać :)

42717070055_4f6a2d2279_o.jpg

 

28733344097_75a1491a8c_o.jpg


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#11 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 25 lipiec 2018 - 10:18

Nie będzie sztywniejsze, ale też nie będzie słabsze. Sztywność jest określona naprężeniem lewo/prawo, które jest stałe i zależne od wymiarów wszystkiego. Clou niesymetrycznego zaplotu jest takie, że szprycha 1.6 naprężona do X nie będzie się luzować podczas jazdy, więc nie ulegnie autodestrukcji.

 

Rozumiem, co jest istotą stosowania różniej grubości szprych. Ale nie rozumiem jak grubość szprychy nie wpłynie na sztywność koła. Czy większy naciąg po lewej stronie w przypadku cieńszych szprychy idealnie kompensuje większą sztywność materiału w przypadku szprych grubszych. Oczywiście nadal zakładamy że z prawej strony mamy w obu przypadkach stałą grubość szprych i naciąg.



#12 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 26 lipiec 2018 - 21:56

@thomasz, tak na logikę to musisz mieć rację że po lewej stronie czy dwa krzyże czy słoneczko to naciągi będą takie same, no bo przecież zaplot nie zmienia kąta padania szprych a od tego zależy naciąg względem strony prawej.

Podpowiedz jeszcze proszę jak użyć te podkładki pod szprychy? Czy daje je między łepek szprychy a kołnierz piasty czy z drugiej strony - między kołnierz piasty a szpryche przy zgięciu? Na logikę pod łepek, ale wolę dopytać

#13 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 26 lipiec 2018 - 22:03

@thomasz, tak na logikę to musisz mieć rację że po lewej stronie czy dwa krzyże czy słoneczko to naciągi będą takie same, no bo przecież zaplot nie zmienia kąta padania szprych a od tego zależy naciąg względem strony prawej.

Podpowiedz jeszcze proszę jak użyć te podkładki pod szprychy? Czy daje je między łepek szprychy a kołnierz piasty czy z drugiej strony - między kołnierz piasty a szpryche przy zgięciu? Na logikę pod łepek, ale wolę dopytać

 

używa się tego tak:

4281550260_f2c767144a_b.jpg

 

Ale to tylko gdy kołnierz piasty jest bardzo cienki lub otwory są za duże lub tak wyrobione że szprycha lata.

U Ciebie, jeżeli piasty nie mają iluś tam lat to prawdopodobnie nic nie trzeba będzie podkładać


  • mareksabik lubi to

45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#14 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 27 lipiec 2018 - 09:23

Ok, dzięki za pomoc

#15 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 27 lipiec 2018 - 13:17

@thomasz, a podpowiedz jeszcze. Jeśli otwory te nie są szczególnie mocno wyrobione i szprycha nie lata, to te podkładki nic nie dadzą? Szczególnie chodzi mi o zapobieganie pękaniu szprych



#16 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 27 lipiec 2018 - 13:33

@thomasz, a podpowiedz jeszcze. Jeśli otwory te nie są szczególnie mocno wyrobione i szprycha nie lata, to te podkładki nic nie dadzą? Szczególnie chodzi mi o zapobieganie pękaniu szprych

 

Nic nie dadzą. Jeżeli szprycha siedzi, to żadnych podkładek nie trzeba.

 

Aby zapobiec pękaniu szprych musisz dobrze zapleść koło, tzn ułożyć i wyprofilować szprychy tak, aby przy zagięciu opierały się lekko o kołnierz piasty. 

Jak już kończysz, przy ostatnim rozprężaniu naciąg nie może stracić na wartości a koło nie może się rozcentrować. Wówczas koło jest gotowe do jazdy :) W innym przypadku powtarzasz, aż do skutku.


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#17 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 27 lipiec 2018 - 13:44

Aby zapobiec pękaniu szprych musisz dobrze zapleść koło, tzn ułożyć i wyprofilować szprychy tak, aby przy zagięciu opierały się lekko o kołnierz piasty. 

Jak już kończysz, przy ostatnim rozprężaniu naciąg nie może stracić na wartości a koło nie może się rozcentrować. Wówczas koło jest gotowe do jazdy :) W innym przypadku powtarzasz, aż do skutku.

 

 

Właśnie przy rozprężaniu mam ten problem, że o ile po pierwszym naciąg stracił na wartości nieco to po drugim już pozostał bez zmian. Może źle rozprężam a może strona prawa jest już na tyle mocno naprężona, że wszystko 'trzyma' bo ciężko to odprężyć? Sam nie wiem. Rozprężam koło w następujący sposób: kładę na ziemi grubą rolkę szerokiej taśmy klejącej (takiej dużej, średnica otworu wewnątrz 7 cm), wkładam piastę w otwór w rolce taśmy, tak by o taśmę opierały się szprychy w okolicy kołnierza piasty a następnie uginam mocno obręcz doduszając ją w dół w różnych miejscach. 



#18 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 27 lipiec 2018 - 13:57

to niestety nie wystarczy...

podeśle Ci priva :)


  • mareksabik lubi to

45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#19 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 27 lipiec 2018 - 13:59

Ok, z góry dzięki :)



#20 szosowiec_pro

szosowiec_pro
  • Użytkownik
  • 78 postów

Napisano 29 lipiec 2018 - 13:06

Nie będzie sztywniejsze, ale też nie będzie słabsze. Sztywność jest określona naprężeniem lewo/prawo, które jest stałe i zależne od wymiarów wszystkiego.


Nie bardzo rozumiem jak to możliwe, że grubość szprychy po stronie nienapędowej nie wpłynie na sztywność koła? Na wytrzymałość rozumiem podane przez Ciebie zależności, ale na sztywność to chyba nie ma opcji żeby koło 2.0+2.0 nie było sztywniejsze od 2.0 +1.6
  • mikroos lubi to



Dodaj odpowiedź